אבני דרך:
המסלול בעבירות קלה לכל רכב עם הנעה כפולה. שימו לב שביום גשום השטח יכול להיות בוצי וחלק עד כדי עבירות קשה. בקיץ צפו למסלול מהיר אך עם הרבה אבק דק.
מומלץ לצאת לדרך עם שני כלי רכב וציוד גרירה וחילוץ בסיסי.
אורכו של המסלול כ-39 ק"מ ואפשר לבצע אותם ברצף של כ-7 שעות טיול, כולל עצירות לתצפית והליכה בטבע.
המסלול עובר גם בשמורת טבע ואין לרדת מהשבילים המסומנים בשטח.
אין לזרוק זבל, גם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע.
אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
המסלול אינו עובר בשטחי אש של צה"ל ואפשר לטיול לאורכו גם באמצע השבוע.
חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 21 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה מאתר השטח הישראלי www.4x4.co.il.
תחילת המסלול:
במגרש החנייה הסלול של שמורת פורה שעל כביש 40, מדרום למחלף מאחז בחיבור של כביש 6 עם כביש 40 ומעט דרומית לאבן דרך 215 ק"מ שעל כביש 40.
פונים ימינה ומערבה למגרש חנייה של פורה ומיד פונים שמאלה עם השלט לשביל השקמה עד ליציאה ממגרש החנייה.
0.1 ק"מ בסוף האספלט של מגרש החנייה פונים ימינה ולמטה לכיוון הערוץ של נחל פורה (יובל של נחל שקמה) עם סימון השבילים הכחול.
0.3 ק"מ השביל הראשי והכבוש מתעקל שמאלה ומערבה יחד עם הסימון הכחול במורד נחל פורה.
0.7 ק"מ צומת שבילים בו פונים ימינה, חוצים את ערוץ הנחל וממשיכים עם הסימון הכחול.
1.2 ק"מ צומת שבילים מעל ערוץ הנחל בו פונים שמאלה עם הסימון הכחול.
1.3 ק"מ צומת שבילים בו פונים ימינה עם הסימון הכחול.
1.5 ק"מ צומת שבילים גדול לצד העצים.
נ.צ. 2 – צומת שבילים
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה עם הסימון הכחול לעבר השביל המגודר בעמודי עצים חתוכים וממשיכים על השביל הראשי כשהיער (והנחל) צמוד ומימין לדרך.
1.1 ק"מ צומת שבילים לצד גשר הרכבת שמימין.
נ.צ. 3 – צומת הגשר הטורקי
מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר וצפונה לשביל היורד לעבר נחל פורה ולכיוון תל נגילה הבולט מצפון מערב, כשיש להקפיד ולשמור על השביל הימני המגיע למעבר הנחל.
0.2 ק"מ חציית נחל פורה.
0.3 ק"מ צומת שבילים בו פונים שמאלה ומיד שוב שמאלה לעבר תל נגילה על הסימון של שביל ישראל ושל השביל הירוק.
0.6 ק"מ צומת שבילים למרגלות וממזרח לתל נגילה (עוד נחזור לתל מצידו המערבי).
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה על השביל.
0.1 ק"מ צומת שבילים בו פונים שמאלה וצפונה.
0.2 ק"מ צומת בו פונים שמאלה לעבר השביל היורד ונוסע לאורך נחל שקמה.
1 ק"מ משמאל לשביל מקבץ עצי דקל גבוהים על רקע סלע לבן חשוף – שווה עצירה!
ממשיכים צפונה על השביל במקביל נחל שקמה.
2.5 ק"מ צומת שבילים (משמאל אפשרות לחציית הנחל) בו ממשיכים ישר – צפונה ושומרים על הגדה הצפון מזרחית של נחל שקמה – ואדי אל חסי בערבית.
4 ק"מ צומת שבילים בו מתחברים לדרך טובה לצד חורשת עצים.
נ.צ. 5 – צומת החורשה
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ומערבה על השביל הטוב.
0.5 ק"מ השביל מתעקל ימינה ומזרחה.
0.7 ק"מ השביל מתעקל בפרסה מערבה.
0.9 ק"מ צומת T עם שביל מסומן בכחול.
פונים שמאלה ולמטה עם הסימון הכחול לעבר חציית נחל שקמה.
המעבר יכול להיות בוצי וחלק בחורף או לאחר הגשמים.
0.4 ק"מ צומת T עם השביל המסומן באדום (מימין וצפונה בולט מעל החורש תל חסי).
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ודרומה על השביל האדום.
1.1 ק"מ צומת שבילים בו מתעקלים שמאלה וממשיכים דרומה על האדום.
1.6 צומת שבילים בו ממשיכים ישר ודרומה על האדום (משמאל וקדימה בולט עץ האשל שעל תל נגילה).
3.4 צומת T במפגש של השביל האדום עם השביל השחור/הכחול (הצבע שונה בין השטח למפה).
נ.צ. 8 – צומת T
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ומזרחה לשביל הכחול.
0.9 ק"מ צומת הכניסה ל"קניון הלס" של נחל סד.
2 ק"מ צומת T כשמשמאל גדר ושער.
נ.צ. 10 – צומת T
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה לשביל המסומן בכחול לכיוון תל נגילה.
0.4 צומת מרובה שבילים בו שומרים על השביל השמאלי לכיוון תל נגילה.
0.9 צומת למרגלות התל בו פונים ימינה.
תל נגילה הוא שריד להתיישבות עתיקה רבת שנים מעל מפגש נחל פורה עם נחל שקמה. התל שלא נחפר לעומקו הלך וצמח באוסף של שכבות התיישבות שונות עוד מהתקופה הכלכוליתית (לפני כ-5,000 שנים). בערבית נקרא תל נג'ילה – תל עשב – בשל שדות החיטה הצומחים סביבו לאחר הגשם. במלחמת העצמאות שימש כעמדת שמירה מעל שדה התעופה הקדומני והדרומי של היישוב העברי, שליד רוחמה, לכאן הביאו אספקה לישובים ולעמדות בנגב שהותקפו ע"י המצרים מדרום.
ממשיכים דרומה על השביל המסומן בכחול.
1.2 ק"מ צומת T.
פונים ימינה ומערבה על השביל הכחול.
0.9 ק"מ חולפים על פני הכניסה לקניון הלס של נחל סד (נ.צ. 9).
1.8 ק"מ צומת של השביל השחור/הכחול (הצבע שונה בין השטח למפה) עם השביל האדום מימין (נ.צ. 8) בו פונים שמאלה עם השביל המסומן בשטח בכחול.
3.3 ק"מ צומת שבילים.
נ.צ. 12 – צומת
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה על השביל הכחול (במפות עדיין מסומן באדום) לעבר בתרונות רוחמה.
0.1 ק"מ צומת בו ממשיכים ישר וימינה על השביל המסומן.
0.3 תצפית מגודרת, למרגלות עמוד חשמל ומעל בתרונות רוחמה - מצוק כורכר ייחודי, בגובה של כ-210 מטרים מעל פני הים וכ-20 מטרים מעל פני השטח.
1.2 ק"מ צומת שבילים כחול ואדום בו פונים שמאלה ודרומה לשביל המסומן באדום (הסימון בשטח כמו במפה).
1.8 ק"מ צומת שבילים.
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה עם השביל המסומן באדום המקיף את בתרונות רוחמה.
0.2 ק"מ צומת שבילים בו פונים שמאלה ולמטה, עם הסימון האדום.
0.3 ק"מ צומת T בו פונים ימינה על השביל המסומן.
0.6 ק"מ צומת למרגלות בית העלמין של קיבוץ רוחמה בו פונים שמאלה.
1.3 ק"מ צומת בו פונים ימינה עם הסימון האדום.
1.8 ק"מ צומת T.
פונים שמאלה ומערבה על דרך רחבה עם הסימון האדום.
0.6 ק"מ כביש 334 המחבר בין צומת שדה צבי מדרום לצומת איבים מצפון.
נ.צ. 15 – כביש 334
מאפסים מד אוץ
חוצים את הכביש - שימו לב ואל תפתיעו את הנהגים הנוסעים מהר על הכביש!
0.1 ק"מ צומת בו פונים ימינה ומערבה.
0.5 ק"מ צומת בו ממשיכים ישר כשערוץ נחל בוטה מימין לדרך.
1.2 ק"מ השביל נכנס לבין האיקליפטוסים של יער רוחמה.
1.4 ק"מ צומת בו פונים ימינה.
1.6 ק"מ צומת בו פונים ימינה כשממול עלייה חדה.
1.8 ק"מ צומת שבילים למרגלות העלייה.
נ.צ. 16 – צומת שבילים
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ומערבה לצד ערוץ נחל בוטה.
0.7 ק"מ צומת בו ממשיכים ישר וימינה כשערוץ הנחל משמאל לדרך.
0.9 ק"מ צומת T.
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה לשביל המסומן באדום ונוסעים דרומה עם השביל המסומן כשערוץ הנחל משמאל לדרך.
0.4 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ודרומה על הסימון האדום.
1.3 ק"מ צומת שבילים מסומנים באדום ובכחול בו פונים ימינה.
1.4 ק"מ צומת שבילים מסומנים באדום ובשחור.
נ.צ. 18 – צומת אדום ושחור
מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר וימינה עם השביל המסומן בשחור לכיוון צפון מערב (שימו לב לכיוונים ולסימון שכן חלק מהשבילים יכולים להשתנות בעקבות החריש של השדות).
0.1 ק"מ צומת T בו פונים ימינה לכיוון צפון.
0.8 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ושמאלה.
1.4 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר וימינה.
1.8 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר.
2.1 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ושמאלה, משמאל לדרך רואים את בתי המושב ניר עקיבא (מושב עולים שהוקם בשנת 1954, על שם עקיבא אטינגר, מנהל מחלקת ההתיישבות בסוכנות היהודית, אשר קלט בשנת 2005 מפונים רבים מכפר דרום שבגוש קטיף).
4.1 ק"מ צומת שבילים על השביל המסומן בשחור ליד נחל הוגה.
נ.צ. 19 – צומת שבילים
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה וצפונה עם הסימון השחור לכיוון השולחן והכיסאות מהסלעים הלבנים, עם השלט של נחל הוגה.
0.2 ק"מ צומת בו ממשיכים ישר ושמאלה לכיוון מאגרי המים הגדולים.
0.6 ק"מ עולים על השביל הכבוש ליד תחנת יכיני של מקורות ובקצה המושב ניר משה (מושב עולים שהוקם בשנת 1953 ועל שם הסופר משה סמילנסקי).
0.7 ק"מ צומת שבילים.
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה וצפונה לכיוון ברז / שיבר המים הקטן והמגודר.
1.2 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר וצפונה.
1.4 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר וצפונה כשמימין לדרך קיבוץ דורות (על שמו של דוב הוז, איש ההגנה ומפלגת העבודה, שנהרג בתאונת דרכים בשנת 1941 יחד עם בני משפחתו המרכיבים את השם דורות: דוב, רבקה ותרצה).
2.7 ק"מ צומת שבילים למרגלות גבעת הכלניות בו ממשיכים ישר, ימינה וצפונה לכיוון הכביש.
3.3 ק"מ צומת שבילים למרגלות הכביש בו פונים שמאלה.
3.5 ק"מ תחילת האספלט והכניסה הרגלית לגבעת הכלניות.
3.6 ק"מ כביש 334 המחבר בין צומת שדה צבי מדרום לצומת איבים מצפון.
פנייה ימינה על כביש 334 תביא אתכם לצומת שדה צבי ומשם לצומת בית קמה.
פנייה שמאלה על כביש 334 תביא אתכם לצומת איבים (שדרות) ומשם צפונה לכיוון קריית גת או אשקלון.
להתראות בטיול הבא...
הכנת אמצעים למסלול – גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים, ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים, מצפן ומכשיר GPS – לא חובה, אבל נוח כשיש. מפות סימון שבילים מס' 13 (הנגב המערבי), טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת, מים ומזון ליום טיול שלם.