בתקופה האחרונה, ככל שמדובר בדגמים חדשים, מכוניות סופרמיני לא בעניינים. בשנים האחרונות הגיעו לכאן עשרות רבות של דגמים חדשים לגמרי, רובם של מותגים חדשים – וסופרמיני? לא ממש. אני מתקשה להיזכר מתי הגיעה מכונית סופרמיני לחניית הבית שלי, כלומר כזו שאינה שלי. 

המבחר הצטמצם, יבוא דגמים מסוימים הופסק והסיבות לכל אלה ברורות; הכיוון החדש של עולם הרכב, הנעה חשמלית, אינו ערוך בשלב זה למכונית קטנה וזולה (אבל הוא בדרך). מנגד, מחיר דגמי הסופרמיני עלה, ומול מתחרים אחדים המציעים הרבה יותר בסכומים לא מאוד רחוקים, יש להן בעיה. 

סוזוקי סוויפט היא יוצאת מהכלל: דגם חדש, משמר יתרונות של פעם, גם קלילות והנאה.

סוזוקי סוויפט החדשה לוגו
צילום: אלי שאולי
 

שמות, דורות, דגמים

בניגוד לתוהו ובוהו המבלבל של ימינו סוויפט אינו עוד שם עלום שמגיע לארץ, אלא דגם ותיק שהושק כאן לפני 40 שנים, עם תחילת יבוא סוזוקי אז. ובכל זאת, השם ותיק אבל עניין הדגמים הצמודים לו, כולל דבר סוזוקי עצמה, מבלבל לא פחות. 

נתחיל: השם 'סוויפט' קיים מ-1983, הדגם הנוכחי של סוויפט מתייחס לזה מ-2004 כאל הדור הראשון. 

הדגם המקורי מפעם שווק בשם 'קולטוס' באסיה, ובצפון אמריקה גם כשברולט מטרו, ג'.מ מטרו ספרינט ובקנדה כפונטיאק פיירפליי והוא יוצר גם שם (ובעוד הרבה מקומות ברחבי העולם). הדור השני, שיצא לדרך ב-1988, זכה לחיים ארוכים, לכמעט תריסר שמות, נמכר כאן עד 2004 ובפקיסטן יוצר עד 2017.

סוזוקי סוויפט החדשה נתונים
צילום: אלי שאולי

סוזוקי החלה לפעול בהיקף מסוג אחר באירופה עם הקמת מפעל בהונגריה ב-1991, וסופרמיני היאה ליבשת התבקש. 'קונספט S' מקסים של סוויפט החדשה הוצג בפריז 2002 והתגשם כדגם מבריק לייצור שנתיים מאוחר יותר – לפי סוזוקי דור ראשון, לפי סוויפט דור שלישי. 

הדור השני של סוויפט החדשה הוצג ב־2010 והשלישי ב־2016. בסוף 2023 הוכרז הדור הרביעי, נהגנו בו בהשקה באירופה באפריל, הוא משווק בישראל מיוני ונבחן כעת.

סוזוקי סוויפט 2024
צילום: אלי שאולי
 

הדבר החדש

הבסיס ומבנה המרכב ללא שינוי: אותה רצפה (HEARTECT), אותו בסיס גלגלים (245 ס"מ); האורך גדל באופן זניח, ב-1.5 ס"מ ל-386 ס"מ ואילו הרוחב (173.5 ס"מ) והגובה (149.5 ס"מ) ללא שינוי. עם זאת, נפח תא המטען גדל ל־265 ליטרים (מ־242 ל') ומגיע ל-589 ליטרים עם מושבים מושטחים. המשקל נמוך, פחות מטון, כבד ב-20-25 ק"ג ביחס לדגם הפורש ועומד על 919 ק"ג עם התיבה הידנית, 984 ק"ג עם הרציפה.

החידוש המשמעותי נמצא בחרטום בדמות מנוע בנזין אטמוספרי חדש החולק מספר נתונים כמו זה של קודמו. הנפח, 1.2 ליטר זהה, אך מספר הצילינדרים שונה: 3 במקום 4. למנוע גם מערך היברידי מתון (12 וולט) המוסיף 3 כ"ס. התפוקה ללא שינוי כמעט ועומדת על 82 כ"ס ב-5700 סל"ד ו-11 קג"מ ב-4500 סל"ד. התיבה היא אוטומטית רציפה אך יש לה גם 7 יחסי העברה קבועים. משך ההאצה 11.9 שניות והמהירות המרבית 170 קמ"ש.

סוזוקי סוויפט החדשה מידות
צילום: אלי שאולי

סביבת הנהג חדשה, כוללת צג "9 עדכני ומערך תפעול בהתאם עם ממשקי קישור אלחוטיים. 

סוויפט מוצע בישראל ברמת אבזור אחת, 'GLX' ובמפרט האבזור תאורת לד, חישוקי "16, מפתח חכם, בקרת אקלים, אפשרות חיבור לאפליקציה ועוד.

הדגם מוצע בגרסה ידנית ב-114,000 שקלים ובאוטומטית ב-127,000 שקלים והיא זו הנבחנת כאן.

סוזוקי סוויפט החדשה חישוקים
צילום: אלי שאולי
 

פשטות משמחת

הדגם החדש, למרות שהוא מעוצב כמו קודמיו ובגלל שהוא כזה, נראה מצוין גם במהדורה הרביעית והחדשה, עשרים שנים לאחר המקורית. יש בו הומור, והתייחסות לעבר. לא בטוח אם זה בגלל גוון הפיסטוק המושך בו היה משוח (היפנים מתעקשים שזה צהוב), או בגלל מרכיבים אחרים, הוא גם נראה שונה מזה הפורש. המסר הוא של רכב תוסס וספורטיבי, המזכיר, בייחוד בגלל הטיפול בחזית ובדופן, גרסאות "זועמות" מהעבר של מכוניות המיני היפניות.

נראה שאנשי סוזוקי הגזימו במראה המשעשע של המותניים הגבוהות, הגג המעט מופרד והפרופורציות הקובייתיות – אבל זה עבד להם. אפילו בנות הבית התעניינו במכונית הנאה שנמצאת בחניה...

סוזוקי סוויפט החדשה סביבת נהג
צילום: אלי שאולי

תא הנוסעים פשוט במרכיביו וחלקי הפלסטיק עדיין נוקשים, אבל העיצוב יוצר הופעה רעננה. השימוש בחלקים בהירים לרוחב סביבת הנהג ובדלתות, מרכיבי עיצוב כמו הטבעות והקו הנעים יוצרים אווירה צעירה שהולמת את המכונית. סוויפט באופן מפורש אינה מהודרת, אבל בני המשפחה לא מצאו כי יש בה פשטות-יתר – וזה לאחר שבשבועות האחרונים דגמו לא מעט דגמים סופר-יוקרתיים ואולטרה-יקרים.

כאמור במרכז צג מרכזי "9 עם ממשקי קישור – הוא קל לשליטה, הם קלים לתפעול, ומיקום נפרד לבקרת האקלים רק מוסיף לתפעול הנוח. המערכת לפעמים איטית בתגובותיה. ברכב לא מעט לחצנים חיצוניים, אבל למרות שמיקום חלקם אקראי ומפוזר, קל לשלוט במערכות שונות כמו תיקון ההיגוי הפעלתן או מערך הדימום/התנעה.

סוזוקי סוויפט החדשה מולטימדיה
צילום: אלי שאולי

עם זאת, כדי לנתק את התרעת המהירות, שכרגיל עלולה לשגות בקריאת תמרורים, יש להיכנס לתפריטים במחוונים ובדרך להבין את קיצורי השמות המבלבלים, ותפעול מחשב הדרך מסורבל אף הוא. בניגוד למקובל המחוונים אינם מוקרנים אלא רגילים; הם נאים לעין וברורים, אך כהים מדי ביום. הקטע הנוסטלגי משמר בורר הילוכים כמו פעם, ובלם החנייה ידני, מופעל במשיכה מעלה, ואין אופציה לחשמלי. 

תנוחת הנהיגה טובה והממדים הצנועים מסייעים לכיסוי המראות, לראות ולתמרון במקומות קטנים. המושבים פשוטים למראה ומעט שקועים במרכז, אין כיוון הקשחה לגב התחתון ועם זאת הם נוחים.

סוזוקי סוויפט החדשה שורה שנייה
צילום: אלי שאולי

מאחור המרחב נאה לשניים עם מרווח רגליים טוב ומרווח ראש מצוין. תא המטען קטן אך עדיין באזור החיוג של סופרמיני. באופן מוזר פתיחתו דורשת שימוש בשלט. 

סוזוקי סוויפט החדשה תא מטען
צילום: אלי שאולי
 

איפה הסוסים?

מנוע בנזין, אטמוספרי, קטן מייצר תפוקה קטנה. עם זאת כיום, לאחר העלייה המרשימה במספר הסוסים בכל אורווה, נתון כמו 82 כ"ס נראה כמו טעות במפרט. אז כן, לסיטרואן AX שלי היו 85 כ"ס והיא שקלה 760 ק"ג – והעניקה תחושה של מכונית מרוץ. אבל זו הייתה מכונית מאמצע האייטיז שהייתה בבעלותי לפני שלושים שנים, כאשר המכוניות ואני היינו במקום אחר.

סוויפט, הסופרמיני שממדיה כבר כשל מיני, אינה כבדה, וגם מבנה המנוע ואופי הפעולה שלו יוצרים תחושה כי העסק הרבה יותר זריז ממה שהוא באמת.

המנוע עולה בקלות ל-4500 סל"ד, דבר שהוא עושה בכל הזדמנות שאינה שימור מהירות בשיוט, ושם הוא מפגין פעילות ווקאלית נוכחת. כמעט בכל האצה כאשר המזגן בפעולה, אפילו בעיר, תחייב הרבה סל"ד, לא מעט שאון, ובהינתן התיבה הרציפה תשאיר אותו למעלה. למרבה השמחה זהו צליל נעים. מחוץ לעיר בעליות ארוכות המנוע נדרש ממש להתאמץ, ובגלל אותה תיבה ובמצב נמשך כזה, הדבר יבטא בגרגור מונוטוני מתמשך שיכול להעיק. 

סוזוקי סוויפט החדשה נסיעה
צילום: אלי שאולי

כאמור, לתיבה הרציפה שבעה יחסי העברה קבועים ואלה נשלטים על-ידי פקדים מאחורי ההגה. מבנה זה מסייע בירידות באמצעות בלימת מנוע, אך לא בטוח אם אלה משפרים בפועל את הביצועים או רק את התחושה בגלל פס הקול המשדר עליית סל"ד וירידה ושוב עלייה. במצב האוטומטי המלא יותר רעש אבל גם יותר ביצועים. מסילת הבורר בנויה כך שאחרי ה-D גולשים למצב 'ידני'; בתנועות מהירות אפשר להגיע אליו בטעות. 

יש לקחת בחשבון כי בימים חמים פעולת המזגן בזחילות תגרום לרעידות הבאות מכיוון המנוע. זה לא נורא, אבל מפריע יותר כי תחת עומס מתמשך עוצמת הקירור נחלשה.

הסוויפט חסכונית ביותר, וגם ביקור בירושלים עם ארבעה הסתיים עם צריכה של 18 ק"מ/ל'. בשיוט נינוח הצריכה הגיעה גם ליותר מ-20 ק"מ/ל'. ביום המבחן ובתוואי מאתגר הצריכה הייתה משופרת ביותר: 16.4 ק"מ/ל'.

סוזוקי סוויפט החדשה צריכת דלק
צילום: אלי שאולי
 

תמרונים תזמורתיים

נוחות הנסיעה בעיר, אתגר של ממש למכוניות קטנות, ראויה וסוויפט מתמודדת היטב עם תלאות הכביש, בייחוד עם מעבר על שיבושים קטנים. על כאלה גדולים היכולת טובה פחות.

בסביבה האורבנית כושר התמרון המעולה מדגיש את יתרונות המכוניות הקטנות, וקוטר הסיבוב הוא 9.6 מטרים, מצוין ברחובות קטנים ובחנייה מאתגרת. מחוץ לעיר היא יותר רגישה לשיבושים גדולים ולגלי כביש, אבל גם שם המצב סביר. לסוויפט צמיגי 185/55-16, והחתך הסביר משאיר מספיק גומי בדפנות כדי שגם הוא יעזור בספיגת מהמורות. מחוץ לעיר בולטים רעשי כביש ונשמעים רעשי רוח אבל פחות. 

הסוויפט מסתדרת היטב מחוץ לעיר וגם בכביש המפותל. בזה האחרון במהירות גבוהה מדי בפניות נוצר תת-היגוי, אך אין בעיה לנטרל אותו עם הרפיית הרגל מהמצערת. המכונית משנה כיוון בזריזות, ופעולת ההגה ברורה, למרות שאינו מהיר במיוחד (3 סיבובים מנעילה לנעילה), והייתי שמח לקצת יותר משקל או מצב 'ספורט'. הבלמים חסרים עצמה ודיוק, והמכונית אינה משדרת יציבות בבלימת חירום.

סוזוקי סוויפט החדשה 2024
צילום: אלי שאולי
 

אולי זה הצבע

אולי זה הצבע, אולי המידות הקטנות וההתנהלות הקלילה שנעלמו מהשוק, אבל למרות שלא הגעתי עם ציפיות מצאתי את עצמי בסוף היום מחבב את הקטנה של סוזוקי.

הסופרמיני סוויפט, כיום בממדים הקרובים לאלה של מכוניות מיני (הן והסופרמיני גדלו; היא לא), משמרת מרכיבים של מכוניות מפעם – החל מהמנוע, אופי פעולתו והביצועים ועד למרכיבים כמו בלם חנייה ידני – ואלה כוללים גם משקל נמוך, תגובות חדות וארוזים במרכב מעוצב היטב. 

ולמרות שזה אינו מרכיב הנובע ממבחן הדרכים, מוניטין האמינות והסחירות של הדגם הוא בעל ערך מובהק.

מול כל אלה עומד המחיר: 127,000 שקלים. אכן, המכוניות התייקרו, גם דגמי סופרמיני, אבל תג-מחיר זה גבוה גם מדגמי סופרמיני גדולים ושימושיים יותר, חזקים ומבצעים יותר כמו סיאט איביזה וסקודה פאביה.

סוזוקי סוויפט החדשה מבחן
צילום: אלי שאולי