היצרנים מצהירים על טווח שנקבע לפי פרוטוקול הבחינה של WLTP. נתון זה נותן אינדיקציה לא רעה, אבל אינו תואם תמיד את מה שמתקבל מנהיגה בפועל – גם בגלל אופני נהיגה שונים, סוגי תוואי למיניהם וגם השפעות החום (על הסוללה ועוצמת המיזוג).
מבחן משווה בפועל מתבקש.
מבוא הכרחי
לקחנו 10 דגמים חשמליים שמחירם מעל 200,000 שקלים למבחן טווח שנועד להתבצע עד ריקון סופי של הסוללה. מי הגיע הכי רחוק? מי מימש את פוטנציאל הסוללה? מה יהיה עם החום הזה?במפתיע, היום הזה התחיל מה-זה רגוע. 05:00 וכמעט כל המכוניות התחברו לתחנת הטעינה ביקום, שולקות אלקטרונים אחרונים כדי להשלים ל-100% עגול בסוללה. שמש מלטפת החלה את דרכה מעלה, ובריזה מהים ציננה את האווירה. היחיד שהיה חסר הוא כבוד העורך שהתקשה להיפרד מהמיטה שלו בעיירה הציורית שבה הוא גר. אז עד שהוא יצטרף, נספר על המבחן.
הרעיון הוא לבצע מבחן טווח לכמעט כל המכוניות החשמליות בישראל, אבל זו לוגיסטיקה מורכבת של תיאומים, נהגים, זמן צילום, טעינה ובעיקר שעות אור. לכן פיצלנו את המבחן לשניים, וזה כאמור כולל 10 דגמים חדשים ובולטים שמחירם מעל רף ה-200,000 שקלים; בהמשך יפורסם מבחן נוסף של מכוניות חשמליות שמחירן מתחת לרף הזה.
המסלול
נקודת המוצא היא תחנת הטעינה ביקום כשהיעד הוא אילת (379 ק"מ). המסלול שנקבע הוא כביש 2 ו-531 כדי להתחבר לכביש 6. משם לכביש 31 דרך ערד ועד הפנייה ימינה-דרומה לכביש 258 (צומת חתרורים), פנייה שמאלה לכביש 25 (צומת צפית) ועד החיבור לכביש 90 דרך צומת הערבה ודרומה לאילת.הבחירה בנסיעה דרך ערד מאריכה במעט את הדרך, אבל ממש אין לנו בעיה עם זה, כשיתרונה הוא מניעה ממפגש עם רמזורים שיכולים לפצל את השיירה ולגרום לעיכוב או עצירה מיותרת בשול שבמקרה של שיירה כל כך ארוכה גם מסכנת שלא לצורך.
אז במסלול הזה יש פחות רמזורים, אבל יש לא מעט מרכיבי דרך אחרים, כי חציית גוש דן הפגישה אותנו עם עומסי הבוקר בכבישים המהירים, בהמשך יש לנו תוואי משתנה כמו עלייה מתונה וממושכת לערד (600 מ' מעל פני הים), והירידות התלולות לצומת הערבה (400 מ' מתחת לפני הים). מהירות הנסיעה נקבעה ל-100 קמ"ש, והשתנתה מעט בהתאם לתנועה והכביש.
אחידות (ככל הניתן)
לאורך כל הדרך היה רכב צלמים שהוביל את השיירה, כך שהוא התמודד עם הרוח. אבל בכל מקרה בכל עצירה התחלפו המיקומים, ועד תום המסלול כל רכב הספיק לבלות גם בראש השיירה, גם באמצעה וגם בסופה, באופן יחסית שווה. באותה מידה גם הנהגים התחלפו ביניהם ככל שהיה ניתן.במהלך הנסיעה עצרנו מעל עשר פעמים, בעיקר כדי שצוות הצילום יספיק להתיישב בכל המכוניות. כמעט בכל העצירות נלקחו מדדי הטווח והאנרגיה בסוללות. לא נציג את כולן כדי לא להעמיס בנתונים מספריים ונתמקד בנתונים הסופיים.
מאחורי השיירה נסע גרר כאשר באזור אילת הצטרף גרר נוסף, והשניים הורו להיכנס לפעולה ולפנות את המפגע מהדרכים ברגע שסוללה התרוקנה לגמרי. לקראת סוף היום הצטרף גם נגרר עם מטען נייד, כדי לעזור בטעינה.
בכל המכוניות לחצי האוויר בצמיגים נמדדו והותאמו לנתוני היצרן, נבחר מצב הנסיעה 'הרגיל', עוצמת הרגנרציה נקבעה 'למינימלית', והטמפרטורה במזגן כוונה ל-21 מעלות, וירדה (בתיאום) ככל שהתקדם היום.
המתמודדים (א-ב)
אורה 07
מותג אורה נוסד ב-2018 ושייך לענקית הסינית 'גרייט וול מוטורס' (GWM). הדגם 07 הוצג בסין ב-2021 ונקרא 'לייטנינג קאט', כמו שאר דגמי המותג שזוכים בסין ובשווקים אחרים לקו שמות חתולי. לישראל הגיעה באפריל 2024. המעצב הראשי של אורה הוא עמנואל דרטה (Derta), בעברו המעצב הראשי של פורשה, זאת הסיבה שהמראה מזכיר דגמים של פורשה. הפלטפורמה נקראת 'Lemon' ומיועדת לכל מערכות ההנעה כולל בנזין, היברידי-נטען וחשמל. הספק הטעינה המהירה הוא מהנמוכים במבחן.
סוג רכב: משפחתית-גדולה (סגמנט D) * גרסה, רמת אבזור: 'פיור פלוס' * בסיס גלגלים: 287.0 ס"מ * הספק, מומנט: 204 כ"ס, 34.7 קג"מ * הנעה: קדמית * 0 ל-100: 8.2 ש' * סוללה: 86.0 קוט"ש * טווח מוצהר: 570 ק"מ * טעינה מהירה: 88 ק"ו * מחיר: 225,000 שקלים
אקספנג P7
אקספנג היא יצרנית צעירה (2014), ו-P7 שנחנך ב-2019 הוא השני של אקספנג לאחר G3 מ-2018. לישראל הגיע הדגם בסוף 2023 ולאחר שעבר שתי מתיחות פנים, האחרונה שבהם היא מ-2023. בהשוואה ליתר הדגמים הנבחנים כאן, זהו הדגם הזול ביותר במבחן, עם אחת הסוללות הגדולות ביותר וזו מאפשרת טווח רשמי מרשים. ללא ספק נתונים בסיסיים אלה הופכים אותו לאחד הדגמים המסקרנים בהתמודדות הזו.
סוג רכב: משפחתית-גדולה (סגמנט D) * גרסה, רמת אבזור: 'לונג ריינג'' * בסיס גלגלים: 299.8 ס"מ * הספק, מומנט: 276 כ"ס, 44.9 קג"מ * הנעה: אחורית * 0 ל-100: 6.7 ש' * סוללה: 86.2 קוט"ש * טווח מוצהר: 576 ק"מ * טעינה מהירה: 175 ק"ו * מחיר: 210,000 שקלים
BYD סיל
דגם זה נחשף ב-2022 ולישראל הגיע בפברואר 2024. עם חמישה דגמים באולם התצוגה ל-BYD המבחר החשמלי/סיני הגדול ביותר בישראל. סיל, שייכת לסדרת דגמי 'אוקיינוס' של BYD, העממית יותר מסדרת 'דיינסטי' (שושלת) אליה שייך אטו 3 הקטן יותר. וכדי לבלבל אותנו עוד יותר, בחלק מהשווקים סיל מכונה BYD 'אטו 4', על אף השוני בסדרות. הפלטפורמה היא E3.0 המודולרית המשלבת את מארז הסוללות מפיתוח עצמי המצטיין במתח מערכת גבוה (800V). על העיצוב פיקח וולפגנג אגר שמונה ב-2017 כמעצב הראשי של BYD, ובעברו היה האחראי על העיצוב באלפא רומיאו (כולל 8C), סיאט, אודי ולמבורגיני.
סוג רכב: משפחתית-גדולה (סגמנט D) * גרסה, רמת אבזור: 'דיזיין' * בסיס גלגלים: 292.0 ס"מ * הספק, מומנט: 312 כ"ס, 36.7 קג"מ * הנעה: קדמית * 0 ל-100: 5.9 ש' * סוללה: 82.5 קוט"ש * טווח מוצהר: 570 ק"מ * טעינה מהירה: 150 ק"ו * מחיר: 217,000 שקלים
זיקר 001
זיקר הוא המותג הצעיר ביותר בסקירה הזו והוקם ב-2021 על-ידי יצרנית הרכב ג'ילי הגדלה במהירות הכוללת כבר את מערך המותגים הבין-לאומי הגדול בין יצרני סין: וולוו, לינק & קו, פולסטאר, לוטוס, פרוטון, ושותפות שווה עם מרצדס בסמארט. הדגם 001 הוא הראשון שהוצג על-ידי זיקר, נחשף ב-2021 ולישראל הגיע בינואר 2024. מבנה המרכב ייחודי – שוטינג ברייק, סטיישן-קופה – והרצפה היא SEA המודולרית שפותחה בשוודיה, משרתת דגמים חשמליים אחרים בקבוצה כמו וולוו, פולסטאר וסמארט. הסוללה היא הגדולה ביותר במבחן, ומהגדולות בנמצא בכלל ומכאן הטווח המוצהר המרשים.
סוג רכב: משפחתית-גדולה (סגמנט D) * גרסה, רמת אבזור: 'לונג ריינג'' * בסיס גלגלים: 299.9 ס"מ * הספק, מומנט: 272 כ"ס, 35.0 קג"מ * הנעה: אחורית * 0 ל-100: 7.2 ש' * סוללה: 100 קוט"ש * טווח מוצהר: 620 ק"מ * טעינה מהירה: 200 ק"ו * מחיר: 280,000 שקלים
טסלה מודל Y
רכב הפנאי הזה נחשף ב-2019, השיווק בפועל בארה"ב החל באופן מצומצם רק בסוף שנת 2020, ולישראל הגיע ב-2022. מודל Y חולק אותו בסיס ומכלולים כמו מודל 3 שהוצגה עוד בשנת 2016, ולפי טסלה מדובר ב-75% מהחלקים. העיצוב מתכתב באופן הדוק עם דגמי טסלה האחרים ונוטה לתצורת קופה-ארבע-דלתות וכמעט וללא סממני עיצוב המאפיינים דגמי פנאי מסוגו.
למבחן הזה לא הצלחנו להשיג מודל Y מהיבואן, ולכן הגיע רכב מבעלות פרטית. הוא גם היחיד שהגיע בהנעה כפולה, על אף שהינו מעדיפים לצרף למבחן את גרסת ההנעה האחורית שתספק יותר טווח ותהיה דומה יותר למתמודדים האחרים במבחן.
סוג רכב: דגם פנאי בינוני (D-SUV) * גרסה, רמת אבזור: 'לונג ריינג' * בסיס גלגלים: 289.0 ס"מ * הספק, מומנט: 514 כ"ס, 50.3 קג"מ * הנעה: כפולה * 0 ל-100: 5.0 ש' * סוללה: 78 קוט"ש * טווח מוצהר: 533 ק"מ * טעינה מהירה: 250 ק"ו * מחיר: 256,000 שקלים
יונדאי איוניק 6
היא נחשפה לראשונה ביוני 2022 והגיעה לישראל במאי 2023. מבוססת על הפלטפורמה המודולרית לחשמליות E-GMP אותה היא חולקת עם קיה EV6 (שגם נבחן כאן) ועם דגמים נוספים. הספק הטעינה המהירה מרשים ממש: עד 350 ק״ו – נתון נדיר בסגמנט ובכלל גם כיום. זכתה אצלנו בתחרות 'אוטו השנה 2024'.
סוג רכב: משפחתית-גדולה (סגמנט D) * גרסה, רמת אבזור: 'לימיטד' * בסיס גלגלים: 295.0 ס"מ * הספק, מומנט: 228 כ"ס, 35.6 קג"מ * הנעה: אחורית * 0 ל-100: 7.4 ש' * סוללה: 77.4 קוט"ש * טווח מוצהר: 614 ק"מ * טעינה מהירה: 350 ק"ו * מחיר: 260,000 שקלים
סמארט #3
סמארט, שנחנך כמותג של מרצדס ליצירת מכוניות זעירות לפני 30 שנים, היה לשותפות בינה לבין ג'ילי ב-2019 ומכוון ליצירת דגמים חשמליים גדולים בהרבה (אבל לא מדי). ביחסים שבין היצרנים, ג'ילי מביאה את הבסיס הטכנולוגי, מרצדס את עיצוב החוץ והפנים. #3 הוצג ב-2023 ולישראל הגיע במאי השנה. הרכב מיוצר בסין וכמו שאר הדגמים החשמליים בקבוצת ג'לי, מבוסס על הרצפה הייעודית SEA שפותחה בשבדיה ואותה הוא חולק עם דגמי וולוו וזיקר. למכונית הסוללה הקטנה ביותר במבחן הזה והטווח על אף שסביר, נמוך משמעותית משל שאר המתחרים.
סוג רכב: דגם פנאי קומפקטי (C-SUV) * גרסה, רמת אבזור: 'פרמיום' * בסיס גלגלים: 278.5 ס"מ * הספק, מומנט: 272 כ"ס, 35.0 קג"מ * הנעה: אחורית * 0 ל-100: 5.8 ש' * סוללה: 66.0 קוט"ש * טווח מוצהר: 455 ק"מ * טעינה מהירה: 150 ק"ו * מחיר: 225,000 שקלים
סקייוול ET5
מותג סקיוול מיובא לישראל החל מאוקטובר 2021, אז החל גם שיווק הדגם היחיד המוצע כאן, רכב הפנאי החשמלי ET5. במהלך 2022 עודכנה מערכת הטעינה של הרכב (מחד-פאזית בהספק של 6.6 קילוואט, לתלת-פאזית בהספק של 11 קילוואט ), ובהמשך נוספה גרסת טווח ארוך (עם 86 ק"ו לעומת 72 ק"ו), והיא זו שהגיע למבחן. במאי האחרון הודיעה היבואנית על הארכת האחריות ל-8 שנים או 200,000 ק"מ – פרק הזמן הארוך ביותר בשוק הרכב הישראל.
סוג רכב: דגם פנאי בינוני (D-SUV) * גרסה, רמת אבזור: 'פרו' * בסיס גלגלים: 280.0 ס"מ * הספק, מומנט: 204 כ"ס, 32.0 קג"מ * הנעה: קדמית * 0 ל-100: 9.6 ש' * סוללה: 86.0 קוט"ש * טווח מוצהר: 489 ק"מ * טעינה מהירה: 75 ק"ו * מחיר: 215,000 שקלים
פולקסווגן ID.5
פולקסווגן מציינת את קו הדגמים החשמליים שלה בסימול I.D (החל מהמשפחתית ID.3 מ-2019). דגם הפנאי-קופה ID.5 הוצג בנובמבר 2021 ולישראל הגיע ממש לאחרונה, במאי 2024. כמו אחיו מבוסס על פלטפורמת MEB המודולרית-חשמלית של הקבוצה המשרתת בין היתר גם את סקודה אניאק. לאחרונה זכה הדגם לעדכון משמעותי של יחידת הכוח עם תוספת גדולה בתפוקה (82 כ"ס ו-23.4 קג״מ) לצד הפחתה בצריכת האנרגיה. לעומת זאת, הספק הטעינה מהירה (עד 135 ק״ו), אינו לא נתון מרשים במיוחד.
סוג רכב: פנאי-קופה קומפקטי (C-SUV) * גרסה, רמת אבזור: 'פרו' * בסיס גלגלים: 277.0 ס"מ * הספק, מומנט: 286 כ"ס, 55.0 קג"מ * הנעה: אחורית * 0 ל-100: 6.7 ש' * סוללה: 82.0 קוט"ש * טווח מוצהר: 522 ק"מ * טעינה מהירה: 135 ק"ו * מחיר: 257,000 שקלים
קיה EV6
רכב הפנאי הוצג בתחילת 2021, משווק בישראל מאז סוף דצמבר 2022, הוכתר כ'מכונית השנה האירופאית 2022' ו'אוטו השנה 2023'. הוא חולק פלטפורמה (E-GMP) ומכלולים רבים עם יונדאי איוניק 6 כמו גם נתון הטעינה המהירה שעדיין נדיר שלוש שנים אחרי שהוצג.
סוג רכב: פנאי (D-SUV) * גרסה, רמת אבזור: 'פרמיום טופ' * בסיס גלגלים: 290.0 ס"מ * הספק, מומנט: 229 כ"ס, 35.7 קג"מ * הנעה: אחורית * 0 ל-100: 7.3 ש' * סוללה: 77.4 קוט"ש * טווח מוצהר: 528 ק"מ * טעינה מהירה: 350 ק"ו * מחיר: 254,000 שקלים
יוצאים לדרך
אז אחרי שהעורך המפוהק הגיע מביתו בעיירה הציורית, ואחרי שסיים להתאפר ולברבר מול המצלמה, יצאנו לדרך. ורק שיהיה ברור, וזה ממש לא קיטור או משהו, אבל טעינת עשרה רכבים חשמליים שהגיעו כמעט מלאים, בדיקות לחצי אוויר, צילומי וידאו, תדרוך הנהגים וקפה זריז, ערכו בדיוק שעתיים, כך שרק ב-7:00 הרמנו קלאץ' לכיוון אילת. בדיוק בזמן לפקקי הבוקר בחציית גוש דן.הנסיעה בכבישי 531 וכביש 6 במהירות של בוקר, עוזרת לסוללות לשמור על הניטרונים קרוב לקטודה, כי התנגדות הרוח נמוכה ואין צורך באנרגיה רבה כדי ליצור תנועה. בכל המכוניות זה רק יכול לשפר את ביצועי הסוללה, ואולי גם לדמות נסיעה קרובה יותר למציאות, כי כמה מאיתנו יוצאים לטיול חוצה חצי-מדינה ב-5 לפנות בוקר?
איזה חום
50 דקות אחרי, בעצירה הראשונה בתחנת הדלק של כביש 6 כבר היה ברור שמה שיכריע את המבחן ויקבע את המנצחת הוא העמידות של הסוללות ומערכות הקירור לחום הקיץ הישראלי. השעה 7:47 ובחוץ כבר 29 מעלות. בינתיים כולם עדיין תחת האופוריה של נסיעה לנופש, בתוך המכונית נעים וקריר, אבל מבט חטוף באספלט הרותח הספיק כדי להבהיר שהחום מגיע לא רק מלמעלה – אלא גם מלמטה.אם חשבתם שבמכוניות חשמלית נפטרתם ממערכות קירור ונוזלים, אז תחשבו שוב. מכוניות חשמליות זקוקות לנוזלים עבור קירור הסוללות כל השנה, והן גם מסייעות בחימום חלל הנוסעים בחורף. נכון לעכשיו אין פתרון אחר בתעשייה, ועד ההמצאה הבאה, גם במכונית חשמלית יש נוזלים המחייבים בדיקה שגרתית מדי פעם.
באזור ערד, החום עוד היה סביר, מעט מעל 30 מעלות, כי בכל זאת רק 9:30 והשמש טרם הצליחה למתוח את כל קרניה. אבל ככל שירדנו בגובה כך עלו המעלות. את כביש הערבה התחלנו עם מעט מתחת ל-40 מעלות, וכאשר באנו בשערי אילת נפתחו שערי הגהינום – חיווי הטמפרטורה הכריז על 48 עד 51 מעלות. לאורך כל המדידות בחום הצהריים שבכביש הערבה, ניתן היה להבחין כיצד "המיץ" בסוללות פשוט מתאדה בקצב מהיר מהצפוי והטווח מתקצר בקצב גבוה מאשר הקילומטרים הנצברים.
ראשון להיכנע במפתיע, היה סקייוול ET5, שאמנם הראה מעל 100 ק"מ טווח ו-31% בסוללה, אבל מסיבה לא ברורה באזורי יוטבתה הרים ידיים, נכנס למצב "מוגבל" בה המהירות המרבית היא 60 קמ"ש. שיחה קצרה עם היבואן ונתקבלה תשובה אמיצה: "נבדוק מה הבעיה אבל בינתיים להמשיך לנסוע ברכב.
בימים כתיקונם, כשנוסעים עם חברים ליעד משותף, היינו עוצרים ועוזרים לחבר שנקלע לצרה. אבל במשימה הזו אין חברים, יש בדיקת טווח. אז גזגזנו משם ובהצלחה לו עם החום ששורר בחוץ.
מי הגיע לאילת (בערך)?
מתגלגל באופן מוגבל,הגיע סקייוול ET5 לאתר הצילומים הקבוצתיים האחרונים בלגונה שבגב מלון הרדוס באילת. מחשב הדרך לא הראה מצוקת חום, אבל את ה-60 קמ"ש הוא לא הצליח לעבור, ובשלב כלשהו גם המזגן הפסיק לעבוד. לכן על אף שהגיע לאילת, ועל אף שעוד נותרו אחוזים ניכרים בסוללה, ET5 יצא מהמשחק להיום. עם זאת, לקחנו אותו להמשך בדיקה, שלושה שבועות לאחר מכן, יחד עם מבחן הטווח לכלים מתחת ל-200,000 שקלים. הפעם המזגן והמהירות היו כנדרש, אבל יש תוצאות, ו-ET5 הצליח להגיע לטווח של 449 ק"מ. נתון נאה. אבל עם כוכבית.סמארט #3 היה בסימן שאלה עוד כאשר ביצענו את תיאומי הנסיעה. כי עם הסוללה הכי קטנה במבחן (66 קוט"ש) וטווח מוצהר של 455 ק"מ, היה ספק אם בכלל יצליח להגיע לאילת. במפתיע הגיע. אחרי שאת 13 ק"מ האחרונים נסע עם סוללה ריקה ו-0 טווח. גם במקרה הזה על אף שהגיע בפועל, קשה לומר שנהג סביר ירצה בדעה צלולה לבצע את הנסיעה ללא טעינה בדרך, ולכן גם #3 יצא מהמשחק.
מי הגיע הכי רחוק?
אחרי סשן הצילומים, שמנו פעמנו צפונה באותה מתכונת של נסיעה רציפה על כביש מהיר במהירות החוק.אבל לפני כן ויתרנו על שרותיו של טסלה מודל Y שהגיע לאילת עם 3% בסוללה ו-10 ק"מ טווח. הוא עמד במשימה וכאמור עוד יכול היה להמשיך, אבל כיוון שזו מכונית פרטית, שיחררנו אותה לעמדת הטעינה.
קיה EV6 הגיע לאילת עם 5% בסוללה ו-17 ק"מ טווח. הוא לא הספיק למצות את הטווח ואחרי 12 ק"מ נעמד בשולי הכביש לא הרחק מהיציאה מאילת. סה"כ עבר הרכב 395.8 ק"מ – רחוק מאוד מהטווח המוצהר של 528 ק"מ. זה לא רק בגלל שכמעט בלתי אפשרי לשחזר את הטווח המוצהר של היצרן, אלא בגלל החום שמצץ כל אלקטרון חופשי שהיה בסוללה, ובזה אחר זה החלו המכוניות ארוכות הטווח נעצרות בשולי הדרך.
BYD סיל לא הספיקה ממש להתרחק ואחרי 403.8 ק"מ גם היא נכנעה לחום שהאיץ את ריקון הסוללות. אורה 07 נסעה עוד קצת ונעצרה אחרי 417.8 ק"מ, אקספנג P7 סיים עם 431.2 ק"מ. בשלוש המכוניות הסיניות האלה, הפתיעה הצניחה המהירה של הטווח בעשרות הקילומטרים האחרונים, כאשר הן מצליחות לעבור רק שליש מהטווח שהראה המחשב בעצירה האחרונה באילת.
פולקסווגן ID.5 היה הבא בתור לצאת מהמשחק עם 454 ק"מ אבל עם הנתון הכי גבוה בהשוואה של טווח בפועל לעומת טווח מוצהר, 87%.
זיקר 001 מצוידת בסוללה הגדולה ביותר והטווח על הנייר הוא המרשים ביותר, אבל הטווח האמיתי (480.4 ק"מ) רחוק מהמוצהר, 77%. ועדיין, מרשים מאוד לכשעצמו.
יונדאי איוניק 6 הוא המנצח במבחן הטווח שלנו עם 500.7 ק"מ על השעון ושחזור של 82% מהטווח המוצהר של היצרן.
עוד לא נגמר
את המבחן סיימנו אחרי רדת החשיכה בסביבות השעה 20:30, אבל היום היה רחוק מסיומו. מכוניות ראשונות שגמרו את הסוללה כבר נגררו והתחילו במסע הטעינה שלהן, אבל האחרונות טרם עלו על הגרר. העמדות המהירות באזור – יוטבתה, נאות סמדר – אינן לא מספיק מהירות (50 ק"ו), התחנה בשדה רמון מושבתת, ותחנת צוקים אולי מהירה אבל רחוקה למדי (71 ק"מ מיוטבתה).כל מכונית עם סוללה מספיק טעונה יצאה במסע חזרה למרכז. ואם האוחז בהגה ינהג במתינות הוא גם יגיע הביתה בלי לעצור ואולי אף יצליח להחזיר אותה ליבואן למחרת. מי שיהיה 'חזיר גז' כנראה ייאלץ לעצור למילוי נוסף, אם כי במרכז יש פריסה טובה יותר של עמדות אולטרה מהירות שיוסיפו קוט"שים בזריזות. לא נשרוף כאן אף אחד ורק נציין שהיו כאלה שנאלצו לעצור שוב.
חום יולי אוגוסט
אם יש דבר אחד שלמדנו מהמבחן, זה שהחום מאוד השפיע על תפקוד הסוללות ובמדידות הפעם המכוניות הצליחו לשחזר בין 71% ל-87% מהטווח המוצהר. לאור ניסיוננו, סוללות מסוגלות להציג ביצועים עדיפים בזמנים קרירים יותר. אבל המבחן הזה נועד לקחת את הסוללות (יחד עם המכוניות) לקצה ובגדול נחלק את הטבלה לשלוש קבוצות.א. מכוניות עם הטווח בפועל הקרוב ביותר למוצהר: פולקסווגן, סמארט ויונדאי; ב. מרכז הטבלה: זיקר, קיה ואקספנג; ג. הטווח בפועל הרחוק ביותר מהמוצהר: טסלה, BYD , אורה. סקייוול לא ברשימה כי הסוללה לא הגיעה למיצוי.
מה משפיע על הטווח?
מזג אוויר – המבחן נעשה בקיץ המאוד החם מתוך רצון לייצג טוב יותר את תקופת הטיולים בהם זקוקים לכמה שיותר טווח, וגם לבדוק את תפקוד הסוללות בתנאי קיצון. לא רק החום משפיע, גם קור קיצוני משפיע על תפקוד הסוללה; אז צריך גם לחמם את תא הנוסעים הגוזל אנרגיה כמו מיזוג, ולפעמים גם להפעיל מיזוג עם חימום כדי לייבש את האדים שהצטברו על החלונות.מהירות – במבחן שלנו דאגנו לשמור על מהירות נסיעה חוקית ואף למטה ממנה, ונמנענו מהאצות ועקיפות. אם אתם מאלה שממהרים יותר על כביש 6, עוקפים ויוצאים חזק מהרמזורים, סביר שהטווח שתשיגו יהיה קצר יותר.
תוואי – מסלול מפותל שנתון ליותר עליות ומורדות, יקצר את הטווח הכללי. קחו זאת בחשבון ותכננו את עצירות הטעינה בהתאם.
משקל – נסיעה משפחתית בתפוסה מלאה ועם בגאז' עמוס במזוודות תוסיף עוד כמה מאות ק"ג שצריך לסחוב. לניוד המשקל העודף צריך עוד אנרגיה, שיגיע על חשבון הטווח הכללי.
אווירודינמיות – לעיתים בטיול משפחתי זקוקים לעוד מקום אחסון ופתרון אחד יכול להיות העמסת ציוד נוסף על הגג. בנסיעה בינעירונית, לאווירודינמיות השפעה גבוהה מהשפעת המשקל, ויהיה לכך ביטוי משמעותי מאוד בטווח הכללי.
גרירה – נגררים שונים מוסיפים משקל ופוגעים באווירודינמיות הכללית. הקיצוני שבהם הוא קרוון שיכול להיות בית נהדר בזמן טיול אבל עד שתגיעו לשם, המבנה הקובייתי פוגע בזרימת האוויר ויחד עם המשקל העודף, טווח הנסיעה שלכם יחתך בחצי.
לפני שנגמרת הסוללה
עשו הכל כדי להימנע מריקון מלא של הסוללה; יש לכך השפעות שליליות על אורך חיי הסוללה, ולא תרצו למצוא את עצמכם מזדחלים בכביש מהיר ללא שוליים. זכרו כי גם כשתגיעו לעמדת הטעינה יתכן ותגלו שהיא אינה תקינה ואז תאלצו להגיע לעמדה סמוכה.אם בכל זאת אתם עתידים להיקלע לצרה, נסו למצוא מקום בטוח לעצירה ורחוק ממרכז כביש סואן. כדאי לזכור שכאשר אין חשמל גם אין מיזוג או חימום. ברוב השנה זה רק יעיק, אבל בחלק מתקופות השנה זה יכול להיות קריטי, במיוחד לאוכלוסיות בסיכון כמו תינוקות או אנשים מבוגרים.
מה קורה כאשר נגמרת הסוללה?
אתם תצליחו לעצור, כי יש מספיק לחץ במערכות הבלימה ההידראוליות, אבל כשאין חשמל בחלק מהמכוניות בלם-החנייה לא יעבוד, וכבר נתקלנו בשני מקרי הקיצון האפשריים. מצד אחד שחרור מלא של בלם-החנייה ואז צריך למנוע הדרדרות של הרכב (הפניית הגלגלים לכיוון המדרכה, הצבת אבן או חפץ אחר לפני הגלגלים). מצד שני גם נתקלנו במכוניות עם תפיסה מלאה ללא אפשרות שחרור של בלם-החנייה ואז הגרר צריך להגיע עם אמצעים מיוחדים להרמת הרכב ולא למשוך את הרכב כשהגלגלים נעולים.סוללה שהתרוקנה לגמרי לעיתים תתקשה לחזור לתפקוד מלא שיכול להתבטא במילוי איטי להחריד. לרוב זה מסתדר, אבל במידה ולא גשו למרכז השירות.
תודות
תודה לאריה בן זקן על התייצבות עם הגרר מהשעות של הבוקר ועד השעות המאורות של הלילה. תודה לגרר הבדואי ולנהגים עאמר חמדה ואבו גאבר עלי, על הסיוע בגרירה. תודה לשגריר על המטען הנייד, לטויוטה על רכב היילקס שגרר. לנהג אלברט גוראי מחברת EV Motors.
תודה מיוחדת למשפחת פרג'ון שתרמה יום שלם מזמנה ושהעמידה לרשותנו את הטסלה הפרטית שלהם.
- טסלה מודל Y – הגיע לאילת עם 3% ו-10 ק"מ טווח, וכיוון שמדובר ברכב פרטי לא המשיך את בדיקת הטווח.
- סמארט #3 – הגיע לאילת לאחר נסיעה של 13 ק"מ עם 0 טווח.
- סקייוול ET5 – הגיע לאילת ויכול היה להמשיך, אבל כ-40 ק"מ לפני אילת עבר למצב 'מוגבל'. נלקח להשלמה אך במזג אוויר קצת פחות קיצוני שהיטיב, יחסית, עם התוצאה.