לנד רובר דיסקברי 5 2020 חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
הדור החדש והחמישי של דיסקברי הגיע לישראל במרץ 2017, והוא חדש לחלוטין – מכנית וגם רעיונית. מכנית, הוא חולק רצפה עם ריינג' רובר – ומציג ירידה דרמטית, של 480 ק"ג, במשקל העצמי, למרות שהמידות גדלו לעומת קודמו. הירידה במשקל הושגה באמצעות שימוש נרחב בחומרים קלים – אך גם בשל ויתור על שלדת הסולם, המאפיינת את הדיסקברי מאז שהוצג לראשונה (1989). הנסיגה מהשטח לא נעצרת במבנה הרכב, וממשיכה גם אל מערכת ההנעה – הדיסקברי החדש הוא הראשון בשושלת הדגם שיוצע ללא הילוך כוח כאביזר תקני, ויסתפק בדיפרנציאל מרכזי מוגבל החלקה.
בישראל הוא מוצע עם מנועי דיזל בלבד: 2.0 ל' בשתי רמות הספק (180 כ"ס ו-43.8 קג"מ ו-240 כ"ס ו-51 קג"מ), ו-V6 שעבר בירושה מהדור היוצא – 3.0 ל' כפול מגדשי טורבו, 258 כ"ס ו-61.1 קג"מ. כל המנועים מוצעים עם תיבה אוטומטית בת 8 הילוכים. גרסת הבסיס (180 כ"ס) מוותרת מעט על יכולת השטח ומחסירה הילוך כוח (ביחס של 1:2.93), קפיצי אוויר, נעילת דיפרנציאל אחורי ומערכת 'טריין רספונס' משודרגת עם חמישה מצבים (בגרסת ה-180 כ"ס יהיו רק ארבעה מצבים).
אבזור הבטיחות המקורי כולל בלימה אוטונומית (פעיל מ-38-80 קמ"ש), התרעה על סטיה מנתיב, ניטור שטחים מתים – וגם מובילאיי. תיקון סטיה מנתיב מוצע רק עם מנוע ה-3.0 ל'.
מנובמבר 2018 מוצע הדגם עם מנוע 3.0 ל' מחוזק (כעת 306 כ"ס ו-71.3 קג"מ.) ועוד מערכות בטיחות. מעתה מערכת תיקון סטייה מנתיב תהיה תקנית בכל רמות הגימור, ונוספו גם מערכת לעמעום אורות אוטומטי ומערכת חנייה אוטומטית.
במקביל הופסק שיווק מנוע ה-2.0 ל' הבסיסי (180 כ"ס) בשל ביקוש נמוך. זה גם היה הדגם היחיד עם 5 מושבים כאשר לכל השאר 7.
-
עיצוב ונוכחות
ארבעה דורות וכמעט שלושים שנה שמר לנד רובר דיסקברי על עיצוב רבוע ומוכר – עד שהגיע הדור החמישי. הקווים הזקופים של הדורות הקודמים הוחלפו בקווים מעוגלים יותר, משוכים יותר לאחור, ועיצוב קורה C נטוי לפנים בסגנון אמריקאי שדומה לזה של פורד אקספלורר.
-
תא נוסעים ומטען
גם בתא בנוסעים לנד רובר מבצעת שינוי, ונטשה את העיצוב הזקוף ודמוי המבצר לטובת מראה מודרני ומקובל יותר, בהשראת דיסקברי ספורט הקטן יותר. סה"כ האיכות והתחושה איכותיים, אבל לא מתעלים.
-
מנוע וביצועים
על הנייר מנוע ה-2.0 ל', 240 כ"ס מפגר בפער ביצועים קטן אחרי מנוע ה-3.0 ל'. בפועל קיים פער. השהיית הטורבו במנוע ה-240 כ"ס מורגשת מאוד, והעברת הכח לא תמיד חלקה. סה"כ בשני המנועים הביצועים טובים, אבל מנוע ה-3.0 ל', מציע אופי פעולה בשרני בהרבה, עם תגובה מידית יותר לדוושת האוץ.
מנוע ה-3.0 ל' המחודש (306 כ"ס), מציע ביצועים טובים עוד יותר.
 
-
נוחות והתנהגות
הנוחות טובה מאוד, אך אין את אותה תחושת מרבד קסמים שהעניק הדור הקודם שפשוט ריחף מעל כבישים שבורים. בידוד הרעשים טוב, אך גם כאן נדמה שהוא קצת פחות טוב מאשר בדור הקודם. התנהגות הכביש טובה מבעבר, כשיש כלים בקטגוריה הזו שמתנהגים טוב יותר. יכולת שטח טובה בהרבה מהמקובל בקטגוריה.
-
תמורה למחיר
למרות המעבר למרכב אחוד, נראה כי לנד רובר דיסקברי מצליח לשמור על האופי המיוחד לו גם בדור החמישי. שייט מצטיין למרחקים ארוכים, שמציע יכולת שטח יוצאת דופן. אבל המחיר לא זול גם בקרב חבריו היוקרתיים לקטגוריה.
-
סיכום
דיסקברי 5 מציב יכולות שטח דמיוניות בפלח השוק שלו. יכולות שנובעות גם מהנתונים (מרווח גחון, יחסי העברה, וכ'ו), אבל בעיקר מההרמוניה בה פועלות המערכות ומרמת ההידור.