השנה הקודמת ציינה נקודת מפנה בכל הקשור לשוק הרכב בישראל. הדגם הנמכר ביותר כאן, ובהפרש ענק מהשני אחריו, הוא רכב חשמלי. העובדה שהוא מיוצר בסין מדגישה עוד יותר את מרכיב השינוי בהעדפות השוק המקומי, וגם לכך יש ביטוי בנתוני המסירות.
 

מספרים, שינויים

מתוך 270,000 מכוניות שנמסרו ב-2023, מעל 14,000 יחידות הן מדגם אטו 3 של BYD שהחל להימכר כאן ברבע האחרון של 2022, אז עם תחילת היבוא של מכוניות הנוסעים של המותג הסיני; הדגם שבמקום השני (יונדאי אלנטרה) רשם קצת יותר מ-8000 מסירות. אטו 3 שמר על דומיננטיות גם ברבע הראשון של 2024 (וכפול מאלנטרה במקום השני), והוא שותף מרכזי לכך שסין היא יצרנית הרכב הנמכרת ביותר בישראל – עם 23%; קוריאה, ששלטה בשוק הרכב כעשור, שנייה עם 18%.

BYD אטו 3 מול זיקר X - מבחן השוואתי חשמלי
צילום: עזרא רפאל

בתחילת 2024 נחנך בישראל מותג סיני חדש, צעיר וכזה שמכוון עצמו בהצהרה גם לעולמות היוקרה. זיקר (ZEEKR) של תאגיד ג'ילי התייצב כאן עם שני דגמים: המשפחתית הגדולה 001, ורכב הפנאי הקומפקטי X. 

רכב הפנאי חולק רצפה עם וולוו EX30 וסמארט #1 , כמוהם מוצע בשתי גרסאות – מנוע והנעה אחוריים; שני מנועים והנעה כפולה – ולמרות המיצוב העצמי של היצרן, הוא מוצע כאן במחיר סביר ביחס (וזול משני הקרובים לו). ככל שמדובר ב-X, הוא זכה לכן בתואר 'קניית השנה 2024' במסגרת 'אוטו השנה של ישראל' מבין הדגמים החדשים.

ומכיוון שמחירו קרוב, והזכייה התייחסה להיבט צרכני מובהק, מפגש בינו לבין רב-המכר אטו 3 – מי שזכה בתואר זה בשנה הקודמת – ממש מתבקש.

BYD אטו 3 מול זיקר X - מבחן השוואתי חשמלי
צילום: עזרא רפאל
 

מחירים, מפרטים

אטו 3 מוצע בגרסת מנוע והנעה אחת ובשתי רמות אבזור. זיקר X מוצע כאמור בשתי גרסאות מנוע/הנעה ובכל אחת רמת אבזור יחידה. 

המבחן הפגיש בין אטו 3 ברמת האבזור 'דיזיין' הגבוהה יותר שמחירה 176,000 שקלים ובין X בגרסת ההנעה האחורית הנקראת כאן 'לונג ריינג', ומחירה 185,000 שקלים. האחריות של BYD היא ל-6 שנים, של זיקר ל-5 שנים.

BYD אטו 3 מול זיקר X - מבחן השוואתי חשמלי
צילום: עזרא רפאל

הממדים קרובים. בסיס הגלגלים של זיקר X גדול ב-3 ס"מ, ועומד על 275 ס"מ לעומת 272 ס"מ. אותו הפרש של 3 ס"מ קיים באורך – אבל הכיוון הפוך: באטו 3 האורך 446 ס"מ, ב-X הוא 443 ס"מ. אטו 3 רחב ב-4 ס"מ, ל-188 ס"מ, וגבוה ב-5 ס"מ ל-162 ס"מ. הבדל משמעותי הוא בנפח תא המטען הגדול בהרבה של אטו 3 העומד על 440 ליטרים; ב-X הנפח 362 ליטרים.

למרות שלשני הדגמים מבנה של רכב פנאי, מרווח הגחון של אטו 3 קטן, 15 ס"מ, וב-X הוא סביר לנהיגת שבילים, 19 ס"מ.

הבדלים משמעותיים נמצאים במפרט ההנעה ובביצועים. באטו 3 התפוקה היא 204 כ"ס ו-31.6 קג"מ, ההנעה קדמית ומשך ההאצה ל-0 קמ"ש הוא 7.3 שניות. ב-X מדובר ב-273 כ"ס ו-35 קג"מ, ההנעה אחורית ומשך ההאצה ל-100 קמ"ש הוא 5.6 שניות.

BYD אטו 3 מול זיקר X - מבחן השוואתי חשמלי
צילום: עזרא רפאל

באבזור, בשתי הגרסאות: תאורת לד, גג זכוכית, מצלמות היקפיות, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת תא המטען ולמושבים הקדמיים, מחוונים מוקרנים, בקרת אקלים דו-אזורית ופתחי מיזוג מאחור. ריפוד דמוי עור, תאורת אווירה. בין ההבדלים: חישוקי "19 ב-X ו-"18 באטו 3, צג "15.6 הסובב על צירו באטו 3 ו-"14.6 ב-X. בזיקר גם זיכרון למושבים ולמראות הצד, תצוגה עילית, באטו 3 כיסוי לגג הפנורמי, חימום מושבים. 

במפרט הבטיחות בשני הדגמים: בלימה אוטונומית גם לאחור, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים. ב-X גם עמעום אוטומטי, התרעה על שכחת ילדים.

BYD אטו 3 מול זיקר X - מבחן השוואתי חשמלי
צילום: עזרא רפאל
 

עיצוב חיצוני

בכל הנוגע לעיצוב, נרשמה תמימות דעים כי זה של זיקר X מוצלח משמעותית מזה של BYD אטו 3. העיצוב מקורי, משלב הופעה אתלטית בקווים אלגנטיים, יחידות התאורה נאות, והחלק האחורי גם בצדי הרכב מקורי ומושך. 

לעומתו, BYD אטו 3 מעוצב באופן קונבנציונלי יותר, החזית הבוטה מחוזקת בפס תאורה רוחבי, המבנה הכולל מעוגל ולא ייחודי. ובקיצור: מקדם הופעה בולט, לא מעבר. 

BYD אטו 3 מול זיקר X - מבחן השוואתי חשמלי
צילום: עזרא רפאל
 

פנים הרכב

עיצוב. תפעול. בכל הקשור לעיצוב סביבת הנהג המצב מורכב יותר. זה שבאטו 3 צבעוני מאוד בשחור, כחול, אדום, לבן, גם עם משטחים כסופים ובשלל דוגמאות. בולטים במיוחד פריטי עיצוב מקוריים כמו המיתרים בדלתות, הרמקולים, הפקדים, הידיות בדלתות, השנתות בפתחי המיזוג. 

סביבת הנהג ב-X שונה לגמרי: נקייה מאוד, אלגנטית מאד, גוונים מאופקים בשחור אפור-ירקרק ונגיעות בגוון נחושת בכפתורים או בוויי התלייה. הבד דמוי אלקנטרה בקורות ובתקרת הרכב מוסיף הרבה לעיצוב האלגנטי. 

BYD אטו 3 מול זיקר X - מבחן השוואתי חשמלי
זיקר X סביבת נהג | צילום: עזרא רפאל

העדפת העיצוב היא לפי הטעם, אבל הביצוע הטוב יותר הוא ב-X; החומרים רכים ונעימים למגע בשעה שהמשטחים באטו 3 נוקשים, ורק חלקם עטוי בחומרים רכים יותר. 

עם זאת, אותו עיצוב סופר-נקי שב-X, ללא פקדים ולחצנים כמעט, מביא לכך שהשליטה במערכות נעשית רק דרך הצג – ממש לא נוח בנהיגה. בנוסף לכך, תפעול אותו צג-שולט-בכל גם אינו מוצלח, והתוצאה היא הנדסת אנוש לא טובה. באטו 3 המצב שונה; לרשות הנהג פקדים חיצוניים, כך שלמרות שגם באטו 3 ממשק הנהג/מערכות אינו מצטיין, הנדסת האנוש הרבה פחות גרועה.

BYD אטו 3 מול זיקר X - מבחן השוואתי חשמלי
BYD אטו 3 סביבת נהג | צילום: עזרא רפאל

מרחב ומושבים מלפנים. ב-BYD אטו 3 תנוחת הנהיגה סבירה בלבד. שדה הראייה לפנים בסדר, אך מוצלח פחות בזווית שמאלה בגלל מראות גדולות הצמודות לקורה הקדמית וללא רווח. המרחב סביר-מינוס בגלל קונסולה רחבה מאוד בין הנהג לנוסע וגם בשל ידיות האחיזה בדלתות הבולטות מדי פנימה. המושבים הקדמיים בינוניים בנוחותם; בסיס המושב הקדמי שוקע, האורך סביר, משענת הגב לא מעניקה תמיכה ראויה לגב התחתון והתמיכה הצידית טובה, כל עוד אתם רזים. בגלל המבנה, המשלב בין מסעד המושב למשענות הראש, לא ניתן לשנות את גובהה והזווית שלה.

BYD אטו 3 מול זיקר X - מבחן השוואתי חשמלי
BYD אטו 3 | צילום: עזרא רפאל

בזיקר X תנוחת הנהיגה מעט טובה יותר, אבל רק במעט, ואילו שדה הראייה עדיף משמעותית. הדשבורד נמוך יחסית ובין מראות הצד לקורות הקדמיות הרווח ראוי. המרחב נדיב בהחלט והתחושה היא כי החלק הקדמי 'אוורירי' יותר בגלל החלל בין הקונסולה שבין המושבים לדשבורד עצמו. 

גם כאן המושבים הקדמיים אינם דוגמה ומופת למבנה נכון. המבנה הבסיסי – שילוב המסעד והמשענות ליחידה אחת – זהה אבל הם עדיפים על-פני אלו שבאטו 3. בדומה אליו, גם כאן בסיס המושב קצר ושוקע, אך משענת הגב עדיפה, וכאן משענת הראש אינה 'דוחפת' את הראש קדימה. פתיחת הדלתות נעשית באופן חשמלי.

BYD אטו 3 מול זיקר X - מבחן השוואתי חשמלי
זיקר X | צילום: עזרא רפאל

מרחב ומושבים מאחור. ב-BYD אטו 3 מפתח הדלתות סביר והרצפה שטוחה כמתבקש ברכב עם רצפה חשמלית ייעודית. המושבים נמוכים, בסיס המושב לא מספיק נוח ואינו תומך בירכיים. אין כיוון זווית משענת גב, אבל יש משענת יד נוחה. מרווחי הברכיים והראש מעולים, מרווחי כפות הרגליים טובים. שדה הראייה סביר-מינוס מכיוון שקו החלונות גבוה ומלפנים אותם מושבים מוגבהים. מה עוד? צמד פתחי מיזוג, שני שקעי USB ובגג הפנורמי רשת עם אטימה טובה.

BYD אטו 3 מול זיקר X - מבחן השוואתי חשמלי
BYD אטו 3 | צילום: עזרא רפאל

בזיקר X מפתח הדלתות טוב יותר. גם כאן בסיס המושבים נמוך, אבל הוא נמוך משמעותית ובשל כך התמיכה לירכיים אינה טובה. מעבר לכך, המושבים תומכים טוב יותר בגוף. בשל מבנה בסיס המושב, אי אפשר להיצמד לדלתות וכתוצאה מכך המקום לשלושה טוב פחות מזה שבאטו 3. שדה הראייה טוב יותר לצדדים, פחות טוב לפנים בגלל משענות הראש הרחבות עוד יותר. פתחי המיזוג נמצאים בקורות B ממוקמים נמוך יחסית, וכתוצאה מכך המיזוג נהדר, לרגליים. יש משענת יד, דיפוני הדלתות מושקעים כמו אלה מלפנים וניכר שלא חסכו כאן. גם כאן שני שקעי USB וגם כאן גג פנורמי – אך הוא מוכהה ואין לו כיסוי. חוץ מזה? וויי התלייה אלגנטיים, בצבע נחושת, הכל כאן מושקע ומקרין יוקרה. כמו אותם פסים החוצים את גב משענות המושבים הקדמיים. מתגי החלונות עובדים הפוך; אם לוחצים כלפי מטה, החלונות עולים. כך זה בסין, ושינוי זה לא נעשה משום מה כמו בדגמי סין אחרים שעושים עלייה לארץ הקודש.

BYD אטו 3 מול זיקר X - מבחן השוואתי חשמלי
זיקר X | צילום: עזרא רפאל

תאי אחסון. ב-BYD אטו 3 יותר תאים והם גדולים יותר; אמנם בזיקר X יש תא למשקפיים, אך אין תא כפפות. תאי האחסון בדלתות של הה-BYD פחות שימושיים. 

תא מטען. לפי הנתונים, לאטו 3 תא מטען הגדול בחמישית מזה שב-X (440 ל' מול 362 ל'). במבט ראשון הם נראים דומים, אם-כי בזיקר X פתח התא מעט צר יותר. בגלל הדמיון שלפנו מטר ואלה המספרים המדויקים: בזיקר X אורך תא המטען 77 ס"מ, רוחבו 97 ס"מ והגובה עד המדף 37 ס"מ. מתחת לרצפה תא מעט צר יותר, 90 ס"מ, עם שני מפלסים אחד רדוד מאוד בגובה של 6.5 ס"מ ועוד אחד עמוק יותר (17.5 ס"מ) אך מתאימים מאוד לאחסון של כבלי טעינה וחבריהם. חוץ מזה? ארבעה ווי עגינה, שני ווי תלייה, יש תאורה. 

BYD אטו 3 מול זיקר X - מבחן השוואתי חשמלי
צילום: עזרא רפאל

ב-BYD אטו 3 סט הנתונים הראשון קרוב מאוד: האורך 80.5 ס"מ, הרוחב 96 ס"מ והגובה 35 ס"מ כאשר הרצפה במצבה העליון. גם כאן רצפה בשני גבהים, וכאשר המשטח מורד, הגובה עולה ב-50.5 ס"מ – כך שבמצב זה תא המטען גדול משמעותית מזה שבזיקר X. תחת הרצפה אפשרות אחסנה נוספת, בסיסית ולא מעודנת, עם ערכת ניפוח ומקום לכבלים. מה עוד? יש תאורה, אין ווי תלייה ואין ווי עגינה, בנוסף יש תאי אחסון בצדדים עם עיגון רשתי.

תא מטען קדמי. תא כזה יש רק לזיקר X, אבל הוא יותר בכיוון של תא כפפות קדמי עם ממד גובה לא אחיד בשל מבנה תא המנוע, ונפחו 15 ליטרים. מתחת לרצפת התא, נמצאת ערכת הניפוח.

גלגל ספייר. הצחקתם את הסבתא, ההיא שלא היו לה גלגלים – בדיוק כמו בשני הדגמים האלה, שגם להם אין גלגלים כאלה.

BYD אטו 3 מול זיקר X - מבחן השוואתי חשמלי
זיקר X | צילום: עזרא רפאל
 

בתנועה

ביצועים. הנתונים מצביעים על יתרון משמעותי של ממש בהספק ובמומנט, גם בביצועים, לזכותו של זיקר X על-פני BYD אטו 3. ההספק גבוה ב-69 כ"ס וב-33%, המומנט ב-3.4 קג"מ וב-11%, משך התאוצה ל-100 קמ"ש קצר ב-1.7 שניות.

ויש לכך ביטוי משמעותי ומוחשי בנהיגה. אטו 3 לא חסר בכל הקשור לצבירת מהירות, האצות ביניים וקצב ראוי במתווה הררי – זיקר X טוב יותר בכל אלה ועולה עליו באופן מוחשי. זינוק מהמקום הוא לא ממש חשוב, אבל כישורי עקיפה בתנאים מכבידים הם כן, והתמודדות קלה יותר עם עלייה טובה יותר.

BYD אטו 3 מול זיקר X - מבחן השוואתי חשמלי
צילום: עזרא רפאל

טווח. בסיומו של מבחן, עד לריקון סוללות כמעט מלא במתמודדים, הטווח של זיקר X היה גדול בכמעט 7% מזה של BYD אטו 3. אמנם, צריכת החשמל של אטו 3 יעילה יותר, אבל ל-X סוללה גדולה יותר, וזו מעניקה בסופן של יום טווח גדול יותר.

ובמספרים: הטווח שהעניק אטו 3 היה 300 קילומטרים, ואילו זיקר X הציע 20 קילומטרים נוספים. בנהיגה רגועה, ניתן לגמוא 340 קילומטרים באטו 3 אל מול 365 בזיקר X. זה אולי לא נשמע הרבה, אבל במקרים ההם, כאשר מגיעים ל-20% האחרונים, כבר מתחילים להילחץ, ועוד 20-25 קילומטרים יכולים לעשות הבדל, זה הרי המרחק בין העיירה הציורית חדרה לשמורה הכבירה פולג שבדרום נתניה. וכאשר חדרה קשורה, הכל נעשה רב-ערך. 

BYD אטו 3 מול זיקר X - מבחן השוואתי חשמלי
צילום: עזרא רפאל

נוחות נסיעה, עיר. כאן ההבדלים המשמעותיים הגדולים ביותר בין שני הדגמים הנבחנים. נוחות הנסיעה סבירה בהחלט עם BYD אטו 3 והיא פחות מוצלחת באופן ניכר עם זיקר X. כל הסוגים של פגעי אספלט – החל מטלאים, דרך שיבושים ותיקוני כביש ועד שברים, בשלל גדלים ודרגות חומרה – נספגים טוב יותר בבולמים של אטו 3. על כך נוסף גם ריסון פעולה עדיף לאחר המעבר על השיבושים, דבר המורגש מאוד כשיורדים מפסי האטה למשל. עם זאת, במהירות גבוהה ממש במעבר על פסי האטה מוגזמים בגודלם ולא תקניים במבנה שלהם, נשמעת חבטה קלה מהמתלים האחוריים של אטו 3. זיקר X פחות מוצלח במפגש עם פס ההאטה וגם בירידה ממנו, והוא ממשיך להתנדנד על ציר הרוחב גם לאחר זמן. ובקיצור: כיול המתלים ושיכוך הפעולה שלהם עדיף ב-BYD אטו 3, מעניק נוחות נסיעה עדיפה בעיר.

BYD אטו 3 מול זיקר X - מבחן השוואתי חשמלי
צילום: עזרא רפאל

נוחות ואיכות נסיעה, בין-עירוני. כיול המתלים באטו 3 עדיף משמעותית גם בכבישים הבין-עירוניים ובמהירויות רלוונטיות. מנגד, בכל הקשור לבידוד הרעשים ידו של זיקר X על העליונה; רעשי הכביש והרוח נשמעים הרבה פחות בתוך הרכב ובנוסף שומעים פחות גם את רעשי התמסורת של יחידת הכוח. עם זאת, איכות הנסיעה הכוללת טובה יותר באטו 3.

נוחות ואיכות נסיעה, שביל כבוש. בשני הדגמים נוחות הנסיעה בשבילים טובה ואף מרשימה. גם בהם אטו 3 עשה זאת טוב יותר, אך X היה בסדר גמור, המכלולים של שניהם לא קרקשו ואלה העניקו ביטחון לנהג. ככל שמדובר בתוואי מאתגר יותר בשבילים, לזיקר X יתרונות בגלל מרווח גחון טוב יותר והנעה אחורית. 

BYD אטו 3 מול זיקר X - מבחן השוואתי חשמלי
צילום: עזרא רפאל

יכולת דינמית. גם בכביש המפותל BYD אטו 3 מבצע הכל בצורה נאותה ובטוחה. למרות שיש לו הנעה קדמית, ולמרות המומנט הרב מאפס סל"ד הוא אינו מייצר דרמה בדמות תת- היגוי. זוויות הגלגול סבירות לרכב פנאי במשקל לא נמוך (1.8 טון), והוא משמר יציבות כיוונית טובה, גם יכולת פנייה ראויה בכביש מפותל ואפילו בקצב מהיר. 

ההתנהלות של זיקר X בכביש המפותל שונה ולא במעט, משקפת את אופי הפעולה של המתלים שכאמור אינם מתעלים בשיכוך פעולתם. היציבות הכיוונית פחות טובה באופן משמעותי, כתוצאה מתנודות מרכב עצבניות במהירויות בהן רוצים שהמרכב יהיה רגוע הרבה פחות, מה שפוגע גם בביטחון שחש הנהג. הרכב נע מדי על המתלים וזז כל הזמן, ותחת עומס דינמי בכביש מעוקל זה מוצלח פחות. ההיגוי ב-X טוב וחד יותר, אך הבלימה פחות נוסכת ביטחון. 

BYD אטו 3 מול זיקר X - מבחן השוואתי חשמלי
צילום: עזרא רפאל
 

בעד, נגד. סיכום

תשע בלילה, לאחר מספר ימים עם שני הדגמים, המבחן הסתיים והגיע זמן סיכום, מולנו התוצאות והשקלול ממש לא פשוט.

שני דגמי הפנאי הקומפקטיים והחשמליים האלה מציעים תמורה טובה מאוד למחיר, גם בזכות מפרט אבזור עשיר וקרוב מאוד – גם אם המחיר עצמו קרוב כיום יותר ל-200,000 שקלים מאשר ל-150,000 שקלים.

הדגם החדש, זיקר X, מביא עמו שפע של יתרונות: עיצוב חיצוני מושך, סביבת נהג בעיצוב אלגנטי ובביצוע משובח גם בשאר חלקי תא הנוסעים, מרחב ומושבים קדמיים עדיפים וכך גם שדה הראייה, הביצועים טובים מאוד ובהרבה, טווח נסיעה ארוך בקצת, בידוד רעשים טוב יותר, יש לו פוטנציאל טוב יותר בשבילים. מנגד, הנדסת האנוש שלו אינה טובה, האחסון בכלל ותא המטען בפרט אינו נדיב, נוחות הנסיעה רק בינונית. 

BYD אטו 3 מול זיקר X - מבחן השוואתי חשמלי
צילום: עזרא רפאל

לזכותו של הדגם הוותיק BYD אטו 3 הנדסת אנוש טובה יותר (הגם שלא מתעלה), מערך מצלמות משופר, מרחב ומושבים עדיפים מאחור, שימושיות ואחסון משופרים, ביצועים סבירים בהחלט, נוחות נסיעה טובה יותר. לחובתו, בהשוואה, עיצוב שגרתי מדי, איכות טובה פחות בסביבת הנהג, מרחב ומושבים קדמיים מוצלחים פחות, ראות פחות טובה החוצה, ביצועים שאינם מרשימים, רעשים חיצוניים החודרים פנימה. 

הסיכום הזה מביא לתוצאות כוללות קרובות מאוד, ובהינתן פער המחיר ביניהם הבחירה של כל אחד ואחת תתבסס על ההעדפות האישיות למציאת הרכב המתאים לצרכים ולאופי. אנחנו ממש ממליצים על התרשמות בנהיגה בפועל. 

אנחנו מצאנו, על סמל ההעדפות שלנו, מנצח אחד: זיקר X.

BYD אטו 3 מול זיקר X - מבחן השוואתי חשמלי
צילום: עזרא רפאל