קיה ספורטאז' 2024 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
הדור החמישי של קיה ספורטאז' נחת בישראל במרץ 2022. מדובר בדור חדש לגמרי על בסיס
פלטפורמה חדשה (N3) לבית יונדאי-קיה אותה הוא חולק עם הטוסון העדכני.
קיה ספורטאז' החדש מעט גדול מקודמו עם אורך של כ-452 ס"מ בעוד בסיס הגלגלים צמח ב-1 ס"מ
ל-268 ס"מ מקובלים בסגמנט.
עיצובו נאמן לקו החדש והנועז של קיה המביא לידי ביטוי אלמנטי עיצוב ייחודיים ליצירת הופעה שונה
ומרשימה.
היצע יחידות הכוח רחב מאוד: מ- 2.0 ל' בנזין אטמוספרי עם 156 כ"ס, דרך טורבו-בנזין 1.6 ל' עם
180 כ"ס - ועד לשתי יחידות כוח היברידיות: "רגילה" עם 230 כ"ס ונטענת עם 265 כ"ס. בכל
המקרים התיבה היא רובוטית דו-מצמדית עם שבעה הילוכים.
ביולי בוצע בדגם עדכון בעיקר בשל שינויים בתקינה האירופאית הנוגעים לזיהום אוויר: מנוע הטורבו-
בנזין הוחלש וכעת מייצר 160 כ"ס במקום 180. אין שינוי במומנט או בסל"ד, אבל יש פגיעה
בביצועים. אין שינוי ברמות הגימור או באבזור.
במקביל הופסק שיווק הדגם עם מנוע 2.0 ליטר בנזין אטמוספרי, וגם בגרסה ההיברידית "הרגילה".
-
עיצוב ונוכחות
לקיה ספורטאז' החדש נוכחות רבה הודות לעיצוב נאה הכולל יחידות תאורה בעיצוב חדשני וייחודי. הפרופורציות מצוינות, והמראה אלגנטי ודינאמי בו זמנית.
 
-
תא נוסעים ומטען
תא הנוסעים של הספורטאז' מודרני, נאה ושופע אבזור.
המרחב מלפנים מספק, אך נוחות המושבים הקדמיים סבירה בלבד. ליושבים מאחור די מקום ויש להם שליטה על טמפרטורת המיזוג. תא המטען מרשים עם נפח של 591 ליטר.
-
מנוע וביצועים
מנוע הבנזין האטמוספרי (2.0 ל', 156 כ"ס) מצטיין בתגובות חדות והתיבה האוטומטית הצמודה לו עובדת נהדר. הביצועים מספקים ביום-יום, ונאים למדי כשמאמצים את המנוע – אך אז הוא רועש.
עם מנוע הטורבו-בנזין (1.6 ל', 180 כ"ס) הביצועים טובים, החלפות ההילוכים מהירות ונעשות בחלקות. תגובת דוושה איטית לעיתים אך התוצאה הכללית אפקטיבית.
לגרסת ההיברידית-נטענת (PHEV) הספק גבוה יותר (265 כ"ס), הנעה כפולה וביצועים טובים מאוד, אך התחושה אינה כוחנית במיוחד. לזכותה תיבת הילוכים חלקה.
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה בעיר סבירה בלבד, לרוב ופגעי אספלט חדים או עמוקים מוציאים את הרכב משלוותו. מחוץ לעיר המצב בהחלט טוב וכך גם בשביל כבוש.
התנהגות הכביש טובה ובטוחה והאחיזה מרשימה.
-
תמורה למחיר
דווקא ברמת הגימור הגבוהה התמורה למחיר בהחלט טובה ביחס לסגמנט, בעיקר בגלל אבזור עשיר מהמקובל.
הגרסה ההיברידית מרשימה ומוצלחת מגרסאות הבנזין הרגילות, אך מתקשה להצדיק את פער המחיר הגדול ביניהן.
-
גרסאות ורמות גימור
קיה ספורטאז' 2024 מוצע בישראל במגוון רחב מאוד של גרסאות – בנזין, טורבו-בנזין, היברידי ובגרסה היברידית-נטענת. לצד גרסאות ההנעה הספורטאז' מוצע גם במגוון רחב מאוד של רמות גימור, בהתאם לגרסה.
רמת הגימור הבסיסית 'אורבן' כוללת תאורת לד, מערכת מולטימדיה עם מסך 12.3 אינץ', כניסה והנעה ללא מפתח, בקרת אקלים מפוצלת ועוד. 'אורבן טופ' מוסיפה גג שמש נפתח חשמלית.
רמת 'טופ' מוסיפה לזה גג שמש פנורמי וריפוד משולב עור-בד.
רמת הגימור 'EX' מוסיפה חישוקי "18, תאורת לד מאחור, חיישני חנייה קדמיים, תפעול חשמלי למושבים הקדמיים, ריפוד עור משולב בד ופקדי הילוכים מההגה.
בראש ההיצע רמת גימור 'פרימיום' הכוללת בנוסף תאורת לד מטריקס אדפטיבית מלפנים, חישוקי 18" או 19" (בהתאם לגרסה), מחוונים מוקרנים, תפעול חשמלי לדלת תא המטען, בורר הילוכים במבנה חוגה, ריפוד עור משולב בעור הפוך, אוורור למושבים קדמיים ועוד.
-
בטיחות
קיה ספורטאז' נבדק בשנת 2022 ע"י יורו NCAP וקיבל דירוג של 5 כוכבים עם ציונים של 87% בהגנה על מבוגרים, 96% בהגנה על ילדים, 66% בהגנה על הולכי רגל ו-72% במערכות בטיחות.
היצע מערכות הבטיחות המתקדמות כולל כסטנדרט מערכת בלימה אוטונמית, תיקון סטייה מנתיב, התראה על רכב בשטח מת ותיקון אקטיבי.
-
צריכת דלק
לגרסת הטורבו-בנזין צריכת דלק נאותה ביחס לביצועים – 12.3 ק"מ לליטר במבחן מאומץ. לגרסת הבנזין האטמוספרית (2.0 ל') צריכה טובה פחות – 11.2 ק"מ לליטר במבחן דרכים וכ-13 ק"מ לליטר בשיוט.
הגרסה ההיברידית הרשימה במבחן ונעה סביב 12.7 ק"מ/ל'. בשיוט רגוע הצריכה הייתה 17.6 ק"מ/ל'.
לגרסת ההיברידית-נטענת צריכת דלק טובה מאוד עם יותר מ-14 ק"מ לליטר בממוצע במבחן דרכים, וזה ללא הסיוע החשמלי.
-
טווח נסיעה
קיה ספורטאז' PHEV מציע טווח נסיעה חשמלי רשמי של 70 ק"מ, אך בפועל ניתן לכסות כ-50 ק"מ בתנאי אמת.
-
מה חדש בקיה ספורטאז' 2024
מיולי משווק הדגם עם מנוע טורבו-בנזין 1.6 ליטר מופחת הספק ומוחלש ביצועים.
במקביל מופסק שיווק הדגם עם מנוע הבנזין האטמוספרי 2.0 ליטר וגם שיווק הגרסה ההיברידית "הרגילה".
 
-
סיכום
קיה ספורטאז' מתייצב בחלק העליון והאיכותי של סגמנט רכבי הפנאי הקומפקטיים.