מיזם משותף בין ניסאן לענקית האלקטרוניקה NEC יצא אתמול רשמית לדרך, עם תחילת פעילות החברה המשותפת שהקימו השתיים: AESC, ראשי תיבות של Automotive Energy Supply Corporation. מטרת המיזם היא ייצור מצברי ליתיום-איון למגוון יישומים בתעשיית הרכב – מכוניות חשמליות, היברידיות מסוגים שונים וכן הלאה. תכנית החברה המשותפת היא להשקיע סכום של כ-115 מיליון דולר במרוצת 3 השנים הבאות, בין היתר בהקמת מפעל ייצור בתוך מתקן ניסאן קיים ביפן, אשר אמור לעמוד על תילו כבר בשנה הבאה עם קיבולת ייצור של 65,000 יחידות מצברים בשנה (אם כי הייצור ההתחלתי יהיה נמוך יותר, כ-13,000 יחידות בשנה). המצברים שתייצר החברה כבר נמצאים בשלבים מתקדמים של ניסויי שדה, שם הם
משיגים – לדברי נציגי המיזם – תוצאות מבטיחות בתחומי ביצועים, אורך-חיים
ובטיחות. מדובר במצברים בעלי מבנה שכבתי ולא גלילי כמקובל, מה שמאפשר
ניצול מרחב יעיל, יותר תפוקה וקיבולת ליחידת נפח, וגמישות במיקום ברכב.
המצברים הראשונים שתייצר AESC ב-2009 מיועדים לשימוש בשוק המלגזות. לאחר
מכן הם יספקו את ההנעה למכונית החשמלית של ניסאן, האמורה לצאת לשוק ביפן
וארה"ב ב-2010. לאחר מכן, הלקוח הבא יהיה
מיזם Better Place של שי אגסי:
השוק הישראלי (וזה של דנמרק, כנראה) צפוי להיות הראשון שישתמש במצברים
שתייצר AESC באופן המוני – בהנחה שהמיזם הגרנדיוזי של אגסי אכן יגיע לידי
מימוש בלו"ז המתוכנן.