בעשור הנוכחי התחלנו לראות יצרניות רבות נכנסות לקטגוריה זו שהצליחה יותר ויותר, אבל קבוצות רכב אחרות התמהמהו - וביניהן ניתן למנות יצרניות שדווקא זכו להצלחות גדולות בשבילים, כמו טויוטה, יונדאי-קיה, קבוצת פולקסווגן ועוד.
הנחשול
ב-2014 חווה השוק המקומי גל ראשון של הסתערות יצרנים ודגמים על הקטגוריה הזו עם הופעתם של שברולט טראקס, פיג'ו 2008 ורנו קפצ'ור שהוצגו ב-2012. אבל הם גם חשפו את הבעייתיות בתחום: מחירם היה באזור ה-130,000 שקלים - יקר מדי לרכב מבוסס סופרמיני וקרוב מדי לספורטאז' 1.6 ליטר הקומפקטי שהופיע בתחילת 2015. היה ברור שהקטגוריה לא תממש את פוטנציאל הצמיחה עד שיבואו המותג והיבואן שיציגו רכב פנאי קטן במחיר נכון.
הדבר הזה קרה בסוף 2017. סיאט ארונה, רכב הפנאי הקטן הראשון בקבוצת פולקסווגן, שנחשף מספר חודשים קודם, שווק בארץ עם תג מחיר שהתחיל ב-111,000 שקלים ומגיע ל-120,000 שקלים ברמת הגימור 'FR' המהודרת שנבחנה כאן. הארונה לא נותר לבד.
במחצית יולי הושק כאן קיה סטוניק שנחשף בפרנקפורט 2017, עם תג מחיר מפתה אף יותר - בין 108,000 שקלים ל-119,000 שקלים לגרסה המצוידת שנבחנה. איכשהו לא מפתיע שדווקא סיאט, זו ששברה את שוק הסופרמיני, וקיה, שעשתה זאת בתחום רכבי הפנאי הקומפקטיים, הן אלה שמכתיבות את מגמת ההתחממות בפלח השוק הזה.
כלים אלה אינם היחידים שהצטרפו לקטגוריה הזו בישראל השנה, ובין המסקרנים שבהם נמצא אופל קרוסלנד X שהוצג בז'נבה 2017, אחיו של סיטרואן C3 איירקרוס. לאופל כבר יש רכב פנאי קטן במבחר והיא אף הקדימה את רוב המתחרים בתחום עם המוקה (הוצג ב-2012), וזו גם אחת הסיבות שאנשיה מדברים על כך שרכב זה יורש את המריבה ומשלב פנאי ומיניוואן. אבל הקרוסלנד X הוא גם אופל ראשון שנשען על בסיס של PSA; הוא פותח עוד לפני שאופל הייתה לחלק מהקבוצה הצרפתית, ויכול לתת מושג על דרכה בעתיד. בהווה, בכל אופן, מחירו של הקרוסלנד X הוא היקר ביותר כאן: 130,000 שקלים.
שניים דומים, אחד שונה
מלכתחילה היה ברור שהקרב בין הארונה לסטוניק יהיה צמוד, לפחות בתחילת הדרך, שכן הן כאילו נבנו בהתאם לאותו מתכון. קיה וסיאט נטלו את בסיס הסופרמיני שלהן (כולל בסיס גלגלים זהה) כדי לבנות רכב פנאי קטן. אורכם זהה (414 ס"מ) והארונה רחב וגבוה מסטוניק ב-2 ס"מ בלבד (ל-154 ו-178 ס"מ בהתאמה). אפילו נוסחת חטיבת הכוח דומה: מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.0 ליטר, 3 צילינדרים ותיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים.
הקרוסלנד X שונה; הקשר שלו לסופרמיני של אופל (קורסה) לא בנמצא, הוא כאמור מבוסס על פלטפורמה של פיג'ו-סיטרואן, וקרוב לאיירקרוס החדש (הגדול משמעותית מ-C3). לקרוסלנד X מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.2 ליטר ו-3 צילינדרים, ולתיבה האוטומטית-פלנטרית 6 הילוכים. אותו רצון של אופל שהדגם יהווה גם מחליף למריבה ויציע שימושיות של מיניוואן, יחד עם האופציות שהעניקה הרצפה וקיומו של מוקה, הביאו ליצירת רכב פנאי קטן הגדול מהאחרים כאן - בסיס הגלגלים, 260.5 ס"מ, ארוך ב-2.5 ס"מ מזה של הסטוניק וב-5 ס"מ מזה של ארונה; אורכו, 421 ס"מ, גדול מזה של הארונה ב-7 ס"מ; גובהו, 160.5 ס"מ, גדול ב-6.5 ו-8.5 ס"מ מאלה של הארונה והסטוניק בהתאמה.
ארונה: סיאט מרחיבה את תחום הפנאי
יש משהו מפתיע במפגש עם הארונה, במיוחד ברמת הגימור FR. בתמונות נוצרת ציפייה לאיביזה מוגבה, אבל במציאות הוא נראה שונה. שפת העיצוב והפרטים השונים מדגישים שהוא בן למשפחת סיאט, שמעדיפה דמיון רב בין דגמיה כדי לחזק את המותג. אבל הספרדים קישטו את הארונה באופן נכון, ויצרו מראה המשלב היטב מרכיבים של רכב פנאי וכאלה של מכונית ספורט. ההופעה הזו נוצרת בזכות צבע שונה לגג, מרכיב שהפך כמעט חובה בפלח השוק הזה, בפס הכסוף על הקורה האחורית ש"מחבר" את הקו של שמשת הצד לספוילר האחורי. זה האחרון מדגיש את הגובה וגם מוסיף לתחושה הדינמית. גם משחקי המגינים הכסופים מלפנים ומאחור, צמד המפלטים המלבניים וחצאיות הפלסטיק השחורות משתתפים ביצירת השילוב הזה של פנאי וספורט.
סביבת הנהג קרובה מאוד לזו של איביזה, ויש לכך צדדים טובים יותר ופחות. מבנה סביבת הנהג הקלאסי יוצר מיד תחושה מכובדת ואיכותית ביחס לשני הדגמים האחרים. מערך המולטימדיה החדש, המשרת דגמים רבים של קבוצת פולקסווגן, נראה נהדר, ותורם לכך שסביבת הנהג נראית המודרנית ביותר ביחס למתחרים, והמחוונים הם המוצלחים בחבורה. גם תצוגת מחשב הדרך המפורט היא הטובה כאן, וכך תצוגת בקרת האקלים המפוצלת ואיכות תמונת המצלמה שמשלבת תצוגה נאה של חיישני החניה. ב-FR יתרונות מוחשיים כמו אפשרות לבחירת מצבי ניהוג ופקדים להעברת הילוכים מאחורי ההגה, ובנוסף ליתרונותיהם בנהיגה הם מוסיפים לאווירה המתקדמת ברכב.
מצד שני ולמרות המראה, הפלסטיק קשיח למגע (למעט משטח דמוי-עור במרכז סביבת הנהג), והגוונים השולטים הם אפור או שחור, ובנוסף, המפתח החכם (שאמנם אינו שגרתי בכלים כאלה) פועל רק על דלת הנהג. אבזור הבטיחות ב-FR כולל בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית וניטור שטחים מתים - אבל הוא היחיד כאן שנדרש למערכת התרעה מקומית בשל היעדר מערכת התרעת סטייה מנתיב.
תנוחת הנהיגה טובה ומשלבת את תחושת הגובה המאפיינת רכב פנאי וראות טובה. מאחור המרחב מספק והוא הטוב בחבורה, ויש מרווחים מספקים לכפות הרגליים, לברכיים ולראש. נוסע שלישי יתקשה לשבת מאחור במרכז בגלל מנהרת ההינע. לחלק מהבוחנים הפריעה העובדה שמבנה המושב האחורי מסיט אותם הצידה. תא המטען בארונה (400 ליטר) הוא הנאה והשימושי ביותר, וניתן לקבוע את הרצפה באחת משתי רמות גובה.
סטוניק: קיה מכירה את השביל להצלחה
כאשר אני פוגש בסטוניק שהגיע עם אוהד אלגוב בתחנת התדלוק בכביש 6, הדבר הבולט ביותר, חוץ מהחיוך הגדול שלו (של אוהד), היא העובדה שעיצובו (של הסטוניק) שונה מאוד מזה של קיה ריו. סטוניק נראה הקטן בחבורה, קצת כמו הילד הצעיר והשובב, ולפרקים הוא נראה כמו סופרמיני ספורטיבית. השבכה, יוצרת, ובכן, חיוך נאה, ויחד עם דמויי המגן הכסופים ויחידות התאורה האופקיות, הרכב נראה רחב. כמו בארונה גם בסטוניק שילוב בין מאפיינים של רכב פנאי לאיפור ספורטיבי שכולל ספוילר אחורי ומפלט מודגשים, וברשימת האיפור הנכון גם קורה אחורית וקטע גג שממשיך אותה הצבועים בצבע השונה מזה של שאר הגג.
בסטוניק סביבת נהג צבעונית, בניגוד מוחלט לסולידית בארונה, וזו משלבת כאן כתום, שחור-פסנתר ואפור-כסף שיוצרים אווירה צעירה, המועשרת עוד יותר באמצעות הריפוד הצבעוני המשלב בד וחומר דמוי עור. על הצד השימושי מופקדים תאי אחסון נוחים ואבזור הולם הכולל מפתח חכם ובקרת אקלים אך ללא פיצול. בתחום הבטיחות, לסטוניק בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטייה ועמעום אוטומטי. צג המולטימדיה המקורי נראה פשוט ביחס לזה שבאחרים, משטחי הפלסטיק קשיחים ולא איכותיים, וגם דיפון הדלתות פחות טוב מזה שבסיאט.
תנוחת הנהיגה נמוכה ביחס לרכבי פנאי, אך נוחה ושומרת על התחושה המקובלת ברכב כזה. המרחב מאחור הוא הקטן ביותר כאן, אך תכנון נכון מאפשר ישיבה נוחה ללא חסרונות משמעותיים. תא המטען בסטוניק (332 ליטר) הוא הקטן ביותר כאן וגם הפחות שימושי, בין היתר בגלל שפה גבוהה ופתח צר.
קרוסלנד X: אופל ראשון על בסיס צרפתי
הקרוסלנד X יורש את המריבה. עם השקתו דיברו באופל על הכוונה לשלב בין מיניוואן לרכב פנאי -וייתכן שרצון זה יצר בעיה בעיצוב הרכב. לצד השניים האחרים הוא נראה גבוה, צר וקצת מגושם, והוא גם פחות סקסי למראה - בעיה בתחום בו פוזה היא המלכה. בגלל גובהו נראים חישוקי ה-"17 מעט קטנים, למרות שהם זהים במידתם לאחרים. רוב איפור השטח קיים, אך מכיוון שרכב ההדגמה לבש שחור עם גג לבן, חצאיות המגן השחורות בלטו פחות. איכשהו, אימוץ קו הקורה האחורית של אדם הקטנה, שילובי הצבעים האלה והיעדר הגגון יצר מראה מקורי - אך פחות של רכב פנאי ויותר של מיניוואן.
סביבת הנהג יוצרת תחושה מכובדת, והיא נראית גדולה, אך עיצובה כבד יחסית. היא היחידה כאן שכל חלקה העליון עשוי מחומר רך, מה שמעניק תחושה של איכות בחזית תא הנוסעים, גם אם החלקים התחתונים אינם באותה רמה. לקרוסלנד X טעינה אלחוטית לסלולרי וצג המדיה, שמקורו צרפתי, נראה טוב מזה שבקיה. כרגיל במערכות כאלה של PSA, המערך מסורבל לתפעול, ובאחד הרגעים החמים במבחן הוא יצא להפסקה קצרה והפסיק לפעול.
בקרת האקלים המפוצלת נאה, אך הפעלת חלק מפעולות המערכת נשלטת דרך המולטימדיה, וזה קצת מבלבל ובנוסף לכך פעולת האוורור רועשת. גם בלם החניה המוזר אינו נוח לשימוש, ומשענת יד לא איכותית שמעליו לא מוסיפה. בצד הבטיחותי לקרוסלנד X בלימת חירום אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב וזיהוי שלטי מהירות.
תנוחת הנהיגה היא הגבוהה בחבורה אבל אינה מושלמת, ויוצרת תחושה שמדובר יותר במיניוואן מאשר ברכב פנאי - אולי בגלל ההגה הקרוב והשמשה הקדמית הרחוקה, דבר שחלק מהבוחנים לא אהב. המדרס לרגל שמאל אינו נוח והראות לפנים אינה מצטיינת. תא המטען גדול במעט מזה שבארונה (410 ליטר) והמבנה שימושי. גם כאן רצפה כפולה אבל מיקומה במצב הנמוך חושף חלקים פחות נאים.
מניעים ונעים
הסטוניק והארונה התייצבו כאמור עם מנועי 3 צילינדרים בנפח זהה, 1.0 ליטר, ונתונים קרובים - 120 ו-115 כ"ס ו- 17.5 קג"מ ב-1500 סל"ד מול 20.3 קג"מ ב-2000 סל"ד בהתאמה - ואילו לאופל מנוע 1.2 ליטר שמייצר 110 כ"ס ו-20.9 קג"מ ב-1500 סל"ד; לשניים הראשונים תיבה דו-מצמדית 7 הילוכים, לאחרון תיבה אוטומטית 6 הילוכים.
כבר בתחילת המבחן היה ברור לנו, שלמרות שלשלושה מנועים זעירים ביחס לממדיהם ולמראה המגודל, שלושת הכלים חזקים מספיק.
לאורך כל המבחן התחושה הייתה שהארונה הוא הזריז בחבורה (0 ל-100 קמ"ש: 10 ש'), והדבר בלט בייחוד בזינוק מעמידה, שם הותיר מאחור את הסטוניק בפער ברור (0 ל-100 קמ"ש: 10.6 ש'). למרות שהנתון הרשמי של האופל הוא הפחות טוב כאן (0 ל-100 קמ"ש: 11.8 ש'), היציאה הראשונית של האופל מעט זריזה מזו עם הקיה, אך מתי שהוא לקראת ה-100 קמ"ש מדביק הסטוניק את הקרוסלנד X ועוקף. מתי זה קורה? זה תלוי בהשתהות הלא עקבית שיש בסטוניק בזינוק.
ביצועי הקרוסלנד X נאותים. המנוע אינו מתאמץ ופעולת התיבה לרוב נעימה מזו שבאחרות, אבל העובדה שהתיבה והמצערת מגיבות באיטיות יוצרת תחושה פחות נמרצת, ולכך מוסיפים יחסי ההעברה הארוכים יותר. התיבה גם ששה להכניס את המנוע לתחומים שאינו אוהב, כמו סל"ד נמוך, והדבר גורר רעידות.
לסטוניק אופי הפוך. המנוע יוצר תחושה נמרצת, והוא מגיב בזריזות לדרישות מצערת/הילוכים כשהוא נכנס לתחום האפקטיבי ומוסיף לכך צליל נעים. המנוע יוצר תחושה של מנוע אטמוספרי בגלל החיבה לסל"ד גבוה, הוא מהנה מאוד ופשוט כיף ללחוץ עליו, בייחוד כאשר התיבה משתלבת היטב עם פעולה נעימה.
ליחידת הכוח ברכב הספרדי צליל יותר גברי היוצר תחושה של מנוע גדול וחזק יותר. אבל הצליל לעיתים פחות נעים וכך גם התחושה המעט מחוספסת מכיוון תיבת ההילוכים שמשמיעה לעיתים נקישות ואינה תמיד רהוטה.
הארונה היה החסכוני במבחן, כאשר ביום לוהט וקשה עמדה צריכת הדלק שלו על 9.7 ק"מ/ל', זאת מול 8.9 ק"מ/ל' בסטוניק ו-8.7 ק"מ/ל' בקרוסלנד X. בשיוט רגוע הייתה צריכת הדלק 17 ק"מ/ל' מול 14.7 ו-14.9 ק"מ/ל' בהתאמה.
בין קלקול לעיקול
בתנועה עירונית הרכב הנוח ביותר הוא הקרוסלנד X שמתמודד טוב מהיתר עם פגמים קטנים וגדולים. בסטוניק התחושה נוקשה אבל הוא תמיד מצליח לספוג משהו מהשיבוש, בייחוד עם תחילת הפעולה של המתלה. הוא גובר על הארונה בייחוד ביכולתו להעלים את חספוסי הכביש, אבל מסתדר טוב יותר גם עם פסי האטה ושיבושים משמעותיים.
מחוץ לעיר הפערים קטנים יותר, עם יתרון קל לסטוניק במהירות גבוהה בייחוד על חספוסים הקטנים. לאופל יכולת מעט טובה יותר כשהכביש איכותי יותר והמהירות אינה גבוהה. בקרוסלנד X רעשי רוח מאוד חזקים ובסטוניק ובארונה רעשי כביש מוחשיים.
הסטוניק מפתיע בפרק הדינמי. לא רק שהתנהגות טובה, אלא אף מהנה עם תגובות נכונות ונכונות לפסיעות קלות מאחור, היגוי ברור ובעל משקל נכון. הסטוניק רוכן בפניות, אבל לא באופן מוגזם והתחושה בו דומה לסופרמיני. מה שמפריע, בעיר דווקא, היא הנשיכה החלשה של הבלמים שדורשים לחיצה חזקה מדי.
גם בסיאט היכולת הדינמית טובה למדי, והוא קצת יותר יציב וקליל מהסטוניק. הארונה מגיב בזריזות להפניות, ומשנה כיוון באופן מהנה, אבל התחושה היא שלהגה משקל קל מדי גם במצב הספורטיבי, וכי הוא פחות "מתנהג" מאשר הסטוניק.
הקרוסלנד X, כמו שאולי רומז המראה, מתנהל באופן מעט כבד יותר בכביש המפותל ומשדר פחות מדי מידע מההגה והצמיגים. היכולת הדינמית טובה מעט פחות, התחושות המועברות לנהג ברורות פחות, ההגה פחות מדויק, ומנגד בקרת היציבות פעלתנית מדי.
ממשיכים לטייל
בעוד אני מכריז באוזני צוות הבוחנים שברור שאין איש שבאמת ירד לשטח עם הכלים האלה, הגיע הרגע המסורתי בצילומים בו תומר פדר, בתור ממלא מקום לניצן אביבי, אומר: "תפנה כאן ימינה, יש כאן שביל קצר וקל שאני מכיר"... ארבעים וחמש דקות אחרי ועוד כמה מעלות מאתגרים, הבנו שזה לא היה השביל אליו התכוון.
ברור שאיש מרוכשי הכלים האלה לא יגיע למקומות כאלה, גם אם אינם קשים - ובכל זאת: שבילים הם חלק מסיבת הקיום לכלי פנאי. לפחות לפי הרעיון ולפי הקטלוג. וכאן ניסיונה הרב של קיה בתחום מורגש. הסטוניק יותר נעים בהתמודדות עם אבנים ובורות, ובקרת היציבות מתפקדת גם כאן באופן רציף ונכון יותר כדי לסייע בעליות. בארונה התחושה היא שהרכב עמיד בנסיעה כזו, אך השיבושים מורגשים יותר וכך גם רעשי המתלים. התגובה במצבים מסוימים למצערת עצבנית מדי חריפה ומזכירה כלים אחרים של קבוצת פולקסווגן. באופל הנסיעה נעימה על שיבושים קלים אך מהר מאוד, בייחוד על בורות או שינויי גובה, הנהג מרגיש פחות בנוח עם הרכב, ותנוחת הנהיגה עם השמשה הרחוקה מפריעה לראות.
מתקשים לסכם
למרות החום העז, המבחן התארך והתארך - לא רק בגלל שהשבילים של פדר הביאו אותנו לפתע לפרברי נצרת, אלא בעיקר בגלל הקושי להכריע.
החלק הפחות קשה היה להחליט כי אופל קרוסלנד X זוכה במקום השלישי. לרכב מראה מקורי, אבזור הולם, שימושיות, מרחב וביצועים נאותים, והרוב סבר שזה אחד הכלים הטובים ביותר שראינו מאופל לאחרונה. אבל ביותר מדי סעיפים חסר הקרוסלנד X משהו קטן לעומת הארונה והסטוניק; האופי והמראה שלו פחות צעירים, האבזור הבטיחותי פחות עשיר - ומעל לכל ובעיקר עולה בעיית התמורה; הגרסה שנבחנה עולה 130,000 שקלים, יקרה משמעותית מהאחרות.
בין השניים האחרים ההכרעה תלויה בהעדפות ובטעם הלקוח. ברגע הראשון נראה היה שהארונה מנצח בפער קטן; הוא מעניק תחושה עשירה יותר עם מרחב עדיף בתא הנוסעים, מערך מולטימדיה נעים, ועל כל אלה מוסיף ביצועים עדיפים וחסכנות משופרת.
אבל מול הסולידיות של הארונה, הבולט גם במראה המגודל יותר, קיה סטוניק מעניק תחושה יותר צעירה וספורטיבית, ובאופן מפתיע יש לרכב הזה הרבה אופי שמעלה חיוך, ולא רק בנהיגה. למרות שהוא נראה קטן יותר, הוא שופע "פוזה" בזכות עיצוב וצבעים מושכים, בחוץ וגם בפנים. בנוסף האבזור הולם, הנוחות והעידון עדיפים במעט וכך גם ההתנהלות בשבילים. קיה סטוניק מציג יתרון נוסף בדמות גרסה מוזלת שמקריבה בעיקר מפתח חכם ועולה 114,000 שקלים. אמרנו: לא פשוט.