הנתון הבולט ביותר במכירות הרכב של 2015 הוא סיכומם: בשנה זו נקבע שיא מכירות חדש בישראל ונחצה לראשונה רף רבע המיליון; 254,748 מכוניות למען הדיוק. נתון זה שובר את השיא שהושג רק בשנה שעברה (239,711, מסירות) עם גידול של 6% במסירות.
אבל ניתוח המכירות ב-2015, לפי יצרנים ולפי דגמים, מעלה מספר עובדות מעניינות שראוי מאוד להרחיב עליהן את הדיבור.
והמנצחת היא: קיה
קיה כבשה, לראשונה מאז החל יבוא הדגמים שלה, את המקום הראשון במכירות מבין מותגי הרכב בישראל, עם 33,703 מסירות ו-13% מהשוק. קיה הגיעה למקום הראשון בזכות שני דגמים מובילים בלבד:
קיה פיקנטו בקטגורית המיני וכן
קיה ספורטאז' ברכבי הפנאי. היקף המסירות של שני הדגמים והדומיננטיות של קיה בקטגוריות האלו הספיקו כדי לחלוף על פני יונדאי – עם דגמים בולטים בקטגוריות רבות יותר, כגון i25, i10, i35 ועוד – וגם על פני טויוטה, המובילה את קטגוריית המשפחתיות עם קורולה ואת קטגוריית הסופרמיני עם יאריס, ומובילה כמובן בין ההיברידיות.
פיקנטו: מחיר, עיצוב
הקטנה של קיה ניצחה לדעתנו בעיקר בזכות תמחור מושך שנעשה בתחכום; היבואן תמחר את רמת הגימור הזולה יותר, המיועדת לציי רכב, במחיר קרוב מאוד לזה של רמת הגימור הגבוהה יותר (והוא לא הראשון שנקט במהלך כזה). באופן כזה היה היבואן יכול להוזיל משמעותית את מחיר הפיקנטו הבסיסית שנועד לציי הרכב, ולכן כיכבה הפיקנטו גם אצל חברות הליסינג המוכרות מכוניות "יד-ראשונה, אפס-קילומטר". עם זאת היא הצליחה גם אצל לקוחות פרטיים, שעבור תוספת לא גדולה של מאות שקלים קיבלו מיני מאובזר ביחס למקובל בקטגוריה.
אבל, מאחר שמדובר במכונית המיועדת בעיקר לצעירים, הצלחת הפיקנטו נובעת לדעתנו גם בגלל עיצוב שהוא "צעיר" ו"שובב" יותר מזה שיש ליריבתה הישירה והחדשה יותר –
יונדאי i10.
רכבי הפנאי
לא במקרה אנחנו עוברים מהמיני הקטנות ישר לרכבי הפנאי. הצמיחה במכירות של רכבים אלו היא תופעה עולמית. הצרכנים פשוט מעדיפים את המכוניות הגבוהות והמאצ'ואיסטיות על פני המכוניות המסורתיות. ב-2015, לראשונה בישראל, נמצאים שני רכבי פנאי בעשירייה הראשונה; קיה ספורטאז' במקום השלישי וגם
מיצובישי אאוטלנדר במקום התשיעי.
ב-2015 נמכרו לא פחות מ-11,000 יחידות של הספורטאז', 70% מהן בגרסת 1600 הזולה יותר שעשתה את כל ההבדל, והשפיעה גם על שאר השוק. שוב הוכיחו יבואני קיה כמה שוק הרכב הישראלי מוטה מחיר; הם תמחרו את הספורטאז' 1.6 ליטר במחיר הגבוה רק במעט ממחיר משפחתית (ולקראת סוף השנה וסוף חיי הדגם אף הגדילו את ההנחות), והצליחו למכור אותו בהיקפים הקרובים מאוד לאלו של קורולה, שמובילה את המשפחתיות, ולאלו של פיקנטו, שעולה רק קצת יותר ממחצית המחיר של הספורטאז'.
משפחתיות
הקטגוריה הפופולארית ביותר בישראל במשך שנים ארוכות, עדיין שומרת על המקום הראשון בכלל המכירות. לאחר שקיעתה של מאזדה, המלכה המקומית שימי שלטונה הארוכים איימו באורכם על ימי שלטונה של אליזבט השנייה, התיישרה הקטגוריה בארצנו עם שאר העולם;
טויוטה קורולה היא המובילה בתחום מאז 2013, והשנה זה הספיק לה למקום שני בטבלה הכללית. אבל שימו לב: מספר היחידות שנמכרו ב-2015 נמוך ב-1500 ביחס ל-2014; 700 היא איבדה לאוריס, דגם ההאצ'בק המבוסס עליה, וזה מצדו התחזק ב-900 יחידות. אגב, המלכה הקודמת,
מאזדה 3, הגיעה למקום השני בין המשפחתיות, עם 8173 מכוניות, לעומת 12,129 יחידות של הקורולה.
צילום: מנהל
משפחתיות גדולות (מנהלים)
קטגוריה זו, היא כנראה הנפגעת הגדולה של "הסתערות הג'יפונים", בעולם וגם בארץ. ב-2014, מכרו חמש הגדולות בקטגוריה 4790 מכוניות בעוד השנה מכרו 5 המובילות 4784 יחידות (הנתונים אינם כוללים את פריוס, שלא שויכה לכאן גם ב-2014). הפער זניח, אבל יש לזכור כי כלל השוק עלה ב-6%, כלומר נתח השוק של הקטגוריה ירד, גם השנה.
מיניוואנים קומפקטיים
מעניין שקטגוריה שכמעט ונעלמה מארצנו, דווקא קיבלה (וכך ראוי לדעתנו) תנופה הנובעת מעליית קרנם של רכבי הפנאי. המיניוואנים הקומפקטיים והמוגבהים, הנהנים בעצם מכל יתרון אמיתי (למעט פוזה) שיש לרכבי הפנאי, חוזרים למשחק. כך למשל, משני המובילים בקטגוריה,
טויוטה ורסו ו
סיטרואן C4 פיקאסו, נמכרו השנה 3433 יחידות, שהם כ-10% יותר מכל חמשת הראשונים בשנה הקודמת.
ובשנה הבאה?
תופעה בולטת שלא הוזכרה כאן, בגלל שלא התרחשה, היא הפריצה שהייתה צריכה להיות של רכבי הפנאי הקטנים, כגון
אופל מוקה,
ניסאן ג'וק,
פיג'ו 2008 ו
שברולט טראקס. תמחורו של הספורטאז', שמשך את מחירי כל הקטגוריה שלו למטה, התקרב מדי לזה של הכלים הקטנים יותר, כך שאלו לא היו אטרקטיביים דיים מול המכוניות המשפחתיות מחד ומכוניות המיני שהוזלו משמעותית מאידך.
לדעתנו, היבואנים של רכבי הפנאי הקטנים יגיבו במהלך השנה ויורידו את מחיר הכלים שלהם, כך שיהפכו לאופציה זולה יותר בין רכבי הפנאי ויציעו אלטרנטיבה לסופרמיני. סביר גם להניח שקיה לא תקבל מחיר אטרקטיבי כל כך לספורטאז' החדש, שיוצג כבר החודש בסוכנויות - כך שעלייה קלה במחירו תחדש את המאבק בינו לבין
יונדאי טוסון - דבר שיצית מחדש את העימות על הבכורה במכירות בין שתי האחיות הקוריאניות. עוד אנחנו מצפים להתחזקות נוספת של רכבי הפנאי על חשבון כל מה שיש סביבם, למעט בקטגוריית המיני.
על שאלת השאלות, "האם מכירת המכוניות תשבור בשנה הבאה שיא נוסף?", קשה לנו מאוד לענות. וזאת בין היתר בשל תחילה עבודות התשתית של הרכבת הקלה בתל אביב. יתכן והפקקים הגדולים שנוצרים בתוך ובסביבות המטרופולין הגדול בישראל, יורידו את ה"חשק" לקניית רכב חדש. ימים יגידו.
כל מספרי המכירות לפי דגמים – בכתבה נרחבת ביום שישי הקרוב כאן, באתר אוטו. עד אז, להלן רשימת עשרת הדגמים הנמכרים ביותר בישראל: