בועז סופר מסביר את חשיבות השינויים במיסוי הירוק ומדוע העלאת מסים טובה
הטענה העיקרית ברוב המקרים נוגעת לכך ש"בכל העולם מודדים זיהום אוויר של CO2 בלבד – אז מה פתאום האוצר ממציא נוסחה אחרת?" על זה אמא שלי בטח הייתה אומרת – ואם כולם יקפצו מהגג, גם אתם תקפצו? וקצת יותר ברצינות – מנסחי החוק הרי הצהירו מפורשות כי המטרה היא לעודד רכישת מכוניות שמזהמות פחות את האוויר, ולא רק מכוניות שתורמות פחות לאפקט החממה (ובואו לא ניכנס כאן שוב לדיון על כמה משמעותית התרומה של המכוניות לאפקט, ואם בכלל יש לכך השפעה על התחממות העולם). ומה לעשות, ופליטת חנקות, HC וחלקיקים היא גם כן זיהום אוויר.

טענה שניה – "יש את תקני היורו בשביל המזהמים האחרים, אין שום סיבה להמציא את הגלגל מחדש עם נוסחה מסובכת". נכון, יש יורו 5, ועובדה שבכל זאת יש הבדלים משמעותיים בפליטת מזהמים גורמי מחלות בין מכוניות מאותה קטגוריה, שכולן עומדות באותו תקן. כי תקן, מעצם טבעו, קובע רף סביר, כזה שכולם יוכלו לעמוד בו. תמיד יהיו כאלו שיעמדו בו טוב יותר. שלא ישיגו סתם ציון "טוב", אלא יגיעו ל"מעולה". מה אתם אומרים – לא מגיע ליצרניות כאלו עידוד מהמדינה? לא הגיוני שהמדינה תנסה לעודד רכישת מכוניות מזהמות פחות?
ולטענה השלישית, הבסיסית ביותר – "הנוסחה מפלה מנועי דיזל". עברתי שוב על הנוסחה, וראו איזה פלא – לא מצאתי בה שום התייחסות לסוג הדלק ששותה המכונית. רק לכמויות המזהמים. לא אכפת לנוסחה איך ולמה הגיעו חלקיקים לגזי הפליטה, אבל ברגע שהם שם – היא קונסת את המכונית המזהמת במס גבוה יותר. אם כבר, אפשר בהחלט לטעון כי ההתמקדות האירופאית – ואחריה של שאר העולם – ב-CO2 בלבד מגיעה מתוך ניסיון להסיט את תשומת הלב מפליטת המזהמים הבעייתיים ממנועי דיזל, משום שזה אחד מהתחומים בהם לתעשיית הרכב האירופאית יש יתרון יחסי משמעותי על התוצרת המזרח אסייתית.

וזו, אגב, גם הדרך הלגיטימית היחידה שעומדת בפני המתנגדים לנוסחה – הביאו נתונים משלכם, שמוכיחים כי המידע שעליו התבססו מנסחי הנוסחה שגוי. או אז תוכלו לדרוש את שינוי הנוסחה ולהתאימה לנתונים החדשים. אחרת הטענות שלכם לא שונות בהרבה מהילד שעומד בסופר ודורש צעצוע או ממתק תוך שהוא רוקע ברגליים וצועק "אבל אני רוצה, לכולם יש!"
סליחה, יש בעצם עוד דרך לגיטימית – לשכנע את מנהיגי המדינה כי כדאי לעודד מנועי דיזל: הקטנת התלות בדלק של אויבינו – הרי אם יהיו יותר מכוניות דיזל, המגזר הפרטי יצרוך פחות דלק. הטענה הזו עבדה לא רע לאגסי (מצטער, עוד לא התרגלתי להגיד "ת'ורנלי"), אז אולי היא תעבוד גם ללובינסקי, קרסו וצ'מפיון.