כל מי שיוצא לרחובות יכול להבחין בכך. לא, לא בהפגנות נגד השלטון, אלא בביטוי הנרחב והחד־משמעי למפץ החשמלי בשוק הרכב בישראל. ב-2022 הגיע היקף המסירות של הרכב החשמלי ל-10% לאחר ששנה קודם היה רק 4%, ואילו כבר בשלושת החודשים הראשונים של השנה הוא עלה ל-16%. 

אחד המצטרפים האחרונים לקלחת האלקטרונית הוא קיה EV6 – רכב פנאי מסוגנן שזכה בתואר 'אוטו השנה באירופה 2022' ואצלנו היה ל'אוטו השנה 2023'. אז מה נכון יותר מאשר מבחן דרכים השוואתי עם מתמודדים נכבדים?
 

הכירו את המתמודדים

קחו בחשבון, פרק מעט כבד ואחרי זה נהיה קליל יותר. מבטיחים.

טויוטה bZ4X. טויוטה היא חלוצת הז'אנר ההיברידי, אבל על עגלת החשמל היא עלתה באיחור. זהו דגם חשמלי ראשון של המותג, הוצג ב-2021, מבוסס על רצפה ייעודית חשמלית חדשה (e-TNGA), וראשון מתוך סדרה שלמה של דגמים שיחלקו את הסימול 'bZ'. הוא לא יחיד; סובארו סולטרה (הזהה לו בכל) צפוי להגיע לכאן השנה, לקסוס RZ יגיע ממש בקרוב. bZ4X מוצע רק עם סוללה אחת, 64 קוט"ש, ועם שתי גרסאות מנוע לבחירה: הנעה קדמית עם 204 כ"ס והנעה כפולה עם 218 כ"ס.

טויוטה bZ4X בנסיעה
צילום: עזרא רפאל

יונדאי איוניק 5. יונדאי הכריזה על תת המותג החשמלי 'איוניק' באוגוסט 2020, הדגם הראשון שלה, איוניק 5, הוצג בפברואר 2021, מבוסס על רצפה חשמלית-ייעודית חדשה (E-GMP), ועלה ארצה ביולי אותה שנה. איוניק 5 חולק אותה פלטפורמה עם EV6 וגם עם ג'נסיס GV60, אבל המכלולים והמפרט אינם זהים. לאיוניק 5 הנעה אחורית עם 217 כ"ס (רכב המבחן) וכפולה עם 305 כ"ס ולסוללה 72.6 קוט"ש. בחו"ל הוחלפה הסוללה ל-77.4 קוט"ש, כמו ב-EV6, וגרסה זו תגיע מתישהו גם אלינו.

יונדאי איוניק 5 בנסיעה
צילום: עזרא רפאל

סקודה אניאק. כמו כל האחרים כאן, גם אניאק הוא דגם חשמלי ראשון של המותג, אבל בניגוד לכולם הוא ממוקם בין שאר הדגמים שלו ואינו דגם של תת-מותג חשמלי. יש לו כמה דגמים קרובים (פולקסווגן ID.4 ו-ID.5, אודי Q4, כעת גם קופרה טווסקאן ועוד). כמותם הוא מבוסס על רצפת MEB של קונצרן פולקסווגן ומוצע בישראל עם סוללה אחת, 77 קוט"ש (הגדולה בהיצע היצרן), ועם מנוע חשמלי אחד שמייצר 204 כ"ס והנעה אחורית.

סקודה אניאק בנסיעה
צילום: עזרא רפאל

קיה EV6. על 'תכנית S' לדגמים החשמליים (הדומה לתת-המותג איוניק ביונדאי), הכריזה קיה בינואר 2020, אבל דגם ראשון, EV6, הוכרז במרץ 2021. קיה EV6 משווק בישראל רק מתחילת שנה זו. מבין שלושת הדגמים, EV6 הוא הארוך והנמוך מכולם עם 470 ס"מ ו-155 ס"מ בהתאמה (7 ו-10 ס"מ בהשוואה לאיוניק 5), הרוחב זהה עם 189 ס"מ ובסיס הגלגלים שלו (290 ס"מ) קצר ב-10 ס"מ מזה של איוניק 5 וזהה לזה של GV60.

בישראל משווק הדגם רק עם הסוללה הגדולה בהיצע, 77.4 קוט"ש (בחו"ל גם 58 קוט"ש), ועם שתי מערכות הנעה לבחירה: הנעה אחורית עם 229 כ"ס או הנעה כפולה עם 325 כ"ס.

קיה EV6 בנסיעה
צילום: עזרא רפאל
 

רכבי המבחן: גרסאות ורמות גימור

טויוטה bZ4X נבחן בגרסת הנעה כפולה (218 כ"ס), מכיוון שאין רכב מבחן אחר, הוא היחיד מסוגו כאן, וברמת הגימור היחידה שיש, 'ויזין'; 260,000 שקלים.

יונדאי איוניק 5 התייצב בגרסת הנעה אחורית (217 כ"ס) וברמת גימור הגבוהה ביותר, 'עילית'; 249,000 שקלים.

סקודה אניאק הגיע בגרסת הנעה אחורית (204 כ"ס) וברמת גימור 'לודג'' (שנייה מתוך שש); 250,000 שקלים.

קיה EV6 במבחן זה הוא בגרסת הנעה אחורית (229 כ"ס) וברמת גימור 'פרמיום', היחידה בגרסה זו; 249,000 שקל.

טויוטה מול יונדאי מול סקודה מול קיה
צילום: עזרא רפאל
 

בטיחות

לכולם 5 כוכבים לפי המבחן העדכני של ארגון יורו NCAP, בכולם מערכות בטיחות מתקדמות כמקובל כיום. ועדיין בולט לטובה הצמד הקוראני בזכות מערכות שיש לו בלבד: התרעה ותיקון בעת זיהוי רכב בשטח מת (בשניים האחרים התרעה בלבד), התרעה על רכב חולף עם פתיחת דלת, התרעה למניעת שכחת ילדים. זיהוי תנועה חוצה מאחור כולל בלימה.
 

עיצוב חיצוני

עיצוב הוא עניין של טעם, וכל מותג לקח את הדגם החשמלי הראשון שלו למחוזות שונים. EV6 מהמם. החזית אולי מעט שגרתית, אבל השאר פשוט ממתק לעיניים עם סנפירי גג שאפילו נראים במראות הצד. יש שלא אהבו את הגימיק הזה, ולטעמי זהו הרכב הנאה בחבורה.


איוניק 5 קורץ מקוביית חומר אחרת. מרחוק לא מבינים על מה המהומה, אבל כשמתקרבים פתאום מקבלים את הגודל בפרצוף. הפרופורציות נאות ומיוחדות והכל יחד יוצר שילוב אלגנטיות ונוכחות שקשה להתעלם ממנה.

טויוטה BZ4X ליד יונדאי איוניק 5
צילום: עזרא רפאל

bZ4X נראה בבירור כמו רכב פנאי של טויוטה עם דמיון ניכר לראב4 – וביחס אליו הוא מלוטש יותר, מעודן יותר, אבל גם נראה חסון פחות.

לעומת האחרים, אניאק נראה כמעט "רגיל", והדבר נאמר באופן החיובי ביותר. העיצוב ממשיך את הקו העכשווי של סקודה, והרכב דומה מאוד לקודיאק, עם חרטום קצר, מרכב ארוך ופחוס במופע מאוד מודרני ונאה. 

שיירת מכוניות חשמליות
צילום: עזרא רפאל
 

סביבת נהג

בכל הארבעה סביבת נהג מיוחדת ושונה ממה שהיה נהוגה עד היום – וזה מצוין. לשלושה איכות חומרים נאותה בפני עצמה אם-כי אינה מתעלה – בוודאי לא ביחס למחיר. לרביעי, bZ4X, איכות חומרים שממש לא הולמת את גזרת המחיר הזו.

סביבת הנהג ב-EV6 מודרנית ומרשימה. מול הנהג שני מסכים גדולים – אחד משמש כלוח מחוונים, השני כמסך המולטימדיה. בדומה לספורטאז' גם כאן צג מגע משולב המחליף בין תפריטי המיזוג למערכת השמע – פטנט נחמד שחלק מהבוחנים אהבו, אחרים פחות.

קיה EV6 פנים תא נוסעים
צילום: עזרא רפאל

העיצוב החיצוני הנועז של איוניק 5 נמשך פנימה, ומעבר לסביבת הנהג כל תא הנוסעים מואר באופן יוצא דופן – בעיקר בגלל שטח החלונות הגדול משמעותית מזה של שאר המתמודדים במבחן, גם הודות לריפוד הבהיר. זהו גם הרכב הכי מאובזר במבחן, עם פריטים ייחודים כמו תפעול חשמלי למושבים האחוריים, השכבה כמעט מלאה של המושבים הקדמיים כולל הדום לרגליים וחישוקי "20. מנגד, הנדסת האנוש טובה פחות עם תפעול מעט מוזר של ידית ההילוכים, חיווי לא תמיד קריא של בקרת האקלים, ופקדי מגע על ההגה שאינם תמיד נוחים.

יונדאי איוניק 5 פנים תא נוסעים
צילום: עזרא רפאל

bZ4X מציע סביבת נהג נאה, אבל הפלסטיק הקשיח אינו מחמיא וגם איכות ההרכבה לא משהו. במרכז, צג מולטימדיה גדול ("12.3) ונאה דובר עברית ומול הנהג לוח מחוונים קטן עם תצוגה קטנה שגם לא מספיק מפורטת. גם הנדסת האנוש רחוקה מלהרשים עם יותר מדי כפתורים בקונסולה ועל גלגל ההגה, תפעול מסורבל של חלק מהמערכות כמו מחשב הדרך. חסר חלל אחסון סגור, כי אין תא כפפות, ויש עוד חוסרים תמוהים כמו תאורה בלחצני חלונות החשמל.

טויוטה BZ4X פנים תא נוסעים
צילום: עזרא רפאל

אניאק מביא את מרכיבי עיצוב אופייניים לדגמי סקודה העכשוויים כמו קווים אופקיים ליצירת תחושה שהרכב רחב ממה שהוא. במרכז בולט צג "13 גדול השולט ברוב ממשקי התפעול – אך אינו מספיק נוח ואינטואיטיבי. המחוונים זעירים ואינם מציגים מידע רב, לחלק מהפקדים חסר חיווי מספק (למשל חימום ההגה) וניתן להפעילם בטעות, ואילו תפעול מערכות אחרות דורש יותר מדי התעסקות.

סקודה אניאק פנים תא נוסעים
צילום: עזרא רפאל
 

מושבים קדמיים, אחוריים

כל הרביעייה מציעה המון מקום לנוסעים, בכל כיוון ובכל ממד. בכולם המושב האחורי יתקשה לאכלס שלישיית כרסתנים, אבל זוג ימצא מרחב עצום.

ב-EV6 תנוחת הנהיגה לא גבוהה כמו של רכב פנאי ממוצע. זה חלק מהעיצוב והכיוון היותר ספורטיבי של הדגם והמותג. המושבים נאים, במיוחד כרית הראש, אבל הם לא מספיק נוחים וחלק מהבוחנים לא הצליחו להשיג תנוחת נהיגה טובה. מאחור המושב מעט נמוך, אבל נוח, ובאופן מפתיע יש לנוסע החמישי הכי הרבה מקום לרגליים בגלל מבנה הקונסולה הקדמית. פתחי המיזוג נמצאים בקורות הצד ובמיקום מוצלח וכניסות ה-USB בצידי המושבים במיקום מצוין.

מושבים קדמיים קיה EV6
צילום: עזרא רפאל

איוניק 5 מציע את בסיס הגלגלים הארוך ביותר באופן משמעותי. אין לכך השפעה אמיתית כי כל המתחרים מציעים המון מקום. מלפנים מתקבלת אותה תחושה כמו ב-EV6 (בכל זאת יש קרבה משפחתית) – תנוחת הנהיגה גבוהה, אבל לא כמו ברכב פנאי רגיל. המושבים עצמם רכים ונוחים, ואפשר להגיע לתנוחת נהיגה טובה. מאחור נמצא פתחי מיזוג בקורות (כמו ב-EV6), וכאמור גם פרטים ייחודיים כמו תפעול חשמלי למושבים. הממדים הנדיבים, יחד עם החלל הבהיר והחלונות הגדולים, יוצרים את המקום הנעים ביותר לשהות בין כל המתמודדים כאן. 

מושבים קדמיים יונדאי איוניק 5
צילום: עזרא רפאל

ב-bZ4X תנוחת הנהיגה מוזרה בגלל שרצפת הרכב גבוהה (כדי לאפסן את הסוללות), ולכן או שיושבים נמוך מדי, או קרוב מדי לתקרה. בנוסף ההגה לא עולה מספיק ומיקום הדוושות אינו מושלם. טויוטה גם ניסו ללכת בדרכה של פיג'ו כשהמבט ללוח המחוונים הוא מעל ההגה ולא דרכו. זה פחות עובד כאן בין היתר כי חלק מהחיוויים מוסתרים ע"י גלגל ההגה. הרצפה הגבוהה והגג הנמוך גם יצרו את המפתח הכי פחות טוב מבין המתמודדים במבחן. זה ממש בולט מאחור. כשנכנסים אין בעיית מקום, אבל גם מאחור תנוחת הישיבה נמוכה. 

מושבים קדמיים טויוטה BZ4X
צילום: עזרא רפאל

אניאק מציע משהו באמצע, בין הקוריאנים ליפני. תנוחת הנהיגה גבוהה, אבל לא מושלמת, וכך גם נוחות המושב. בסיס הגלגלים הקצר ביותר במבחן יוצר דלת אחורית יחסית קטנה (אבל עדיפה על זו של bZ4X), הרוחב אולי דומה לזה של המתחרים, אבל כאן, מאחור, היה הכי צפוף בסידור של שלושה. המושב האחורי מעט קצר, אבל הישיבה גבוהה ונוחה.

מושבים קדמיים סקודה אניאק
צילום: עזרא רפאל
 

תא מטען

לכולם תאי מטען גדולים שמספקים כל צורך יום יומי, ובכל זאת אחד בלט לטובה יותר מהאחרים.

גם ב-EV6 וגם באיוניק 5 סידור דומה עם תא מטען פחוס יחסית בגלל מיקום כיסוי הגלילה. סף ההטענה סביר, אפשר להשכיב את המושבים האחוריים ליצירת רצפה שטוחה, אבל אין מקום ייעודי לאחסון כיסוי הגלילה במקרה שצריך להעמיס משהו גדול.

קיה EV6 תא מטען
צילום: עזרא רפאל

איוניק זוכה בעוד נקודה בגלל שהוא מציע שתי אפשרויות לקביעת מיקום כיסוי הגלילה, בהתאם לזווית המושב האחורי, כדי להסתיר בשלמות את תכולת התא.

יונדאי איוניק 5 תא מטען
צילום: עזרא רפאל

bZ4X מציע תא מטען גדול יותר מזה של הקוריאניות וגם מיקום לאחסון כיסוי הגלילה. מנגד סף ההטענה הוא הגבוה ביותר, ובהשכבת המושבים לא נוצר משטח של 180 מעלות.

טויוטה BZ4X תא מטען
צילום: עזרא רפאל

אניאק מציע את התא הגדול והשימושי ביותר, עם שפע נקודות עיגון, מקום לאחסון הגלילה ורצפה שטוחה בהשכבת המושבים האחוריים. 

סקודה אניאק תא מטען
צילום: עזרא רפאל


מבחן בדרכים

מנועים, טווח

שכחו מיציאות כוחנית מהמקום, אלה לא הדגמים והגרסאות שנועדו לכך. משזה נאמר, אין כאן דגם שחסר לו כוח; כולם מאיצים בהחלטית, עקיפות מבוצעות בקלות וללא דרמות ושיוט מתנהל באופן חרישי וכמעט חסר מאמץ.

שלא במפתיע, bZ4X היה המהיר ביותר ביציאה מהמקום. כי על אף שההספק שלו דומה לשל המתחרים, ההנעה הכפולה עזרה להוריד את הכוח לכביש באופן יעיל יותר. אחריו EV6 כשאיוניק 5 ואניאק מציגים שוויון. בתאוצות ביניים מ-50 ועד 100 קמ"ש, EV6 היה המהיר ביותר; אחריו ובפערים כמעט שווים, bZ4X, איוניק 5 ואניאק.

בכל הנוגע לטווח, ההבדל ביניהם גדול בגלל השוני באנרגיה שיש בסוללות. אבל בכל הנוגע לצריכה, גילינו שוויון זוגי. ראו טבלה.
רכבים חשמליים נתונים

נוחות, יכולת דינמית

כיול נכון הוא מלאכת מחשבת, והדגמים האלה כבדים מהרגיל, ובכל זאת – עקרונית וגם מעשית אין בעיה לעשות את זה נכון. ועדיין לא היה דגם שבלט לטובה בתחום, בהחלט די מאכזב בהינתן המחיר, שהוא רבע מיליון שקלים לרכב.

נוחות נסיעה
לבולמים ב-EV6 מהלך ראשוני קשיח – חלק מאפיון דגמי המותג, היומרות של קיה וגם צריך להתיישב עם העיצוב הספורטיבי. אבל אופן פעולה זה אחראי לנוחות נסיעה בינונית בעיר בעיקר במעבר על שיבושים בינוניים וגדולים (פסי האטה למשל). ככל שעולה המהירות נוחות הנסיעה משתפרת והריסון מוצלח – ועדיין פחות טוב על שברים או שיבושים רוחביים. בידוד הרעשים טוב למדי.

איוניק 5 מביא אופי פעולה הפוך. הוא רך יותר – מייצג גם את הבידול בין יונדאי לקיה – אבל הוא רך מדי. ורכות זאת עם ריסון חסר יוצרים יותר מדי תנודות המובילות לנוחות נסיעה בינונית. מצד שני הוא השקט בחבורה, אם כי לא בפער גדול ביחס ל-EV6 ואניאק.

נוחות נסיעה
צילום: עזרא רפאל

bZ4X הוא הדגם היחיד שמצליח להעניק נוחות נסיעה טובה, בעיקר במהירויות נמוכות ובינוניות. אנשי טויוטה עשו עבודה טובה בתחום זה, אבל איכות הנסיעה הכוללת אינה מתעלה. בידוד הרעשים חסר באופן מציק ובולט על רקע השקט השורר בתאי הנוסעים של המתחרים.

אניאק נמצא באיזה שהוא מקום בין EV6 ל-bZ4X. הכיול יחסית קשיח וככל שהשיבוש גדול יותר, כך קשה יותר לאניאק להתמודד איתו. מחוץ לעיר המצב משתפר, בעיקר כי הוא יותר מרוסן מ-EV6 ומצליח ליצור סוג של 'רייד' נעים. הוא גם באמצע בנוגע לבידוד הרעשים, שקט מהותית מ- bZ4X אבל לא מספיק כמו צמד הקוריאניות.

סקודה אניאק קדימה
צילום: עזרא רפאל

שבילים
כך גם בדרכים שמעבר לאספלט, כיאה לרכבי פנאי. בשבילים – EV6 הפגין קופצנות יתר; איוניק 5 היה רך אבל מדי; bZ4X היה הנוח ביותר בשטח; אניאק משהו באמצע.


יכולת דינמית
כישורי הפנייה של כל הדגמים כאן טובים, מעניקים לנהג מעטפת בטיחות מצוינת. עם זאת, צריך לזכור כי בגלל הסוללות אלה כלים כבדים (2 טון), ובגלל שמדובר ברכבי פנאי מרכז הכובד שלהם גבוה יחסית, וזה שילוב מאתגר. ואכן, בעומס גבוה באמת, הריסון חסר ותנודות המרכב מורגשות, במיוחד בשינויי כיוון.

הבלמים של EV6 היו הנשכניים ביותר. יש שפחות אוהבים את המיידיות הזו, יש שהעדיפו אותה. איוניק 5, על אף הרכות, שמר על קו הפנייה כנדרש, אבל בגללה הוא היה הראשון ששידר בעומס נתון כי הוא פחות מתאים להתנהלות שכזו. היכולת של bZ4X בעיקולים טובה מאוד ורק היגוי מעט קל מדי פוגם בכך. אניאק לא נופל מהאחרים בכביש המעוקל ומוסיף כושר תמרון מצוין בעיר עם קוטר הסיבוב הקטן בחבורה: 9.3 מטרים.

טויוטה BZ4X מאחור
צילום: עזרא רפאל

סיכום 

טויוטה bZ4X מציע לנוסעים נוחות נסיעה טובה, מרחב הולם ויכולות ניהוג ופנאי מרשימות. מנגד, הוא רועש מדי, לא מספיק מאובזר, טווח הנסיעה החשמלי צנוע יחסית, והאיכות בחלל האירוח והשהייה פחות טובה. בנוסף, ביחס לכל אלה המחיר פשוט יקר מדי.

יונדאי איוניק 5, סקודה אניאק חולקים יחד את המקום השני. הם שונים לגמרי בכל מרכיב, כך שיש לקוחות שימצאו את מבוקשם באחד מהם ולא יתעניינו בשני.

סקודה אניאק מאחור
צילום: עזרא רפאל

אניאק נראה קונבנציונלי ולא בולט מדי, תא המטען שלו הוא הגדול ביותר, כושר התמרון בעיר הוא הטוב ביותר, מעניק את הטווח הגדול ביותר בזכות הסוללות הגדולות, ולא נופל בכל פרמטר אחר.

איוניק 5 מעוצב באופן ייחודי בחוץ וגם בפנים, מרחב הפנים שלו מרשים גם מלפנים גם מאחור, הוא העשיר ביותר באבזור ומוצע עם אחריות מורחבת ל-5 שנים.

יונדאי איוניק 5 מאחור
צילום: עזרא רפאל

קיה EV6 לא מושלם, נוחות הנסיעה שלו, במיוחד בעיר, בינונית ומחירו גבוה. עם זאת, הוא המנצח במבחן זה בזכות החבילה הכוללת שהוא מעניק והמורכבת מעיצוב נאה וייחודי, ביצועים מעולים, מרחב נדיב לנוסעים ולמטען, יכולת דינמית נאה ואבזור עשיר. 

אי לכך, קיה EV6 הוא המנצח שלנו במבחן רכבי הפנאי החשמליים.

אוהד אלגוב וגיא גיאור ליד קיה EV6
צילום: עזרא רפאל

*פורסם לראשונה ב- 27/4/2023 - נוסף מבחן וידאו.