היות ובגרסה M50 נהגתי במסגרת ההשקה בחו"ל, ומכיוון שאלי שאולי בחן אותה בישראל, לקחתי למבחן את גרסה 40i של ב.מ.וו i4 החשמלית שיש לה הספק מופחת, טווח מוגדל, מחיר משופר.

כמנהג הפסח באתי להשיב על ארבע קושיות: א. האם היא חזקה דיה עם מנוע יחיד? ב. מה טווח הנסיעה? ג. האם היא נוחה? ד. מה מקבלים עם הרכב ומהי התמורה? 

ב.מ.וו i4 - מבחן דרכים (40)
צילום: יואל פלרמן

א. כבר עם הלחיצה הראשונה על דוושת התאוצה חשתי את מה שעולה מהנתונים: 40i אינה דומה ל־M50 בכוחה בכלל, אין לה התאוצה המטורפת שלה בפרט. אבל, היא בהחלט מאיצה טוב. טוב מאוד אפילו — ואני מתייחס בעיקר לתאוצות הביניים, הן אלה החשובות באמת בנהיגה, וכאלה מהמקום טובות רק לדרדקים עולי ימים (ולא שחסר: 5.7 שניות). 

ב.מ.וו i4 - מבחן דרכים (40)
צילום: יואל פלרמן

בכלל, בעידן החשמל נתוני התאוצה של מכוניות משפחתיות־גדולות ומעלה הם כאלה שגורמים לכך שגם מכוניות אקזוטיות מאדימות מקנאה. תאוצות הביניים בבימר חזקות וחלקות להפליא — מנוע חשמלי, ללא תיבת הילוכים. הבאסה במכוניות האלו שהן עולות כל כך בקלות למהירויות גבוהות ואלה גורמות להן לזלול חשמל, מה שפוגם בתחושה ההתעלות שמביאה אתה המהירות לאנשים כמוני. כי יחד עם הכיף מהקלילות הבלתי־נסבלת בה המהירות עולה, העין פוזלת ל"כמה טווח נשאר לי". 

ב.מ.וו i4 - מבחן דרכים (40)
צילום: יואל פלרמן

ב. ובכן, אני שמח לבשר לכם שגם  בזה, "כמה טווח", 40i מצטיינת. ובכן, אחרי נהיגה לירושלים דרך נס הרים, נסיעה בעיר, ירידה לכביש אלון ונהיגה בו כמעט עד בית אל וחזרה באותו הכביש בנהיגה מהירה, עלייה משם לירושלים וחזרה לתל אביב במהירות גבוהה למדי — הטווח הכולל היה גבוה מ־400 קילומטרים. 

ב.מ.וו i4 - מבחן דרכים (40)
צילום: יואל פלרמן

בשיוט נינוח במהירות של כ־100 קמ"ש היא תגמע גם 450 ק"מ. הבעיה היא להחזיק אותה במהירות זו, וכאן מדובר במשימה די קשה, כי היא מבקשת לרוץ מהר יותר. מומלץ להרגיע אותה באמצעות בקרת שיוט...

ב.מ.וו i4 - מבחן דרכים (40)
צילום: יואל פלרמן

ג. נוחות הנסיעה לא מושלמת, והיא טובה פחות ממה שזכור לי מ־M50 (אבל היא ננהגה בגרמניה). בכל אופן, המכונית נעה יותר מדי על המתלים; היא לא מתרסקת עליהם, אבל אינה מרוסנת כנדרש ובמצב 'ספורט' היא מקפצת קצת יותר. ואכן, גם בניסיון שלי עם M50 (בגרמניה) גם בזה של שאולי (בארץ), עולה כי גרסה זו עדיפה גם בזכות המתלים האדפטיביים שיש לה. מבנה הסדאן־קופה משאיר מרחב סביר גם לנוסעים מאחור, אולם תעלת ההינע הגדולה מפריעה מאוד לנוסע במרכז. ככה זה כאשר רצפה המיועדת לשרת גל הינע שיש במכונית עם מנוע בעירה פנימית קדמי והנעה אחורית מהווה בסיס למכונית חשמלית; וגם כאן: מנוע חשמלי מלפנים, גל הינע לאחור...

ב.מ.וו i4 - מבחן דרכים (40)
צילום: יואל פלרמן

ד. כרגיל בדגמים של מותגי יוקרה בישראל, למרות מחירי כניסה גבוהים, 339,000 שקלים ל'פיור', האבזור רחוק מלספק. מחיר 40i שנבחנה הוא 400,000 שקלים ב־טק', ויש לה מצלמה אחורית בלבד, אבל אין לה מצלמה היקפית והדבר מפריע. לא מותקן בה אנדוראיד אוטו ולכן יש להשתמש בניווט המותקן ברכב עצמו — המאפשר להכניס חיצי הכוונה גם ללוח המחוונים וגם לתצוגה העילית — אולם לא הצלחנו משום מה להפעיל אותו, ובאולם התצוגה לא הצליחו לסייע בידינו. רמת הגימור הגבוהה יותר המצוידת בהרבה וכוללת גם מתלים אדפטיביים (וגם מצלמה היקפית) כבר עולה 450,000 שקלים.

ב.מ.וו i4 - מבחן דרכים (40)
צילום: יואל פלרמן

רמות גימור, מחירים
שתי הגרסאות מוצעות עם מתלי אוויר מאחור, ומפרט הבטיחות שלהן עדכני ועשיר. גרסה 40i מוצעת בשלוש רמות גימור; ל'פיור' ב־339,000 שקלים תאורת לד, חישוקי "17, גג זכוכית, תפעול חשמלי לדלת תא המטען ולמושבי הספורט הקדמיים, ריפוד דמוי עור, מערך המולטימדיה החדש של ב.מ.וו עם צג "14.9, מחוונים מוקרנים. ברמת הגימור 'טק', שמחירה 399,000 שקלים, פריטי עיצובי ספורטיביים, חישוקי "18 עם צמיגים רחבים יותר מאחור, מפתח חכם, תצוגה עילית, מערכת שמע משודרגת. ב'אולטימייט', 449,000 שקלים, מפרט טכני משופר הכולל מתלים בשליטה אלקטרונית והיגוי ביחס משתנה, חישוקי "19, הופעה חיצונית שונה (גימור 'שאדו'), מצלמות היקפיות, ריפוד עור, מערכת שמע של הרמן קרדון עם 16 רמקולים. גרסה M50 ב־539,000 שקלים, רק ב'סופריור', ולזו גם תאורת לייזר וחישוקי "19 אחרים, פריטי עיצוב שונים בחוץ ובפנים. 

גרסאות
i4 חולקת את רצפת CLAR המשמשת את הדגמים הגדולים של ב.מ.וו וממדיה דומים כדי זהות לאלה של סדרה 4 גראן קופה; בסיס הגלגלים הוא 285.6 ס"מ (0.5 ס"מ יותר), האורך והרוחב 478.5 ס"מ ו־185.2 ס"מ (1.7 ס"מ ורוחב זהה). הבדל משמעותי הוא בגובה, 6 ס"מ נוספים ל־144.8 ס"מ. פער המשקל משמעותי; סדרה 4 גראן קופה שוקלת כ־1700 ק"ג, משקל i4 הוא 2175 ק"ג ו־2340 ק"ג בשתי הגרסאות שלה. הדגם מוצע בשתי גרסאות, eDrive40 ו־M50, וזו האחרונה היא חשמלית ראשונה של ב.מ.וו שצמוד לה הסימול M. 

גרסה 40i עם מנוע אחורי המייצר 340 כ"ס ו־43.8 קג"מ, האצה ל־100 קמ"ש ב־5.7 שניות ועד ל־190 קמ"ש. גרסה M50 עם שני מנועים והנעה כפולה; לאחורי 323 כ"ס, לקדמי 258 כ"ס, והתפוקה המשולבת 544 כ"ס ו־81 קג"מ. גרסה זו מאיצה ל־100 קמ"ש ב־3.9 שניות ומגיעה ל־225 קמ"ש. בשתי הגרסאות סוללה של 83.9 קוט"ש, טווח נסיעה של 561 ק"מ ב־40i ו־503 ק"מ ב־M50. הספק הטעינה המהירה הוא 205 קילוואט.


ב.מ.וו i4 - מבחן דרכים (40)
צילום: יואל פלרמן