תחרות אוטו השנה יצאה לדרך בפעם ה-18.
בשנה שעברה זכתה
יונדאי ולוסטר, שהציגה מראה חדשני ולא שגרתי לצד מחיר וביצועים סבירים. הבחירה השנה קשה במיוחד, עם 32 מועמדות מכל הסוגים והקטגוריות – קטנות, ספורטיביות, מפוארות, רכבי שטח ואפילו מסחרי קטן אחד.
כדי לעזור לכם לעשות בחירה קצת יותר מושכלת, אנחנו מציגים לכם את חלק א' מתוך סדרה של 3 כתבות, שתציג לכם את המועמדות לשנת 2013 (לפי סדר ה-א'-ב'). הזוכה תוכרז במסגרת ועידת פסגת הרכב 2012 שיחול ב-17 בדצמבר בכפר המכבייה.
1. MG350
המשפחתית של היצרנית הסינית הגיעה אלינו בקיץ כשהיא חמושה במחיר תחרותי והמון אבזור. תמורת 115,000 שקלים מקבלים מושבי עור, חלון גג, מערכת מולטימדיה ומושב נהג חשמלי, וכל זה בנוסף לשאר האבזור המקובל בקטגוריה. היא עדיין לא ברמה של מובילות הקבוצה אך היא מהווה צעד גדול ל-MG בסגירת הפערים מול יצרניות אחרות.
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג, מערכת אוטו, יצרניות
2. אודי Q3
רכב הפנאי הקטן של אודי הגיע ארצה בתחילת השנה כשהוא מבוסס על פולקסווגן טיגואן אבל בכל זאת מצליח ליצור בידול. חוץ ממחיר גבוה בהשוואה לאחיו, ה-Q3 התגלה כאחד הג'יפונים הנוחים ביותר, האיכותיים ביותר וגם מציע שילוב של ביצועים עם צריכת דלק מצוינים. הבעיה הגדולה שלו היא אותו תג מחיר – החל מ-257,000 שקלים, שמקרב אותו לקטגוריה מעל בה גם נמצא אחיו הגדול, ה-Q5.
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג, מערכת אוטו, יצרניות
3. אופל אסטרה GTC
גרסת 3 דלתות עם עיצוב ספורטיבי יותר לדגם ההאצ'בק הסטנדרטית. שיווקה התחיל לקראת אמצע השנה בגרסה אחת עם מנוע 1.4 ליטר מוגדש שמספק 140 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית. על הכביש המנוע לא מרגיש נמרץ במיוחד ותיבת ההילוכים מעט עצלה, אבל ה-GTC הפתיעה אותנו עם יכולת דינאמית גבוהה ופרקטיות שלא נפגמת ממבנה הקופה שלה בניגוד לשאר המתחרות. במחיר של 150,000 שקלים היא מהווה אלטרנטיבה טובה למי שמחפשת האצ'בק 3 דלתות חמימה.
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג, מערכת אוטו, יצרניות
4. אופל זפירה
המיניוואן של אופל חזר אלינו באמצע השנה אחרי היעדרות של כמה שנים. כמו כל קטגוריית המיניוואנים הקומפקטיים גם בזפירה צריך לבחור בין מקום למטען או שימוש בשורת המושבים השלישית. במחיר של 170,000 שקלים הזפירה יקר יותר מרוב מתחריו וגם פחות נוח מרובם. מנגד, מנוע ה-1.4 ליטר טורבו מרגיש זריז וחסכוני, האבזור טוב והעיצוב החיצוני בהחלט ימשוך לא מעט מבטים, כל אלו ישחקו לטובתו.
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג, מערכת אוטו, יצרניות
5. ב.מ.וו סדרה 1
כשב.מ.וו הציגה את הדור החדש של המכונית הקומפקטית שלה, נראה שהיא הקשיבה ושיפרה את נקודות התורפה של קודמתה. המרווח במושב האחורי ובתא המטען, שהיו קטנים ביחס למתחרות, שופרו משמעותית. המעבר למנוע טורבו 1.6 ליטר שיפר גם את הביצועים וגם את צריכת הדלק, ולמרות ירידה קלה מבחינת התנהגות הכביש היא עדיין אחת המכוניות המהנות לנהיגה מבין הקומפקטיות. גם רמת האבזור ביחס למחיר (165,000 שקלים) כבר לא מעליבה כבעבר ובסך הכל מתגלה כאחת המובילות בקטגורית הקומפקטיות-יוקרתיות.
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג, מערכת אוטו, יצרניות
6. ב.מ.וו סדרה 3
הדור החדש של מכונית הלחם והחמאה של ב.מ.וו, והשישי בסך הכל, הגיע אלינו בקיץ האחרון. ה-3 יצרה "מיני מהפכה" בשוק היוקרה כשהוצעה עם יותר אבזור מקודמתה ובמחיר הרבה יותר נמוך (257,000 שקלים), מה שגרר את שאר היבואניות למהלך דומה. ביחס לדורות הקודמים היא מקריבה מעט מהיכולת הדינאמית שאפיינה אותה אבל בתמורה היא נוחה יותר, מרווחת יותר, חזקה וחסכונית יותר. הסדרה 3 היא מהטובות בקטגוריה אם לא הטובה ביותר.
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג, מערכת אוטו, יצרניות
7. ב.מ.וו סדרה 6 גראן קופה
הגרסה מרובעת הדלתות של הסדרה 6 הגיעה ארצה ברבעון האחרון של השנה כשהיא ממוקמת בין הסדרה 5 לסדרה 7 בהיררכיה של ב.מ.וו. מחירה גבוה במעט ביחס למתחרות – החל מ-676,000 שקלים – אבל היא פוגעת בדיוק במטרה של הקטגוריה – להיות שונה מ"סתם" מכונית סאלון. העיצוב הקרבי, הישיבה הנמוכה, צליל המנוע – כל אלו יוצרים תחושת "כמו-קופה" שבמקרה נוסף לה זוג דלתות נוסף. אותו מחירון מצריך מחשבה אם היא שווה את הפרמיה מול הסדרה 5 המוצלחת בעצמה.
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג, מערכת אוטו, יצרניות
8. הונדה סיוויק
ברבעון השני של 2012 קיבלנו דור חדש למשפחתית האלמותית של הונדה. למרות השימוש באותו מנוע 1.8 ליטר עם 142 כ"ס, ההבדלים בין גרסת הסדאן לגרסת האצ'בק רק גדלו ולא רק במימדים ובסיס הגלגלים. הסדאן, שמיועדת לשוק האמריקני, סובלת לא רק מתמחור גבוה (139,000 שקלים), אלא גם מאיכות תא נוסעים נמוכה לעומת הטובות בקבוצה. גרסת ההאצ'בק איכותית יותר ביחס לסדאן ולדור הקודם וגם איכות הנסיעה השתפרה משמעותית, אבל גם היא בכל זאת מתקשה להצדיק את פער המחיר מול המתחרות כשהיא עולה 135,000 שקלים וצפונה מבלי לתת ערך מוסף.
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג, מערכת אוטו, יצרניות
9. טויוטה GT86
הספורטיבית המעניינת פותחה בשיתוף עם סובארו במטרה לחזור למקורות "הכיף בנהיגה". המתכון עצמו פשוט – מרכב קופה, מנוע קדמי עם 200 כ"ס והנעה אחורית. גם הצמיגים שנבחרו במוצהר נועדו לאפשר היגוי יתר בקלות יחסית. ה-GT86 נחתה בארצנו בקיץ ולא אכזבה – היא מערבת את הנהג ברמה שמזמן לא נתקלנו בה והיה לנו בהחלט קשה היה להחזיר אותה ליבואנית. כמה חבל שהמחיר – החל מ-231,000 שקלים – מרחיק אותה מידם של מרבית חובבי הנהיגה, ואיכות תא הנוסעים עשויה להרחיק את כל השאר.
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג, מערכת אוטו, יצרניות
10. טויוטה יאריס
הדור השלישי של מכונית הסופרמיני של טויטה הגיע אלינו בתחילת השנה. עיקר הבשורה הייתה תיבת ההילוכים הרציפה שהחליפה את התיבה הרובוטית של הדור הקודם שלא נקלטה טוב. היא אומנם לא מתבלטת לטובה או רעה בשום פרמטר, אבל מציעה חבילה מגובשת עם מנוע 1.3 ליטר חסכוני, מרחב טוב ואבזור מכובד. לאחרונה הצטרפה גם גרסה היברידית עם מנוע 1.5 ליטר ותג מחיר של 115,000 שקלים – ההיברידית הזולה בישראל ועם צריכת דלק נמוכה ביותר, אם כי עדיין לא ברמה שמצדיקה את ההבדל במחיר.
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג, מערכת אוטו, יצרניות
11. יונדאי i30
המשפחתית הקומפקטית המצליחה של יונדאי הוצגה בדורה השני ונחתה בישראל באמצע השנה, ולמרות ההתבססות על הפלטפורמה של קודמתה, היא מצליחה להציג שיפור גדול. כמו בדור הראשון היא מוצעת בגרסת האצ'בק או סטיישן ועם מנועי 1.6 ליטר ותיבה אוטומטית או 1.4 ליטר ידנית. ה-i30 החדשה קיבלה עיצוב נועז יותר מבחוץ ומבפנים, שם גם איכות החומרים השתפרה. למרות נוחות נסיעה בינונית ומעט רעשי כביש, מדובר באחת המשפחתיות המובילות בקטגוריה.
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג, מערכת אוטו, יצרניות