הם אמורים לארוז את עצמם בטביעת גוף קטנה שתהיה יעילה בעיר אבל גם מספיק מרווחת ושימושית לכל צורך על-סף המשפחתי; הם צריכים להיות זריזים וגם מאוד חסכוניים; תנוחת הישיבה נדרשת להיות גבוהה; מעטפת השימוש שלהם אמורה לאפשר יציאה מכבישי האספלט אל השבילים לטיולים מעמיקים; חשוב שיהיו נוחים לכניסה, ליציאה, לרתימת ילדים ולהתרתם, להעמסת שקיות וסלים וגם עגלה, אולי שתיים.
בקיצור: המון ציפיות.
מצד שני יש תקרת מחיר, וזו חייבת להיות נמוכה משמעותית מזאת של משפחתית, בוודאי דגמי פנאי קומפקטיים (C-SUV). כי אם לא, אז מה עשינו?
עם רשימת המטלות הנ"ל והתנאים הצמודים המדוברים יצאנו למבחן לבדוק שני דגמי פנאי קטנים ולהשוותם זה לזה. יש להם הרבה מהמשותף, מעבר לחברותם באותה קטגוריה; טויוטה יאריס קרוס וניסאן ג'וק הם שני דגמים היברידיים, שניהם יפניים, שניהם נמכרים במחירים קרובים, שניהם מיועדים לאותו קהל יעד ושניהם הגיעו לכאן בחודשים האחרונים לאחר שעברו מתיחת פנים.
עכשיו, כל שנותר לעשות הוא להשוותם סעיף אחר סעיף, ואז לסכם, כדי ללמוד מי מהם עדיף בכל מה שקשור למטלות השימוש ולמרכיבי הנהיגה.
המתמודדים: היסטוריה, הקשר
ניסאן ג'וק אינו זה ש'המציא' את קטגוריית הפנאי הקטן; הונדה HR-V מ-1998 היה ראשון (וממש לא הצליח). אלא שג'וק, שהוצג ב-2010, היה לרב-מכר היסטרי, פרח בצורה בלתי רגילה בכל העולם ופתח את הסכר לשיטפון של מתחרים. הוא אגב היה גם דגם פנאי ראשון שלא עוצב כמו רפליקה של רכב שטח, והקהל ממש אהב גם את זה.צרות ארגוניות בשורות ניסאן גרמו לדחייה בהצגת הדור הבא, שהגיח לבסוף ב-2019, תשע שנים ארוכות אחרי הראשון. הגרסה ההיברידית החשובה התעכבה בעוד שלוש שנים – בין היתר בשל מגפת הקורונה ומשבר השבבים. כעת הוא מגיע גם אחרי מתיחת פנים שכוללת שינויים גדולים בסביבת הנהג ועיקרה צג מרכזי בגודל "12.3 שמחליף צג קטן יותר ("8) עם מערך תפעול שונה אשר גם כולל ממשקי קישור אלחוטיים. כדי לאכלס את הצג החדש, הקונסולה המרכזית שונתה ואיתה מוקמו מחדש חלק מהמתגים, לוח המחוונים המוקרן חודש וכולל אפשרויות תצוגה שונות, תא הכפפות גדל (עוד 6 ל'), בלם החנייה החשמלי היה לתקני ואיכות החומרים שופרה. בנוסף נעשו עדכונים גם במפרט הבטיחות, אך המפרט אינו מלא. יש בלימה אוטונומית ותיקון סטייה מנתיב, אין בקרת שיוט אדפטיבית.
טויוטה הייתה הראשונה שהציעה רכב פנאי – הדגם הקומפקטי ראב4 מ-1994 – במהלך השנים הציגה דגמים גדולים יותר, גם בקטגוריה זו, אבל את הקטגוריה שמתחת היא פספסה בענק. רק ב-2020, עשור אחרי ג'וק, טויוטה הציגה את הפתרון שלה לתחום, יאריס קרוס. דגם זה מחובר ישירות, כך גם לפי השם, לסופרמיני יאריס ומבוסס על הרצפה העכשווית הנקראת 'TNGA' בגרסתה הקטנה (GA-B). מאז הספיק הדגם לעבור מתיחת פנים קלילה שעיקרה קוסמטיקה, מסך מולטימדיה ולוח מחוונים חדשים, ומערכות בטיחות אקטיביות משופרות. בחו"ל נוספו במסגרת מתיחת הפנים גם מנועים היברידיים מחוזקים, אבל אנחנו מקבלים את אותה יחידת כוח שהייתה לפני כן.
היברידי: מפרט, מחירים
יחידת ההנעה של הג'וק ההיברידי לא שגרתית: היא משלבת בין מנוע בנזין (1.6 ל', 94 כ"ס, 15.1 קג"מ) לחשמלי (49 כ"ס, 20.9 קג"מ); אולם המנוע החשמלי הוא זה שמניע את הרכב, ומנוע הבנזין טוען את הסוללה ומתפקד כמאריך-טווח בלבד כל עוד הרכב נע עד 55 קמ"ש. מעל מהירות זו ו/או בעת מאמץ, מנוע הבנזין תופס פיקוד, אבל מכיוון שאינו מחובר ישירות לגלגלים המניעים התפוקה שלו מועברת תמיד דרך המנוע החשמלי.מסובך? חכו, עוד לא סיימנו, כי אל מערך המנועים הזה משודכת מערך הילוכים שגרתי עוד פחות: תיבה של שני הילוכים משמשת את המנוע החשמלי, ותיבה נוספת של ארבעה הילוכים משרתת את מנוע הבנזין. אל אלה מצטרף מנוע עזר חשמלי משני בהספק 20 כ"ס המשמש לתחילת התנועה ולהעברת הילוכים; אין צורך בסנכרון וכך נחסך הצורך במצמד. משך ההאצה ל-100 קמ"ש הוא 10.1 שניות והמהירות המרבית היא 166 קמ"ש.
טויוטה יאריס קרוס מוצעת כאן עם מנוע בנזין אטמוספרי בנפח 1.5 ליטר, 3 צילינדרים, המייצר 92 כ"ס ויחד עם המנוע החשמלי מתקבל הספק משולב של 116 כ"ס. התיבה מסוג מפצל-כוח שהתנהלותה קרובה לרציפה, ההנעה קדמית והביצועים הם: 11.2 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 170 קמ"ש.
למבחן הגיע טויוטה יאריס קרוס ברמת האבזור 'אורבן', הבכירה מתוך שתיים, ומחירה 155,000 שקלים. ניסאן ג'וק התייצב ברמת האבזור 'אסנטה טק', הבסיסית מתוך שתיים בגרסה ההיברידית, ומחירה 159,000 שקלים.
בחוץ: ממדים ועיצוב
בכל הקשור לממדים, לג'וק יתרון מובנה וגדול בגלל בסיס הגלגלים הארוך ב-7.6 ס"מ: 263.6 ס"מ מול 256 ס"מ. האורך והרוחב בג'וק גדולים יותר, הגובה זהה בפועל: אורכו 421 ס"מ, רוחבו 180 ס"מ, גובהו 159.3 ס"מ; בקרוס: 417 ס"מ, 177 ס"מ, 159.5 ס"מ. לג'וק מרווח גחון גבוה יותר, 18.4 ס"מ מול 16 ס"מ וגם החישוקים גדולים יותר: "17 מול "16.כל אלה גורמים לג'וק להיראות לא רק כמי שנמצא בדרך לסגמנט שמעל, אלא גם מקנים לו פרופורציות עדיפות, מכיוון שקרוס בין השאר נראה צר וגבוה, והמרווח הגדול בין הגלגלים לבין בתי הגלגל רק מוסיף לפרופורציות המוזרות ביחס.
בפנים: סביבת נהג
סביבת הנהג בג'וק נראית עשירה יותר עם חומרים מזמינים יותר ומסכים גדולים ומודרניים יותר. קל להתאקלם בג'וק בין השאר מכיוון שפריטים רבים מתופעלים דרך הלחצנים שעל גלגל ההגה ולוח המחוונים החדש מציע אפשרויות רבות לתצוגה. מכיוון שלא הכל נשלט דרך המסך המרכזי החיים פשוטים יותר. בנוסף לכל אלה התצוגות בעברית, יש חיבור אלחוטי לאפל קאר פליי ואנדרואיד אוטו, ובאופן כללי רשימת האבזור ארוכה משמעותית עם טעינה אלחוטית לסלולר, תאורה פנימית עשירה יותר הכוללת גם תאורת אווירה, ריפוד דמוי עור, כניסות USB גם מאחור ועוד.אבל לא הכל מושלם, למשל משטח בקרת האקלים מסתתר מתחת לפתחי האוורור ומי שישב גבוה יתקשה לראות את כל התצוגה או את מתג ההפעלה ל-'E פדאל' שמחזק (אך לא מאוד) את הבלימה הרגנרטיבית ונמצא גם הוא מחוץ לקו הראייה.
ביאריס קרוס סביבת הנהג תכליתית למדי, וזו עשויה מחומרים שאיכותם מעורבת; אלה למעלה סבירים, אך מיד בהמשך הם נוקשים וגסים, כמעט ללא דיפונים או משטחים רכים להניח עליהם את היד. הכל משדר קשיחות ועמידות והיינו מעריכים אם טיוטה הייתה משלבת פתרונות יותר יצירתיים מאשר אוסף של כיסויים ריקים שמזכירים את כל מערכות האבזור החסרות כאן. גם חלק מהכפתורים פחות נגישים כמו מתג הבחירה בין מצבי הנהיגה או מתג המעבר לנסיעה על חשמל בלבד הנמצאים במורד השדרה המרכזית.
מערכת המולטימדיה ביאריס קרוס חודשה גם היא במסגרת מתיחת הפנים, היא נאה, דוברת עברית ופשוטה להבנה, אבל המסך קטן יחסית ("8), והיא פחות נוחה לשימוש כי כבר אין חוגות בצדדים, והיא גם לא מציעה חיבור אלחוטי לסלולר.
לג'וק מושב קדמי ארוך עם תמיכה מעולה לגב ולירכיים. לא מצפים לזה ברכב שכזה. תנוחת הנהיגה טובה, שדה הראייה לפנים טוב, זה לאחור מוגבל.
השילוב של תנוחת נהיגה גבוהה, מכסה מנוע שטוח ודשבורד נמוך יחסית, יוצרים ביאריס קרוס מרחב אוורירי עד קו החלונות. אבל מתחת לכך הקונסולה המרכזית הרחבה יחסית ובעלת המבנה האנכי יצרה מרחב מעט צפוף. המושב עצמו קצר, מחסיר תמיכה והיה פחות נוח בנהיגה ארוכה.
בסיס הגלגלים הארוך יותר של הג'וק מעניק ליושבים מאחור מרחב עדיף עם יותר מקום לכל כיוון וגם גבוהים יוכלו לשבת מאחור. איכות החומרים פשוטה יותר מזו שלפנים אבל ידיות הדלתות מרופדות, יש תאי אחסון גדולים בדלתות וגם שקעי USB שאין ביאריס קרוס.
המושבים בג'וק רכים יותר ונעימים יותר בתחושה הראשונית, אבל במשענת יש בליטה בחלק התחתון של הגב שפחות נוחה לאורך זמן. גם המושבים הקדמיים הגדולים מעט מפריעים לשדה הראיה לפנים, אבל בגלל שיש יותר מקום התחושה פחות קלסטרופובית.
ליאריס מפתח דלת מאוד קטן ולכן הכניסה והיציאה אינן נוחות. לאחר שמתיישבים מוצאים כי יש מספיק מקום וביחס לג'וק המושבים נוחים יותר, אבל באזור זה בולטים חומרי דיפון פשוטים ובסיסיים עוד יותר מאלה שמלפנים.
ליאריס קרוס תא מטען גדול יותר (397 ליטר לעומת 354 ליטר). הוא שימושי, יש לו רצפה בשני גבהים וגומות יעילות משני הצדדים. ג'וק מציע מפתח דומה, ומוסיף אבזור כמו ווים, תאורה וגלגל חלופי (קטן) שאינם קיימים ביאריס קרוס. בנוסף, חומרי הדיפון ביאריס קרוס דלים יותר וכיסוי תא המטען דקיק וגמיש ויש לכך ביטוי גם בבידוד הרעשים.
מנוע ותיבה: ביצועים וצריכה
לג'וק הספק גבוה משל יאריס קרוס (143 כ"ס לעומת 116 כ"ס) וגם מומנט עדיף (15.1 קג"מ לעומת 12.2 קג"מ), ויש לכך ביטוי בביצועים. בזינוק מעמידה יאריס קרוס מתקדם מהר יותר במטרים הראשונים, אבל בהמשך ג'וק עובר אותו במרחק של רכב. בתאוצות ביניים מכל מהירות – 30, 50, 70 קמ"ש – ג'וק מגיב מהר וחזק יותר, בפער שגם הולך ומתגבר.לכשעצמו, המנוע ביאריס קרוס מציע קצב נאה וצבירת מהירות סבירה. התיבה הרציפה יעילה מאוד וברוב הזמן גם מאפשרת מיצוי יכולת המנוע באופן מיידי. אבל כשרוצים מעט יותר "מביצועים סבירים", צריך לסחוט את הדוושה ואז התיבה הרציפה ממקמת את סל"ד המנוע גבוה מאוד, והרכב רועש.
ג'וק מציע לא רק ביצועים עדיפים אלא גם התנהלות נינוחה יותר בזכות יחידת הכוח המתוחכמת. בגלל שרק המנוע החשמלי יכול להניע את הגלגלים ואילו מנוע הבנזין רק ממלא סוללה, אין הלימה בין עומק דוושת הגז לתיבת ההילוכים והמנוע. לפעמים הדוושה יכולה להיות בסוף מהלכה, אבל מנוע הבנזין נשאר בסל"ד קבוע באמצע הדרך, ולפעמים בחצי דוושה מנוע הבנזין נותר מונוטוני בסל"ד יחסית גבוה. הרעש בג'וק נשמע אבל הבידוד המוצלח שומר על דציבלים נמוכים מהמוצע בקטגוריה.
לשניהם יש יכולת מסוימת לנסיעה על חשמל אבל היא מאוד מוגבלת ותלויה גם במהירות הנסיעה וגם בעומק הדוושה.
בסוף יום המבחן במשאבת הדלק גילנו פערים לא גדולים בצריכת הדלק; זו ביאריס קרוס עמדה על 13.7 ק"מ/ל', בג'וק הייתה 13.2 ק"מ/ל'.
מתלים ובולמים: נוחות והתנהגות
ברכב קטן, בוודאי גבוה ביחס, כל העניין של נוחות ויכולת דינמית הופך מורכב יותר, ובמבחן הזה שני הדגמים לא מתעלים בכל הקשור לאיכות הנסיעה ולהתנהגות.בעיר, שניהם מציעים לנוסעים נוחות נסיעה סבירה, לא יותר. עד 20 קמ"ש ג'וק סופג טוב יותר את כל השיבושים, בשעה שמעבר לכך ועד ל-60 קמ"ש לערך יאריס קרוס עדיף על כל אותם סוגי השיבושים. ממהירות זאת ומעלה, שעיקרה מחוץ לעיר, היתרון חוזר לג'וק שסופג טוב יותר כל פגם אספלט וריסון המרכב שלו עדיף, ואילו יאריס קרוס נותר יחסית מחוספס במעבר על שיבושים.
איכות הנסיעה מוצאת ביטוי גם בבידוד הרעשים וכאן ג'וק נמצא עדיף בגלל שפעולת המנוע שקטה יותר, גם בגלל בידוד עדיף וגם כי במאמץ מנוע הבנזין לא תמיד מצטרף לחגיגה. רעשי רוח וצמיגים נשמעים מאזור 100 קמ"ש אבל לא מתגברים עם עליית הקצב. לעומת זאת ביאריס קרוס המנוע רועש יותר גם בגלל פעולתו שלו, מאפייני התיבה הרציפה וגם בגלל הבידוד החסר כמו המדף הרך של תא המטען. בנוסף, ברכב נשמעים יותר גם רעשי רוח וכביש.
לשניהם יכולת דינמית גבוהה וטובה שתספק כל צורך רלוונטי. יאריס קרוס מביא עמו שלדה "מתנהגת", עם חלק אחורי המשתף פעולה ותגובה טובה להפניה, עם זאת, בעומס הוא פחות מרוסן והאחיזה שלו פחות דביקה בין היתר גם בגלל מידות הצמיגים המכוונים פחות לכך. ג'וק נטוע יותר, עם פחות תנודות גוף במעבר בין פניות, עם הגה בעל משקל ודיוק עדיפים ואחיזה גבוהה יותר. לשניהם בלמים טובים, ביאריס קרוס הם מעניקים תחושה מעט טובה יותר.
בטיחות: מערכות, התנהלות
לשני המתחרים ציון מרבי של 5 כוכבים, אלא שבמפרט ובאופי הפעולה יש הבדלים משמעותיים. במפרט הבטיחות של ג'וק בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, זיהוי תמרורים ועמעום אורות אוטומטי. אבל מערכת תיקון הסטייה פועלת באופן מציק על ידי הפעלת הבלמים, ויש לא מעט צפצופי אזהרה גם כאשר לא ממש צריך אותם.ליאריס קרוס מפרט בטיחות עשיר משמעותית שכולל גם בקרת שיוט אדפטיבית וגם שמירה על מרכז הנתיב. בהתקנה מקומית נוסף גם ניטור שטח מת הפועל היטב. המערכות כאן פועלות טוב ובאופן עדיף משמעותית מאשר אלה שבג'וק.
סוף דבר: סיכום הדברים, העדיף
לטויוטה יאריס קרוס עיצוב נאה, מושב אחורי נוח, ביצועים טובים לכשעצמם, צריכת דלק טובה מאוד ומפרט בטיחות משכנע. מנגד, סביבת הנהג בינונית בחומרים, גימור, הופעה ואבזור. בנהיגה הרעש נוכח מאוד ונוחות הנסיעה בסדר בעיר ובינונית מחוצה לה. התוצאה הכוללת היא שמדובר ברכב תכליתי אך פשוט.ניסאן ג'וק נראה מצוין גם כיום, מציע יכולות נאות ביחס למקובל בקטגוריה. בהשוואה מול יאריס קרוס הוא טוב ממנו כמעט בכל תחום, ובאלה שלא, כמו צריכת דלק, הפער מאוד קטן. רק בסעיף אחד יאריס מתעלה ללא עוררין וזה היצע מערכות הבטיחות בכלל, פעולת תיקון סטייה מנתיב בפרט. פער המחיר ביניהם קטן מאוד, 4,000 שקלים.
אי לכך, המנצח שלנו במבחן ההשוואתי של רכבי הפנאי הקטנים ובפער, הוא ניסאן ג'וק.