AIWAYS U5 2022 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
ב-2021 החל שיווק דגמי חברת ׳אייווייס׳ הסינית בישראל. הדגם הראשון של החברה הוא U5, שהוצג ב-2018 – רכב פנאי קומפקטי בהגדרתו (C-SUV), אך ממדיו ממקמים אותו בקטגוריה הבינונית הגדולה יותר (D-SUV).
ל-U5 מנוע המייצר 204 כ"ס ו-31.6 קג"מ, וההנעה קדמית. הסוללות הן ליתיום-יון 63 קוט"ש, ואלה מעניקות לרכב טווח של 410 ק"מ ב'סטנדרט', 400 ק"מ ב'פרמיום'.
האבזור עשיר גם ברמת הגימור 'סטנדרט', הכוללת תאורת לד, חישוקי "17, מצלמות היקפיות, מפתח חכם, תפעול חשמלי למושבים, בקרת אקלים, צג מולטימדיה גדול "12.3 ומחוונים מוקרנים. ברמת הגימור 'פרמיום' מתווספים חישוקי "19, גג זכוכית, תפעול חשמלי לדלת האחורית, צג מגע נפרד לבקרת האקלים, חניה אוטומטית וריפוד עור.
מערך בטיחות עשיר הכולל מערכת בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים היקפי ובקרת שיוט אדפטיבית. הדגם נבדק ב-2019 ע"י יורו NCAP וזכה לציון של שלושה כוכבים בלבד.
עם זאת, מהיצרנית נמסר כי כלי הרכב המשווקים כיום בישראל הם לאחר עדכון בטיחותי שצפוי להוביל לציון טוב יותר באם הדגם יבחן מחדש (נדגיש, הדגם טרם נבחן מחדש).
-
עיצוב ונוכחות
אייווייס U5 מפתיע ומאכזב במבט ראשון. החרטום נטול השבכה אולי מרמז על שימוש בחשמל, אבל יוצר רכב ללא פרצוף ועם מראה מוזר. שאר מרכיבי העיצוב מוצלחים יותר, בייחוד החלק האחורי עם קו התאורה הרוחבי.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג נעימה למראה בזכות גוונים בהירים, ריפוד עור ועיצוב נעים ונקי. אולם רוב משטחי הפלסטיק אינם איכותיים במיוחד למגע.
צג המולטימדיה הגדול בולט, אבל הוא גרם לכך שמול הנהג חסר פתח אוורור, וזה לא מבטיח לקראת הקיץ הלוהט. תא הכפפות נשכח, פשוט איננו, וחסרונם של פתרונות אחסון נוספים בסביבת הנהג מורגש.
מערך המולטימדיה שופע אפשרויות שליטה, אך הוא איטי והתפעול מחייב יותר מדי תשומת לב ויותר מדי מעברי תפריטים.
מושב הנהג אינו מאוד נוח. המרחב מאחור ענק.
תא המטען גדול בהרבה בפועל ממה שעולה מהנתון הצנוע, 432 ליטרים.
 
-
מנוע וביצועים
במצב רגיל הרכב נמרץ ויאתגר, ובמצב 'ספורט' תופתעו מהדחף שמייצר המומנט הנאה. פעולת המנוע נעימה, אך זה משמיע לעיתים קול שריקה, וגם מערכת הקירור עשויה להישמע. קצת יותר מפריע הוא הרעש שנשמע בזחילה ונועד להתריע בפני הולכי רגל על התקרבות רכב שקט.
-
נוחות והתנהגות
ברחובות העיר מעניק U5 נוחות נסיעה טובה. על שיבושים גדולים הוא מסתדר טוב פחות, ועלולים אף להישמע רעשי מתלים. בכביש הבין־עירוני נוחות הנסיעה טובה מאשר בדגמים חשמליים אחרים. רעשי הרוח בולטים למדי.
בפיתולים U5 לא מצטיין. הדבר הראשון שמפריע הוא ההיגוי, המשלב בין שטח מת, חוסר דיוק, ופעולה חדה ומהירה מדי. בפניות בולטת העובדה שתפוקת המנוע גדולה מיכולת המתלים והצמיגים. הבלמים חסרים הדרגתיות ומקשים למנן את העוצמה בבלימה. מאידך, הבלימה הרגנרטיבית יעילה.
 
-
תמורה למחיר
כשהחל השיווק, ה-U5 הציע תמורה טובה מאוד. אולם מאז הגיעו שפע מתחרים אטרקטיבים יותר, ומחירו עלה.
כך או כך, ברמת הגימור הבסיסית והזולה שלו, ה-U5 מושך יותר.
 
-
טווח נסיעה
ל-U5 סוללת 63 קוט"ש לטווח רשמי של 400 ק"מ. בפועל, הטווח הריאלי הוא בין 300 ל-320 ק"מ.
-
מה חדש בAIWAYS U5 2022
באפריל 2022 הודיעה היבואנית על העלאת מחירים בשתי רמות הגימור; מחיר הדגם עלה ב-5000 שקלים, ושמות רמות הגימור שונו; השמות החדשים כעת 'אקסייט' לרמת הגימור הבסיסית, ו'פריים' לרמת הגימור הבכירה. שיעור ההתייקרות הוא 3.2% ו-2.9% בהתאמה.
כמו כן, מערך הטעינה הביתית שופר, וההספק עלה מ-6.6 ק"ו ל-11 ק"ו.
 
-
סיכום
אייווייס U5 מציע ממדים גדולים, תחושת עושר, ביצועים מרשימים וטווח חשמלי למדי. החסרונות הבולטים בהנדסת האנוש ובהתנהגות מפריעים פחות.