שנת 2015 נפתחה בשתי סערות – אחת מטאורולוגית, זו שסגרה והלבינה את ירושלים, והשנייה בתחום הרכב עם שיא מסירות חודשי בינואר. כן, כבר בינואר שוק הרכב התחיל לשבור שיאים, כאשר נמסרו לא פחות מ-33,630 מכוניות חדשות בישראל – יותר מבכל חודש בודד אחר אי פעם. בהמשך השנה שוק הרכב חווה עליה מתונה ועקבית עד ששבר את שיא כמות המסירות השנתית – כבר בחודש נובמבר. את הסיכום אתם כבר מכירים – סיימנו את שנת 2015 עם 254,748 מכוניות חדשות על כבישי ישראל – שיא של כל הזמנים.

ולא רק שיאים, אלא גם מהפך – קיה הדיחה מהמקום הראשון של יונדאי, וניצבת בפסגת הטבלה בפעם הראשונה בתולדותיה. זה קורה בעיקר בזכות שני דגמים - הפיקנטו הקטנה, שהיא המכונית הנמכרת ביותר בישראל, והספורטאז', שהיה השלישי בטבלת הדגמים הנמכרים ביותר. אבל את זה יכולתם לקרוא בכתבות הקודמות שהכנו בנושא. עכשיו הגיע הזמן לסכם את 2015 בפילוח לקטגוריות המרכזיות בשוק הישראלי, ולראות אם ואילו שינויים נעשו בקרב המובילות.
מיני
אחרי שנים של צמיחה, קטגוריית המיני מתייצבת והציגה השנה גידול דומה לשל שאר השוק, שומרת על חלקה היחסי. למרות הצטרפותן של מתמודדות חדשות ורעננות, אין שינוי משמעותי בזהות להיטי המכירות של הקטגוריה. הפיקנטו נותרת בראש כשאחריה יונדאי i10 בפער לא מבוטל. בהמשך ניתן למצוא את האלטו הוותיקה שנמכרה כאן, בין היתר, בעסקאות יד ראשונה 0 ק"מ. השינוי היחיד בחמישיה הפותחת הוא החלפת מקומות בין פיאט 500 וספארק. לא מפתיע בהתחשב בעובדה שזו האחרונה הוחלפה (המחליפה החלה להימכר ותימסר ללקוחות החל מחודש פברואר), מה שהוריד את מכירות הספארק בחצי בהשוואה לשנה שעברה.

1. קיה פיקנטו – נמסרו 12,694 יח'
2. יונדאי i10 – נמסרו 7720 יח'
3. סוזוקי אלטו – נמסרו 2008 יח'
4. פיאט 500 – נמסרו 1456 יח'
5. שברולט ספארק –נמסרו 931 יח'
סיכום מכירות רכב 2015 – קיה פיקנטו המכונית הנמכרת בישראל
צילום: מנהל
קיה פיקנטו. מכונית המיני - ובכלל - הנמכרת בישראל | צילום: תומר פדר

סופרמיני
קטגוריית הספורמיני הייתה סוערת במיוחד ב-2015, עם שפע מתחרות חדשות או מעודכנות והורדות מחיר. טויוטה יאריס עלתה למקום הראשון עם 4924 מסירות, רובן של גרסת הבנזין, כאשר קרוב אליה נמצאת המיקרה (כמו בשנה שעברה) ובמקום השלישי איביזה (מקום רביעי בשנה שעברה) עם גידול נאה במכירות - 735 יח' יותר. במקום הרביעי נמצאת מאזדה 2 שכלל לא נכנסה לרשימת 5 הגדולות ב-2014 וצמוד אליה נמצאת יונדאי i20 החדשה שצנחה מהמקום הראשון ב-2014 היישר אל המקום החמישי.

1. טויוטה יאריס – נמסרו 4924 יח'
2. ניסאן מיקרה – נמסרו 4783 יח'
3. סיאט איביזה – נמסרו 4261 יח'
4. מאזדה 2 – נמסרו 3361 יח'
5. יונדאי i20 – נמסרו 3331 יח'
סיכום מכירות רכב 2015 – קיה פיקנטו המכונית הנמכרת בישראל
צילום: מנהל
טויוטה יאריס. עליה למקום הראשון בקטגוריה | צילום: מערכת אוטו
תת-משפחתיות
יונדאי i25 ומיצובישי אטראז' שומרות על המקום הראשון והשני בהתאמה, כאשר כל אחת מוסיפה כ-1000 מסירות ביחס לשנה שעברה – מדהים בהחלט לאור גילה של היונדאי ואיכותה של האטראז', והוכחה נוספת לכך שבפלח הזה עדיין שולט הליסינג מוטה המחיר. במקום השלישי נמצאת סקודה ראפיד (עם עליה קלה במסירות) שדחקה את הריו, שאיבדה 900 מכירות ביחס לשנה שעברה, למקום הרביעי. במקום החמישי נמצאת חברה חדשה בקטגוריה, האלמרה, עם 1476 מסירות.

1. יונדאי i25 – נמסרו 5536 יח'
2. מיצובישי אטראז' – נמסרו 5339 יח'
3. סקודה ראפיד – נמסרו 2899 יח'
4. קיה ריו – נמסרו 1606 יח'
5. ניסאן אלמרה – נמסרו 1476 יח'
סיכום מכירות רכב 2015 – קיה פיקנטו המכונית הנמכרת בישראל
צילום: מנהל
יונדאי i25. שומרת על ראשות הקטגוריה בגילה המופלג| צילום: תומר פדר
משפחתיות
למרות עליית קרנם של רכבי הפנאי, בסיכום הכללי קטגוריית המשפחתיות היא עדיין הנמכרת ביותר. טויוטה קורולה מסיימת, כמו בשנה שעברה, במקום הראשון בקטגוריה. למרות ירידה של 1565 יחידות (ל-12,129 יחידות) בכמות המכירות, היא עדיין שומרת על פער נאה של כ-4000 מסירות ביחס למאזדה 3 שנמצאת במקום השני. יונדאי i35 עולה למקום השלישי (חמישי בשנה שעברה) וסקודה אוקטביה יורדת למקום הרביעי – שתיהן עם יותר מ-7000 מסירות. במקום החמישי נמצא סוזוקי קרוסאובר, המתפקד כמשפחתית של סוזוקי בשוק המקומי, עם 6316 מסירות. אגב, במקרה של טויוטה ויונדאי, חשוב לזכור שאצלן תחום המשפחתיות מפוצל בין שני דגמים נפרדים, כאשר ההאצ'בק זוכה לשם נפרד מהסדאן, לעומת מכוניות כמו המאזדה 3 והפוקוס. ולכן למניין המשפחתיות של שתיהן יש להוסיף את – טויוטה אוריס עם 3893 מסירות ו-i30 (ששיווקה הופסק לתקופה קצרה עד להגעת מתיחת הפנים של הדגם) עם 2149 מסירות.

1. טויוטה קורולה – נמסרו 12,129 יח' (16,022 יח' כולל אוריס)
2. מאזדה 3 – נמסרו 8173 יח'
3. יונדאי i35 – נמסרו 7376 יח' (9525 יח' כולל i30)
4. סקודה אוקטביה – נמסרו 7131 יח'
5. סוזוקי קרוסאובר – נמסרו 6316 יח'
סיכום מכירות רכב 2015 – קיה פיקנטו המכונית הנמכרת בישראל
צילום: מנהל
טויוטה קורולה. המכונית השניה הכי נמכרת בישראל | צילום: שחר אלגזי

משפחתיות גדולות
קטגוריית המשפחתיות הגדולות ממשיכה לדשדש, ורק בשנה הבאה נראה אם הגעת החברות החדשות בקטגוריה, סונטה וסופרב, תצליח לתת לקטגוריה זריקת עידוד. מאזדה 6 שומרת על המקום הראשון אך מאבדת 343 מסירות ביחס ל-2014, כאשר גם הסופרב של סקודה שומרת על מיקומה בתור ומוסרת פחות מבשנה שעברה (907 יחידות לעומת 1120 ב-2014). במקום השלישי ניצבת הפאסאט, שדחקה את המאליבו של שברולט למקום החמישי, לאחר שזו לא שווקה חלק מהשנה. למקום הרביעי מתברגת סובארו B4 החדשה.

1. מאזדה 6 – נמסרו 1524 יח'
2. סקודה סופרב – נמסרו 907 יח'
3. פולקסווגן פאסאט – נמסרו 880 יח'
4. סובארו B4 – נמסרו 865 יח'
5. שברולט מאליבו – נמסרו 608 יח'
סיכום מכירות רכב 2015 – קיה פיקנטו המכונית הנמכרת בישראל
צילום: מנהל
מאזדה 6. עדיין מובילה את קטגוריית המשפחתיות הגדולות שהולכת ומצטמצמת | צילום: מערכת אוטו

מיניוואנים (קטנים, קומפקטיים וגודל מלא)
קטגוריית המיניוואנים חוותה התעוררות מסוימת ביחס לשנה שעברה, כאשר השליטה הבלתי מעורערת של מובילי הנוסעים היא טויוטה, עם שלוש נציגות שיחד חולשות על מרבית המכירות בקטגוריה – וורסו במקום הראשון (1257 יח'), ספייס וורסו במקום השני (1173 יח') ועוד 605 מסירות מהפריוס + (מקום שביעי). גם לסיטרואן נוכחות מכובדת בקטגוריה, עם מקום שלישי לסיטרואן C4 פיקאסו (1039 יח') ורביעי לסיטרואן C3 פיקאסו (626 יח'). במקום החמישי נמצא מאזדה5, ששיווקו הופסק במהלך השנה. אבל כלים רבים בקטגוריה הציגו עליה במסירות, כשהבולט הוא אופל מריבה, שכמעט הכפיל את מכירותיו. כל זה מגיע על רקע היחלשות של מסירות מיניוואנים בגודל מלא, שלבטח יתעורר קצת ב-2016 בזכות הקרניבל החדש.

1. טויוטה וורסו – נמסרו 1257 יח'
2. טויוטה ספייס וורסו – נמסרו 1173 יח'
3. סיטרואן C4 פיקאסו – נמסרו 1037 יח'
4. סיטרואן C3 פיקאסו – נמסרו 626 יח'
5. מאזדה 5 – נמסרו 613 יח'
סיכום מכירות רכב 2015 – קיה פיקנטו המכונית הנמכרת בישראל
צילום: מנהל
טויוטה וורסו. קטגוריית המיניוואנים תתעורר ב-2016? | צילום: מערכת אוטו

רכבי פנאי קטנים
ההבטחה הגדולה של השנים האחרונות, עם יותר ויותר מתחרים, מתקשה לצבור תנופה, כאשר עדיין רק שני נציגים מקטגוריה זו מכרו יותר מאלף יחידות – וג'וק הוא עדיין הכלי הנמכר ביותר בקטגורה. סך מכירות עדיין דומה לשל שנה שעברה, כאשר הסיבה, לדעתנו, נעוצה בעיקר בירידת המחיר של רכבי הפנאי הקומפקטיים, שנגסה קשות ביתרון המחיר של הכלים הקטנים יותר.
כאמור, למרות שפע המתחרים החדשים התמונה דומה לשנה שעברה – ניסאן ג'וק במקום הראשון, שברולט טראקס אחריו, סקודה יטי במקום השלישי ורנו קפצ'ור במקום הרביעי. אופל מוקה במקום החמישי דוחק ממקומו את פיג'ו 2008. אולי בשנה הבאה תגיע הפריצה הגדולה שכולם מצפים לה, בעקבות הגעת מתחרים חדשים ורעננים בסוף 2015 כמו סוזוקי ויטארה, הונדה HR-V, סאנגיונג טיבולי ואחרים.
1. ניסאן ג'וק – נמסרו 1920 יח'
2. שברולט טראקס – נמסרו 1469 יח'
3. סקודה יטי - נמסרו 1197 יח'
4. רנו קפצ'ור – נמסרו 969 יח'
5. אופל מוקה – נמסרו 695 יח'
סיכום מכירות רכב 2015 – קיה פיקנטו המכונית הנמכרת בישראל
צילום: מנהל
ניסאן ג'וק. הפנאי הקטן הנמכר בישראל
רכבי פנאי קומפקטיים
הכוכבת הגדולה של 2015 היא קטגוריית רכבי הפנאי הקומפקטיים, שהציגה צמיחה משמעותית במכירות, בעיקר בזכות מתמודד אחד – קיה ספורטאז'. הקהל הגיב להורדת המחיר ולמנוע החדש והקפיץ אותו אל המקום הראשון (שלישי ב-2014) בקטגוריה, עם יותר מכפול מכירות מהכלי שבמקום השני – מיצובישי אאוטלנדר (ראשון בשנה שעברה). למקרה שתהיתם, כ-70% מסך המסירות של ספורטאז' הן מגרסת ה-1600 החדשה. המתחרים, גם אלה שהגיבו לספורטאז' עם הורדת מחיר או גרסה חדשה משלהם, לא זכו להצלחה דומה לשל הספורטאז', ושאר הרשימה נותרת כמעט ללא שינוי לעומת שנה שעברה – מאזדה CX-5 במקום השלישי, יונדאי ix35 במקום הרביעי וניסאן קשקאי במקום החמישי. כמה פרטים מעניינים נוספים – דאצ'יה דאסטר, שהחל את דרכו המקומית ב-2015, נמכר ב-999 עותקים (מתוכם 298 יחידות מגרסת הדיזל 4X4) והטוסון, שנחת בארץ בתחילת אוקטובר, כבר עלה לכבישים ב-575 עותקים.

1. קיה ספורטאז' – נמסרו 10,933 יח'
2. מיצובישי אאוטלנדר – נמסרו 5361 יח'
3. מאזדה CX-5 – נמסרו 3093 יח'
4. יונדאי ix35 – נמסרו 2912 יח' (3487 יח' כולל טוסון)
5. ניסאן קשקאי – נמסרו 2501 יח'
סיכום מכירות רכב 2015 – קיה פיקנטו המכונית הנמכרת בישראל
צילום: מנהל
קיה ספורטאז'. תפס את המתחרים לא מוכנים | צילום: בני דויטש

סופרמיני יוקרתיות
בקטגוריה זו לא נעשו שינויים משמעותיים למעט שינוי ביחסי הכוחות – מיני שומרת על המקום הראשון (490 יחידות), אך אודי A1 מצמצמת את הפער וצמודה אליה (456 יחידות). בכל מקרה, שתיהן צמחו במסירות עם עליה של 104 יח' ו-161 יח' בהתאמה ביחס לשנה שעברה. מסירות אלפא רומיאו מיטו כמעט ונעצרו, זאת ככל הנראה קשור לעובדה כי המיטו משווקת כעת רק עם תיבת הילוכים ידנית. נתוני המסירות של הגרסאות הספורטיביות מרשימים למדי לאור היקף המסירות בקטגוריה. אל מול מסירות נמוכות של הגרסאות ה"רגילות" המיטו מפתיעה עם 98 מסירות של גרסאות ה"תלתן ירוק" הספורטיביות, אולי משום שזו המיטו האוטומטית היחידה בהיצע. מיני מוסיפה עוד 74 מסירות מגרסאות הקופר S ו-20 נוספות מה-JCW. אודי S1 נמסרה ב-27 עותקים, מפתיע במידה מסוימת בהתחשב במחיר הלא נמוך והעובדה כי היא מגיעה אך ורק עם תיבה ידנית.

1. מיני (ONE וקופר) – נמסרו 490 יח'
2. אודי A1 – נמסרו 456 יח'
3. אלפא רומיאו מיטו – נמסרו 44 יח'

סיכום מכירות רכב 2015 – קיה פיקנטו המכונית הנמכרת בישראל
צילום: מנהל
המיני היא עדיין הסופרמיני היוקרתית הנמכרת ביותר | צילום: תומר פדר
קומפקטיות יוקרתיות
אודי A3 שומרת על מעמדה כקומפקטית פרמיום הנמכרת בישראל, בין היתר בזכות שפע גרסאות מרכב. אחריה נמצאת ב.מ.וו סדרה 1 במקום השני, מרצדס CLA במקום השלישי, לקסוס CT200h במקום הרביעי ומרצדס A קלאס במאסף. עוד נתונים מעניינים קשורים לגרסאות הספורטיביות של הדגמים בקטגוריה. באופן מעניין אלפא רומיאו ג'ולייטה תלתן ירוק היא הנמסרת הגדולה בקטגוריה עם 102 יח' שנמכרו (תוספת ל-274 ג'ולייטות "רגילות" שנמסרו השנה) כאשר אחריה נמצאת אודי S3 עם 82 יח'. אליהן מצטרפות גרסאות ספורטיביות נוספות הכוללות 18 דגמי ב.מ.וו M135 שנמסרו, 11 דגמי מרצדס A45 AMG, ועוד 6 יח' מדגמי אודי RS3 ומרצדס CLA45 AMG.

1. אודי A3 – נמסרו 792 יח'
2. ב.מ.וו סדרה 1 – נמסרו 412 יח'
3. מרצדס CLA – נמסרו 392 יח' (677 יח' יחד עם מרצדס A קלאס)
4. לקסוס CT200h – נמסרו 315 יח'
5. מרצדס A קלאס – נמסרו 285 יח'
סיכום מכירות רכב 2015 – קיה פיקנטו המכונית הנמכרת בישראל
צילום: מנהל
אודי A3. שומרת על המקום הראשון | צילום: שחר אלגזי

יוקרה – משפחתיות גדולות, סלון ופאר
בקטגוריות אלה לא נעשו שינויים תהומיים במהלך 2015, אבל היו כמה מתחרות שהפתיעו ועלו בדירוג, וכמה שהופתעו וירדו מטה. במשפחתיות הגדולות היוקרתיות הייתה זו שוב סדרה 3 בראש הרשימה (569 יח'), אך מרצדס C קלאס החדשה נושפת בעורפה בהפרש של 10 מכוניות בלבד (בשנה שעברה הייתה במקום רביעי עם 354 מסירות). במקום השלישי זו וולוו S60, ברביעי אודי A4 ובחמישי לקסוס IS שמסרו 355 ו-354(!) מכוניות, בהתאמה.

1. ב.מ.וו סדרה 3 – נמסרו 569 יח'
2. מרצדס C קלאס – נמסרו 559 יח'
3. וולוו S60 – נמסרו 475 יח'
סיכום מכירות רכב 2015 – קיה פיקנטו המכונית הנמכרת בישראל
צילום: מנהל
ב.מ.וו סדרה 3. מרצדס C קלאס צמודה אליה | צילום: מערכת אוטו

בקטגוריית הסלון מרצדס E קלאס מובילה (כמה בשנה שעברה), רק שהפעם ב.מ.וו סדרה 5 קרובה אליה עם 268 מסירות (בשנה שעברה הייתה במקום שלישי עם 150 מסירות). לקסוס GS, שבשנה שעברה הייתה במקום השני, יורדת במסירות למקום הרביעי עם 89 יח' בלבד. במקום השלישי נמצאת אודי A6 ובמקום החמישי מתמקמת וולוו S80 הוותיקה (92 יח').

1. מרצדס E קלאס – נמסרו 287 יח'
2. ב.מ.וו סדרה 5 – נמסרו 268 יח'
3. אודי A6 – נמסרו 145 יח'

בקטגוריית הפאר ישנה עליה בהיקף המסירות, אותה ניתן לזקוף בעיקר לזכות מרצדס S קלאס שמסרה 159 יח' לעומת 124 יח' בשנה שעברה. עליה נאה בהתחשב בהיקף שוק הפאר ועלות כל מכונית. השאר נמסרו ללא שינוי משמעותי ביחס לשנה שעברה.

1. מרצדס S קלאס – נמסרו 159 יח'
2. אודי A8 – נמסרו 51 יח'
3. ב.מ.וו סדרה 7 – נמסרו 46 יח'
סיכום מכירות רכב 2015 – קיה פיקנטו המכונית הנמכרת בישראל
צילום: מנהל
מרצדס S קלאס. שיא הפאר, גם במכירות | צילום: תומר פדר