תחרות אוטו השנה יצאה לדרך בפעם ה-18. בשנה שעברה זכתה יונדאי ולוסטר, שהציגה מראה חדשני ולא שגרתי לצד מחיר וביצועים סבירים. הבחירה השנה קשה במיוחד, עם 32 מועמדות מכל הסוגים והקטגוריות – קטנות, ספורטיביות, מפוארות, רכבי שטח ואפילו מסחרי קטן אחד.
אוטו השנה 2013: המועמדות (חלק א')
כדי לעזור לכם לעשות בחירה קצת יותר מושכלת, אנחנו מציגים לכם את חלק ב' מתוך סדרה של 3 כתבות, שתציג לכם את המועמדות לשנת 2013 (לפי סדר ה-א'-ב'). הזוכה תוכרז במסגרת ועידת פסגת הרכב 2012 שיחול ב-17 בדצמבר בכפר המכבייה.
1. יונדאי i40
מחליפת הסונטה הגיעה בתחילת השנה ועשתה קפיצת מדרגה ענקית ביחס לקודמתה. תמחור של 162,400 שקלים למשפחתית הגדולה של יונדאי מציב אותה במרכז הקטגוריה מול סקודה סופרב, פורד מונדיאו, סובארו B4 ואחרות. היא מיישרת קו בכל הקשור לביצועים, צריכת דלק ומרווח אבל נוחות הנסיעה פוגמת בחבילה הכללית. ה-i40 לא נכשלת באף סעיף אך גם לא מצטיינת, ואם כבר אז הגרסה הבכירה שעדיפה בזכות רמת אבזור מרשימה.
צילום: תומר פדר, מערכת אוטו, יצרניות
2. ריינג' רובר אווק (לנד רובר)
אין ספק שמדובר באחד מכלי הרכב היפים על כבישי ישראל. הוא הגיע בסוף השנה שעברה ובדיוק פספס את תחרות 'אוטו השנה' אשתקד. זהו הרכב הראשון מבית לנד רובר ששם למטרה את יכולת הכביש הרבה לפני יכולת השטח – למרות שגם זאת מפתיעה לטובה. למי שלא מפריעה נוחות נסיעה נוקשה או מחיר התחלתי של 390,000 שקלים ייהנה מביצועים זריזים, איכות תא נוסעים גבוהה במיוחד ואינסוף מבטים ברחוב.
צילום: תומר פדר, מערכת אוטו, יצרניות
3. לקסוס GS
הדור השני של מכונית הסאלון של לקסוס הגיע באמצע השנה עם תג מחיר של 354,000 שקלים. למרות השדרוג לעיצוב החיצוני עדין מדובר באחת המכוניות הסולידיות בקטגוריה. יתרונה מורגש בנוחות הנסיעה הטובה, האיכות והאבזור בתא הנוסעים. לחובתה נציין שהמרווח מאחור צפוף ושבשביל הנאה מנהיגה מומלץ לפזול לכיוון המתחרות הגרמניות. מבין הגרסאות, הגרסה ההיברידית היא העדיפה – ד"ר היבריד ומר שלילה, עם צריכת דלק נמוכה בנסיעה רגועה וביצועים מעולים כשהרגל כבדה על הגז.
צילום: תומר פדר, מערכת אוטו, יצרניות
4. מאזדה CX-5
באיחור גדול הצטרפה גם מאזדה לקטגוריית הג'יפונים עם ה-CX-5. מחיר של 162,500 שקלים מציב אותו בלב הקטגוריה עם גרסאות הנעה קדמית או כפולה בכמה רמות אבזור. גרסאות ההנעה הכפולה לא מציעות יכולות שטח המצדיקות את התוספת מול ההנעה הקדמית המומלצת יותר. ה-CX-5 מציע חבילה טובה עם תא נוסעים איכותי, שילוב של ביצועים זריזים וצריכת דלק נמוכה עם נוחות נסיעה נעימה כמעט בכל מצב. רק תא הנוסעים השחור פוגע מעט בחבילה הכללית וחבל שלא קיבל קצת יותר צבע.
צילום: תומר פדר, מערכת אוטו, יצרניות
5. מיני רודסטר
הווריאציה האחרונה לבית מיני, הפעם נטולת גג ומושבים אחוריים, שהגיעה לקראת סוף הקיץ. גם הרודסטר מקבלת את מנוע ה-1.6 ליטר שמשרת את שאר דגמי מיני עם הספקים של 122-184 כ"ס ותיבה אוטומטית או ידנית לבחירה. זאת בהחלט לא מכונית שקונים עם הראש כמו שעם הלב, ואותנו היא קנתה, עם הרוח בשיער והתנהגות הכביש המהנה שלה. כשמוסיפים לחבילה את העובדה שזוהי אחת ממכוניות הרודסטר הזולות בארץ, זה רק גורם לרצות אותה יותר.
צילום: תומר פדר, מערכת אוטו, יצרניות
6. מרצדס B קלאס
דור שני למיניוואן הקומפקטי של מרצדס נחת אצלנו לקראת סוף השנה עם תו מחיר של 189,000 שקלים. למרות מבנה המיניוואן, הוא מיועד ל-5 נוסעים בלבד. העיצוב נראה דינאמי ואגרסיבי לעומת הדור הקודם וכל המנועים הצטמקו בנפח וקיבלו הגדשה. הביצועים בהתאם כשכמובן גם צריכת הדלק השתפרה. רמת האבזור טובה בעיקר כשמשווים מול המחיר של הדור הקודם. מנגד, הוא יקר משמעותית מהמתחרים – אין ספק שעל סמל סטטוס משלמים לא מעט. ההתלבטות הגדולה היא דווקא מול האחות החדשה, ה-A קלאס, ששיווקה יחל בקרוב.
צילום: תומר פדר, מערכת אוטו, יצרניות
7. מרצדס M קלאס
בתחילת השנה הגיע הדור החדש לממציא קטגוריית הפנאי-שטח היוקרתיים. עם תג מחיר של 460,000 שקלים, ה-M מתומחר בדומה למתחריו. הוא לא נכשל בשום סעיף ונועד לאנשים רגועים באופיים, כאלה שיעריכו נינוחות על פני יכולת דינאמית. כבונוס הם ייהנו מיכולת שטח טובה, שספק אם ינצלו, ונוחות טובה בכביש. אבל ברמות מחיר כאלה לא בטוח שהיתרונות מספיק בולטים אל מול מתחרים טובים בעצמם.
צילום: תומר פדר, מערכת אוטו, יצרניות
8. ניסאן NV200
המסחרי הקטן של ניסאן הציע משהו אחר בקטגוריה כשהגיע בתחילת השנה. בניגוד לרוב המתחרים, שיכולים להוות אלטרנטיבה למיניוואן או למכונית משפחתית, ה-NV200 לא מנסה להסוות את ייעודו המסחרי. הוא רועש, איכות תא הנוסעים פשוטה ונוחות הנסיעה נוקשה כל עוד לא מעמיסים מטען במשקל גבוה. מצד שני למי שמחפש רכב עבודה עם נפח תא מטען גדול, כושר תמרון ומעל לכל צריכת דלק נמוכה, יכול להעיף עליו מבט. במחיר של 140,000 שקלים הוא עולה בדיוק כמו שאר המתחרים, אבל הוא הרבה יותר חד מימדי מהן.
צילום: תומר פדר, מערכת אוטו, יצרניות
9. סאנגיונג קוראנדו
זהו הסיבוב השני של הג'יפון הקוריאני בארץ, כאשר הפעם הוא מיישר קו עם שאר הקטגוריה. המנוע שונה משאר הקבוצה בכך שהוא משווק בארץ עם מנוע דיזל בלבד (יונדאי המתחרה היחידה שמציעה אופציה לדיזל). תמורת 169,500 שקלים לגרסת 2X4 ועוד עשירייה לגרסת ה-4X4. תא הנוסעים מרגיש מעט מיושן ביחס לטובים בקבוצה, אבל המרווח לנוסעים ורמת האבזור טובים. המנוע חסכוני וזריז, אך רועש ונוחות הנסיעה דורשת שיפור. כבונוס, הוא מציע יכולת שטח טובה ביחס לג'יפונים.
צילום: תומר פדר, מערכת אוטו, יצרניות
10. סובארו BRZ
אחותה התאומה של טיוטה GT86 עם חרטום וסמל שונים. היא פותחה בשיתוף בין שתי היצרניות, והיא שמה את החיבור של הנהג לכביש בראש סדר העדיפויות – ומבצעת זאת מעולה. ה-BRZ סובלת מתמחור יקר – 223,000 שקלים – אך זולה ב-8,000 שקלים לעומת ה-GT86. תא הנוסעים לא מצטיין באיכותו. ההבדלים בין השתיים מינוריים ולמעשה, להצביע לאחת זה כמו להצביע לשנייה.
צילום: תומר פדר, מערכת אוטו, יצרניות