בעקבות עליית המע"מ באחוז, יבואניות הרכב מעדכנות את מחיר המחירון. לעת עתה אלה יבואנית
מאזדה,
פורד וסובארו שמפרסמות מחירון חדש, אולם יבואניות אחרות וביניהן צ'מפיון מוטורס (יבואנית אודי, סיאט, סקודה ופולקסווגן) ויוניון מוטורס (יבואנית טויוטה ולקסוס) כבר הודיעו על עליית מחיר דומה בשיעור עליית המע"מ ולא יותר. השינוי אינו גדול ונראה שהיבואניות לא נצלו את ההזדמנות כדי להעלות את מחיר דגמיהן המיובאים ביין (ששער החליפין שחק את רווחיהן).
מחירה החדש של המכונית הנמכרת ביותר בישראל –
פורד פוקוס – התייקר ב-1,000 שקלים ועומד מעתה על 124,000 שקלים בשלושת גרסאות המרכב (סדאן, האצ'בק וסטיישן). זו גם ההתייקרות לכל דגמי ה-1.6 ליטר וה-2.0 ליטר ברמת הגימור 'טרנד' ו'ספורט'. רמת גימור 'טיטניום' כבר התייקרה ב-1,500 שקלים והמחיר החדש עומד על 140,500 שקלים.
כל גרסאות המונדיאו התייקרו ב-1,500 שקלים כאשר גרסאות הבסיס של ה-S מקס וגלאקסי התייקרו בשיעור דומה ואילו גרסאות הטיטניום של מובילי הנוסעים התייקרו ב-2,000 שקלים. דגמי האדג' והאקספלורר ברמת הגימור הבסיסית התייקרו ב-2,000 שקלים ואילו רמות האבזור הבכירות של האקספלורר עלו ב-3,000 שקלים.
במאזדה הסיפור דומה כאשר כל גרסאות
מאזדה 2 מתייקרות ב-1,000 שקלים וכך גם כל גרסאות מאזדה 3 למעט גרסאות ה'ספירט' וה'ספורט ספירט' הבכירות המתייקרות ב-1,500 שקלים. כעת המאזדה הזולה ביותר בישראל (מאזדה 2 האצ'בק ברמת גימור 'אקטיב') עולה 106,500 שקלים ומאזדה 3 הבסיסית ביותר ('אקטיב') מתומחרת ב-124,000 שקלים.
כל דגמי מאזדה 5, מאזדה 6 וה-
CX-5 התייקרו ב-1,500 שקלים למעט רכב הפנאי ברמת האבזור הגבוהה ביותר שהתייקר ב-2,000 שקלים.
אבל יש גם חריגים. פורד פיאסטה בגרסתה הידנית התייקרה ב-500 שקלים בלבד ל-75,500 שקלים או הפוקוס טורר עם מנוע דיזל ותיבת הילוכים ידנית שמחירה דווקא ירד ב-3,500 שקלים ל-151,500 שקלים (יקרים גם לאחר השינוי).
בסובארו העדכון דומה כשכל גרסאות ה-B4, XV והפורסטר מתייקרות ב-2,000 שקלים, כך שמחירה של ה-B4 הבסיסית מתחיל ב-166,000 שקלים, ה-XV הידנית ב-167,000 שקל ואילו הפורסטר ב-183,000 שקלים. החריגה יחידה היא הפורסטר המאובזרת (גרסת XS) שמחירה עלה ב-3,000 שקלים ל-218,000 שקלים. כמו כן, כל גרסאות האאוטבק וה-BRZ התייקרו ב-3,000 שקלים, כך שמחירו של האאוטבק ברמת אבזור X מתחיל ב-218,000 שקלים ומחירה של ה-BRZ הידנית מתחיל ב-223,000 שקלים.
ההתייקרות האמיתית בינואר 2013
ישנן מספר סיבות לכך שיבואניות הרכב אינן מנצלות את ההזדמנות להעלות את מחירי חלק מדגמיהן ולמזער הפסדים שנגרמו כתוצאה משינויי שערי המטבע, שהעיקריות הן מצב השוק השרוי בקיפאון והעובדה הידועה כי מחיר המחירון של מכונית חדשה הוא רק נקודת פתיחה להתמקחות ולקבלת הנחה משמעותית הרבה יותר. אבל כדאי שכולנו נזכור כי ההתייקרות האמיתית בדרך. בעוד כחצי שנה, בינואר 2013 מתכנן האוצר לשנות את נוסחת המס הירוק כשדרכה נקבעת דרגת המיסוי על כל רכב המיובא לישראל.
נכון להיום, על כל מכונית מוטל מס בגובה של 83% כשבהתאם לדרוגה בנוסחת המס הירוק מחושב גובה הטבת המס הנזקף לזכותה. המהלך הזה, שביצע האוצר לפני כשנתיים, שינה באופן מהותי את תמהיל הרכישות בשוק הרכב הישראלי וגרם לפריחת קטגוריה רדומה עד אז – מכוניות המיני – ולחזרתה של תיבת ההילוכים הידנית. אבל כבר תקופה ארוכה שהאוצר מנסה לשנות את נוסחת המס כדי להקטין את גובה הטבות המס, וכעת נראה שזה יקרה. העדכון לנוסחה מתוכנן לינואר 2013 ומשמעותו המיידית היא ייקור מחירי המכוניות.
צילום: מנהל
צלם: תומר פדר
עיקר ההתייקרות צפויה להיות דווקא בקטגוריות הזולות ביותר: סגמנט המיני והסופרמיני שזוכות בשנתיים האחרונות (מאז החלת המס הירוק)
לפופולאריות רבה בישראל עם נתח של כמעט 30% מהמכירות. בסגמנטים אלה מדובר בהתייקרות של כ-2,000 שקלים לכי רכב. אבל לא רק קבוצות אלה יפגעו, אלא גם דגמי הדיזל, מכל הקטגוריות וזאת בשל הקטנת המשקל היחסי של פליטת ה-CO2 בנוסחה החדשה על חשבון מרכבי נוסחה אחרים. מדובר בסעיף בו דגמי הדיזל מצטיינים. עבור דגמי הדיזל מדובר בהתייקרות משמעותית יותר מאלה של דגמי המיני והסופרמיני.