בסגמנט פנאי־מיני (A-SUV) היה עד לאחרונה דגם אחד בלבד: סוזוקי איגניס. לפני מספר חודשים הצטרף אליו דגם נוסף: טויוטה אייגו X החדש.
ובעניין זה של שני משתתפים בסגמנט הזה, זה מה שיהיה לקראת סוף השנה בסגמנט מיני הרגיל; לאחר שאייגו עזבה אותו עם X ושברולט ספארק תיעלם מאולמות התצוגה, מספר דגמי המיני הרגילים שיישארו יהיה אף הוא שניים: יונדאי i10, קיה פיקנטו.
דגמים בהשוואה
טויוטה אייגו X הוכרז בסוף 2021. דגם זה החליף את אייגו הרגילה שיוצרה מאז 2005 בשני דורות והייתה שותפה זהה לסיטרואן C1-פיג'ו 107/108 שייצורן פסק. כעת זה דגם המיוצר באירופה רק על־ידי טויוטה ורק עבורה, והוא גדול משמעותית מהקודם.
סוזוקי איגניס הוצג ב־2015, והוא מיוצר מ־2016. איגניס, קודם לכן מיני (2000־2008) הייתה לרכב פנאי, חולק רצפה חדשה עם באלנו; סוזוקי לקחה ברצינות את העניין הזה של רכב פנאי, ובגרסה אחת שלא הוצעה כאן, הצטרפו למרווח הגחון של 18 ס"מ הנעה כפולה וסרן חי(!). הדגם עבר מתיחת פנים ב־2020, ובמסגרתה צויד במערך היברידי־מתון (12 וולט).
בסיס הגלגלים ממש קרוב – 243 ס"מ באייגו X, 243.5 ס"מ באיגניס – ואורך המרכב, 370 ס"מ, זהה. אייגו X רחב ב־5 ס"מ ל־174 ס"מ, והוא נמוך ב־8 ס"מ ל־153 ס"מ. מרווח הגחון של אייגו X קטן משמעותית: 14.1 ס"מ מול 18 הס"מ באיגניס.
שני הדגמים מצוידים במנועים אטמוספריים. לאייגו X מנוע בנפח 1.0 ליטר עם 3 צילינדרים וזה מייצר 72 כ"ס והוא מוצע רק עם תיבה רציפה; לאיגניס 1.2 ליטר עם 4 צילינדרים המייצר 82 כ"ס ויש לו גם גרסה ידנית.
טויוטה אייגו X מוצע בשתי רמות גימור, החל ב־94,000 שקלים, ולמבחן קיבלנו את היקרה יותר, 'פולס' שמחירה 99,000 שקלים. סוזוקי איגניס מוצעת באותה רמת גימור 'GLX' ובשתי גרסאות: ידנית וזו שנבחנה, עם תיבה רציפה, ומחירה כמעט זהה: 100,000 שקלים.
עיצוב חיצוני
בכל הנוגע לעיצוב, השניים האלה מביאים תפיסות שונות. איגניס זוויתי מבחוץ ומבפנים, וגם לאחר חמש שנים עיצובו שובה לב, והוא חמדמד עם יחידות תאורה ומראה כללי ממש מתוק. ובאדום סוכריה עוד יותר.
בהקשר זה של עיצוב, אני אוהב בו כמעט הכל, החל מהכאילו 'מגן חזירים' שבתחתית הפגוש הקדמי, דרך תיחום הניקל סביב יחידות התאורה, החישוקים המעוצבים ועד לקורות ההעמסה האמיתיות. מה פחות? קורה C רחבה מדי.
אייגו X עגלגל ועכשווי, ממשיך את קו העיצוב הנוכחי של טויוטה, ובעיקר בולט בו הגג שיש לו שלוש תפיחות לאורכו. מערך הצביעה מתוחכם יותר (גג וקורה אחורית בשחור), הדלתות מאחור מחודדות. העיצוב עדכני וצעיר הרבה יותר, מכוון הרבה פחות למקובל בדגמי פנאי.
סביבת נהג
אותו שוני בעיצוב מוצא ביטוי גם בסביבת הנהג – באיגניס קווים חדים ומשטחים רבועים, באייגו X מוטיב עגול.
אייגו X מתהדר בדשבורד עגלגל, בייצתי משהו, ובמרכז הדשבורד משטח שחור מבריק המאכלס מולטימדיה דוברת עברית עם צימוד לאפל קארפליי. נאמר לנו שבקרוב יהיה צימוד גם לאנדרואיד אוטו. בורר ההילוכים קונבנציונלי עם צמד מחזיקי כוסות ועוד תא שטוח לאחסון.
בין המושבים ישנה משענת יד פשוטה למראה ולמגע. לוח המחוונים כולל מחוון מהירות מעוגל אף הוא ומלפניו בקטן, מסך מוקרן המשמש מעין מחשב דרך.
מושב הנהג מתכוונן לגובה, אבל זה לא יעניק תנוחת נהיגה כמו ברכב פנאי. המושב עצמו מעין ריקליינר ומציע נוחות סבירה; אמנם, הבסיס קצר והתמיכה לגב תחתון אינה מצטיינת, אבל לטווחי נסיעה קצרים אין בעיה.
המרחב עבור היושבים מלפנים טוב יותר מאשר באיגניס מכיוון שהרכב רחב יותר. הראות לאחור אינה הצד החזק של אייגו X, מכיוון שהחלון מאחור גבוה מדי, מחיר העיצוב.
תא הנוסעים של איגניס מנסה להזכיר בצורה חיננית משהו, שהוא מוכוון פנאי. פס לבן רחב לאורכו של הדשבורד מעניק חיים ואופי צעיר, מצליח להתגבר על חיסרון איכות החומרים האופף את הסגמנט המצומצם. לוח המחוונים קונבנציונלי יותר, אך ברור להבנה עם מד סיבובי מנוע קלאסי.
מערכת המולטימדיה צבעונית ובעברית, אך חסרת צימוד לאנדרואיד אוטו ולאפל קארפליי. יש לציין כי היא טומנת בתוכה שלל אפליקציות כמו ווייז או פנגו. גם כאן בורר הילוכים קונבנציונלי, עם צמד מחזיקי כוסות ותא מאחוריהם. אותו סידור, אך עשוי מעט יעיל יותר.
המושבים הקדמיים באיגניס מוצלחים יותר. הבסיס ארוך יותר, הספוג נוח יותר וגם כאן יש כיוונון גובה למושב הנהג והתמיכה לגב התחתון לא טובה מספיק. הראות החוצה טובה מאוד, וטובה מזו שבאייגו. תנוחת הישיבה גבוהה יחסית. יש גם כיוון גובה לחגורות הבטיחות, בניגוד לאייגו.
עוד פער של ממש הוא בחלונות; לאיגניס ארבעה חלונות חשמל, לאייגו X רק השניים הקדמיים, ואילו האחוריים נפתחים מעט הצידה(!). לאיגניס יתרונות באבזור גם בזכות מפתח חכם מלא, בקרת אקלים. לא, לא מפוצלת, אל תגזימו.
בכלל, מערכת מיזוג האוויר באיגניס עדיפה בגלל שלזו ארבעה פתחים מלפנים, שזה סטנדרטי, כן? באייגו X לשאלתכם, אחד בכל צד, ובמרכז פתח עליון גדול יחסית אך כזה שלא מעניק משב צונן לפנים. בישראל זה מוצלח פחות.
חוץ מזה, שני דגמי המיני האלה אינם מציעים הרבה, ולא תמצאו, למשל, בלם חנייה חשמלי, כיוון עומק לגלגל ההגה, שיכוך לדלת תא הכפפות, חומרים רכים בתא הנוסעים, תאורה מפוצלת; די צנוע בהם. לפחות העיצוב, כל אחד בדרכו, שיקי.
המרחב מאחור
המפתח לדלתות האחוריות באייגו X פשוט קטן מדי – הכניסה צרה וזווית הכניסה בשילוב הקורה האחורית פשוט יקשו על מבוגרים או על כבדי משקל להיכנס פנימה. לאחר שנכנסים המצב לא משתפר; בסיס המושב נוקשה מדי וכך גם משענות הראש. המרחב סביר בלבד, ואם אתם בגובה 1.86 וקוראים לכם יובל, תגלו שהראש משתפשף קלות בדיפון הגג ושאתם נאלצים לשבת עם הטיה קלה לראש. בנוסף, הראות החוצה אינה טובה, אין תאי אחסון ויש רק מחזיק כוסות אחד.
מפתח הדלתות באיגניס טוב פלאים וטוב מאוד לכשעצמו, גם בזכות פתיחת דלק בזווית של כמעט 90 מעלות. גם כאן בסיס המושב מעט קצר, אך מרווח הרגליים עדיף משמעותית, כך גם מרווח הראש. הראות החוצה טובה יותר ויש אפילו שלושה מחזיקי כוסות וכיס בגב מושב הנוסע. יש גם שלוש חגורות, ולמרות שמותר להסיע שלושה, נוסע מבוגר לא ימצא שם את מקומו.
תא מטען
לאייגו X תא מטען קטן יותר, צר יותר והסף גבוה יותר. הכיסוי מחומר רך ואין גלגל חלופי, רק ערכת ניפוצ. באיגניס כיסוי/מדף קשיח לתא המטען ויש בו גלגל חלופי מוקטן.
יחידות כוח ומה שביניהן
לטויוטה אייגו X מנוע אטמוספרי בנפח 1.0 ליטר, 3 צילינדרים, הוא מפיק 72 כ"ס ב־6000 סל"ד ו־9.5 קג"מ ב־4400 סל"ד. התיבה אוטומטית־רציפה וההנעה קדמית. משך ההאצה ל־100 קמ"ש 15.5 שניות, והמהירות המרבית 151 קמ"ש.
לסוזוקי איגניס מנוע אטמוספרי בנפח 1.2 ליטר עם 4 צילינדרים, הוא מפיק 83 כ"ס ב־6000 סל"ד ו־10.9 קג"מ ב־2800 סל"ד, צמוד לו מערך מיקרו־היברידי (12 וולט), תיבת ההילוכים אוטומטית־רציפה וההנעה קדמית. משך ההאצה ל־100 קמ"ש 12.4 שניות והמהירות המרבית 155 קמ"ש.
בזינוק מהמקום, הפער לטובת איגניס עצום והיכולת שלו סבירה; לא רק ההספק הגדול יותר, גם המומנט המשופר ששיאו זמין 1600 סל"ד מוקדם יותר מהווה בסיס לביצועים המשופרים. גם בהאצות ביניים ועד למהירות תלת־ספרתית האיגניס מהיר יותר, אך הפער נמוך משמעותית, כי לשניהם קשה... עקיפות בכביש בין־עירוני עם נתיב אחד לכל כיוון? זה משהו שצריך לתכנן בקפידה, ואיגניס יעשה את זה טוב יותר. בנסיעות עירוניות, במתווה ישר ולא בערים הרריות, שני רכבי הפנאי האלה ישתלבו היטב בתנועה.
אבל היכולת אינה מספרת על הדרך בה היא מושגת. בעמידה, אייגו X מווברץ מדי בגלל שהאיזון של המנוע עם שלושת הצילינדרים אינו מוצלח, וב־5000 סל"ד המנוע מחוספס בפעולה ומפיק צליל לא נעים. המנוע באיגניס אינו מתעלה, אבל הוא שקט ונינוח בהרבה.
צריכת דלק
במבחן, שכלל גם קטעים הרריים, צריכת הדלק הייתה כמעט זהה: 11.9 ק"מ/ל' לסוזוקי איגניס, 12 ק"מ/ל' לטויוטה אייגו X.
נוחות, התנהגות
נוחות. נוחות הנסיעה של שני רכבי הפנאי הקטנטנים בסך הכל טובה, בוודאי ביחס לדגמי מיני רגילים. בכל הנוגע לפסי האטה – אייגו X עולה טוב יותר עליהם, עדיף בירידה מהם והשיכוך משופר יותר; זה לא שאיגניס נופל בזה, אייגו פשוט טוב יותר. לעומת זאת, אייגו ניתק מגע בבורות על כביש שבור בעיקול. איגניס מעט רך יותר, אייגו X מעט מרוסן יותר. מחוץ לעיר אייגו מרוסן יותר, ובסך הכל נוחות הנסיעה בשניהם סבירה בכבישים הבין־עירוניים.
שביל. הנוחות סבירה פלוס כאשר נוסעים בשבילים, במהירויות אופייניות וגם בגבוהות יותר – אבל מדובר בשביל כבוש, כמובן, כזה הזרוע אבנים קטנות. בידוד הרעשים של המתלה האחורי באייגו X פחות טוב, אך השיכוך עדיף במעט. נקודת זכות שמגיעה בין היתר לקוטר גלגל גדול יותר וגם לגובה כתף צמיג עדיפה. עם זאת, איגניס מעניק ביטחון רב יותר בנהיגה שם, גם בשל גובה הישיבה ובעיקר בגלל מרווח הגחון.
דינמי
השלדה נענית טוב יותר באייגו X, עם תגובות חמודות להעברות משקל. עם זאת, תיבת ההילוכים בשילוב התאוצה האיטית להחריד וכמות הדציבלים העצומה, מונעים מחיוך כלשהו להפציע. לאיגניס יכולת דינמית טובה והתנהלות בטוחה, אך זוויות הגלגול גבוהות. מערכת הבלימה באיגניס מעט ספוגית.
בטיחות
מפרט הבטיחות של אייגו X עשיר ביותר; מערכת הבלימה האוטונומית מתוחכמת וכוללת גם זיהוי לדו גלגלי וגם תמיכה בחציית צמתים, בנוסף להתרעה על סטייה מנתיב גם תיקון ומרכוז, ניטור אקטיבי של שטח מת, בקרת שיוט אדפטיבית, עמעום אוטומטי וזיהוי שלטי מהירות. לאיגניס הרבה פחות: בלימת חירום אוטונומית (כולל זיהוי הולכי רגל, לא דו-גלגלי), התרעות על אי שמירת מרחק וסטייה מנתיב – מפרט בסיסי כיום והמינימום הנדרש כדי להימנע ממערכת התרעה בהתקנה מקומית. לאיגניס ציון של 5 כוכבים מ-2016, לאייגו X רק 4 כוכבים, אבל הציון הוא מ-2022 והמבחן מחמיר בהרבה מאשר לפני שש שנים.
הממצאים עד כה
רכבי הפנאי הקטנים גורמים לחיוך למי שמתבונן בהם. יש קסם במוצר קטן וחמוד שמתיימר להיות קשוח. תודה לאל, לא חסרים חסרונות, אך קוטר סיבוב קטן (וזהה) בשניהם וממדים קטנים מבטיחים כי הכלים האלה יתנהלו היטב בעיר ועם זאת יאפשרו, הודות למבנה שלהם, הגדלת מעטפת השימוש עם הירידה לשבילים.
בהשוואה, סוזוקי איגניס חזק יותר, מאובזר יותר, מרווח יותר ובהקשר זה מציע מושב אחורי ראוי באמת. בטויוטה אייגו X כיול מתלים מעט עדיף ואבזור בטיחות עשיר בהרבה.
תופים בבקשה
במבחן זה, הדגם המנצח הוא סוזוקי איגניס. היכן שהוא מפסיד, הפער הוא בנקודות לא רבות; במקומות בהם טויוטה אייגו X מפסיד, הפער גדול בהרבה ובאופן משמעותי בהרבה.