מטבע הדברים, גרסת ה-1.6 ל' הבסיסית של קיה ספורטאז' מושכת את עיקר תשומת הלב – ותופסת את עיקר נפח המכירות. אך הביקוש לגרסאות החזקות והמאובזרות יותר לא נעלם – וקיה, מטבע הדברים, לא מוותרים גם על הלקוחות שמחליטים להשקיע יותר. האם גרסת ה-2.0 המאובזרת ביותר (והשניה בכלל בהיצע הספורטאז' – מעליה נמצאת גרסת 1.6 ל' טורבו) מציעה תמורה טובה למחיר?

עיצוב ונראות
חיצונית, ההבדלים אינם גדולים בין גרסאות האורבן הבסיסיות (1.6 ל' או 2.0 ל') ל-EX  המאובזרת. השינוי היחיד שבולט לעין הוא חישוקי "19 נאים, עם צמיגים רחבים ונמוכי חתך (245/45!) הם תורמים למראה, אבל לא ממש יוצרים מהפך. גם בגרסה זו הספורטאז' הוא רכב שמשאיר רושם מגודל יותר מאשר נאה, בעיקר בשל פנסי החזית המוזרים.

קיה ספורטאז' - מבחן דרכים (2.0 ל', EX)
צילום: מערכת אוטו
 
פנים הרכב
כאן ההבדל בין רמת האבזור EX לבין האורבן כבר בולט יותר. מושבי עור (מחוררים, אבל לא מאווררים) מקבלים את פניך עם פתיחת הדלת, ורשימת האבזור ארוכה בהרבה. גג שמש פנורמי הוא השני שמושך את העין, ובקרת אקלים מפוצלת (מזגן רגיל באורבן) תורמת לקונסולה מרכזית בעלת מראה עדכני יותר. יש כמובן עוד תוספות אבזור, אך אלו פחות בולטות לעין – בקרת שיוט וחיישני גשם, למשל. שום דבר חריג ברמת המחיר הזו – חוץ ממערך הבטיחות המתקדם שנמצא בכל רמות האבזור של הספורטאז' (תיקון סטיה מנתיב, בלימה אוטונומית ותפעול אוטומטי לאורות הגבוהים), ומהווה את אחד הקלפים החזקים ביותר של הדגם הזה.
 
משאר הבחינות, אין כמובן הבדל משמעותי בין רמות האבזור – תא הנוסעים מרווח מלפנים ומאחור; תנוחת הנהיגה גבוהה; איכות החומרים טובה מבעבר, אבל עדיין לא ברמה של הטובות בקבוצה; ועיצוב הדשבורד שנוי במחלוקת – לא כולם אהבו את החלוקה שלו לשני חלקים אופקיים.
 
קיה ספורטאז' - מבחן דרכים (2.0 ל', EX)
צילום: מערכת אוטו
 
נוחות נסיעה
מידת הצמיגים עוררה בנו חשש לגבי נוחות הנסיעה. הרי גם עם חישוקי ה-"16 של רמת האבזור הבסיסית לא הצטיין הספורטאז' בספיגת מהמורות קטנות. ואכן, הצמיגים נמוכי החתך פוגעים באיכות הטיפול בשיבושים קטנים, אך במידה קטנה מהצפוי, ובסך הכל הפגיעה בנוחות מינורית. השורה התחתונה זהה – הספורטאז' מציע מתלים נוקשים, שלא מצליחים להחליק כראוי אספלט סדוק, ומשדרים לנוסעים בישירות שיבושים עירוניים חדים. מחוץ לעיר המצב טוב יותר, אך עדיין – נהיגה על כביש משובש היא עניין מנער למדי.

מבחינת רעשים ועידון, נראה שהצמיגים הרחבים מייצרים מעט יותר רעשי כביש – גם כן עניין צפוי – אך גם במקרה הזה לא מדובר בהשפעה דרמטית. רמת הרעש הכללית – רוח, מנוע וכביש – בספורטאז' סבירה, אבל יש טובים ממנו.

קיה ספורטאז' - מבחן דרכים (2.0 ל', EX)
צילום: מערכת אוטו

התנהגות ובטיחות
אין הבדל בבטיחות בין רמות האבזור השונות של הספורטאז' – כולן מצוידות באותה חבילת אבזור מקיפה שכבר הוזכרה. כך שמהבחינה הזו גם ה-EX זוכה למחמאות. אלא שברמת המחיר הזו, כבר יש מתחרים נוספים שמציעים אבזור בטיחות מתקדם – למשל הקשקאי של ניסאן.
 
הספורטאז' EX מציעה יכולת דינמית טובה משמעותית משל גרסאת הבסיס. ככל הנראה הצמיגים הרחבים יותר נתמכים בשינויים במתלים – אנשי היבואן לא ידעו למסור פרטים מדויקים, אך ידעו לאשר כי יש שינויים. התוצאה הסופית היא כניסה מדויקת יותר לפניה, והתנהגות צפויה יותר על המגבלות. ועדיין – לא מדובר במכונית ספורטיבית או כזו שתיקחו לכביש מפותל בשביל הכיף. ההגה לא מספיק מערב והשלדה מציעה התנהגות סולידית ולא נוטה למשחקים. יכולת יש – אין סיבה מיוחדת לנצל אותה.  

מנוע וביצועים
מטבע הדברים, אחת השאלות העיקריות בנוגע לספורטאז' היא עד כמה גדול ההבדל בין מנוע ה-1.6 ל' למנוע ה-2.0 ל'. המספרים מספרים על הבדל של 22 כ"ס ו-3.2 קג"מ (כ-15% ו-20% בהתאמה), ושיא מומנט שמגיע הרבה יותר מוקדם. התחושה בשטח תואמת את המספרים – יש הבדל מורגש, אך הוא אינו דרמטי. עיקר השיפור הוא בזמינות הכח, כאשר יחידת ההנעה לא שולחת את המנוע לסל"ד גבוה כל פעם שנדרשת האצה. עבור מי שנוסע בעיקר בין חדרה לגדרה ההבדל לא יהיה משמעותי. עבור מי שנוסע הרבה בכבישים הרריים, ובעיקר אם הוא עושה זאת עם רכב עמוס, ההבדל יהיה משמעותי יותר. אך בכל מקרה, מדובר בביצועים ממוצעים למדי, וגם גרסת ה-2.0 ל' לא תחשב לזריזה במיוחד ביחס לקטגוריה.
 
קיה ספורטאז' - מבחן דרכים (2.0 ל', EX)
צילום: מערכת אוטו
 
ואיך זה מתבטא בדלק? קשה לדעת בלי השוואה ישירה, אבל נראה כי ההבדל בצריכת הדלק בין שתי גרסאות המנוע אינו גדול. בכל מקרה, גרסת ה-2.0 ל' מציעה צריכת דלק סבירה ביחס לקטגוריה, עם קצת פחות מ-10 ק"מ לליטר במבחן.

תמורה
בניגוד לגרסת ה-1.6 ל', שהרשימה אותנו עם תמורה יוצאת דופן למחיר, גרסת ה-EX השאירה עלינו רושם פושר יותר. אומנם חבילת האבזור העשירה של קיה ספורטאז' בגרסה זו – בדגש על אבזור הבטיחות – עדיין אטרקטיבית ביחס למחיר, אך קשה שלא לתהות האם היא שווה את הפרש המחיר מהגרסאות שמתחתיה (האם ויתור על מושבי העור וחישוקי ה-"19 באמת שווה פער מחיר של 9000 שקלים מגרסת ה-LX?). ויותר מזה – אם כבר החלטתם לפתוח את הארנק – האם לא עדיף לשלם עוד 8000 שקלים ולקבל את גרסת הטורבו הבכירה, כולל שינויי עיצוב בולטים יותר (שידעו שאתם בגרסת ההכי-הכי), הנעה כפולה ויחידת הנעה חזקה משמעותית.