לא הספיק.
ב-2008 הציגה פיג'ו את 3008, דגם פנאי קומפקטי, אבל הוא לא נראה מושך, כן נראה כמו מיניוואן קומפקטי.
לא הספיק.
באמצע 2016 הציגה פיג'ו את הדור השני של 3008.
וזה הספיק. ועוד איך.
קווים לדמותו
העיצוב החיצוני היה חדשני עבור פיג'ו, והיווה נקודת מוצא מרהיבה לדגמים שבאו בהמשך. אותה הופעה, דרמטית אפשר לומר, העניקה לו מקדם כניסה נדיר ממש בקטגוריה הזו. בפנים הייתה זו מהפכה ממש, עם סביבת נהג במבנה שונה, i-קוקפיט, שעיקרה לוח מחוונים מוגבה מעל ההגה המונמך והקטן ביחס.גם הביצוע היה מכובד. איכות חומרים, מרחב הגון, אבזור ראוי. ועל כל אלה נוספו ביצועים מכובדים בגרסאות החזקות, נוחות נסיעה משובחת עם בידוד רעשים תואם, וכישורים דינמיים מצוינים. פיג'ו 3008 היה לרכב הטוב בקטגוריה, הוא הצליח בעולם (1.3 מיליון כלי רכב) וגם בישראל.
הדור השלישי הוצג בספטמבר 2023, נהגנו עם השקת הדגם במרץ השנה ו-3008 החדש משווק כעת בישראל.
כאשר פוגשים בדגם החדש, ברור כי הוא ממשיך דרכו של הקודם, כי בכל זאת סוס מנצח לא מחליפים (סליחה, זה יהיה המשפט הנדוש האחרון כאן).
אבל הוא הרבה מעבר לכך, וזה כך מהבסיס. הרצפה חדשה, 'STLA מדיום' של סטלנטיס והיא נועדה מההתחלה לשרת את כל סוגי המנועים: בנזין, היברידי-נטען, חשמלי. הרכב גם גדול מקודמו, החל מבסיס הגלגלים ומפשק הסרנים ועד לשלושת ממדי המרכב.
ל-3008 החדש בסיס גלגלים של 273 ס"מ (5.5+ ס"מ), מפשק הסרנים 163 ו-163.6 ס"מ (4+ ס"מ), אורכו 453 ס"מ (8+ ס"מ), רוחבו 189 ס"מ (5+ ס"מ) וגובהו 167 ס"מ (5+ ס"מ).
פיג'ו 3008 הוצג עם מגוון מקורות הנעה מחושמלים: טורבו-בנזין 1.2 ליטר היברידי-מתון, טורבו-בנזין 1.6 ליטר היברידי-נטען; חשמלי בגרסת מנוע/סוללה רגילה עם 213 כ"ס; כזה לטווח ארוך עם 231 כ"ס; כפול מנועים והנעה עם 326 כ"ס.
בישראל מוצעות בשלב זה גרסת ה-1.2 ליטר והחשמלית עם 213 כ"ס. למבחן קיבלנו את גרסת הבנזין ברמת האבזור 'אלור' ומחירה 187,000 שקלים. היקרה יותר היא 'GT' שעולה 207,000 שקלים, ולחשמלית באותה רמת אבזור תג-מחיר של 259,000 שקלים.
מופע מרשים
העיצוב – עד שני-שליש הרכב – הוא אבולוציה של הדור הקודם והתוצאה פשוט נהדרת. החזית מעט אגרסיבית יותר עם השבכה הדרמטית (מדמה 'אפקט פיצוץ') שעוטה על עצמה את צבע המרכב ואותם טופרי אריה שממשיכים גם כאן.השליש האחרון של הרכב שונה – וחלקו האחורי משופע באופן מובהק, מעניק ל-3008 החדש מבנה של פנאי-קופה. מבנה הדלת האחורית ושילוב יחידות התאורה החדשות בה יוצרים סיומת משובחת לעיצוב של הדגם החדש.
מיוחד בפנים
סביבת הנהג החדשה ממשיגה בדרכה של הקודמת לה עם אותו מבנה i-קוקפיט, בולטות בה שתי הקומות ממנה היא עשוי, מערך הפקדים מובלט ויוצא החוצה – ויש כמובן התאמות לתקופה, כפי שמפגין הצג המרכזי הענק והמעט קעור בחלקו הימני שגודל "21, המשלב את לוח המחוונים ואת מרכז המידע והתפעול. עוד בולטים בסביבת הנהג הדיפון שנראה מצוין ומהווה גם חלק משמעותי מהעיצוב, מדלת הנהג ועד דלת הנוסע, גם בקונסולה המרכזית.הצג מרשים בהופעתו גם בגלל שנראה 'צף', ותאורת הרקע מאחוריו, הנראית גם ביום מדגישה זאת. הצג עשיר בתצוגות אלא שהן מוגשות בצורה מכובדת ולא עמוסה.
אני אוהב את מתגי קיצורי הדרך שתחת פתחי המיזוג (מסך הבית, רדיו/מדיה, מיזוג, טלפון) וגם בורר ההילוכים נאה וקל לתפעול, אם כי צריך להתרגל למיקומו. בקונסולה הרחבה למדי שבין הנהג לנוסע תמצאו שני מחזיקי כוסות, תא אחסון לפניהם, חלקו העליון משמש כמשטח הנחה לנייד (לא משטח טעינה) ועוד אחד נוסף אחריהם, תחת משענת היד. יש גם משטח הטענה אלחוטי לנייד, הוא נמצא מלפנים יחסית ויש צימוד אלחוטי לאפל קארפליי ולאנדרואיד אוטו.
גלגל ההגה הרבה יותר משושה מאשר גלגל, הוא קטן מרוב ההגאים שתמצאו במכונות ספורט טהורות ואני חייב לומר שזה נחמד. פחות נחמד זה סידור המתגים עליו והאופן בו צריך ללחוץ עליהם – ובעיקר: העובדה שצריך להתבונן במחוונים מעל ההגה ולא דרכו. ולמרות שההגה הוקטן, הוא עדיין מסתיר טיפה את לוח המחוונים. החיווי הדיגיטלי דואג שלשם שינוי המהירות אינה מוסתרת, אך החיווי של מד הדלק כן.
צפוף יחסית
המושבים הקדמיים נוחים, הבד עבה ואיכותי התמיכה הצידית למותניים וגם לירכיים מצוינת. עם זאת, נרשם חסרונה של תמיכה לגב התחתון. המושבים עצמם מתופעלים ידנית. משענות היד בדיפוני הדלתות, נראים נהדר עם שלל זוויות, מעט צרות ואני ויתרתי על הניסיון להניח את המרפק עליהם. הראות החוצה סבירה מינוס, קו החלונות גבוה ומראות הצד צמודות לקורות הקדמיות. המרחב עצמו גם הוא סביר מינוס, עם צפיפות באזור הרגליים, אין מה לעשות, יש חסרונות לקונסולה המרכזית הרחבה והמרשימה. אגב, השפעתה על הנוסע מורגשת יותר, מכיוון שהמרווח לברך שמאל שלו מוצלח פחות.בהקשר השימושי, אציין כי יש תא כפפות קלאסי, תאי אחסון ראויים בדיפוני הדלתות ושלל תאים נאים בנפחם ברחבי תא הנוסעים, ביניהם תא מקורר(!) תחת משענות היד שבין המושבים הקדמיים.
הכניסה לאחור סבירה מינוס. המרחב עצמו בפנים נאה – מרווח הברכיים אמנם בינוני, למרות בסיס הגלגלים שהתארך, אך המרווח לכפות הרגליים מצוין ומרווח הראש מעולה, למרות הגג המשתפל לאחור. בסיס המושב האחורי נוח מאוד, מציע המון ריפוד אך מעט שוקע וזווית משענת הגב זקופה יחסית ולא ניתנת לכיוון. בכל הקשור לאבזור, בעיקר חשובים פתחי המיזוג, נוספים להם צמד שקעי USB רגילים ושקע אחד של 12 וולט, ונרשם חסרונה של משענת יד במרכז.
דלת תא מטען אינה חשמלית (כן כזאת ב-'GT') אך נוחה לשימוש והמפתח עצמו סביר בהחלט. תא המטען בנפח 520 ליטרים ולרצפה שני גבהים. המפרט שלו כולל גלגל חלופי מוקטן, צמד ווי תליה, ארבעה ווי עגינה, תאורה, שקע 12 וולט וכיסוי קשיח. עם קיפול מושבים מתקבלת רצפה שאינה שטוחה ונפח ההעמסה הוא 1663 ליטרים וזה נאה בהחלט. ניתן לקפל רק את החלק האמצעי של משענת הגב, מין קטע כזה של אירופאים ומגלשי סקי.
מה שמניע לפנים
ל-3008 כאמור, מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.2 ליטר עם 3 צילינדרים, וצמוד לו מערך היברידי-מתון של 48 וולט. התוצר המתקבל הוא 136 כ"ס (5500 סל"ד) ו-23.4 קג"מ (1750 סל"ד) ובשילוב תיבה דו-מצמדית עם 6 הילוכים והנעה קדמית הרכב מאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש ב-10.2 שניות ומגיע ל-201 קמ"ש.אז כן, נתון ההאצה מהמקום אינו מרשים ביחס למקובל בעידן החשמלי כיום, אבל, ובעיקר מערך ההנעה הזה יעיל מאוד בשימוש בפועל – האצות ביניים לעקיפות, השתלבות לכביש מהיר. המנוע החשמלי הפועל במקביל מעניק תוספת נאה של הספק (21 כ"ס) ובעיקר מומנט זמין (5.2 קג"מ ב-750 סל"ד), מה שמוצא ביטוי בתגובה מיידית בהרבה במצבי עומס.
שילוב ההילוכים נעשה בנועם. התיבה מכוילת כך שההילוך הגבוה יותר יישמר, ולשיוט יעיל המומנט מספק. במצב כזה המנוע נשמע כאילו והרכב נע לאט מדי – אבל בפועל הקצב ראוי, כעולה מנתוני לוח המחוונים, והתוצאה עשויה להיות מהירות מהסוג ההוא שאינה מעניקה רק פרס כספי.
עם שילוב ההילוכים ישנה השהייה קטנה, אבל במצבי עומס ניתן כמעט לבטל אותה באמצעות שילוב להילוך נמוך יותר באמצעות הפקדים שמאחורי ההגה.
צריכת דלק במבחן הייתה טובה מאוד: 14.6 ק"מ/ל'. בשיוט הצריכה כבר הרשימה, עם נתון של 16.2 ק"מ'/ל'.
איכות החיים. והכיף
נוחות הנסיעה בעיר בהחלט טובה, תוצאה של בולמים טובים וכיול מוצלח. לא הרבה פעמים אנו פוגשים ברכב הסופג היטב בורות ושיבושים, עובר באופן נכון פסי האטה. בכל הקשור לתרומת הצמיגים לספיגת שיבושים קטנים, הם סבירים במידתם כמקובל היום (225/55-19) והדופן גבוהה ממש במעט ביחס לאחרים. נוחות הנסיעה טובה מאוד גם בכבישים הבין-עירוניים, גם כבישי הדרום שראו ימים טובים יותר. ויש הערה: על כביש גלי מורגש כי המעבר מהמהלך הראשון של הבולם אל זה השני נעשה באופן פחות חלק והפעולה שם פחות לינארית. אותה נוחות ובידוד הרעשים המכובד – רעשי רוח וכביש נמוכים, מנוע הנשמע רק בתאוצה (וזה אינו מפריע) – יוצרים איכות נסיעה כוללת ממש טובה, אולי הטובה בסגמנט.רכב פנאי, ונסיעה בשבילים מתבקשת. נהגתי ב-3008 לאחר גשם קל, כזה שריכך מעט את האדמה וגם העמיק בורות. ובכן, נהיגה בתוואי כזה הייתה לחוויה מכיוון ש-3008 החדש הצליח פשוט להעלים את הבורות ועשה זאת בצורה מעוררת השראה, ולא רק שחבטות מתלים לא נשמעו, גם אותו בידוד רעשים הרשים מעבר לכביש. כך מצאתי עצמי מגביר קצב כאילו לא מדובר ברכב פנאי רך וכאילו לא אצטרך להתנצל באם משהו יקרה. גם בדרום הרחוק, היכן שהשבילים נוקשים יותר ואבנים חדות זרועות עליהם, הפגין 3008 נוחות נסיעה טובה, ככל שמהירות הנסיעה הייתה נכונה.
ושם, בדרום, לקראת הכבישים המעוקלים, אני מעביר אחר כבוד את בורר מצבי הנהיגה ל'ספורט'. עדיין תגובת המנוע להוראות המצערת מעט אדישה אבל התפעול הידני של התיבה מפצה על כך. בהינתן תפוקת המנוע והביצועים טובים בכביש המפותל, כל עוד לא מדובר בעלייה, והליווי הווקאלי אינו מרגש.
היכולת הדינמית טובה מאוד, וגם בקצב גבוה בפיתולי הכביש הרכב מתנהל היטב, ותחת לחץ נוסף אף יהדק ישבן. הרכב שומר על ניטראליות מבורכת, ותת-היגוי או היגוי-יתר אינם ברפרטואר שלו. 3008 מאפשר לנוע בכבישים כאלה בקצב מרשים, וזה בהחלט נחמד. בכל מקרה מורגש וברור כי השלדה הזאת גדולה על המנוע הזה והיא יכולה הרבה יותר.
משקל ההגה נעשה כבד יחסית בכביש הבין-עירוני, המרכוז מוצלח, והמשקל טוב בנהיגה מאתגרת. הבלמים טובים, ומינון הנשיכה הראשונית מוצלח.
מפרט הבטיחות מכובד – בלימה אוטונומית, התרעה על תנועה חוצה מאחור, ניטור שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית, מרכוז הרכב נתיב, זיהוי תמרורים, התרעה על עייפות נהג – ובעיקר: המערכות עובדות מצוין, כמעט ולא מרגישים בהתערבותן. תיקון סטייה מנתיב נעשה באופן לינארי ואינו אגרסיבי; זיהוי התמרורים אינו מתריע בעצבנות אלא בצפצוף שקט שאינו מטריד; זו הייתה אחת הפעמים היחידות במבחן של מכונית מהתקופה הנוכחית, בה לא ניתקתי מערכת כלשהי. 3008 עדיין לא נבחן במבחן הבטיחות של יורו NCAP.
איכותי, ראוי
פיג'ו 3008 החדש אינו מתעלה בכל. הרכב שנבחן אינו עשיר באבזור, המרחב מלפנים בינוני ומאחור מרווח הברכיים חסר, ביצועי המנוע אינם מצטיינים בעומס ממושך, והנתונים אינם מסעירים ביחס למקובל כיום.מנגד, 3008 החדש הוא רכב שעיצובו החיצוני מושך מאוד, סביבת הנהג שלו מקורית, עשויה היטב והנדסת האנוש שלה טובה, לא עניין טריוויאלי כיום – פרט להעדפה האישית ביחס למבנה i-קוקפיט – ותא המטען יעיל. ביצועי המנוע/תיבה נאים, צריכת הדלק מצוינת, נוחות ואיכות הנסיעה ברמות גבוהות מאוד, אולי הטובות בקבוצה, והיכולת הדינמית משובחת.
מול כל אלה מתייצב המחיר, 187,000 שקלים ברמת האבזור הזאת; מחיר הרכב ב-'GT' העשירה באבזורה הוא 207,000 שקלים, 10% יותר.
בהשוואה לדגמי פנאי קומפקטיים עם מנועי בנזין ובאבזור דומה, 3008 החדש ממש מעט יקר יותר, ההספק והביצועים טובים פחות אך צריכת הדלק טובה יותר, והוא מביא מולם הופעה, ייחוד ואיכויות נסיעה וניהוג נכבדות ביותר.