סקודה אוקטביה 1.0 ליטר 'אמבישין' – מחיר החל מ-139,000 שקלים
סקודה אוקטביה 1.0 ליטר 'דינמיק' – מחיר החל מ-146,000 שקלים
סקודה אוקטביה 1.0 ליטר 'סטייל' – מחיר החל מ-153,000 שקלים
סקודה אוקטביה 1.5 ליטר 'אמבישין' – מחיר החל מ-145,000 שקלים
סקודה אוקטביה 1.5 ליטר 'דינמיק' – מחיר החל מ-152,000 שקלים
סקודה אוקטביה 1.5 ליטר 'סטייל' – מחיר החל מ-159,000 שקלים
סקודה אוקטביה 2.0 ליטר RS – מחיר החל מ-215,000 שקלים
אוקטביה הוצגה במהדורתה המודרנית ב-1996 (הקודמת יוצרה בשנים 1959-1977), והייתה לבסיס ההצלחה של סקודה החדשה ולדגם הנמכר שלה. הדור הרביעי הוצג בסוף 2019 והוא מבוסס על הפלטפורמה ששירתה את קודמו, MQB, כאן בגרסתה המשופרת Evo.
דגם זה הגיע לישראל ב-2020 ומוצע במבחר גרסאות עשיר של מנועים, כולם מוגדשים – בנזין: 1.0 ל', 110 כ"ס; 1.5 ל', 150 כ"ס; 2.0 ל' RS עם 245 כ"ס; דיזל למוניות: 2.0 ל', 150 כ"ס – בכולן תיבה דו-מצמדית 7 הילוכים, ואלה מוצעות בשלוש רמות גימור.
את גרסת ה-1.5 ליטר פגשנו ברמת הגימור הבסיסית 'אמבישן' שמחירה הוא 145,000 שקלים. מאז ההשקה עודכנו מספר פריטים, ורמת גימור זו כוללת כעת את צג המולטימדיה הגדול "10.25, תאורת אווירה צבעונית, ואלה מצטרפים לתאורת לד, מפתח חכם, בקרת אקלים תלת-אזורית. במפרט הבטיחות: בלימה אוטונומית, תיקון סטייה, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים.
עיצוב, שימושיות, אבזור, בטיחות
למרות שמידות הרכב לא השתנו בהרבה ביחס לקודמו, הוא נראה גדול, ייצוגי, ואף יוקרתי יותר. קצה החרטום והשבכה המונמכים יוצרים מראה המשלב אגרסיביות ואלגנטיות. השבכה הבוהקת מלפנים, כיתוב השם סקודה לרוחב תא המטען מאחור, חישוקי ה-"17 מסביב מעניקים את הנגיעות הנכונות.
סביבת הנהג הנאה ועיצובה דומים לדגמים קרובים ועכשוויים בשאר מותגי קבוצת פולקסווגן. הצבע השולט הוא שחור, אך קו כסוף ובולט מדלת לדלת יוצר ניגודיות טובה, ובורר ההילוכים הזעיר והכסוף מוסיף למופע העדכני.
ל'אמבישן' שבחנו מחוונים רגילים (מוקרנים ב'דינמיק'), כך שהמבנה שלהם קלאסי וברור. צג המולטימדיה הגדול נראה מצוין אך לוקה בתפעול מסורבל למערכות השונות, כולל בקרת האקלים. הנדסת האנוש המשובחת של סקודה היא כעת טובה פחות, וביטוי לכך הוא במיקום הנמוך של פתחי המיזוג המקשה על כיוון מדויק של זרימת האוורור.
המושבים הקדמיים, הפשוטים במבחר המקומי, נאים, נוחים ותנוחת הנהיגה טובה. מאחור ייהנו הנוסעים ממרחב מצוין, גם אם הישיבה מעט נמוכה. את החבילה משלים כרגיל תא מטען ענק ושימושי בנפח 553 ליטר.
ביצועים, צריכת דלק, נוחות, התנהגות
לגרסאות ה-1.0 ליטר וה-1.5 ליטר מערך היברידי מתון שעושה את פעולת הדימום/התנעה לנעימה בהרבה, ומוסיף על-כך דימום מנוע בשיוט ועושה זאת באופן בלתי מורגש. גרסת ה-1.5 ליטר שנבחנה מייצרת 150 כ"ס ו-25.5 קג"מ, ועם 40 כ"ס ו-5.1 קג"מ ממה שיש ל-1.0 ליטר 3 צילינדרים, פער הביצועים משמעותי. לדיזל 2.0 ליטר הספק דומה של 150 כ"ס ומומנט גדול בהרבה של 34.7 קג"מ. נתוני הביצועים בהתאם, ומשך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש ב-1.0 ליטר הוא 10.8 שניות, ב-1.5 ליטר בנזין 8.4 שניות, ובדיזל 8.7 שניות. הגרסה החלשה מספקת בנהיגה רגילה וצוברת מהירות באופן יאה, כל עוד התוואי ותנאי הנהיגה אינם כוללים עומס ממושך ותנאים מכבידים. שתי הגרסאות החזקות יותר, מציעות יכולת גבוהה בעליות ממושכות, עקיפה בתנאים לא ידידותיים. התיבה פועלת היטב בנהיגה רגילה ובעומס, אינה חלקה בתנועה ממש איטית כמו זחילה או חנייה.
צריכת הדלק מצוינת; בתוואי המבחן זו עמדה על כ-13 ק"מ/ל' בשתי גרסאות הבנזין, 16.6 ק"מ/ל' בדיזל.
כיול המתלים רך יחסית. נוחות הנסיעה בעיר טובה על שיבושים קטנים ובנסיעה על אספלט פגום, והיא טובה פחות במפגש עם שיבושים בינוניים וגדולים המורגשים יותר מהצפוי, והריסון לאחר מעבר על פסי האטה אינו מתעלה. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה טובה בהרבה, וגם בכבישים הבין-עירוניים הטיפול טוב בשיבושים קלים, פחות בכבדים ובגלי כביש. רעשי הכביש והרוח חלשים יחסית.
היכולת הדינמית של אוקטביה טובה, והרכב יכול לנוע בקצב מהיר בכבישים מפותלים ולשמר רמת בטיחות גבוהה.
סיכום, תמורה, גרסה מועדפת
אוקטביה מתאימה כמו כפפה לשוק המשפחתיות בישראל. הדור החדש עשה צעד קדימה ביחס קודמו, והוא משלב מופע מוגדל, מכובד ואלגנטי בחוץ, תא נוסעים וסביבת נהג שהם גם מרווחים, גם עשירים ויוצרים הופעה יוקרתית מהמקובל.
גרסת ה-1.5 ליטר הולמת את המכונית יותר מאשר גרסה ה-1.0 ליטר. פער המחיר הלא גדול (6,000 שקלים) עושה אותה לרכישה העדיפה, וזו גם מציעה תמורה טובה בשוק הרכב היום, בהינתן מחירה העומד על 145,000 שקלים.