חידושים והופעה
למרות פער הזמנים הגדול בין הצגת דגם חדש לחידושו, היקף השינויים שנעשה על-ידי אנשי ג'יפ ברנגלר מצומם יחסית, מסורת שנשמרה גם הפעם; ריענון קל בחוץ וסביבת נהג שעודכנה לנדרש כיום בתחום המולטימדיה וחומרי הבידוד הנדרשים. לצד זאת, שינויים חשובים הם במפרט הבטיחות: 6 כריות אוויר לעומת 4; מערכות בטיחות מתקדמות המוצעות באופן תקני (ולא בתשלום, כמו לפני כן).רנגלר המחודש כמעט ולא השתנה ביחס לדגם שלפני העדכון. השינוי הבולט ביותר הוא בסבכה הקדמית, שקוצרה בחלקה התחתון כדי להקל על התקנת כננת, ולזו עיצוב מעט שונה מאשר לפני החידוש. גם לחישוקים עיצוב שונה. התוצאה, בוודאי בגרסת 'רוביקון' הקרבית, מושכת, במיוחד עם האבזור הספציפי של רכב ההדגמה (כננת, שנורקל). גוון הצבע היפהפה של רכב ההדגמה אפילו סובב ראשים.
רנגלר מוצע כיום באחד משני מפרטים: 'ספורט S' או 'רוביקון'. ל'רוביקון' מפרט משופר לשטח: צמיגים בקוטר מוגדל, "33; תיבת העברה ביחס נמוך במיוחד, דיפרנציאלים מחוזקים, נעילות דיפרנציאל מלפנים ומאחור, ניתוק מוט מייצב קדמי, מגיני סף. בנוסף, סביבת הנהג משופרת וכוללת תפעול חשמלי למושבים, ריפוד דמוי-עור, שקעי USB גם ליושבים מאחור, ארבעה לחצני AUX לחיבור עזרים חיצוניים דרך חיווט מוכן בתא המנוע, ובנוסף פריטי עיצוב מבחוץ ומבפנים.
מחיר הרכב שנבחן, ג'יפ רנגלר רוביקון, הוא 450,000 שקלים.
סביבת נהג, חלל נוסעים
בניגוד למופע החיצוני, בסביבת הנהג השינויים בולטים יותר. עיקר השינוי הוא בחלק העליון של סיפון המחוונים, שם הותקן מסך מגע בגודל "12.3 ברזולוציה גבוהה, מה שהוביל לסידור מחדש של פתחי האוורור המרכזיים (רבועים, צרים, מתחת למסך - לעומת עגולים, גדולים, בצדי המסך); מיקומם החדש מוצלח. בנוסף, הדיפון האדום לרוחב התא פינה את מקומו לטובת גימור שחור עם תפרים אדומים, למופע פשוט אך מעודן יותר.מסך המגע החדש מגיב היטב, בעל חדות טובה, מאפשר צימוד אלחוטי לקארפליי. עם זאת, המסך רגיש מדי למגע (כולל למגע של כבל טעינה, למשל) והתפעול שלו לא תמיד נוח (כמו במקרה של הפעלת המצלמות). שאר הפרמטרים - איכות חומרים והרכבה, מרחב – ללא שינוי.
מערכת הנעה
רכב המבחן צויד במנוע טורבו-בנזין בנפח 2.0 ליטר, המפיק 270 כ"ס ב-5250 סל"ד ו-40.8 קג"מ ב-3000 סל"ד, התיבה היא אוטומטית פלנטרית (8 הילוכים, ZF), ולרכב תיבת העברה עם מצמד רב-דסקי להנעה כפולה גם בכביש; ברירת המחדל היא הנעה אחורית.מערכת ההנעה לא עברה שינוי כלשהו, ונותרה לא מוצלחת בעיניי. עד 3000 סל"ד אופי הפעולה גס, ומקורו בהשהיית טורבו מורגשת בשילוב העברת הילוכים איטית. משך הזמן לתאוצת ביניים - מ-80 ל-120 קמ"ש - עמד באופן עקבי על כ-7.5 שניות, לעומת כ-6.5 שניות בגרסת 3.6 ליטר שנבחנה כאן לא מזמן, הבדל משמעותי. מעל 3000 סל"ד מערכת ההנעה עובדת טוב ומספקת כוח ראוי. עם זאת, ומכיוון שבחלק משמעותי מהזמן המנוע פועל מתחת ל-3000 סל"ד, בתחום זה מערכת ההנעה הזאת פשוט לא טובה.
צריכת הדלק במהלך המבחן (מעל 700 ק"מ) הייתה כ-6 ק"מ/ל', עם שיפור של 5% לאחר איפוס המחשב וקטע נהיגה רגוע יחסית באורך 200 ק"מ. מדובר בצריכה גבוהה בכ-10% ביחס לצריכה שנמדדה בגרסת 3.6 ליטר - ולכל היותר צריכה דומה בקיזוז ההבדל בצמיגים בין שתי הגרסאות.
נוחות ואיכות נסיעה
במונחים של נוחות ואיכות נסיעה, רנגלר הפתיע לטובה – בידוד הרעשים, שנוסף בתוך חלקי המרכב (ולא באמצעות דיפון פנימי לגג, למשל), יעיל וכעת ניתן לנהל שיחה גם במהירות 110-120 קמ"ש וזה שיפור משמעותי.נוחות הנסיעה, בכללותה, טובה. אמנם למתלים מהלך שיכוך ראשוני רך יחסית ומורגשות תנודות של המרכב מדי פעם, אבל המשך המהלך מרוסן יותר ובעיקר: מהלך ההחזרה (כמו במעבר על שקעים) מוצלח. ככל שמדובר בספיגת מפגעים בעלי שפה חדה – החל ממכסי ביוב ועד מעלה מסולע – פעולת המתלים מרשימה ביותר, בין היתר בזכות יכולת הקירור הטובה שלהם שמקורה במבנה 'מונוטיוב'. אגב, בולמי הזעזועים מקוריים, למרות צבעם האדום והייחודי.
מנגד, בשימוש יום-יומי הכולל תנועה במהירות עירונית, יכולות השיכוך במעבר על גבי כביש סדוק אינה מרשימה – תוצר לוואי של השילוב בין מכלולי מתלים גדולים וכבדים יחסית (סרנים קשיחים) ובין צמיגי שטח אגרסיביים (עם דופן נוקשה יחסית).
יכולת דינמית
לרנגלר יכולת דינמית ראויה. ההיגוי (באמצעות תיבת הגה) ארוך, מעורפל ובעל שטח מת גדול, וגם לפעולה של דוושת הבלם לא מוצלחת בשל מאפיינים דומים. מצד שני, רמת האחיזה גבוהה והתגובות להרפיה מהמצערת מדודות ונוסחות ביטחון (גם הודות לפעולה הערנית של בקרת היציבות) - דבר חשוב ברכב גדול וכבד, עם צמיגי שטח והנעה אחורית בכביש. המחמאות מגיעות למרות שרכב ההדגמה צויד בכננת מכבידה.יכולת שטח
בפשטות – רנגלר רוביקון הוא, כפי הנראה, רכב השטח הטוב ביותר שאפשר לקנות. פעולת המתלים, מהלכי המתלים, הצמיגים, נעילות הדיפרנציאל ומערכות העזר – כולם מיועדים לאפשר לרנגלר לעבור בכל מקום. לרכב הזה יש יכולת אדירה עוד הרבה לפני שנועלים דיפרנציאלים או מנתקים מוט מייצב. כדאי להשתמש במצב Off Road Plus על מנת למקסם את מערכת ההנעה והבלימה לתנאי שטח.בטיחות
לרנגלר, כאמור, מפרט בטיחות משופר. עם זאת, המפרט בכללותו לא שונה במתיחת פנים והוא עדיין מצומצם מדי ביחס למקובל היום.המפרט החסר מחייב לכן גם התקנה של מערכת התרעה מקומית לסטייה מנתיב. כמקובל, מדובר במערכת בלתי נסבלת, עם אופי פעולה היסטרי ולא מדויק, המלווה בצליל התרעה חזק עד אימה ובלי יכולת להנמיך או לכבות את המערכת. מעבר לכך, בקרת השיוט האדפטיבית, הנכנסת לפעולה מ-32 קמ"ש (20 מייל/שעה), אינה פועלת היטב, עם לא מעט בלימות פנטום גם אחרי ניקוי עינית המצלמה.
מחיר
מחירי הדגם המחודש נותרו דומים: מחירו של רנגלר ארוך מתחיל ב-380,000 שקלים - מחיר דומה בהשוואה לדגם מלפני החידוש – אז במפרט 'ספורט S פלוס' מערכות בטיחות מתקדמות ודיפרנציאל מוגבל החלקה. מערכות הבטיחות ישנן, אך דיפרנציאל מוגבל החלקה איננו - מה שמותיר את הגרסה הזאת למי שמחפש רנגלר אבל לא מעוניין לטייל בעומק השטח.לכן, עבור מי שמחפש יכולת שטח גבוהה, גרסת 'רוביקון' היא היחידה בהיצע של היבואנית הרשמית שיכולה לתת מענה, וזאת גם הגרסה הנמכרת ביותר של רנגלר בישראל. מחירה כיום מתחיל ב-450,000 שקלים - מחיר גבוה ב-10,000 שקלים בהשוואה לדגם הקודם עם מערכות הבטיחות.
שורה תחתונה
ג'יפ רנגלר המחודש משופר מקודמו, בעיקר הודות לרמת העידון העדיפה המקלה על השימוש כרכב יום-יומי - אם כי מבחינה מבנית עדיין לא מדובר בבן לוויה אידאלי לכך (נוחות כניסה ויציאה, בטיחות). השיפור במערכת המולטימדיה התבקש, בעוד שהשיפור במפרט הבטיחות – שאיכותו טרם נבחנה – רחוק מהתקן המקובל כיום. בנוסף לכל אלו, היבואנית המקומית מציעה את רנגלר עם מערכת ההנעה הפחות מוצלחת בהיצע.450,000 שקלים, לכן, זהו סכום כסף רב מאוד עבור רנגלר 2.0 ליטר רוביקון. מצד שני, ביחס למעט מאוד האלטרנטיבות הישירות האחרות בשוק המציעות יכולת שטח גבוהה, מחירו של רנגלר סביר תחרותי יחסית.
________________________________________________________________
סרן במילואים
שינוי נוסף שנעשה בחידוש מתייחס לגרסת 'רוביקון'. מדובר בסרן אחורי מחוזק, בעל מבנה 'צף' - מבנה המפריד בין יד הסרן ('נאבה') למחצית הסרן, מה שמאפשר להפעיל עומס מוגבר על יד הסרן (גרירה, התקנת גלגלים גדולים). מבחינה ויזואלית, ההבדל המבני לא נראה לעין. בהודעה לעיתונות התגאתה ג'יפ בשיפור כושר הגרירה במעל 40% - לכ-2.3 טון - אולם עיון במפרטים הישראליים מגלה כי עוד לפני החידוש רשאי היה רנגלר לגרור עד 2.5 טון (לנגרר עם בלמים) והנתון נותר ללא שינוי גם אחרי החידוש. מבירור מול היבואנית עולה כי השיפור בכושר הגרירה מתייחס לתקנים המקובלים בארה"ב, כך שבהקשר הישראלי לסרן 'צף' יתרון בעיקר עבור מי שמתכננים הגדלה של גלגלים בקוטר מוגדל.________________________________________________________________
עלויות נוספות
רכב המבחן צויד באבזור נוסף (מיגון תחתון, כננת, שנורקל, מדף קפה-שקשוקה לדלת תא המטען, מדף לתא המטען עצמו בגובה המושבים מברזל) בשווי של כ-23,000 שקלים; שימו לב ששנורקל מונע את האפשרות (התיאורטית) לקפל את השמשה הקדמית.כמו כן, את 'רוביקון' ניתן להזמין עם גג בד עם קיפול חשמלי מקצה לקצה (Power Top) בתוספת 20,000 שקלים - תוספת מעניינת בשל מנגנון הפתיחה המהיר (וכזה שאינו מצריך אחסון חלקים בתא המטען) אם כי היא רלוונטית בעיקר למשפחות עם ילדים, שכן פירוק הגג הקשיח מעל השורה השנייה ואילך חייב להתבצע בבית (מורכבות הפירוק, אחסון).
________________________________________________________________
ללכת על ב(י)טוח
ג'יפ רנגלר נחשב לאחד הדגמים המבוקשים בקרב גנבים, הודות ליכולות העבירות והגרירה שלו המשמשות לפעילות עבריינית. היקפי הגניבה הגואים בשנה האחרונה הובילו לקושי בקבלת שירותי ביטוח לרכב - ומבדיקה שלנו עולה כי רק חברת AIG מציעה אפשרות לביטוח מקיף, בעלות של 19,000 שקלים (פוליסה לכל נהג, נהג עיקרי בן פחות מ-40 עם עבר נקי, מגורים באזור ראשון לציון); על כך יש להוסיף את פוליסות החובה וצד ג'. מחיר זה דומה למחיר ביטוח מקיף של לנד קרוזר – וגבוה בכ-50% ביחס למחירי הביטוח של פורד ברונקו 2.7 ליטר למשל.עם זאת, התנאי להקמת פוליסת ביטוח ב-AIG מותנה בהתקנת סט מערכות מיגון (מערכת מיגון כפולה עם עלוקה) כולל פתרון ספציפי שפותח בשיתוף איתוראן, סמלת (היבואנית) ו-AIG המכונה High CAN ומחובר לרשת התקשורת של הרכב (CAN bus). עלות ההתקנה של כל המערכות הנדרשות נעה סביב 3000-4000 שקלים. מערכת המיגון High CAN ניתנת להתקנה גם בשנתונים ישנים יותר והשאיפה, מבחינת היבואנית, היא שחברות ביטוח נוספות יכירו במערכת הייחודית ובכך יגדל היקף חברות הביטוח המעניקות שירותים לבעלי רנגלר JL.