שניהם עם יחידות כוח דומות, רמות גימור מקבילות ורק התצורה פחות זהה שכן ליבואן אודי יש רכב מבחן שכזה רק בתצורת קופה. אז נתחשב בזה לטוב ולרע.
המשתתפים
אודי Q5 הוצג ב־2008, הדור השני־נוכחי הושק ב־2016 וזה עבר מתיחת פנים ב־2020. הבסיס הוא רצפת MLBevo, והדגם מוצע בגרסאות בנזין ודיזל וגם בהיברידית־נטענת. עם מתיחת הפנים הוצע Q5 גם בגרסת קופה (ספורטבק) והיא זו שנבחנת כאן. מחיר הרכב, כאן בגרסת 299 כ"ס וברמת הגימור 'S ליין', הוא 410,700 שקלים.
ב.מ.וו X3 נחנך ב־2003, הדור השלישי־עכשווי ראה אור ב־2017 ועבר מתיחת פנים ב־2021. גם לדגם זה גרסאות בנזין ודיזל (וגרסת הקופה שלו היא הדגם X4). מחיר הרכב, כאן בהספק של 292 כ"ס וברמת הגימור 'M ספורט', הוא 424,000 שקלים.
הופעה
בכל הנוגע לעיצוב, אודי Q5 ממשיך להעניק את אותו עיצוב דינאמי עם כנפיים תפוחות ומרכב עגלגל יחסית, כשהפעם הגג משתפל מאחור כיאה לרכב פנאי-קופה ורק הצבע הלבן אינו עושה עמו חסד.
ב.מ.וו X3 זוויתי יותר, יותר קלאסי בצלליתו, סבכת ה'כליות' גדולה אך אינה מוגזמת והיא מובאת כאן בצבע כסוף מט המחמיא לרכב. גם הצבע החיצוני, כחול מטאלי כהה, נאה למדי.
תאי נוסעים
העיצוב ב-Q5 הוא אודי קלאסי: שמרני ונקי, פס דמוי אלומיניום עם כיתוב קווארטרו כמובן, שלא תשכחו שיש לכם כאן מותג ששינה את עולם הראלי. הראות החוצה עדיפה כאן, הן בשל קורות צד דקות יותר וזה שמראות הצד מרוחקות מהן.
איכות החומרים טובה, אם כי פחות מהבווארית, איכות ההרכבה פחות טובה ונרשם צקצוק מציק במיוחד מכיוון צג המולטימדיה בואכה פתחי המיזוג. אפרופו מיזוג, מערך השליטה נפרד וברור. בכלל, הנדסת האנוש טובה. לוח המחוונים מוקרן, נאה, ברור אך אינו יודע את השפה המקומית. צג המולטימדיה איכותי, גם הוא אינו מכיר את השפה המקומית והוא בעיקר קטן מזה של המתחרה.
ב.מ.וו X3 מציע עיצוב שמחד שמרני, ומאידך התצוגה הדיגיטלי שלו עכשווית. זאת אומרת, אין קווים בולטים ומצועצעים, אך יש לוח מחוונים שאינו מציג את הדברים בצורה מסורתית. הקורות עבות יותר ומראות הצד צמודות. איכות החומרים נהדרת, איכות ההרכבה מעולה, איכות הגימור רק בסדר, לדוגמה ידיות האחיזה בדיפוני הדלתות, או הגימור בתחתית המושבים הקדמיים.
חוץ מזה, צג המולטימדיה גדול, בעברית, והרזולוציה נהדרת. גם לוח המחוונים דובר את הניב המקומי. בקרת אקלים נפרדת כמו שאנחנו אוהבים, וגם כאן הנדסת האנוש טובה למדי.
אבזור
רמת גימור אחת לגרסה זו באודי Q5 ספורטבק, רמת גימור ספורטיבית – S Line. כשזה מתבטא בעיקר במושבים ספורטיביים עם תמיכה משופרת לירכיים ולגב ועם אפשרות להארכת בסיס המושב. המושבים מרופד עור תעשייתי, מתופעלים חשמלית כצפוי ויש זיכרונות רק למושב הנהג.
המושבים מציעים גם חימום וגם אוורור. יש כאן גם אבזור שאולי נראה "רגיל" אך מסתבר שלא – חגורות מתכוונות לגובה ובקרת שיוט אדפטיבית.
ב.ב.מ.וו X3 שקיבלנו יש חבילת M Sport (ישנה גם רמת אבזור' Executive' זולה יותר), גם מושבים ספורטיביים עם תמיכות צד משופרות הן לירכיים והן לגב, וגם אפשרות להארכת המושב. גם כאן ריפוד עור, אם כי בניגוד לבהיר הקלאסי של ההוא מאינגולשטאדט, לזה ממינכן ריפוד
אדום — וזה נאה ויוקרתי לא פחות
המושבים הקדמיים נוקשים, מחוממים, בתפעול חשמלי, אך כוונון לתמיכת גב תחתון רק במושב הנהג, וגם כאן רק לו יש זיכרונות. סביבת הנהג כהה יחסית — הן דיפון "העץ" בדשבורד והן דיפוני הדלתות השחורים. וכן, אני יודע ששחור אינו מוגדר כצבע, ותודתי למורה שושנה. גם כאן פקדים להעברת הילוכים מאחורי גלגל ההגה, אם כי הם איכותיים יותר למגע.
בלטו בחסרונם
בשניהם נעדרו משטח טעינה אלחוטי ומערך מצלמות היקפי. ב.מ.וו חסרו לנו אוורור למושבים הקדמיים, משענת יד מתכווננת גובה ומרחק, כיוון גובה לחגורות הבטיחות ובקרת שיוט אדפטיבית.
יש לציין כי ניתן לרכוש בתוספת של 10,000 ש"ח חבילת SE המוסיפה בקרת שיוט אדפטיבית ומערכת שמע של הרמן קרדון (!). התמורה ביחס למחיר החבילה משתלמת ואנחנו ממליצים בחום לקחת אותה על פני רמת הגימור הסטנדרטית.
מושב אחוריים
באודי Q5 בסיס המושב נוח, ויש מקום לראש כל עוד אתם לא בגובה 1.90 מ' ומעלה, אם להתרשם מזה ששותפי למבחן מתנשא לגובה 1.87 מ' ולא גירד עם פדחתו את ריפוד הגג, אך בהחלט בעין לא מזוינת היה נראה שכן. לעומת זאת, אם ישב במושב באמצעי, המוגבה, שלא רק שהוא מוגבה אלא שכאן לא עשו קימורים לראש בריפוד הגג ואז בכלל אין מקום. שכחו מזה.
עם זאת, צריך לזכור שלמבחן לא התייצבה הגרסה הרגילה אלא גרסת הקופה ובהחלט סביר להניח שבגרסה הרגילה המצב עדיף משמעותית. משענת הגב סבירה ובעלת אפשרות לכיוון הזווית. יש משענת יד וברגע שתשתמשו במחזיקי הכוסות שבתוכה, היא כבר לא תהיה משענת יד. תעלת גל הינע גבוהה מאוד. מאוד.
הראות החוצה סבירה והתאורה לנוסעים אמנם נראית כמו זאת של היושבים לפנים, אבל היא אינה נדלקת בליטוף. ככה זה, פחות משקיעים ביושבים שם. לחצנים רגילים. לפחות יש פתחי מיזוג עם שליטה על טמפורטורה. יש גם שקע 12 וולט.
בב.מ.וו X3 (בגלל שהוא לא בתצורת קופה כמו ה-X4) מרווח הראש טוב משמעותית, בעיקר גם היושב במרכז יכול ליישר את הראש. בכל הנוגע לברכיים וכפות רגליים, דומה. בסיס המושב סביר בנוחותו, אם כי מעט קצר. הוא עדיף לשלושה, אבל מפסיד בנוחות לשניים.
משענת הגב נוחה אך אינה בעלת כיוון זווית. יש משענת יד במרכז וגם כאן באם תאכלסו את מחזיקי הכוסות, איבדתם את ייעודה. באם לא, תגלו שהיא מעט עדיפה על זו שבאודי.
הראות החוצה ב-X3 עדיפה, הן מחלונות הצד והן מהגג הפנורמי שגדול משמעותית. יש בקרת אקלים הכוללת לא רק טמפרטורה כמו באודי, אלא גם כיוון זרימת האוויר ויש אפשרות גם לאוורור לכפות הרגליים. אין כיסים בגב המושבים הקדמיים כמו באודי ואין שקע 12 וולט, אך יש צמד שקעי USB-C. ובעיקר: איכות החומרים עדיפה, יוצרת את התחושה שלא חסכו עליכם. גם תאורת האווירה מרשימה יותר.
אחסון
ב־Q5 תאי האחסון פחות גדולים ויעילים מאלו שב־X3, אך תא כפפות מרשים יותר מפצה על כך. סוג של תיקו בהשוואה הלא מאוד חשובה הזאת.
תאי מטען
תא המטען של אודי Q5 ספורטבק, למרות מבנה הקופה גבוה במעט מזה של ה-ב.מ.וו, אם כי היתרון הזה זניח. הרצפה לא מתרוממת, שכן יש רק סוללות תחתיה. המפתח סביר, כך גם גובה ההטענה. יש ווי תליה, יש ארבעה ווי עגינה, יש תאורה בכל צד, יש רשתות וגומי לעגינה. יש גם קיפול מהיר לגב המושבים ואז מתקבלת רצפה שטוחה יחסית.
לתא המטען ב־X3 נפח של 450 ליטרים בגרסה זו, ונראה שתוכנן לאחר מעשה (היברידי־נטען), ולא לפניו. אמנם המפתח סביר, אבל סף הרצפה לאחר 20 סנטימטרים מוגבה ב־7 סנטימטרים, מעיד על הסוללות שמישהו נזכר שצריך להתקין תחתיה.
לזכות ה-X3 יש את אותם ווי תליה, הן בסוג והן בכמות ויש גם תא תחת הרצפה לכבלי ההטענה, בניגוד לתיק ההוא שזרוק בתא שבאודי... אין קיפול מהיר למושבים. ואולי זה בשביל שלא תראו שהרצפה לא מפולסת כשהם מקופלים, בגלל הבליטה ההיא של ההוא שלא זכר.
שניהם מציגים נפח כמעט זהה של 450 עד 455 ליטר, לטובת האודי, בשניהם אין גלגל חלופי.
מנועים, ביצועים, טווח
בכל הנוגע ליחידות כוח, המצב דומה, אם כי נראה שבאודי, יש קצת יותר כמעט בהכל- בהספק, במומנט וגם בביצועים. זה הזמן גם להגיד, שגם במשקל... 2150 קילו לאודי, 2065 לב.מ.וו, ובהחלט ייתכן שזה כתוצאה של כמות סוללות גבוהה יותר באודי - 17.9 קוט"ש לעומת 12 קוט"ש. בכל מקרה, להלן הנתונים:
אודי
מנוע 2.0 ליטר טורבו-בנזין שיחד עם מנוע חשמלי, מפיקים 299 כ"ס ב-5,250 סל"ד ונתון מומנט של 45.9 קג"מ ב-1,600 סל"ד. ליחידת הכוח הזאת תיבת הילוכים אוטומטית-רובוטית דו-מצמדית עם שבעה יחסי העברה וההנעה היא לכל הגלגלים.
ב.מ.וו.
מנוע 2.0 ליטר טורבו-בנזין שיחד עם מנוע חשמלי, מפיקים 292 כ"ס ב-5,000 סל"ד ונתון מומנט של 42.8 קג"מ ב-1,350 סל"ד. תיבת ההילוכים הינה אוטומטית-פלנטרית עם שמונה יחסי העברה וההנעה גם כאן, היא לכל הגלגלים.
ביצועים על הנייר
אודי – 6.1 שניות ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית 239 קמ"ש. ב.מ.וו – 6.4 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית 235 קמ"ש.
ביצועים בפועל
ידו של Q5 הייתה כמעט תמיד על העליונה. בתאוצה מעמידה, תיבת ההילוכים באודי עושה את ההבדל, כשהיא מגיבה ומעבירה הילוכים מהר יותר בעוד תיבת ההילוכים בב.מ.וו מכינה את עצמה בנועם יותר. כך שמעמידה ל-100 קמ"ש היא פותחת פער מרשים, ובמהירויות ביניים היא מגיבה מהר יותר, מתייצבת מעט מלפנים והפער הלא כזה גבוה, נמשך עד למהירויות צפוניות עד צפוניות-מערביות.
בכל מקרה, הביצועים של שניהם בכביש הציבורי, כולל במצבי עומס קיצוניים, מכובדים ביותר. פעולת שתי יחידות ההנעה טובה, ושילוב ההילוכים נעים וחלק עם יתרון קל לב.מ.וו בתחום זה.
צריכת הדלק במבחן
למרות המערך ההיברידי־נטען, כנראה שבגללו, צריכת הדלק לא הרשימה באודי, עוד פחות בב.מ.וו – עם ממוצע של ליטר לכל 8.8 קילומטרים לאודי ו-7.8 לב.מ.וו. יש לציין כי הטווח על נסיעה חשמלית נע בין 40 קילומטרים (ב.מ.וו) ל-60 קילומטרים (אודי) וזהו נתון שישפר בקלות את צריכת הדלק. בטח לאלה שמקום העבודה לדוגמה, נמצא בטווח הקילומטרים האלה.
נוחות ואיכות נסיעה
עירונית
אודי Q5 ספורטבק מטפל בפסי האטה או שתיקונים ושברים בצורה נאותה עד טובה, אבל זה לא מספיק אל מול ב.מ.וו X3 שעושה כמעט הכל טוב יותר, למעט אולי מעבר מהיר, בהגזמה, על פסי האטה. אם לנתח זאת לפרטים, אספר שהמהלך הראשוני של מתלי האודי, נוקשה יותר ובכלל, הכיול פחות משויף לתוצאה פחות מעודנת, אם כי שוב, נאותה עד טובה בסך הכל.
למעשה מעבר לזה שכיול המתלים טוב יותר בב.מ.וו X3, גם בידוד הרעשים עדיף אצלו וזה ברמה כזאת שביחס לאודי Q5 בכל הנוגע לשקט, התחושה היא כאילו אתם נמצאים ברכב מסגמנט גבוה יותר.
בינעירונית
המצב כאן אינו שונה, ובעוד כיול שמתלים של אודי Q5 סביר בהחלט, זה של ב.מ.וו X3 מבצע טוב יותר, אם כי כאן הפער בכל הנוגע לשקט בתא הנוסעים רק גדל, שכן כרגע רעשי הכביש גדולים יותר ולזה מצטרפים רעשי רוח. איכות הנסיעה ללא ספק טובה יותר בב.מ.וו X3.
שביל
במהירות של עד 60 קמ"ש, בשביל כבוש עם מספר הפתעות בדמות שינויי גובה ובורות, ב.מ.וו X3 הפגין עליונות בדמות נוחות נסיעה טובה בהחלט, בתוספת שקט מופתי הן מהגלגלים והן מהמתלים. תוסיפו לזה את הצקצוקים החוזרים ונשנים בתא הנוסעים של אודי Q5 וקיבלתם מנצח חד משמעי.
דינמי
ההתנהגות מעט שובבה יותר באודי, ומעט משויפת יותר בב.מ.וו, ואולי בגלל זה בקרת האחיזה מתערבת מהר יותר באודי ובאגרסיביות יחסית. אודי Q5 "חי" יותר בכביש מעוקל, אך קשה להתעלם מזה שהיכולת של ב.מ.וו X3 טובה יותר, והוא מעניק יותר רוגע ובטחון. גם משקל ההגה עדיף אצלו.
לאחר שקלול
אף אחד מרכבי הפנאי שנבחנו הציג עליונות גדולה על מתחרהו. לאחד צריכת דלק, טווח על חשמל וביצועים, לאחר איכות נסיעה טובה יותר וגם תא נוסעים עדיף. בכל הנוגע למחיר, יתרון קל למתחרה מבוואריה, אך יש להזכיר שאם תעמידו מולו את ה-Q5 שאינו בתצורת ספורטבק, הפער כבר לטובת ההוא מאינגולשטאט. ועדיין, כשמשקללים הכל, מבינים שב.מ.וו X3 עושה את רוב המטלות החשובות בצורה עדיפה ולכן הוא המנצח שלנו.