בישראל, במהלך 2024, נמסרו כ-279,000 מכוניות על-ידי יבואני המותגים ובצינורות היבוא הנוספים – מקורם ב-88 מותגים האחראים לכ-430 דגמים בשוק המקומי. באותה שנה הסתכם היבוא מסין ב-23% מכלל כלי הרכב שהגיעו לכאן, ובתקופה זו הגיע נתח השוק של הרכב החשמלי 24%.  

ממש בסוף 2024 התייצב בישראל מותג חדש – דיפאל (Deepal) השייך לתאגיד הענק צ'אנגאן – וזה החל את פעילותו כאן עם דגם פנאי בגודל בינוני (D-SUV) המכונה 'S07'; מקורו בסין וההנעה חשמלית. 

לקחנו אותו למבחן. 

דיפאל S07 פנס
צילום: איתמר רותם
 

הבשורה על-פי הצבע

וכך יצאתי לדרך, הפעם לצפון המדינה – גלבוע-כנרת-גליל עליון. הכל קודר בחוץ, אבל האפור הזה לא היה יכול לצבעוניות של הרכב. ולא מדובר באופי המכונית ובתכונות הרוחניות שכתבי רכב מייחסים לעצמים הדוממים בהם הם נוהגים. צבע המכונית הוא תכלת מטאלי מרענן ואילו תא הנוסעים ממש בכתום. ואני אוהב את זה. מה אוהב? מת על זה.

דיפאל S07 – מבחן דרכים
צילום: איתמר רותם

מקורו של דיפאל הוא במיזם שנוסד ב-2008 על-ידי צ'אנגאן (Changan) וכוון מההתחלה לייצור רכב ירוק, ולאחר מספר שינויים במבנה שלו (ב-2017 ובסוף 2022, אז היה למותג עצמאי) הציג ב-2022 דגם ראשון. דגם זה הוא משפחתית-גדולה שכונה 'SL03' וכיום 'L07' – חולק בסיס ומכלולים עם הדגם הנבחן כאן S07 שהוצג ב-2023, בפועל גם מאזדה 6 החדשה, EZ-6.  

בניגוד לדיפאל שמותג צעיר הוא, הרי צ'אנגאן – אחד מ'ארבעת הגדולים' בתאגידי הרכב הסיניים והנמצא בבעלות המדינה – הוא ממש ותיק, ובכל קנה מידה שהוא. מפעל בשם זה נוסד ב-1862 ואת ראשית דרכו עשה בייצור פריטים לצבא, לעולם הרכב עבר במחצית המאה הקודמת, וב-1959 הציג רכב טקטי שהיה חיקוי של גי'פ CJ. 

דיפאל S07 – מבחן דרכים
צילום: איתמר רותם

הממדים נכבדים – בסיס הגלגלים 290 ס"מ, האורך 475 ס"מ, הרוחב 193 ס"מ, הגובה 163 ס"מ – וקרובים לאלה של אקפנג G6 או טסלה מודל Y, למשל. 

ל-S07 מנוע חשמלי יחיד המורכב מאחור, וזה מייצר 218 כ"ס ו-32.6 קג"מ, ואלה מסדרים לו 7.9 שניות ל-100 קמ"ש ועד ל-180 קמ"ש. לרכב סוללה של 80 קוט"ש, הטווח המוצהר הוא 475 ק"מ והספק הטעינה המהירה הוא 92 קילוואט.

הרכב מוצע רק ברמת אבזור אחת, 'פרמיום טק', וזו עשירה מאוד, ומפרט הבטיחות מכובד ביותר.  

המחיר, לאחר עליית המיסוי והמחירים עם תחילת 2025, הוא 202,000 שקלים. 

דיפאל S07 – מבחן דרכים
צילום: איתמר רותם
 

יפה בחוץ

העיצוב החיצוני נאה מאוד, יחידות תאורה חדות והחזית שפיצית משהו, מרעננת ונאה. פרופיל הצד דינמי עם קו חלונות שהופך קטן יותר מאחור, יורד מטה ומשתלב לחלקה הנמוך של השמשה האחורית. יחידות התאורה האחוריות נאות, מעין דיפיוזר מאחור, וכנף אחורית נאה חותמת את ההופעה עם תאורת בלם בסגנון עדת מרוצי פורמולה 1. היבואן, יצוין בהערכה, הביא את הדגם בנוסף לצבעי לבן, אפור ושחור מתבקשים גם בשלושה נועזים למדי: צהוב, כתום, תכלת. 

דיפאל S07 – מבחן דרכים
צילום: איתמר רותם
 

מרשים בפנים

וכך גם בתא הנוסעים, והבחירה בין שחור, לבן ואותו כתום שהוא בוטה מאוד וממש לא מתנצל. אבל התוצאה הסופית הרבה יותר, ובעיקר יפהפייה. זהו אחד מתאי הנוסעים היפים בסגמנט, גם בגלל שילוב צבעים וחומרים. החלק העליון בשחור, אם כי רק במעט ויש גם מעט נגיעות של אלומיניום מוברש ומעט משטחים דמויי עץ. בשאר החלקים – דשבורד, דיפוני דלתות, קונסולה מרכזית, מושבים קדמיים ואחוריים – אותו כתמתם נאה.

דיפאל S07 – מבחן דרכים
צילום: איתמר רותם

איכות החומרים, ההרכבה והגימור טובים בהחלט, והאבזור כאמור עשיר מאוד. עיצוב סביבת הנהג נקי ואלגנטי; דשבורד ישר ומסך מולטימדיה עצום ניצב במרכזו והשילוב הזה אינו דבר שזר לנו. גם לא עצם הניסיון ליצור בידול. כאן המסך נע לרוחב הרכב ומטה עצמו לפי המשתמש, הנהג או הנוסע. חמוד. 

מה שפחות חמוד זה שהכל, אבל הכל, מתופעל ממנו ודרכו. למעט לחצנים בגלגל ההגה ולחצנים לחלונות בדיפוני הדלתות אין נוספים. המסך יותר ממזכיר את זה שבטסלה (בכל זאת, החלוצה) עם מד מהירות בפינה הקרובה לנהג ותפריטים המסודרים כמו במסך מחשב. התפריט בצג הגדול ("15.6) באנגלית בלבד, מעט מסובך לתפעול, ובהחלט בעייתי בהקשר זה אם נוהגים. המערכת מאפשרת צימוד אלחוטי לאנדרואיד אוטו ולאפל קארפליי, וניתן לבחור את הרקע למסך. ויש גם לא מעט פטנטים ושטיקים. 

דיפאל S07 – מבחן דרכים
צילום: איתמר רותם

אבזור. הרשימה ארוכה, וכוללת תאורת לד, חישוקי "19, מצלמות היקפיות, גג פנורמי עם כיסוי נגלל; מפתח חכם ואפליקציה ייעודית, גם לשליטה מרחוק והתאמה ל-4 משתמשים; תפעול חשמלי לדלת תא המטען, לכיסוי הגג, לווילונות ההצללה, גם למושבים האחוריים, למושבים הקדמיים שיש בהם חימום ובמושב הנהג גם אוורור; בקרת אקלים דו-צדדית מלפנים ובקרת אקלים גם מאחור, תצוגה עילית במציאות רבודה (הקרנה מעל חזית הרכב), מסך מרכזי "15.6 הניתן להנעה לרוחב סביבת הנהג (גם אוטומטית) עם צימוד אלחוטי לאפל ולאנדרואיד וטעינה אלחוטית עם קירור הסלולרי, מערכת שמע עם 14 רמקולים של סוני.

שליטה בחלק ממערכות הרכב גם באמצעות מעין משחק מחשב; כדי לחמם, התצוגה בצורת מדורה וההגברה בהוספת עצים, וכדי לקרר איש שלג מציין את המצב, ושינוי בפעולת תחנת הרוח אחראי על שינויים בעוצמת המאוורר. אם מקרבים את מזחלות השלב שבצדדים לעברו, האוורור במושב יעבוד. 

דיפאל S07 – מבחן דרכים
צילום: איתמר רותם

פיצ'ר חמוד הוא זה ששיחת טלפון נשמעת דרך הרמקול במשענת הראש. מה שכן, הווליום גם במצב החזק ביותר לא מספיק חזק. ואולי זה בגלל שהמושבים הנאים האלה בנויים לגבוהים, ואני, 170 ס"מ לאחר מתיחה, רק הפדחת הצליחה לקבל מעט תמיכה מהאזור התחתון של משענת הראש. יש אפשרות לתאורת "מסיבה" חיצונית ופנימית, כזאת שזזה לפי קצב המוזיקה. זה יותר לצעירים. הפקודות הקוליות לא תופסות לגבי תחנות רדיו והמכונית לא מציעה רדיו אלא מוזיקה "של הרכב" או לחילופין חיבור לבלוטות', דהיינו מוזיקה מהנייד. אני מתחיל להרגיש ממש זקן. ניתן לעבור לרדיו, אבל שוב, זה להיכנס לתפריט וסתם מסבך ומעצבן.

בטיחות. במפרט, בין השאר: שמירת מרחק ובלימה אוטונומית, גם בנסיעה לאחור וגם בכניסה לצומת עם זיהוי תנועה חוצה; תיקון סטייה מנתיב ושמירת הרכב במרכזו; בקרת שיוט אדפטיבית עד עצירה מלאה, גם בפקקים; זיהוי התנגשות מאחור, ניטור שטח מת, התרעות על פתיחה מסוכנת של הדלת ועל שכחת ילדים, עמעום אוטומטי.

דיפאל S07 – מבחן דרכים
צילום: איתמר רותם
 

מרחב, מושבים, ראות

המושבים הקדמיים נוחים, הן הבסיס והן משענת הגב וישנה תמיכה סבירה לגב התחתון. הבסיס מעט קצר וכל משחק גובה למעשה מרים רק את חלקו האחורי של הבסיס. זאת אומרת, אין שליטה על הטיה לאחור של זווית בסיס המושב. המרחב מעולה למרות הקונסולה האמצעית הרחבה שמשמשת גם כמשענת יד. אפרופו משענת יד, היא באותה הגובה עם זו שבדיפוני הדלתות, וזה מצוין, ורק גלגל ההגה הקטן והנעים לאחיזה, לא יוצא מספיק החוצה. וחבל. 

ואפרופו החוצה, הראות סבירה בלבד לפנים וסבירה מינוס לצדדים עם מראות צד שצמודות לקורות קדמיות עבות. לאחור היא לא טובה. לפחות יש מערך מצלמות היקפי איכותי ויעיל.

דיפאל S07 – מבחן דרכים
צילום: איתמר רותם
 

מרווח מאחור

מפתח הדלת מאחור אינו גדול וזו כמעט התלונה היחידה ביחס לאזור הזה. התלונה השנייה היא שפינות המושבים מאחור ממרכזות פנימה כך שלשניים זה מושלם, אך לשלושה יהיה פחות נוח. הרצפה שטוחה לגמרי, מיתרונות הפלטפורמה החשמלית. המושב נוח, גם הבסיס וגם מסעד הגב, הוא מעט נמוך אך יש המון מקום לדחוף את הרגליים תחת המושבים הקדמיים ולפרוש אותן קדימה, כך שתמיכת הירכיים מצוינת, ועם זאת מרווח הראש מעט גבולי. שלא כרגיל ברכב כזה, גם לנוסעים מאחור בקרת אקלים משלהם, וגם משם ניתן לשלוט בווילון של הגג הפנורמי העצום, ואפשר להזיח את מושב הנוסע קדימה, למרווח משופר לרגליים. מה עוד? יש משענת יד מרשימה במיוחד, במרכז. ארוכה מאוד, נוחה במיוחד, עם מקום לשתי כוסות וגם מקום אחסון ייעודי לנייד.

דיפאל S07 – מבחן דרכים
צילום: איתמר רותם

נפח תא המטען הוא 435 ליטרים – קטן מהמקובל בדגמים אחרים של הסגמנט, אופייני לדגמים הבאים מסין; מן הסתם הם מובילים פחות. במפרט: שני וויי תלייה, צמד ווי עגינה, תאורה, נפקד מקומו של הגלגל החלופי ובמקומו ערכת ניפוח. בנוסף, יש תא קדמי גדול יחסית, בנפח 125 ליטרים, כזה שמפצה יחסית על האחורי. 

דיפאל S07 – מבחן דרכים
צילום: איתמר רותם
 

לוחצים וטוענים

נתוני התפוקה (218 כ"ס, 32.6 קג"מ), אינם מהסוג המרגש ההוא הצמוד לרכב חשמלי, אבל מספקים יחסית. כך גם הביצועים (7.9 ש' ל-100), שהם בהחלט בסדר, ואין להם יכולת הטחת הגוף לאחור. המשקל בהחלט משחק תפקיד: 2073 ק"ג. 

עם הנעה, ברירת המחדל של מצב הניהוג הוא מצב 'אקו' והתאוצה אז סבירה, טובה יותר ב'נורמל' ומגיעה לשיא יכולתה ב'ספורט'. בשעה שבשני המצבים הראשונים הרכב מאיץ באופן מעודן, בשלישי הוא ברוטלי ביחס אליהם – אבל מעודן ביחס להרבה דגמים קרובים עם מערך הנעה דומה. בכל מקרה, לאורך המבחן לא שמעתי צווחות צמיגים בתאוצה. 

דיפאל S07 – מבחן דרכים
צילום: איתמר רותם

לאורך המבחן, למעט במקטע הדינמי לא הרגשתי חוסר בכוח, לא בהשתלבות לכביש מהיר, גם לא בעקיפות רגילות בכביש הבין-עירוני. עם זאת, לקראת עקיפה בתנאי עומס, יש לחשב מראש.

טווח הנסיעה במבחן אוטו – שאינו משקף קצב נהיגה יומיומי, הינו בקצב מהיר מהממוצע, הכולל גם קטע דינמי משמעותי – לא מאוד קרוב למוצהר, אך עם כוכבית בדמות מזג אוויר קר וגשום במיוחד, שלא עשה חסד עם יחידת הכוח. במזג אוויר נוח, בנהיגה בין־עירונית ב-100 קמ"ש, הטווח עמד על כ-435 קילומטרים וזה כבר נתון נאה במיוחד. יצוין כי הספק הטעינה המהירה מעט נמוך מהמקובל. 

דיפאל S07 – מבחן דרכים
צילום: איתמר רותם
 

נוסעים ונוהגים

נוחות הנסיעה טובה לרוב. בעיר, פגעי כביש כמו שברים או תיקונים נספגים בדרכם מהגלגלים אל המרכב, וגם פסי האטה מטופלים היטב. עם זאת, לאחר מפגש עם מפגע מרושע במהירות מעט גבוהה, הבולמים האחוריים הרכים ביחס אינם מרסנים את הרכב כנדרש. כך גם בכביש הבין-עירוני: ספיגה טובה של מפגעים, שיכוך פחות מוצלח בכביש גלי. איכות הנסיעה הכוללת טובה הודות לבידוד רעשים מוצלח גם של הכביש, גם של הרוח. 

בכביש המפותל, למרבה ההפתעה ועל אף הצמיגים הפשוטים שהרכב נעל, היכולת הדינמית הייתה טובה מאוד. האחיזה טובה גם בכניסה לפניות בקצב גבוה, ולקראת המגבלות, בהעברת משקל, ישנו הידוק עדין ולינארי של הישבן. בפנייה, חזרה מהירה לתאוצה לא מוציאה את הרכב הכבד משיווי משקל.

דיפאל S07 – מבחן דרכים
צילום: איתמר רותם

מערך ההיגוי טוב: זה חד יחסית וכושר ההפניה של הרכב סביר פלוס. הנשיכה הראשונית של הבלם פשוט מעולה. מי אמר שאי אפשר לכייל טוב את הבלימה ברכב חשמלי? בכלל, עוצמת הבלימה טובה ולהזכירכם מדובר כאן על כ-2.1 טון שמתגלגלים. 

בשביל כבוש כל עוד המהירות סבירה – גם הנוחות סבירה. לא הייתי מנסה להגזים שם, גם בגלל מרווח הגחון, 14.5 ס"מ. 

ל-S07 מפרט בטיחות מרשים מאוד, אבל המערכות לחוצות מאוד, כל כך לחוצות עד שכיביתי את רובן. כרגיל (ולפי התקן) הן נדרכות לברירת המחדל שלהן עם דימום הרכב, כך שכל התנעה חייבה פסק זמן קצר לנטרול אלה המציקות. עם זאת, בתפריט יש אפשרויות לכיבוי זריז שלהן. אפרופו בטיחות, דיפאל S07 נבחן על-ידי יורו NCAP והציונים מכובדים: 95% בהגנה על מבוגרים, 87% בהגנה על ילדים, 74% בהגנה על הולכי רגל, 77% במערכות הבטיחות.

דיפאל S07 – מבחן דרכים
צילום: איתמר רותם
 

מדוממים ומסכמים

דיפאל S07 הוא רכב פנאי בגודל בינוני עם הנעה חשמלית שמקורו בסין – והוא מגיע לישראל ממש כעת, לאחר שלא מעט דגמים הקרובים לו בעיקרון נמצאים כאן מזה זמן ואף התבססו. 

לחובתו הנדסת אנוש בינונית, ריסון חסר בכביש גלי, הספק טעינה נמוך ומערכות בטיחות לחוצות – דבר מאלה אינו יוצא דופן כיום ברכב חשמלי, סיני. בסעיף 'בסדר' נמצא את הביצועים שהם מספקים בהחלט. 

דיפאל S07 – מבחן דרכים
צילום: איתמר רותם

לזכותו של דיפאל S07, האבזור המאוד עשיר, מפרט הבטיחות המכובד, המרחב המרשים, נוחות הנסיעה (בניכוי כביש גלי), אופן הפעולה של יחידת הכוח, הטווח בנהיגה רגועה וגם הכישורים הדינמיים. 

כל זה מוצע במחיר של 202,000 שקלים – מחיר נאה לרכב במבנה, במפרט ובביצוע שכאלה – ומול התחרות הקשה בסביבה הקרובה דיפאל S07 מוסיף עיצוב חוץ נאה מאוד וסביבת נהג מושכת ביותר.

דיפאל S07 – מבחן דרכים
צילום: איתמר רותם