כמה דברים ממוקדים יותר על רכבי פנאי כעת. לסגמנט המדובר הצטרפו בחודשים האחרונים שני דגמים חדשים — טויוטה ראב 4, סיטרואן C5 איירקרוס — דגם אחר עבר מתיחת פנים ודגם נוסף מוצע בגרסה חדשה: בהתאמה, מאזדה CX-5, קיה ספורטאז‘. שניים (ראב 4, CX-5) מוצעים רק במחיר הגבוה מהרף הנמוך כיום (15-20 אחוזים), השניים האחרים (C5 איירקרוס, ספורטאז‘) גם בגרסאות שמחירן מביא אותן לתחום מחירים זה.
מי הגיע למבחן
טויוטה RAV4 החדש (דור חמישי, 2018) מוסיף להצעה ההיברידית הייחודית לטויוטה גם עיצוב בעל נוכחות. דגם זה, המוצע גם עם מנוע בנזין רגיל וגם עם הנעה כפולה, התייצב בגרסתו ההיברידית — 2.5 ליטר, 218 כ“ס, תיבה שפעולתה כמו־רציפה, הנעה קדמית —
ברמת גימור ‘איבולב‘ ומחירו עומד על 180,000 שקלים.
מאזדה CX-5 (דור שני, 2016), עבר מתיחת פנים ועדכונים נוספים. דגם זה הגיע למבחן בגרסת 2.0 ליטר 165 כ“ס עם תיבה אוטומטית, ברמת הגימור ‘אקזקוטיב‘ ומחירו עומד על 174,000 שקלים.
הצמד היפני כאמור, משחק מראש באזור מחיר גבוה, רחוק מגזרת “מחליפים את המשפחתית“.
סיטרואן C5 איירקרוס החדש (דור ראשון, 2018), שהצטרף לתחרות לא מזמן, מוצע גם ברמת מחיר נמוכה יותר. כדי להביאו לרמת המחיר של השניים הנ“ל, התייצב הדגם בגרסתו החזקה — 1.6 ליטר טורבו, 180 כ“ס, תיבה אוטומטית — ברמת הגימור הגבוהה ‘שיין פק‘, ומחירו 180,000 שקלים.
כולם יתמודדו מול הדגם הנמכר בסגמנט מזה חמש שנים, ומי שהתחיל את המהפכה הנוכחית בתחום זה — קיה ספורטאז‘ (דור רביעי, 2015) המחודש שמוצע לאחרונה גם בגרסת טורבו. המנוע והתיבה זהים לעבר — 1.6 ליטר, 177 כ“ס, תיבה דו־מצמדית — אך כעת הוא מגיע ללא הנעה כפולה ורק ברמת הגימור ‘פרמיום‘, ומחירו 170,000 שקלים.
בשבוע חם מאוד הפגשנו ארבעה דגמי פנאי קומפקטיים שמכוונים, כל אחד בדרכו הייחודית, למי שרוצה לקבל קצת יותר מהרכב שלו — לאו דווקא יותר “פנאי“; לכולם הנעה קדמית ואין להם יומרות שטח מעבר לנסיעת שבילים — בהספק ובאבזור. הבה נתחיל.
בסגנון אולמות התצוגה
עיצוב חיצוני. חלק משמעותי מגורם המשיכה של רכבי פנאי הוא המבנה שלהם ועיצובם. בכל הקשור להופעה, שניים בלטו בהשוואה לאחרים: טויוטה ראב4 וסיטרואן C5 איירקרוס.
עיצובו של ראב4 זוויתי, אגרסיבי, מרשים ורב נוכחות ויוצר מופע של רכב גדול ממה שהוא. ל־C5 איירקרוס הופעה ייחודית בזכות קווים מעוגלים, שילובי צבעים מעניינים, נראה גדול אפילו יותר מראב4 (הוא לא) ולא השאיר איש אדיש אליו.
למאזדה CX-5 ולקיה ספורטאז‘ עיצוב מוצלח מאד של רכב פנאי, אך הוא שגרתי קצת יותר ומגרה קצת פחות את העין. ל־CX-5 קווים עגלגלים ונקיים, מייצרים הופעה דינמית ומוכרת. גם אלה שאינם אוהבים את עיצובו של ספורטאז‘ הנוכחי, ימצאו כי הצבע הכחול שליווה את רכב המבחן ושלל נגיעות הכרום בגרסת הטורבו יצרו הופעה נאה מאוד.
סביבת נהג. עם כל הכבוד לעיצוב החיצוני, המקום בו נמצאים הוא פנים הרכב, וסביבת הנהג שב־C5 איירקרוס משכה אותנו יותר מהאחרות. העיצוב המקורי שובה את העין, שילובי הצבעים נעימים ולוח המחוונים המוקרן מרשים למראה. כמו בדגמי סיטרואן אחרים, השליטה ברוב המערכות נעשית דרך מסך המגע, וזה פחות מוצלח, אך כאן נוספו כפתורי תפעול חיצוניים (דימום/התנעה, מערכות בטיחות), וזה קצת יותר מוצלח. מושב הנהג, חלק ממרכיבי הנוחות הייחודיים לדגם (רק בגרסה זו), התעלה במסעד הגב שלו, אך בסיס רך מדי הביא אותו למקום השני בתחום. המרחב מלפנים היה הטוב בחבורה, למעט מרווח ראש מצומצם לגבוהים.
עיצוב סביבת הנהג בספורטאז‘ שגרתי בהרבה, אבל גוונים נאים והנדסת אנוש מצוינת, איכות החומרים הטובה (יותר למעלה) ואיכות ההרכבה המשובחת מוסיפות לו נקודות. המרחב לנהג טוב למדי, אך הקונסולה המרכזית הרחבה הפריעה לאחדים, ובורר ההילוכים במצבו הידני קרוב לירך. מושב הנהג (מופעל־חשמל) הוא הטוב ביותר, והיינו שמחים לתמיכה טובה יותר לגב.
ב־CX-5 סביבת נהג נקייה בעיצובה ואיכות החומרים היא הטובה ביותר, ואלה יוצרות ניחוח פרמיום. מסך המולטימדיה קטן ומתופעל רק באמצעות בורר עגול — מסך המגע אינו פעיל בנסיעה — אותו העדיפו אחדים, אחרים פחות. גם כאן המרחב מספק וגם כאן הקונסולה המרכזית הרחבה עשויה להפריע. המושב מופעל חשמל, אך בסיסו קצר וצר, שוקע בחלקו האחורי, וחסרה תמיכה טובה לגב תחתון.
עיצוב סביבת הנהג בראב4 ממשיך את זה של העיצוב החיצוני, עם שפע משטחים וזוויות, אך התוצאה כאן טובה פחות — כבדה להופעה ולא אחידה. טויוטה השתמשה בהרבה יותר חומרים רכים מאשר בדגם הקודם, אך משטחים רבים מדי הם הפחות מרשימים כאן, כמו אלה בדיפוני הדלתות, וגם איכות ההרכבה לא מתעלה. המרחב לנהג כמו באחרים, אך המושב הוא הפחות מוצלח — בסיסו קורס בחלקו האחורי, מסעד הגב חסר תמיכה מספקת ומיקום ידיות הכיוון למושב אינו נוח.
מרחב מאחור. CX-5 מציע את המרחב המוצלח ביותר לשני נוסעים — המושבים נוחים, ריפוד העור נעים, שטח החלונות נאה והמשענת המרכזית מושקעת במיוחד. דגם זה פחות מתאים לשלושה; המושב האמצעי קצר וצר במיוחד ושקע הטעינה לא יהיה נגיש מפני שהוא נמצא במשענת היד.
בכל הקשור לשלושה נוסעים, זה המקום בו C5 איירקרוס מתעלה; עם שלושה מושבים נפרדים לנוסעים (כמו במיניוואן קומפקטי), זה הרכב העדיף להסעת שלושה מבוגרים או ילדים במושבי בטיחות. מעבר לכך, כל אחד מהמושבים נע קדימה־אחורה על מסילה, וניתן לכוון את מסעד הגב. אלה גם המושבים הנוחים ביותר, ובסיסם הגבוה יחסית תורם לנינוחות ישיבה למבוגרים. שטח חלונות גדול מבטיח המון נוף לילדים משועממים בנסיעה. עם זאת, מרווחי הברכיים והראש מספקים — אבל עדיפים בדגמים האחרים; המושבים הצידיים קרובים מדי לדלתות, עלולים ליצור אי־נוחות אצל מבוגרים גדולי גוף היושבים שם, כדי חיסרון כאשר מדובר רק בשני מבוגרים; בגלל המבנה, אין משענת במושב באמצעי.
ספורטאז‘ מרווח מאחור, המושב עצמו גדול, אך למרות שיש לו אפשרות לכוונון מסעד הגב הוא פחות נוח וקו החלונות גבוה.
ראב4 אחרון בכל הקשור למרחב המחיה מאחור. מרווחי הברכיים והראש סבירים, אך בסיס המושב נמוך, מסעד הגב מוטה מדי ודיפוני הדלתות עשויים מחומר נוקשה ופשוט.
תאי מטען. כל הדגמים כאן מציעים תאי מטען גדולים ויעילים לשימוש. המוצלח מכולם הוא זה של C5 איירקרוס, המציע נפח הטענה של 580 ליטר במצב רגיל ועד 720 ליטר עם הזחת המושבים לפנים, ורצפה כפולה מוסיפה לא מעט לנפח. פתח ההטענה רחב, הדיפון טוב, יש בו שלל פתרונות עגינה, הכיסוי העילי קשיח והוא היחיד כאן עם פתיחה חשמלית, כולל בחיווי רגל. דגם זה הוא העשיר ביותר בתאי אחסון. לראב4 נפח הטענה דומה (580 ל‘) אך הכיסוי נגלל והדיפון ברמה נמוכה. ל־CX-5 נפח ההטענה הצנוע ביותר כאן (442 ל‘), אך תא המטען נראה גדול מזה של ספורטאז‘ (466 ל‘), והוא כולל כיסוי נגלל איכותי יותר מאלה שבראב4 ובספורטאז‘, והדיפון הוא האיכותי והמושקע ביותר כאן.
בדרכם של מבחני דרכים
מנועים, הילוכים, צריכת דלק. ארבעת המתמודדים הביאו איתם ארבעה מנועים/תיבות השונים זה מזה. כולם מספקים בכל מתאר נהיגה רגיל, אבל יש כאלה שהם טובים יותר, דבר הבולט בעומס רב (עלייה, עקיפה בכביש חד־נתיבי, גם וגם).
למאזדה CX-5 מנוע בנזין אטמוספרי בנפח 2.0 ליטר המפיק 165 כ“ס ו־21.4 קג“מ (4000 סל“ד) ומשודך לתיבה אוטומטית עם 6 הילוכים. הביצועים הם הפחות מרשימים כאן, וכדי לקבל את המיטב מהמנוע הזה צריך להעלות אותו לסל“ד גבוה, ואז הוא רועש. התיבה המצוינת פועלת באופן חלק ומגיבה בזריזות לדרישה לקיקדאון.
הביצועים של שלושת הדגמים האחרים טובים יותר, קרובים זה לזה אך הוגשו לנהג באופן שונה. המנוע המוגדש של C5 איירקרוס (1.6 ל‘, 180 כ“ס, 25.5 קג“מ) הוא הגמיש והשקט בחבורה, וביצועיו טובים מאוד, אך התיבה האוטומטית (8 הילוכים) משתהה בתגובותיה ופוגמת באפקטיביות תחת עומס. ראב4, היחיד כאן עם מערכת היברידית (2.5 ל‘, מנוע חשמלי, 218 כ“ס), מגיב בזריזות ללחיצה על הדוושה, לרוב היה הזריז ביותר (בהפרש קטן), אבל התיבה מעלה את המנוע לסל“ד גבוה באופן תכוף מדי, שם הוא מייצר רעש רב מדי.
בסיכום כלל התכונות, העדפנו את יחידת ההנעה של ספורטאז‘. המנוע המוגדש (1.6 ל‘, 177 כ“ס, 27 קג“מ) גמיש דיו, נושם היטב בסל“ד גבוה ולא נשמע יתר על המידה גם תחת עומס. למרות שהספקו נמוך מזה של ראב4, הביצועים בפועל אינם נחותים, והתיבה הדו־מצמדית (7 הילוכים) עזרה לא מעט בהעברה ישירה יותר של ההספק והמומנט. היא מעט איטית ביחס לבנות מינה, אך חלקה גם מהן וגם מזו של האוטומטית של C5.
צריכת הדלק של ראב4 ההיברידי הייתה הטובה ביותר, ועמדה על 11.1 ק“מ/ל‘, נתון מרשים ביותר לאור מסלול המבחן והביצועים. C5 איירקרוס שני, עם 9.4 ק“מ/ל‘; CX-5 אחריו, עם 8.6 ק“מ/ל‘; ספורטאז‘ אחרון עם 8.2 ק“מ/ל‘.
נוחות ואיכות נסיעה. בכל הקשור לנוחות נסיעה, סיטרואן C5 איירקרוס בלט מעל כל האחרים. אותם בולמים ייחודיים, שהרשימו גם במבחן הקודם שנערך לדגם, עשו את ההבדל. נוחות הנסיעה בעיר הייתה טובה, ולמרות שהפער לא גדול, הוא מוחשי וברור. מחוץ לעיר הרכב הרשים ממש, והתמודד בכבוד עם שברי אספלט נבזיים במיוחד. עם זאת, הריסון מעט חסר לפרקים, ועל גלי כביש נרשם נדנוד־מה. בנוסף לנוחות הטובה ביותר כאן, C5 הוא השקט ביותר בהשוואה לדגמים האחרים ושקט לכשעצמו. שילוב שתי תכונות אלה יוצר רכב שהוא הנוח והנינוח ביותר כאן.
מאזדה CX-5 היה שני בנוחות הנסיעה, הן בעיר והן מחוצה לה, והפגין ריסון עדיף על גלי כביש. עם זאת, הוא מעט פחות מוצלח בסינון בליטות קטנות וטיפול בשברים גדולים. בנוסף, הוא גם רועש במעט ומאפשר ליותר רעשי רוח ומנוע לחדור לתא. לקיה ספורטאז‘ כיול המתלים הנוקשה ביותר וחתך הצמיגים הנמוך ביותר (245/45-19); הוא זז לא מעט על מהמורות קטנות, הפתיע לטובה בטיפול בשקעים גדולים ורק שברים חדים הוציאו אותו משלוותו. רעשי הכביש בולטים יותר, אך רעשי הרוח והמנוע נמוכים מאלה של CX-5. טויוטה ראב4 רך במעט מספורטאז‘, ומוצלח ממנו במעט בסינון פגעי אספלט. עם זאת, רמת רעש הכוללת גבוהה — במיוחד רעשי כביש הבולטים כבר במהירויות נמוכות — ולכן, בתחום זה של איכות נסיעה העדפנו גם את ספורטאז‘ על פניו.
שבילים. כאשר עוזבים את הכביש, בלט במיוחד יתרון הבולמים של C5 איירקרוס ואלה עשו פלאים בשבילים; הטיול המשפחתי מעולם לא היה נוח יותר. שני ספורטאז‘ — נוקשה יותר, מסתדר פחות טוב עם אבנים שתולות (שוב אותו חתך…), אבל פעולת הבולמים המרוסנת שלטה היטב במרכב והעניקה תחושת ביטחון גבוהה. בדומה לקיה, גם ראב4 משדר חוסן בזכות מתלים מוצקים, אבל מתמודד פחות טוב ממנוע עם אבנים שתולות, ואותה רמת רעש גבוהה הייתה נוכחת גם בשביל. מאזדה מעט נוח ומעודן יותר כאשר השביל מסודר והקצב איטי, אבל נוחות הנסיעה נפגמת כאשר היצע האבנים השתולות עולה ו/או המהירות גוברת.
יכולת דינמית. בכל הקשור להתנהלות בכביש מפותל, הפגינו כל הדגמים יכולת מכובדת, ואלה אפשרו לצלוח פיתולים במהירות גבוהה בהרבה מאשר בנהיגה של יום־יום, בוודאי בטיול משפחתי, והציעו רמת בטיחות גבוהה. עם זאת, שניים עושים את זה טוב יותר. קיה ספורטאז‘ הוא המוצלח ביותר; אותם מתלים נוקשים מרסנים היטב את המרכב עם פניות והעברות משקל, הצמיגים מעניקים רמת אחיזה גבוהה, והתגובות להפניית הגה טובות. ההגה ודוושת הבלם לא מזהירים בכל מה שקשור לתחושה שהם מעניקים לנהג, אבל יכולת הבלימה מספקת בהחלט והיא הטובה ביותר כאן. מאזדה CX-5 הוא המהנה ביותר לנהיגה כאן, בזכות שלדה נהדרת ומכיוון שהוא הכי “מתנהג“, עם ישבן שמהדק בלינאריות את הקו; רק ההגה, שהוא מהיר בתגובותיו אך קל מדי, והתחושה המעט ספוגית בדוושת הבלם מקלקלים מעט. לסיטרואן C5 איירקרוס זוויות הגלגול הגדולות ביותר, אך כל עוד לא דוחקים בו הוא זורם בין הפניות בצורה נעימה. היכולת של טויוטה ראב4 בפניות טובה, אך תחת עומס נמוך מזה של האחרים, הוא מרחיב את קו הפנייה באופן בולט יותר, ובקרת האחיזה מגיבה באופן מעט בוטה.
התכנסות לסיכום
טויוטה ראב 4 מביא עימו עיצוב מרהיב ויחידת הנעה חזקה וחסכונית, אך הביצוע בתא הנוסעים מוצלח פחות, האבזור אינו נדיב — ובעיקר: נוחות הנסיעה ורמת הרעש הן הפחות טובות כאן. לכן, ראב4 מסיים מבחן זה במקום הרביעי.
מאזדה CX-5 נראה טוב, מעודן למדי, תא הנוסעים הוא האיכותי ביותר כאן, והוא משלב באופן המוצלח ביותר נוחות נסיעה והתנהגות. מנגד, מושב הנהג אינו טוב, היכולת בשבילים פחות מרשימה — ומעל לכל: יחידת ההנעה אינה מתעלה לרמה שמציעים המתחרים האחרים. CX-5 מסיים מבחן זה במקום השלישי, אבל בפער קטן מהמקום השני.
קיה ספורטאז‘, בגרסה שנבחנה כאן, היה הפתעת המבחן. רמת אבזור מכובדת, מרחב מצוין, ביצועים משובחים, יכולת מפתיעה בשביל (בייחוד בהתחשב במידות הצמיגים) — בקיצור: ספורטאז‘ מציע חבילה שלמה ומאוזנת ללא פשרות כואבות, וזו ממקמת אותו במקום השני ובפער קטן מהמקום הראשון.
סיטרואן C5 איירקרוס אינו מתעלה באיכות חומרים בכל חלקי תא הנוסעים, הנדסת האנוש אינה מזהירה, והמקום למבוגרים גדולי גוף מאחור בשני צדי הרכב מעט בעייתי. אלא ש־C5 מציע את סביבת הנהג הנאה ביותר לטעמנו, מפרט האבזור העשיר ביותר, מרחב הפנים היעיל והשימושי ביותר, הן לנוסעים מאחור והן בתא המטען, יחידת ההנעה שלו משובחת ויעילה — ומעל הכל: נוחות הנסיעה ואיכותה הן הטובות ביותר כאן, ובפער, ואלה מוצאות ביטוי גם בנסיעת שבילים. כל אלה, יחד עם אחריות מלאה של 5 שנים, הביאו את C5 למקום הראשון במבחן זה.
________________________________________
אבזור, בטיחות_____________________________
טויוטה ראב 4 E-Volve. הדגם שנבחן כאן הוא הפחות מאובזר ביחס לאחרים. במפרט: קיפול חשמלי למראות, מצלמת נסיעה לאחור בהתקנה מקומית, מולטימדיה עם מסך "8, בקרת אקלים מפוצלת. מערך הבטיחות עשיר, וכולל מערכת בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית ושמירה על נתיב הנסיעה.
מאזדה CX-5 'אקזקוטיב'. האבזור עשיר ומוצלח; תאורת לד מלאה, חלון שמש בגג, חיישני גשם, קיפול חשמלי למראות, מצלמה מקורית לנסיעה לאחור, מולטימדיה עם מסך "7 (מגע רק כאשר הרכב נייח) כולל אפל 'קארפליי', בקרת אקלים מפוצלת, מראה מתכהה אוטומטית, ריפוד עור מלא למושבים ומושב מופעל חשמל. מערך הבטיחות מקיף, וכולל מערכת בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה מנתיב ועמעום אוטומטי לאורות דרך.
סיטרואן C5 איירקרוס 'שיין פק'. הדגם שנבחן כאן, יחד עם ראב4, הוא היקר ביותר, אך בשונה ממנו, הוא המאובזר ביותר. במפרט: תאורת לד מלאה, חיישני גשם ותאורה, קיפול חשמלי למראות, חלון שמש פנורמי, מצלמה מקורית לנסיעה לאחור עם חיישני חנייה קדימה־אחורה ותצוגה ממבט־על, פתיחה/נעילה חשמלית של תא המטען, מולטימדיה עם מסך "8 ואפל קארפליי, בקרת אקלים מפוצלת, מראה מתכהה אוטומטית, ריפוד משולב בד־עור, לוח מחוונים מוקרן, מערכת חניה אוטומטית, כניסה ללא מפתח, משטח טעינה אלחוטי ועוד. מערך הבטיחות מקיף ביותר וכולל מערכת בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית עם שמירה על נתיב הנסיעה, התרעה על רכב בשטח מת ועוד.
קיה ספורטאז' 'פרמיום'. מפרט האבזור הנדיב כולל קיפול חשמלי למראות, מצלמת נסיעה לאחור עם חיישנים, חיישני תאורה וגשם, חלון שמש פנורמי, מולטימדיה עם מסך "8, אפל 'קארפליי' ו'אנדרואיד אוטו', בקרת אקלים מפוצלת, ריפוד משולב בד־עור ותפעול חשמלי למושבים הקדמיים, כניסה ללא מפתח ועוד. אבזור הבטיחות עשיר וכולל בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית ושמירה על נתיב הנסיעה.