פולקסווגן הציגה את דגם הפנאי הקומפקטי שלה, טיגואן, ב-2007 – 13 שנים לאחר פרוץ הז'אנר הזה, אבל בין הראשונים מסוגו מתוצרת אירופה – ודגם התייצב בישראל כבר ב-2008. ב-2009 הוא עבר מתיחת פנים, אבל המהדורה המחודשת איחרה והגיעה לכאן רק ב-2011. הדור השני הוצג בסתיו 2015, אבל גם הוא איחר בשנתיים; מבחן ראשון נערך לו בדיוק 48 חודשים לאחר השקתו. ולא רק; גרסאות אחדות איחרו אף יותר, כמו אולספייס המוארך לשבעה, שאיחר ב-4 שנים כאשר התייצב כאן ב-2021. 

עם טיגואן החדש, מרווחי הזמן הצטמצמו, ועדיין; הדור השלישי נחשף בספטמבר 2023, הושק כאן באוגוסט 2024. ובכלל, יבואנית פולקסווגן החלה לפעול במרץ רב בחודשים האחרונים, הוסיפה למבחר את טאיגו ואת ID.5 (גם אלה באיחור, ובכל זאת), התחילה לשווק את T-קרוס המחודש, לאחר ש-T-רוק הצטרף קודם.

טיגואן, בכל אופן, הוא הרכב הנמכר של פולקסווגן מאז 2018, סיים מספר שנים כרב המכר מסוגו באירופה, היה בין הדגמים הנמכרים בעולם. 

עוד נקודות ציון: טיגואן השני היה ראשון עם הרצפה MQB של קבוצת פולקסווגן, חלוץ במתקפת דגמי הפנאי של הקבוצה במחצית השנייה של העשור הקודם, גם באופי העיצוב של כולם.

פולקסווגן טיגואן החדש - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי
 

המספרים קרובים

טיגואן החדש מבוסס על אותה רצפה כמו קודמו וכמו הקרובים לו, כעת במהדורה המחודשת MQB Evo. בסיס הגלגלים והרוחב, 268 ס"מ ו-184 ס"מ, ללא שינוי, האורך גדל ב-3 ס"מ ל-454 ס"מ. והגובה גדל ב-1 ס"מ ל-164.5 ס"מ. תא המטען גדל ל-652 ליטרים. 

טיגואן מוצע כיום במספר גרסאות – מנועי טורבו-בנזין וטורבו-דיזל בנפח שונה ובמספר רמות הספק, גם בהיברידי-נטען; הנעה קדמית והנעה כפולה – אבל בישראל רק אחת. 

המנוע הוא טורבו-בנזין 1.5 ליטר 4 צילינדרים המצויד במערך היברידי-מתון (48 וולט), המנוע מייצר 150 כ"ס (5000-6000 סל"ד) ו־25.5 קג"מ (1500-3500 סל"ד) – לרצועת כוח של 4500 סל"ד(!) – התיבה דו־מצמדית עם 7 הילוכים (מצמדים רטובים) וההנעה קדמית. משך ההאצה מ־0 ל־100 קמ"ש 9.1 שניות והמהירות המרבית 210 קמ"ש. 

טיגואן מוצע בשלוש רמות אבזור: 'לייף' ב-218,000 שקלים – והיא זו שנבחנה; בנוסף: 'R ליין ב-255,000 שקלים ו-'R ליין פלוס' ב-265,000 שקלים.

פולקסווגן טיגואן החדש - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי
 

הנראה שונה

ככל שמדובר במפרט (רצפה וממדים, מנוע ונתונים) נראה כי טיגואן החדש הוא דגם מחודש, כזה שעבר מתיחת פנים, אבל כאשר רואים אותו הוא אינו נראה כמו קודמו אבל מעודכן; הוא שונה, ופולקסווגן עשתה כאן שינוי גדול.

כלומר, מעבר לעצם השינוי הגדול בהופעה, פולקסווגן, שדגמיה הם שרשרת של התפתחות מדורגת, העבירה את טיגואן לאזור העיצבו של דגמי ID. החשמליים. בשעה שהדגם הפורש הביא הופעה מגובשת המשדרת קשר לבני סוגו, זה החדש מחשב מקדם גרר. ואכן, בדגם החדש הנתון הוא 0.28, בקודם 0.33. 

מעבר לקווים המעוגלים, הרכב מתאפיין בחזית עם קו תאורה רוחבי וסבכה לא בולטת, והתוצאה רכה יתר, קשוחה פחות. קו הדופן המחודד שהיה בדור היוצא וירד מהאחוריים לכיוון החרטום הוחלף בקו מעוגל מעל לבתי הגלגל. התוצאה פחות קשוחה, מחודדת ו'דחוסה', יותר מעוגלת וכבדה. בכל אופן, האחוריים מוצלחים הודות לקורה האחורית המביאה אפיון ספורטיבי, ויחידות התאורה עדכניות.

פולקסווגן טיגואן החדש - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי
 

פנימיות חדשה

סביבת הנהג עברה שינוי משמעותי אף היא. העיצוב עצמו חדש לגמרי, אף הוא דומה לזה של דגמי ID.. גם החומרים, עם המרקם והנוקשות האופייניים להם, קרובים למה שמקובל בהם. התוצאה היא שבהשוואה לדגם הפורש, איכות החומרים בכל הקשור לתחושה הפיזית טובה פחות.  

במרכז צג מולטימדיה גדול "12.9, איכות התצוגה משובחת וזה מבוסס על מערך תפעול חדש וממשקי קישור אלחוטיים. גם כאן וכמו בדגמים הנ"ל, הרבה מהתפעול עבר למסך, פקדים פיזיים צומצמו מאוד – והתוצאה: עיצוב נקי מאוד, הנדסת אנוש לא מוצלחת תמיד. 

פולקסווגן טיגואן החדש - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

אמנם ישנם פסי מגע חיצוניים לשליטה בטמפרטורה (כמו בדגמים אחרים של קבוצת פולקסווגן), אבל הם לא נוחים לתפעול, ושליטה בעוצמת הרוח או בסירקולציה מחייבת כבר  כניסה לתפריט והדרך לשם אינה תמיד פשוטה והיא גם רחוקה מהנוסע. 

מערכות אחדות מחייבות מספר לחיצות כדי להגיע לתפעול מסוים וזה מאתגר בתחילת נסיעה; אז המצלמות ההיקפיות משתלטות על הצג ולוקח להן זמן לשחרר. לא פעם צריך לחזור ל-P ו/או ללחוץ על מספר פריטים עד שמשהו יחזיר התפריט הנחוץ. 

מנגד המחוונים המוקרנים נאים וניתן די במהירות להציג את המידע הנדרש. בנוסף, התצוגה העילית מצוינת.

פולקסווגן טיגואן החדש - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

חוגת עצמת השמע, המתג היחיד, הנמצאת לצד לחצן ההתנעה ובלם החנייה החשמלי שנותר בין המושבים, יכולה בלחיצה לשמש לבחירת מצבי ניהוג; פחות נוח מאיך שזה נשמע (נכתב, למעשה), עדיין נחמד. בורר ההילוכים טיפס לאזור גלגל ההגה ופעולתו סיבובית, הוא אינו נאה ודורש הסתגלות מסוימת לתפעול; מפנה מקום בקונסולה בין-מושבים אבל מעט מיותר: אחרי הכל כמה כוסות ומכשירי סלולר מניחים ברכב? המגבים שעברו למנוף האיתות/תאורה מחייבים התאקלמות ארוכה עוד יותר. 

מערך הבטיחות עבר שדרוג וכולל כמובן בלימה אוטונומית, תיקון סטייה, ניטור שטחים מתים ובקרת שיוט אדפטיבית – אבל המערכות מצפצפות מדי. תיקון סטייה מנתיב פועל לרוב באופן חלק, אבל יכול גם להפתיע באגרסיביות. בלילה תאורת לד מטריקס HD המתקדמת מבצעת מפגן אורות מרשים על הכביש ומבלי להטריד יותר מדי. 

תא הנוסעים בטיגואן מרווח מאוד. תנוחת הנהיגה טובה וגבוהה ושדה הראייה לפנים טוב. המושב נעים אבל אינו מושלם ועבורי הבסיס מעט ארוך מדי. הייתי גם שמח לתמיכת צד משופרת.

פולקסווגן טיגואן החדש - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

המרחב מאחור גדול, מרווחי הראש והרגליים טובים. ניתן להזיח את המושבים שם לפנים/אחור ולשנות את זווית המסעד. 

תא המטען גדול, נוח להטענה ושימושי מאוד.

פולקסווגן טיגואן החדש - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי
 

חטיבה מוכרת

מנוע הטורבו-בנזין 1.5 ליטר של פולקסווגן כדרכו מזה מספר שנים היה ונותר אפקטיבי. הוא אינו אוהב לטפס לסל"ד גבוה ובמיטבו באזורי הביניים, שם הוא מבצע היטב כאשר הוא מתבסס על מומנט נאה וזמין. 

עם זאת, כדי לקבל את מרב ההספק יש להביא את המנוע לצד הגבוה של פעולתו באמצאות לחיצה מאוד מוחשית על המצערת. אלא שנראה כי אינו 'מתלהב' מכך; בסל"ד גבוה הוא מעט רועש ופעולתו מחוספסת.

התיבה פועלת באופן חלק, אבל היא איטית בהורדות הילוך בכבישים מתפתלים ובעליות, ואופי פעולה זה אינו מסייע גם לתפעול הידני הנוח לביצוע.

פולקסווגן טיגואן החדש - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

שילוב כל אלה אומר שלעיתים ביציאה מהמקום או האצת ביניים מנסיעה איטית נדרש זמן כדי להביא את יחידת הכוח למלוא יכולתה, והכוח אינו מגיע כאשר מצפים לו, אם רוצים אותו מיד. התנהלות זו עשויה להפריע גם בשביל.  

כאמור, לרכב מערך ההיברידי מתון (הסוללה מתחת למושב הנוסע ולפעמים האוורור שלה נשמע) כך שבכל התנעה הרכב יתעורר באופן מאוד נעים (ללא התחושה האופיינית לרכב עם מתנע רגיל). 

המערך הזה תורם גם לחיסכון בצריכה. הרכב הלא קטן הזה צרך 12.5 ק"מ/ל' ביום המבחן, 15.5 ק"מ/ל' בשיוט בין-עירוני נינוח.

פולקסווגן טיגואן החדש - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי
 

בדרכים

נוחות הנסיעה בעיר אינה ממש מרהיבה בדגם זה. כלומר, כל עוד השיבושים קטנים או האספלט מטולא, טיגואן מטפל היטב באתגרים האלה, אבל כאשר הוא פוגש בשיבושים בינוניים וגדולים הוא לא, ורצף שיבושים ממש מורגש. 

מחוץ לעיר, וכמו בהרבה דגמים שמקורם בגרמניה, נוחות הנסיעה טובה בהרבה. טיגואן מטפל טוב בהרבה בשיבושים בודדים, גם בוטים, ואינו נע באופן מוגזם על ציר האורך. אגב, ב-'R ליין' בולמים עם שליטה אלקטרונית, כך שיהיה מעניין לבחון איך אלה משפיעים על נוחות הנסיעה בעיר. 

פולקסווגן טיגואן החדש - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

בשבילים כמו ברחובות העיר; טיגואן נוח לנסיעה בכאלה עם אבנים קטנות, אינו מאוד נוח על בורות ובמפגש עם אבנים גדולות יותר. בכל מקרה הוא משדר חוסן מבני נדרש לנהיגה בהם. 

הניסיון העשיר של פולקסווגן עם טיגואן בולט, והיכולת הדינמית של הרכב טובה. הוא מגיב היטב לשינויי כיוון, נכנס באופן נכון לפנייה, תוך רכינת מרכב שאינה מוגזמת ואחיזת כביש גבוהה. ברגעים מסוימים הוא ירמוז שהוא גם יודע 'להתנהג' באופן מהנה, אלא שלגרסה זו אין הכוח כדי למצות את החלק הזה. 

ההגה קל ויש לו שטח מת מעט מורגש במרכזו, אך ההפניה ברורה לנהג והתוצאה צפויה גם בעומס. הבלמים חסרים מעט עצמה וחדות. 

פולקסווגן טיגואן החדש - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי
 

נשאר במשפחה

פולקסווגן טיגואן החדש הוא רכב שעיקרו, כמקובל בדגמי המותג, סולידיות במבנה ובביצוע. העיצוב המרוכך עכשווי, האבזור עשיר, המרחב נאה וכך-גם תא המטען, הביצועים טובים, נוחות הנסיעה מחוץ לעיר טובה והיכולת הדינמית ראויה בהחלט. מנגד, סביבת הנהג אינה מרהיבה, הנדסת האנוש לא מצטיינת – הייתה טובה יותר קודם; טובה מאשר בדגמים עכשוויים אחרים – ונוחות הנסיעה בעיר בינונית.

טיגואן שנבחן ברמת האבזור הבסיסית 'לייף' עולה כאמור 218,000 שקלים, וזו עלייה משמעותית של 15% ממחיר הדגם הפורש באותה רמת אבזור שהיה 190,000 שקלים.

זה מחיר גבוה לדגם פנאי קומפקטי, בייחוד בהשוואה לדגמים אחרים מאותו בית. הגרסה המוארכת והמצוינת אולספייס לשבעה – המבוססת על הדור הקודם, עד גמר המלאי – עולה כעת 190,000 שקלים; סקודה קודיאק החדש, עולה סכום קרוב, 215,000 שקלים, אבל הוא גדול יותר, בקטגוריה מעל ויש לו שבעה מקומות. אלא שטיגואן הקודם יוצא, קודיאק החדש מאובזר פחות.

עם זאת, השוואת טיגואן מול דגמים מתחרים קרובים שיש להם אבזור מתקדם דומה – לד מטריקס, מצלמות היקפיות, תצוגה עילית – מעלה כי הפערים במחיר אינם גדולים; שוק הרכב הישראלי התייקר, ולא במעט.

פולקסווגן טיגואן החדש - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי