כי אמנם רכב חשמלי מגיע עם כמה יתרונות, אבל גם עם חיסרון בולט אחד: טווח ובצמוד לו טעינה.
יצרניות הרכב מצהירות על טווח מרבי שמעניק אינדיקציה לא רעה, אבל אינו תואם תמיד את מה שמתקבל מנהיגה בפועל – גם בגלל המערך החשמלי של הרכב, גם בגלל אופני נהיגה שונים, סוגי תוואי למיניהם וגם השפעות החום (על הסוללה ועוצמת המיזוג).
אז אחרי שפרסמנו מבחן טווח שערכנו ל-10 דגמים חשמליים שמחירם מעל 200,000 שקלים, בחרנו הפעם 9 דגמים חשמליים שמחירם מתחת ל-200,000 שקלים ויצאנו למבחן טווח עד ריקון סופי של הסוללה.
המסלול
נקודת המוצא הייתה תחנת הטעינה בשפיים והיעד אילת (378 ק"מ). המסלול שנקבע הוא: כביש 2 ו־5, משם לכביש 6, מעבר לכביש 31, מעבר בערד ועד הפנייה ימינה־דרומה לכביש 258 (צומת חתרורים), פנייה שמאלה לכביש 25 (צומת צפית) ועד החיבור לכביש 90 דרך צומת הערבה ודרומה לאילת.הבחירה בנסיעה דרך ערד מאריכה במעט את הדרך, אבל ממש אין לנו בעיה עם זה, כשיתרונה הוא מניעה ממפגש עם רמזורים שיכולים לפצל את השיירה ולגרום לעיכוב או עצירה מיותרת בשול שבמקרה של שיירה כל כך ארוכה גם מסכנת שלא לצורך.
במסלול זה יש פחות רמזורים, אבל יש לא מעט משתנים אחרים המאתגרים את המכוניות. חציית גוש דן הפגישה אותנו עם עומסי הבוקר בכבישים המהירים, בהמשך תוואי משתנה כמו העלייה המתונה והממושכת לערד, והירידות התלולות לצומת הערבה. מהירות הנסיעה נקבעה ל־100 קמ"ש, והשתנתה מעט בהתאם לתנועה והכביש.
אחידות (ככל הניתן)
לאורך כל הדרך היה רכב צלמים שהוביל את השיירה, כך שהוא התמודד עם הרוח. אבל בכל עצירה התחלפו המיקומים, ועד תום המסלול כל רכב הספיק לבלות גם בראש השיירה, גם באמצעה וגם בסופה, באופן יחסית שווה. באותה מידה גם הנהגים התחלפו ביניהם ככל שהיה ניתן.במהלך הנסיעה עצרנו מעל 10 פעמים, בעיקר כדי שצוות הצילום יספיק להתיישב בכל המכוניות. כמעט בכל העצירות נלקחו מדדי הטווח והאנרגיה בסוללות. לא נציג את כולם כדי לא להעמיס בנתונים מספריים ונתמקד בנתונים הסופיים.
מאחורי השיירה נסע גרר ובאזור אילת הצטרפו עוד שניים. השלושה נועדו לפנות רכב שנאלץ לעצור בכלל שהסוללה התרוקנה לגמרי.
בכל המכוניות: נמדדו לחצי האוויר בצמיגים והותאמו לדרישות היצרן; נבחר מצב הנסיעה 'רגיל'; עוצמת הרגנרציה נקבעה ל'מינימלית'; הטמפרטורה במזגן כוונה ל־21 מעלות, וירדה (בתיאום) ככל שהתקדם היום.
ואלה תשעת המתמודדים, מוצגים לפי סדר א-ב
אורה 03
מותג אורה נוסד ב־2018 ושייך לענקית הסינית גרייט וול מוטורס (GWM). הדגם הזה עלה לישראל בינואר 2023, נקרא תחילה 'פאנקי קאט', בהתאם לקו השמות החתולי של היצרן ובהמשך שמו הוחלף ל־03. דגם זה מעוצב בהשראת דגמי עבר ומאופיין במופע רטרו – לא של דגם מסוים, אלא בקו כללי מקורי עם קריצה לעבר. זה נכון גם בפנים – מתי ראיתם לאחרונה גלגל הגה כל כך רזה? כל זה נוצר בזכות המעצב של אורה, עמנואל דרטה (Derta), שהיה המעצב הראשי של פורשה. ואחרון: 03 דורגה על־ידי ארגון יורו NCAP כרכב הבטוח ביותר בקטגוריה, ובטיחות זה חשוב.
סוג רכב משפחתית קומפקטית (קטגוריה C) * גרסה/רמת אבזור '400 פרו' * בסיס גלגלים 265 ס"מ * תפוקת מנוע 171 כ"ס 25.0 קג"מ * הנעה קדמית * 0 ל־100 8.2 ש' * סוללה 63.1 קוט"ש * טווח מוצהר 420 ק"מ * טעינה מהירה 80 ק"ו * מחיר 172,000 שקלים.
BYD אטו 3
במובן מסוים נראה ש־BYD פיצחה את הנוסחה ליצירת רב־המכר התורן של שוק הרכב בישראל. כי אטו 3 הוא לא רק הרכב החשמלי הנמכר בישראל עם היקף מסירות הקרוב ל־20% בתחום זה, אלא הוא גם הרכב הנמכר בכלל, עם נתח שוק של 5% וגדול ב־40% מזה שבמקום השני (נתוני 1־6.2024). הישג חסר תקדים.
הוא הוצג לראשונה ביולי 2021 והגיע אלינו בספטמבר 2022. מבוסס על פלטפורמת e־Platform 3.0 החשמלית־ייעודית של היצרנית, ומוצע בישראל רק עם הסוללה הגדולה בהיצע.
חלל הנוסעים מציע שלל אלמנטים ייחודיים, כמו למשל מיתרים בדלתות – וכדאי שתחשבו פעמיים לפני שתראו לילדים כיצד מנגנים עליהם (מבוסס על סיפור אמיתי).
סוג רכב פנאי קומפקטי (C-SUV) * גרסה/רמת אבזור 'דיזיין' * בסיס גלגלים 272.0 ס"מ * תפוקת מנוע 204 כ"ס, 31.6 קג"מ * הנעה קדמית * 0 ל־100 7.3 ש' * סוללה 60.5 קוט"ש * טווח מוצהר 420 ק"מ * טעינה מהירה 80 ק"ו * מחיר 176,000 שקלים.
BYD דולפין
בשווקים מסוימים הוא מכונה 'אטו 2', באירופה ואצלנו נקרא 'דולפין, ובהיררכיה הוא ממוצב מתחת לאטו 3 הפופולרי בישראל. דולפין הוצג ב־2021, לישראל הגיע באוגוסט 2023, והוא חלק מסדרת דגמי 'אוקיינוס' של BYD השונה מדגמי 'דיינסטי' (שושלת) אליה שייך אטו 3. אבל על אף השוני במיצוב, השניים חולקים מכלולים רבים, בהם גם הפלטפורמה החשמלית־ייעודית של היצרנית (e־Platform 3.0), יחידת הכוח וגם הסוללות.
איפה ההבדל? בעיקר, ממדי דולפין קטנים מאלה של אטו 3, המיצוב שונה ולכן התמחור נמוך יותר. בעיצוב פריטים רבים בהשראת עולם המים.
סוג רכב פנאי קטן (B-SUV) * גרסה/רמת אבזור 'דיזיין' * בסיס גלגלים 270.0 ס"מ * תפוקת מנוע 204 כ"ס, 31.6 קג"מ * הנעה קדמית * 0 ל־100 7.0 ש' * סוללה 60.4 קוט"ש * טווח מוצהר 427 ק"מ * טעינה מהירה 88 ק"ו * מחיר 150,000 שקלים.
ג'ילי גיאומטרי C
דגם זה הוצג ב־2019, הגיע לישראל בנובמבר 2021 ומאז עבר מתיחת פנים. גיאומטרי C שייך לחטיבה חשמלית־ייעודית של ג'ילי, ומבוסס על דגמי אמגרנד של היצרן. הדגם מוצע עם מנוע אחד ובשתי גרסאות סוללה ('פרו 360', 'פרו 480'), והוא נבחן כאן עם הגדולה יותר. נזכיר שגיאומטרי C ניצח במבחן הטווח הקודם שנערך באפריל 2023, וכעת הוא מגיע לאחר מתיחת פנים ששדרגה את מערך ההנעה, את הסוללה, את נוזל הקירור ואת מערכת הבלימה הרגנרטיבית. המנוע וקיבולת הסוללה נותרו ללא שינוי, אך בזכות שינויים אלה הביצועים שופרו ויחד עם שינויים בעיצוב ששיפרו את מקדם הגרר (0.237), הטווח גדל בעוד 25 ק"מ. אז אלוף הטווח המכהן השתפר, ואותו המתחרים האחרים ינסו לנצח.
סוג רכב פנאי קומפקטי (C-SUV) * גרסה/רמת אבזור '480 פרו' * בסיס גלגלים 270 ס"מ * תפוקת מנוע 204 כ"ס, 31.6 קג"מ * הנעה קדמית * 0 ל־100 7.0 ש' * סוללה 70 קוט"ש * טווח מוצהר 485 ק"מ * טעינה מהירה 75 ק"ו * מחיר 165,000 שקלים.
זיקר X
בתחילת 2024 נחנך בישראל מותג סיני חדש וצעיר לכשעצמו בשם זיקר (ZEEKR) שמכוון עצמו בהצהרה גם לעולמות הסמי־יוקרה. מותג זה שייך לתאגיד ג'ילי שכבר כולל בבעלתו את מערך המותגים הבין־לאומי הגדול בין יצרני סין: וולוו, לוטוס, לינק & קו, פולסטאר, פרוטון, ושותפות שווה עם מרצדס בסמארט. רכב הפנאי הקומפקטי X חולק רצפה עם וולוו EX30 וסמארט #1 , כמוהם מוצע בשתי גרסאות – מנוע והנעה אחוריים או שני מנועים והנעה כפולה. למרות המיצוב העצמי המעט גבוה של היצרן, הדגם מוצע כאן במחיר סביר באופן יחסי (וזול משני אחיו). יחד עם סמארט #1 השניים הם החזקים ביותר במבחן, לזיקר X נתון תאוצה עדיף, השניים הם גם מהדגמים היקרים במבחן. במסגרת תחרות 'אוטו השנה' X זכה בתואר 'קניית השנה 2024' מבין הדגמים החדשים.
סוג רכב פנאי בינוני (C-SUV) * גרסה/רמת אבזור לונג ריינג' * בסיס גלגלים 275.0 ס"מ * תפוקת מנוע 272 כ"ס, 35.0 קג"מ * הנעה אחורית * 0 ל־100 5.6 ש' * סוללה 66 קוט"ש * טווח מוצהר 445 ק"מ * טעינה מהירה 150 ק"ו * מחיר 185,000 שקלים.
טסלה מודל 3
זהו הדגם הראשון הכל־חשמלי של טסלה שפנה לקהל הרחב ומיד עם הצגתו הפך לאחד הדגמים החשובים בעולם הרכב בכלל, בזה החשמלי בפרט. לא רק שהביא את בשורת הרכב החשמלי במחיר סביר ובקנה מידה גדול לעולם (החל מ־2018), הוא גם הביא את הבשורה לישראל ב־2021. גם אצלנו המותג זכה למעמד מיוחד, עם עדת מעריצים נלהבת.
מודל 3 הוא כבר מכונית ותיקה למדי (הוצגה ב־2017), וזו עודכנה במהלך 2023. כהרגלה, טסלה לא ממש מפרטת על השדרוג שנעשה במכלולי הנהיגה ורק מעדכנת שגרסת הטווח הארוך מעניקה כעת טווח נוסף של 22 ק"מ לטווח מרבי מוצהר של 513 ק"מ, הושג כנראה הודות לשיפור בנתון הגרר שירד ל־0.219 בלבד (0.23 בעבר).
לאורך מרבית הזמן מחירה היה גבוה מ־200,000 שקלים, אולם בתחילת יולי הודיעה היבואנית על הורדת מחיר ל־198,000 אלף שקלים וכך נסללה דרכה למבחן הזה. אגב, היבואן בחר שלא לתת לנו רכב למבחן זה, כך שהרכב הנבחן הגיע מלקוח פרטי.
סוג רכב משפחתית גדולה (קטגוריה D) * גרסה/רמת אבזור הנעה אחורית * בסיס גלגלים 287.0 ס"מ * תפוקת מנוע 283 כ"ס, 42.8 קג"מ * הנעה אחורית * 0 ל־100 6.1 ש' * סוללה 60 קוט"ש * טווח מוצהר 513 ק"מ * טעינה מהירה 170 ק"ו * מחיר 198,000 שקלים.
MG 4
MG הוא מותג אנגלי ששורשיו נעוצים בתחילת המאה הקודמת ועשה את שמו בזכות שפע דגמים ספורטיביים עממיים יחסית. כיום שייך המותג לחברת סאיק (SAIC) הסינית, המנסה לשמר מרכיבים של מורשת העבר, גם בדגמים (ע"ע סייברסטר).
הדגם 4 נחשף בסין כ'מולאן' בשנת 2022, מיועד לאירופה, ולכן יש בו פחות גימיקים עיצוביים האופייניים למזרח והושם בו דגש רב יותר על היכולת הדינמית. דגם זה מבוסס על פלטפורמת MSP החשמלית־ייעודית חדשה עליה יתבססו מרבית הדגמים החשמליים של המותג בעתיד כמו־גם מותגים אחרים השייכים לסאיק ובעיקר נמכרים בסין.
לישראל עלה ב־2023 ומאז הופסק שיווק גרסת הבסיס ונוספו אחרות חזקות משמעותית כמו גם גרסה ארוכת טווח עם נתון מוצהר של 520 ק"מ. זאת הגרסה שלקחנו למבחן ומבין כל המתמודדות שכאן היא מציעה את הסוללה הכי גדולה והטווח הכי גדול. נזכיר כי MG4 גם זכה בתחרות 'אוטו השנה' בסגמנט המשפחתיות לשנת 2024.
סוג רכב משפחתית קומפקטית (קטגוריה C) * גרסה/רמת אבזור 'X ריינג''/'לקשרי' * בסיס גלגלים 270.5 ס"מ * תפוקת מנוע 245 כ"ס 35.6 קג"מ * הנעה אחורית * 0 ל־100 6.5 ש' * סוללה 77 קוט"ש * טווח מוצהר 520 ק"מ * טעינה מהירה 144 ק"ו * מחיר 164,000 שקלים.
סמארט #1
סמארט כיום הוא מותג חשמלי בלבד בבעלות משותפת שווה של ג'ילי ומרצדס; התכנון בשבדיה, הייצור בסין, ובמסגרת היחסים בין היצרנים, ג'ילי מביאה את הבסיס הטכנולוגי והייצור, מרצדס אחראית על עיצוב החוץ והפנים.
להבדיל מהגרסאות החשמליות של סמארט ופורפור לארבעה בהקשר זה, #1 מחושמל מהיסוד, מבוסס על רצפה ייעודית (SEA-E שפותחה בשבדיה) המשותפת גם לוולוו EX30 וזיקר X, כך־גם המנוע והסוללות ולכולם גרסת בראבוס כוחנית. ייצור הדגם החל באמצע 2022 ולישראל הגיע בסוף 2023. יחד עם זיקר X השניים הם החזקים ביותר במבחן, לזיקר X נתון תאוצה טוב יותר, ושניהם מהדגמים היקרים כאן.
סוג רכב פנאי בינוני (C-SUV) * גרסה/רמת אבזור 'פרו +' * בסיס גלגלים 275.0 ס"מ * תפוקת מנוע 272 כ"ס, 35.0 קג"מ * הנעה אחורית * 0 ל־100 6.7 ש' * סוללה 66 קוט"ש * טווח מוצהר 420 ק"מ * טעינה מהירה 150 ק"ו * מחיר 190,000 שקלים.
קיה נירו
כשקונצרן יונדאי־קיה החליט להציג דגמים ירוקים, – היברידי, היברידי-נטען, חשמלי – הוא הציג עם תחילת המחצית השנייה של העשור הקודם פלטפורמה חדשה ייעודית לדגמים כאלה, וייחודה בכך שנועדה לשרת את כל האופציות הנ"ל. על בסיס פלטפורמה זו יונדאי יצרה את איוניק, קיה את נירו. מאז, ייצור איוניק פסק, נירו המשיך.
זהו דור שני לנירו החשמלי, וזה נחשף בסוף 2021. לפי קיה מדובר בדור חדש לגמרי, אולם הבסיס הוא למעשה פלטפורמת הדור היוצא לאחר עדכון שהגדיל במעט את הממדים. כבעבר הדגם מוצע בשלוש אפשרויות הנעה היברידי, פלאג־אין וחשמלי.
הגרסה החשמלית היא היקרה מבין דגמי נירו, והיא המכונית היקרה ביותר במבחן שמחירה עומד על 200,000 שקלים.
סוג רכב פנאי בינוני (C-SUV) * גרסה/רמת אבזור 'EV' * בסיס גלגלים 272.0 ס"מ * תפוקת מנוע 204 כ"ס, 26.0 קג"מ * הנעה קדמית * 0 ל־100 7.8 ש' * סוללה 64.8 קוט"ש * טווח מוצהר 460 ק"מ * טעינה מהירה 100 ק"ו * מחיר 200,000 שקלים.
טעות ראשונה ועוד אחת
למודי ניסיון מהמבחן הקודם, החלטנו לדחות בשעה וחצי את שעת היציאה ל־06:30, ולהרוויח עוד שעות שינה יקרות. טעות! לא בגלל הפקקים, בגלל עמדת הטעינה. התחנה ביקום, ששלושה שבועות קודם לכן עבדה פיקס, לא עבדה הפעם בכלל. אז נדדנו לתחנה בשפיים – וזו, כך הסתבר, הטעות השנייה לאותו יום וכבר על ההתחלה. התחנה בקושי טפטפה ואטים, ומילוי של 5% הנותרים בסוללה ערך מעל חצי שעה. הכפילו את זה ב־9 מכוניות חשמליות שחלקן הגיעו מרחוק מאוד ונאלצו להשלים אחוזים ניכרים, ותבינו מדוע יצאנו רק ב־10:22 – כמעט ארבע שעות של איחור והמתנה מיותרת מורטת עצבים ושיער (למי שנותר).היו בינינו כאלה שהמליצו על נטישת המקום ומעבר ל"האב" טעינה אחר באזור נתניה, אבל החשש היה שנסיעה צפונה תפגע עוד יותר בתכנון, בוודאי כאשר אנחנו לא יודעים מה המצב שם: עוד מכוניות בתור, עמדות לא תקינות, סתם מכוניות חונות בעמדות הטעינה חניה, שלא לדבר על הפקק בדרך אל התחנה ועל כזה נוסף ממנה דרומה; הרי הכיוון הוא אילת.
אז נשארנו להביט בצגים המרצדים שרק ביאסו ובידיעה שהשמש המתרחקת כעת מקו האופק, לא תפגוש אותנו שנית כשכל זה יגמר. רק שבשלב הזה, לא ידענו עוד כמה עמוק ניכנס לתוך הלילה.
יוצאים לדרך
השעה המאוחרת עזרה לפזר את פקקי הבוקר של אוגוסט שממילא נמוגים יחסית מהר, כך שיכולנו לשמור על אחידות במבנה השיירה בלי שנעקוף או נעקף יותר מידי. אלא שזו יצרה בעיה אחרת: במקום שמש רכה ומלטפת של בוקר ליוותה אותנו מהרגע שנכנסנו למכוניות שמש מאיימת לטגן. הננס הצהוב הזה כבר נמצא כמעט בחצי היום, ובחוץ כבר כעת חום קיץ של 34 מעלות. זו נקודת פתיחה פחות טובה מזו שהייתה לנו במבחן הקודם, אבל לפי החזאים החום באזור הערבה ואילת יהיה קיצוני פחות מאשר בפעם הקודמת. זה כבר עוזר לנו לשמור על קור רוחנו, אבל בעיקר להארכת הניוטרונים החופשיים בסוללה ולטווח.גם מכוניות חשמליות סובלות מחום וזקוקות לנוזלים עבור קירור הסוללות כל ימות השנה, לא רק בקיץ. הן גם מאפשרות את המיזוג בקיץ וסייעות בחימום חלל הנוסעים בחורף, כי אין משהו אחר שיעשה זאת ברכב חשמלי. נכון לעכשיו אין פתרון אחר בתעשייה, ועד ההמצאה הבאה, גם במכונית חשמלית יש נוזלים שמחייבים בדיקה שגרתית מדי פעם.
עד ארוחת הצהריים שתוכננה באיזור עין יהב התמונה היתה אופטימית וכמעט כל המכוניות הראו שהן גיבורות, מסוגלות להגיע לאילת. אבל בתום הארוחה התמונה התהפכה, וכבר בקילומטרים הראשונים היה ברור שלא כולם יגיעו. שוב היה זה החום שגרם לאידוי מואץ של אלקטרונים בסוללה. להבדיל מפעם קודמת החום הפעם היה סביר לאזור וסביב 43 מעלות – פעם קודמת פגשנו כאן ב-5 מעלות יותר.
ארבעה נשרו בדרך
ראשונה לפרוש הייתה אורה 03 שלאחר 331 ק"מ ומעט לפני יוטבתה, נצרה ועמדה בצד הדרך. בקילומטרים האחרונים גם המזגן התחיל לגמגם, וכאשר בחוץ כל־כך חם נוצרה לרגע דילמה האם לפתוח חלון או להשאיר את מה שנותר מהאוויר הצונן כלוא בתוך הרכב. בחרנו להשאיר את החלונות סגורים למען האווירודינמיות ולשים מבטחנו בדיאודורנט.מעט אחרי יוטבתה נעמדו BYD דולפין וק"מ אחד אחריה BYD אטו 3. לשתיהן סוללה כמעט זהה (ראו טבלה) וטווח מוצהר דומה עם יתרון קל של 7 ק"מ לדולפין. למרות זאת אטו 3 הצליח להתעלות מעל אחיו, ולהשיג מעט יותר. 24 ק"מ אחר־כך, גם זיקר X מצא את עצמו ללא חשמל זמין לאחר שעבר 369 ק"מ.
קשה לומר שהופתענו מהתוצאות. למרות שלכולם טווח ראוי הוא עדיין גבולי למסלול זה. בנוסף, כל הארבעה הצליחו לשחזר בין 79% ל־83% מהטווח המוצהר שלהן, וזה נתון סביר בהינתן המסלול והטמפרטורה הגבוהה, שכאמור לא הייתה כה קיצונית כפי שהיה במבחן הקודם.
מי הגיע לאילת?
כל היתר הגיעו לאילת ונעמדו לסט צילומים קבוצתי אחרון בלגונה שבגב מלון הרודס באילת. גם בקצה המסלול הטמפרטורה הייתה סבירה בהרבה, 39 מעלות – גם בגלל מזג אוויר נעים יותר (יחסית), גם בגלל השעה, 18:30; שעתיים מאוחר יותר ביחס לפעם הקודמת. ושוב: לירידה בטמפרטורה השפעה ישירה על יעילות הסוללה.אחרי סשן הצילומים, חזרנו על עקבותינו צפונה באותה מתכונת של נסיעה רציפה על כביש מהיר במהירות החוק. אבל לפני כן ויתרנו על שירותיה של טסלה מודל 3 אחרי שגמעה 383 ק"מ והגיעה לסט הצילומים עם 0% טווח. מבט ברישומים שנעשו לאורך הדרך חושף כי כבר מתחילת היום צריכת האנרגיה שלה הייתה גבוהה יותר, אבל הנתון שבאמת הפתיע הוא שמודל 3 הצליחה לשחזר רק 75% מהטווח המוצהר של היצרנית – הנתון הגרוע במבחן הזה. במבחן הקודם שלנו עם מודל Y הנתון היה טוב משמעותית, ואין לנו הסבר טוב לסיבה שגרמה לפער הכל-כך גדול במכוניות כל־כך דומות, החולקות אותה פלטפורמה, מנועים, סוללות. בנוסף, הדגם שנבחן היה מודל 3 שאחרי מתיחת הפנים עם מערכות מעודכנות ואווירודינמיות משופרת, ואילו מודל Y במבחן הקודם היה לפני חידוש הדגם.
סמארט #1 הגיעה לאילת עם 2% בסוללה ו־8 ק"מ טווח. היה ספק כמה יצליח להתקדם, אבל הוא הצליח למצות את הטווח ונעמד סופית בשולי הכביש לא הרחק מהיציאה מאילת ולאחר שעבר 390.1 ק"מ. נתון מרשים, אבל שני מרכיבים מרשימים אף יותר: 1. בחיים האמיתיים הוא הצליח לגבור על זיקר X, על אף שהשניים חולקים אותה פלטפורמה, מנועים וסוללות, ועל אף שרשמית לזיקר X טווח גדול יותר. 2. סמארט #1 הוא הרכב עם הטווח האמיתי הקרוב ביותר לזה המוצהר. מרשים. מאוד מרשים. ואם אתם סבורים שזה מקרי, נזכיר כי גם במבחן הקודם, בו בחנו את האח הגדול, סמארט #3, קיבלנו תוצאה מעולה ביחס לטווח המוצהר – וגם אז זה היה טוב יותר מזה שהשיג זיקר 001, על אף השימוש המשותף במכלולים רבים. המסקנה מכך היא שכנראה לסמארט ולזיקר יש חופש פעולה בעריכת תוכנת ניהול המנוע – גם השוני בנתון התאוצה מסגיר זאת – והוא כנראה מעבר לזה הגלוי. בנוסף, ייתכן ופערים אווירודינמיים מקנים לסמארט #1 עדיפות.
חצו את ה־400 ק"מ
נירו הגיע ל־0% בסוללה כאשר מד המרחק הראה 400.2 ק"מ, אבל הכל במכונית התנהל כרגיל אז התעלמנו במופגן והמשכנו בדרכנו. הצלחנו לסחוט מהרכב יותר מ־17 ק"מ עד שנעצר על 417.6 ק"מ. ביצוע מרשים ושחזור של 91% מהטווח המוצהר – נתון שני רק לסמארט #1.ג'ילי גיאומטרי C היה עד עתה מלך הטווח בכל מבחן השוואתי שביצענו. מתיחת הפנים שעבר הוסיפה לטווח לאחר שיוף קצוות חדים בפן האווירודינמי ושיפור מערך ההנעה (ללא שינוי במנוע ובאנרגיה של הסוללה). אבל משום־מה גיאומטרי C הפסיק לזוז כשנותרו לו 2% בסוללה ולאחר שצבר 425 ק"מ. נתון נאה, שיכול היה להיות טוב יותר אלמלא המגבלה, וכזה שמספיק לו הפעם להתברג רק למקום השני.
מלך הטווח החדש הוא MG 4 בגרסת X ריינג' שרשם טווח של 445 ק"מ, לאחר שאת 20 הקילומטרים האחרונים עבר כאשר הסוללה מראה 0%. ורק כדי שיובהר, MG מגבילה את הטעינה המהירה בגרסה זו למילוי של עד 97%. אם רוצים להגיע ל־100% בסוללה יש צורך להתחבר לעמדת AC להשלמת הפער. כיוון שהתחלנו את הבוקר בשפיים והיו שם גם עמדות איטיות, זה בדיוק מה שעשינו – הרי העמדות "המהירות" שבמקום היו סופר־איטיות והעניקו לנו את כל הזמן שבעולם.
טעות שלישית ואחרונה
חשבנו שמכוניות עם סוללות קטנות יותר יעזרו לנו לסיים את היום מהר יותר. התברר ששוב טעינו, כי את הפריים האחרון צילמנו באזור יוטבתה באזור 22:30 ואז היה צריך להעלות את הרכב האחרון על הגרר ולהגיע לעמדת הטענה. אבל אי־אפשר לומר שלא למדנו דבר מהמבחן הקודם; במקום להצפין חזרה איש־איש לביתו בסוף יום ארוך ומתיש, נשארנו הפעם לישון באילת.לחלקנו שרצה לשנרקל בים האדום, הסידור הזה ממש התאים, אבל האמת היא שהסיבות היו לגמרי אחרות ומסתכמות בבטיחות הנהגים והמכוניות. כי הדרך חזרה תחייב שלפחות חלק מהמכוניות ייטענו פעם נוספת בגלל שהסוללות יחסית קטנות, גם קצב הטעינה המהיר ברוב המכוניות האלה יחסית נמוך, וגם מצב עמדות הטעינה שבדרך אינו ידוע. ובאופן כללי כל האופרציה הזו של גרר וטעינה גוזלת ערמות של זמן – ופחות בטיחותית לכולנו.
ביום למחרת – אחרי ארוחת בוקר וענייני אילת אופייניים של ים-בריגה ושופינג – עשינו דרכינו חזרה. לא כולם היו צריכים להגיע לאזור גוש דן, אבל מי שכן או אף הצפין נאלץ להטעין פעם נוספת בדרך. לאור ניסיון הבוקר הקודם, אי־אפשר שלא היה לחוש בסוג חדש של חרדה – חרדת טעינה.
מה משפיע על הטווח?
מזג אוויר – המבחן נעשה בקיץ החם מתוך רצון גם לייצג טוב יותר את תקופת הטיולים בהם זקוקים לכמה שיותר טווח, וגם לבדוק את תפקוד הסוללות בתנאי קיצון. לא רק החום משפיע, גם קור קיצוני משפיע על תפקוד הסוללה, כשבנוסף יש צורך לחמם את תא הנוסעים שגוזל כמות אנרגיה דומה למיזוג, ולפעמים גם להפעיל מיזוג עם חימום כדי לייבש את העדים שהצטברו על החלונות.מהירות – במבחן שלנו דאגנו לשמור על מהירות נסיעה חוקית ואף למטה ממנה, ונמנענו מהאצות ועקיפות. אם אתם מאלה שממהרים יותר על כביש 6, עוקפים ויוצאים חזק מהרמזורים, סביר שהטווח שתשיגו יהיה קצר יותר.
תוואי – מסלול מפותל שנתון ליותר עליות ומורדות, יקצר את הטווח הכללי. קחו זאת בחשבון ותכננו את עצירות הטעינה בהתאם.
משקל – נסיעה משפחתית בתפוסה מלאה ועם בגאז' עמוס במזוודות תוסיף עוד כמה מאות ק"ג שצריך לסחוב. לניוד המשקל העודף צריך עוד אנרגיה, שיגיע על חשבון הטווח הכללי.
אווירודינמיות – לעיתים בטיול משפחתי זקוקים לעוד מקום אחסון ופתרון אחד יכול להיות העמסת ציוד נוסף על הגג. בנסיעה בינעירונית, לאווירודינמיות השפעה גבוהה מהשפעת המשקל, ויהיה לכך ביטוי כבד מאוד בטווח הכללי.
גרירה – נגררים שונים מוסיפים משקל ופוגעים באווירודינמיות הכללית. הקיצוני שבהם הוא קראוון שיכול להיות בית נהדר בזמן טיול אבל עד שתגיעו לשם, המבנה הקובייתי פוגע בזרימת האוויר ויחד עם המשקל העודף, טווח הנסיעה שלכם יחתך בחצי.
לפני שנגמרת הסוללה
עשו הכל כדי להימנע מריקון מלא של הסוללה, יש לכך השפעות שליליות על אורך חיי הסוללה, ולא תרצו למצוא את עצמכם מזדחלים בכביש מהיר ללא שלויים. זכרו כי גם כשתגיעו לעמדת הטעינה יתכן ותגלו שהיא לא תקינה ותאלצו להגיע לעמדה סמוכה.אם בכל זאת אתם עתידים להיקלע לצרה, נסו למצוא מקום בטוח לעצירה ורחוק ממרכז כביש סואן. כדאי לזכור כשאין חשמל גם אין מיזוג או חימום, ברוב השנה זה רק יעיק, אבל בחלק מתקופות השנה זה יכול להיות קריטי ובמיוחד לאוכלוסיות בסיכון כמו תינוקות או אנשים מבוגרים.
מה קורה כאשר הסוללה נגמרת?
אתם תצליחו לעצור, כי יש מספיק לחץ במערכות הבלימה ההידראוליות, אבל כשאין חשמל בחלק מהמכוניות בלם־היד לא יעבוד, וכבר נתקלנו בשני מקרי הקיצון האפשריים. מצד אחד שחרור מלא של בלם־היד ואז צריך למנוע הדרדרות של הרכב (הפניית הגלגלים לכיוון המדרכה, הצבת אבן או חפץ אחר לפני הגלגלים). מצד שני גם תקלנו במכוניות עם תפיסה מלאה ללא אפשרות שחרור של בלם־היד ואז הגרר צריך להגיע עם אמצעים מיוחדים להרמת הרכב ולא למשוך את הרכב כשהגלגלים נעולים.סוללה שהתרוקנה לגמרי לעיתים תתקשה לחזור לתפקוד מלא שיכול להתבטא במילוי איטי להחריד. לרוב זה מסתדר, אבל במידה ולא גשו למרכז השירות.
תודות
תודה לאריה בן זקן על התייצבות עם הגרר מהשעות של הבוקר ועד השעות המאורות של הלילה. תודה לגרר הבדואי ולנהג עאמר חמדה ואבו גאבר עלי.
תודה מיוחדת לחן גדסי ולמשפחת גדסי שתרמה יום שלם מזמנה והעמידה לרשותנו את הטסלה הפרטית שלה.