הדור הנוכחי, השלישי במספר, של ניסאן קשקאי הושק בפברואר 2021 והגיע לכאן באוגוסט אותה שנה. קשקאי החדש התבסס על הפלטפורמה העדכנית של ברית רנו-ניסאן-מיצובישי CMF-C (גם מגאן, X-טרייל, אאוטלנדר), ממדיו גדלו, העיצוב היה לנוכח יותר ובין השאר הוצע גם עם יחידת הנעה היברידית ייחודית.

באפריל השנה הוצג הדגם לאחר שחודש, זה מיובא לישראל מאוגוסט וכעת אנו אוספים אותו למבחן. 
 

עיקר השינויים

השינויים החיצוניים בולטים מאוד. בעיקר, הסבכה גדולה בהרבה, כמעט כפולה בשטחה, כוללת יחידות תאורה בתוכה (קודם נפרדות), ומפגינה נוכחות בוטה גם בגלל המבנה שלה. יחידות התאורה העיליות אחרות, כונסי האוויר חדשים וכך הפגוש – הכל מכוונן להופעה אגרסיבית יותר. גם מאחור: במרכז קו רוחבי מחודד יותר, יחידות תאורה גדולות יותר, פגוש שונה ובצבע הרכב.

ניסאן קשקאי – מבחן דרכים (156 כ
צילום: עזרא רפאל

בסביבת הנהג לוח מרכזי חדש וגדול מקודמו, כעת "12.3, ולפי ניסאן החומרים משופרים מאשר לפני חידוש הדגם. לא נעשו שינויים בממדי המרכב וביחידות ההנעה. 

הדגם מוצע בישראל בשלוש רמות אבזור: 'אסנטה' ב-177,000 שקלים; 'אסנטה טק' ב-187,000 שקלים; 'טקנה' ב-200,000 שקלים – והיא זו שהייתה ברכב שנבחן. במפרט האבזור: תאורת לד, חישוקי "19, גג זכוכית, מצלמות היקפיות, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת האחורית ולמושב הנהג, מולטימדיה עם צג "12.3, קארפליי אלחוטי ומטען אלחוטי, מחוונים מוקרנים, ותצוגה עילית בקרת אקלים ופתחי מיזוג לאחור.

במפרט הבטיחות, מעבר לחמישה כוכבים במבחן הבטיחות של יורו NCAP: שבע כריות אוויר, בלימה אוטונומית כולל התרעה על תנועה חוצה מאחור, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים, התרעה על עייפות נהג וזיהוי תמרורים.

ניסאן קשקאי – מבחן דרכים (156 כ
צילום: עזרא רפאל
 

בחוץ ובעיקר בפנים

החזית החדשה והגדולה מרשימה מאוד, מעניקה לקשקאי מקדם כניסה נוכח מאוד. חישוקי "19 הגדולים בעיצוב חדש, כאן עם גומי במידות ראויות – 235 מ"מ בחתך 50. הדגם שקיבלנו עטה 'אפור בטון' ולטעמי הוא הנאה והמחמיא לדגם; זה מוצע,אגב, ב-12 גוונים.

תא הנוסעים של הקשקאי איכותי ונאה, עשוי חומרים טובים ואיכות ההרכבה ראויה. בחלקו עור תעשייתי בגוון חום לאורכו של התא, ובדשבורד מתווסף לזה גם משטח דמוי אלומיניום רקוע, פלסטיק שחור מבריק ומשטח דמוי עץ נאה בקונסולה שבין הנהג לנוסע. הכל מושקע, הכל נעים למגע.

המחוונים מוקרנים והלוח נאה, וכך גם צג המולטימדיה החדש והמוגדל המזדקר לו במרכז הקונסולה. הצג מותקן כך שאינו פוגע בשדה הראייה. 

ניסאן קשקאי – מבחן דרכים (156 כ
צילום: עזרא רפאל

ממשק המולטימדיה מבוסס גוגל וכולל גם את Google Maps. התפעול פשוט יחסית, דובר את השפה המקומית, הממשק נכון ונוח לתפעל את המערכות דרכו. השליטה היא גם דרך הצג גם באמצעות לחצנים שעל גלגל ההגה. האחרונים אגב, פותחים ממשק בתוך לוח המחוונים, שגם הוא בעברית וגם הוא פשוט להבנה. ניתן להגדיר פונקציות לפי בחירה, וכך בלחיצת כפתור ניתן לבטל שוב, כמו כאלה 'שמירת הרכב במרכז הנתיב'. 

ניסאן קשקאי – מבחן דרכים (156 כ
צילום: עזרא רפאל

הקשר עם הרכב מצוין; ניתן להגדיר פתיחה של דלת כניסה עם קירבה או רק עם לחיצת כפתור בשלט, קיפול מראות אוטומטית בסגירה, בקרת אקלים מפוצלת שהיא גם פשוטה לתפעול וגם אינה נראית מיושנת, תצוגה עילית שמקרינה את הניווט והכל מוגש בפשטות – והכל גורם לנהג להרגיש בבית כבר בכניסה הראשונה.

המרחב מלפנים טוב, המושבים נאים למדי – הן בטקסטורה והן בצבעים, באותו עור תעשייתי ומתכתבים עם הצבעים של תא הנוסעים – ובעיקר נוחים. בסיס המושב סביר באורכו ויש אפשרות לכוון את התמיכה לגב התחתון. התמיכה הצדית פחות טובה. והראות החוצה סבירה לפנים ולצדדים, למרות מראות צד גדולות, שכן יש מרווח ביניהן ובין הקורות הקדמיות הרחבות.

ניסאן קשקאי – מבחן דרכים (156 כ
צילום: עזרא רפאל
 

החלק האחורי

מפתח הדלת מאחור יותר מראוי, ממש 90 מעלות. המרחב שם סביר בהחלט, למרות בסיס גלגלים ממוצע. מרווח הראש טוב, זה לברכיים סביר ומרווח כפות הרגליים טוב מאוד. בסיס המושב נוח אם כי נמוך מעט ומשענת הגב נוחה אך אינה מתכוונת זווית. חוץ מזה? בעיקר פתחי מיזוג וגם תאי אחסון ראויים בדיפוני הדלתות. בכלל, יש המון מקום אחסון ראוי בתא הנוסעים. 

תא המטען בנפח 479 ליטר, נפתח חשמלית בלחיצת כפתור או במחווה רגל, הקרוב ביניהם. הרצפה מודולרית וניתן לחלק את התא במספר אופנים לפי צורך. חוץ מזה, יש גלגל חלופי שזה נהדר ובנוסף תאי אחסון, ארבעה ווי עיגון ושני ווי תליה, תאורה וגם שקע 12 וולט. 

ניסאן קשקאי – מבחן דרכים (156 כ
צילום: עזרא רפאל
 

אין שינויים, וזה טוב

בגרסה הנבחנת, לניסאן קשקאי המחודש אותו מנוע פרי יחסיהם של רנו ומרצדס – טורבו-בנזין 1.3 ליטר 4 צילינדרים, 156 כ"ס ב-5600 סל"ד ו-27.5 קג"מ מ-1800 ועד 3750 סל"ד. התיבה רציפה ויש לה 7 יחסי העברה קבועים, והכוח יורד לגלגלים הקדמיים. הביצועים טובים: 9.2 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש, המהירות המרבית מדגדגת את ה-200 קמ"ש. 

בפועל, "העברת ההילוכים" נעימה, בכל זאת תיבה רציפה. התאוצה ראויה ואין כל בעיה לצבור מהירות כנדרש. בשיוט ב-100 קמ"ש מד הסל"ד מראה 1400 סיבובים נמוכים, וב-120 קמ"ש המחט על 1800 סל"ד. כתוצאה מכך ובגלל שבידוד רעשי המנוע מוצלח, בתא הנוסעים נרשם שקט – ולא רק בגלל זה. גם בידוד רעשי הרוח טוב וכך גם החרשת גלגול הצמיגים, למרות גומי רחב יחסית.

ניסאן קשקאי – מבחן דרכים (156 כ
צילום: עזרא רפאל

צריכת הדלק במבחן עמדה על 12.7 ק"מ/ל', בשיוט הגיעה ל-14 ק"מ/ל'.  כאמור, לא נעשו שינויים בכיול המתלים, כך שקשקאי המחודש משמר את נוחות הנסיעה הטובה שאפיינה אותו עד כה. המתלים מכוילים היטב, כך שבעיר ספיגת המהמורות כראוי גם במהירות איטית, וכך גם מעבר על פסי האטה, במהירויות סבירות. בכביש הבין-עירוני נוחות הנסיעה טובה לא פחות, אם כי מעבר על כביש גלי יגלה כי ריסון המרכב פחות מוצלח.

כיאה לייעודו, מציע הקשקאי נוחות טובה למדי בשביל במהירויות נמוכות יחסית. עם זאת,  ריסון תחת עומס האף עשוי לצלול מטה. כמה טוב לדעת כי ברכב יש גלגל חלופי שיכול להציל טיול שבילים, ולא ערכת ניפוח שלרוב אינה יעילה ומחייבת הזמנת גרר.

ניסאן קשקאי – מבחן דרכים (156 כ
צילום: עזרא רפאל
 

בסופו של דבר

ניסאן קשקאי הוא רכב פנאי קומפקטי מוצלח הממוקם בחלקו העליון והאיכותי של הסגמנט – והוא היה נשאר שם גם לו לא היה עובר את מתיחת הפנים הזו. 

קשקאי מציע נוחות ואיכות נסיעה טובות בשילוב תא נוסעים עשוי היטב, סביבת נהג עם הנדסת אנוש טובה – כעת עם ממשק מוצלח משמעותית למולטימדיה – וכאן עם מפרט אבזור מכובד.  

ניסאן קשקאי ברמת האבזור שנבחנה עולה כאמור 200,000 שקלים, וזה לא מעט – כך שהוא נמצא בחלק העליון של הסגמנט לא רק בכל הנוגע לטיב המוצר, אלא גם מיישר קו עם המחירים שם.  

ניסאן קשקאי – מבחן דרכים (156 כ
צילום: עזרא רפאל