ואיך בפנים?
כמו ההופעה החיצונית, גם תא הנוסעים אינו שגרתי במראהו עם קונסולה מרכזית ה"נשפכת" מטה. אם תשאלו את המעצב הוא יספר לכם שהיא אמורה לדמות מפל. ברכבי ההשקה היה צג מידע (ומגע) בחלקו העליון של הדשבורד, משטח כתיבה ליד בורר ההילוכים, שני גגות שמש הנשלטים בנפרד, והיו די תאי אחסון – אם כי לא ממש מרשימים בנפחם. תא המטען מחולק לשתי קומות, למען הסדר הטוב.
מאחור המצב פחות מרשים. אמנם בסיס הגלגלים (267 ס"מ) זהה לזה של האח הגדול, אאוטלנדר, כך שהמרחב לרגליים סביר – ויש עוד אפשרות הזזה של 20 ס"מ, קדימה-אחורה, על חשבון תא המטען. אולם המרחב לכתפיים לא מרשים, ומרחב הראש לוקה בחסר, תוצאה של הגג המשתפל (קופה או לא קופה?). ייתכן ובגרסה נטולת גג שמש אחורי המצב יהא טוב יותר.
יוצאים לדרך
אני מפעיל את בקרת השיוט האדפטיבית, המזהה גם כלים דו גלגליים. יש גם ניטור שטחים מתים, התרעת סטייה מנתיב (ללא תיקון) והתרעת קרבה. יש גם תצוגה עילית בה מוקרנת המהירות, ההילוך ובקרת השיוט.
המנוע הוא 1.5 ליטר טורבו, המפיק 163 כ"ס, המשודך לתיבה אוטומטית-רציפה עם שמונה "יחסי העברה". למיצובישי היה חשוב מאוד להעניק את התחושה של תיבה פלנטארית – "הלקוחות מעדיפים תחושה כזו", הם יספרו מאוחר יותר. הכח יורד אל ארבעת הגלגלים, כאשר החלוקה היא 80% לפנים ו-20% לאחור. במצבי קיצון המערכת תעביר עד 45% מהכוח אל הסרן האחורי. ברכב המבחן היה בורר מצבי נהיגה שאפשר לבחור בין שלושה מצבים – 'אוטומט', 'שטח' ו'שלג'. שטח לא ראינו, אך נוכל לספר שבמצב זה המערכת תעביר עד 55% לאחור. במצב השלג לא התעמקתי – עם תושבי מג'דל שמס ונווה אטי"ב הסליחה.
יורדים מהכביש המהיר
בכבישים הכפריים, על מהמורות בינוניות, שברים או תיקוני כביש, חושף האקליפס קרוס פעולה לא רהוטה של מתליו וזו גם נשמעת בתא הנוסעים. בכבישים הללו אני גם מקבל הוכחה שהבלימה האוטונומית מזהה גם אופניים וגם הולכי רגל. ותודה למתאבדים הספרדיים שנרתמו לניסוי.
הכביש מתפתל. מתלים רכים הם בדרך כלל לא המתכון ליכולת דינאמית מהנה, אולם בהשקה גילה אקליפס קרוס צד "שובב" בנהיגה שכזו, עם הידוק של הישבן בתגובה להעברות משקל. בהחלט מעלה חיוך. למרות זאת, כאשר דוחקים אותו יותר, אל המגבלות, המתלים נכנעים ומייצרים התנהגות מעט נמרחת עם תת היגוי צפוי. ההיגוי קל, התיבה אדישה. יש משוטי הילוכים מאחורי גלגל ההגה והבלמים סבירים בתחושתם, מעט פחות בעוצמתם. טוב, זה בכל זאת רק רכב פנאי.
סיכום
מיצובישי אקליפס קרוס מציג עיצוב מיוחד, ראות טובה ונינוחות. מנגד, נוחות הנסיעה בינונית, בידוד הרעשים לוקה בחסר, והמרחב מאחור לא הרשים, בעיקר זה לראש. צריכת הדלק עמדה על ליטר לכל 8.8 קילומטרים. עם כתיבת שורות אלו, נודע כי אקליפס קרוס זכה לדירוג של חמישה כוכבים במבחן הריסוק של Euro Ncap.
האקליפס קרוס ממוצב בין האאוטלנדר הגדול ובין ה-ASX הקטן, ויצטרך להתמודד מול מתחרים כדוגמת קיה ספורטאז' ויונדאי טוסון. גוב האריות. ישראל היא השלישית ברווחיותה ליצרן היפני בשוק האירופאי, מקדימות אותה רק אנגליה וגרמניה, ולכן הציפיות ממנו להצלחה מקומית גבוהות עד מאוד.