BYD סיל U 2025 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
בספטמבר 2024 נחת בישראל BYD סיל U. מדובר ברכב הפנאי השלישי בישראל תחת המותג הסיני, לצד טאנג ואטו 3.
למרות השם, יש קשר מכאני קל בלבד בין סיל U - המבוסס על רצפה שמקורה ברכב בעירה פנימית - לבין דגם הסדאן סיל המבוסס על רצפה חשמלית-ייעודית.
הסיל U, שהושק ב-2019, מיועד לחמישה נוסעים ומידותיו: אורך 4.78 מ' (+31 ס"מ בהשוואה לאטו 3), רוחבו 1.89 מ', גובהו 1.66 מ' ובסיס הגלגלים הוא 2.76 מ'. נפח תא המטען עומד על 425 ל'.
בגרסה החשמלית סיל U מצויד במנוע קדמי בהספק של 218 כ"ס ו-31 קג"מ.
סוללת LFP מוצעת בשני גדלים: 71.8 קוט"ש או 87 קוט"ש. הראשונה מוצמדת לרמת הגימור הבסיסית ('קומפורט') ומחלצת טווח נסיעה מרבי של 420 ק"מ.
הסוללה הגדולה, המוצעת רק ברמת הגימור הגבוהה ('דיזיין'), מספקת טווח של עד 500 ק"מ.
טעינה מהירה אפשרית בקצב של עד 115 קילוואט עם הסוללה הקטנה, ועד 140 קילוואט בסוללה הגדולה.
בדצמבר 2024 הצטרפה להיצע גם גרסה היברידית-נטענת בשתי אופציות הנעה – קדמית וכפולה - שבשתיהן אפשרות לתנועה בחשמל בלבד.
בגרסת ההנעה הקדמית מנוע בנזין אטמוספרי 1.5 ליטר אליו חובר מנוע חשמלי והתפוקה המשולבת היא 218 כ"ס ו-30.6 קג"מ. טווח הנסיעה בחשמל הוא 80 ק"מ.
בגרסת ההנעה הכפולה מנוע טורבו-בנזין 1.5 ליטר ושני מנועים חשמליים לתפוקה מרבית של 324 כ"ס ו-56.1 קג"מ. טווח הנסיעה בחשמל הוא 70 ק"מ.
בשני המקרים לסוללה אנרגיה של 18.3 קוט"ש, ואפשרות טעינה מהירה בהספק של עד 18 קילוואט בלבד.
-
עיצוב ונוכחות
עיצובו של סיל U נעים לעין, הרמוני אך אינו מתקדם או בולט. בקיצור: הופעה גנרית של רכב פנאי חשמלי. סרחי העודף מודגשים, יוצרים תחושה שהוא גדול ממה שהוא.
מבט מהצד מסגיר מעט את הגיל, ומאחור למרות יחידות תאורה נאות, הרכב נראה מעט צר וגבוה ומשהו ביציבה שלו אינו מושלם.
-
תא נוסעים ומטען
מבנה סביבת הנהג ועיצובה מציינים כי מדובר ברכב ותיק יחסית וכזה שאינו חשמלי ייעודי – ויש בכך גם יתרונות, בעיקר מבחינת תפעול יותר פשוט ואינטואיטיבי מהמקובל בתוצרת סין.
אבל בסין כמו בסין, ברור שלא נפקד מקום התסבוכות; הצג המרכזי מחייב מעבר מרובה מדי בין תפריטים ושפע לחיצות עבור תפעול וניתוק מערכות עזר כמו תיקון היגוי או חלק מצפצופי ההתרעה; גם כניסה לנבכי בקרת האקלים דורשת יותר מדי לחיצות – ובעניין זה: עוצמת הקירור לעיתים נחלשה באופן לא מוסבר.
איכות הפלסטיק נאותה אך פחות מרשימה מאשר בדגמים אחרים של המותג. גם שילוב הגוונים פחות מזמין וכיסוי הגג – וטוב שישנו – דקיק.
מושב הנהג נאה אך אינו נוח במיוחד, וגם תנוחת הנהיגה אינה מושלמת מכיוון שההגה קרוב מדי, הדוושות רחוקות ולוח המחוונים מוסתר חלקית.
המרחב מאחור נדיב, וניתן לכוון את זווית המסעד.
נפח תא המטען גדול והמבנה שימושי.
-
מנוע וביצועים
בגרסה החשמלית שנבחנה, במצב הנהיגה הרגיל הרכב מעט עצל וכבד בהתנהלותו, ותגובת המנוע ללחיצת מצערת אינה חדה. זו, גם אינה מדויקת בפעולתה.
מעבר למצב 'ספורט' יביא לתגובות מיידיות יותר של המנוע והתוצאה תהיה זריזה יותר ובפער ניכר. עם זאת, ובגלל אותה קלילות פעולה מופרזת של דוושת המצערת, הפעולה לא תהיה תמיד חלקה והתגובה לא מספיק אחידה.
בגרסה ההיברידית מנוע הטורבו-בנזין שקט, ולמעט התנעות בוקר נכנס לפעולה באופן שאינו מורגש. מכיוון שעיקר התפוקה היא של המנועים החשמליים, ההאצות נבנות באופן לינארי, והרכב אינו מעניק תחושה זריזה כפי שעולה מהנתונים (5.9 ש' ל-100).
מה שמפריע בגרסה ההיברידית, בייחוד בעומס מתמשך, זו תגובה לא-אחידה לדרישות הנהג. אחרי קטעים מאומצים (עלייה ארוכה, למשל) לא ברור איך הרכב יתנהל בהאצות ביניים, דבר שעלול להפריע בעקיפות. לפעמים, במצבים כאלה לחיצה חזקה על המצערת תביא לתגובה מהוססת.
-
נוחות והתנהגות
לסיל U מתלים המכוילים על הצד הרך ואינם מרוסנים כראוי. בעיר הרכב סופג כיאות שיבושים קטנים, אבל מעבר על שיבושים גדולים ופסי האטה נספג פחות טוב והרכב מתנדנד יותר מדי לאחר מכן.
כך גם בכבישים הבין-עירוניים, כאשר בעיקר על גלי כביש, הרכב מתנדנד מדי.
בעיר, מחוץ לרכב, רעשי מערכת הקירור נשמעים מדי, ובנסיעה בינעירונית בולטים רעשי הכביש והרוח.
בפיתולים, אותו כיול מתלים רך גורם לכך שזוויות הגלגול מורגשות, וכניסה מהירה לפנייה עשויה להביא לתת-היגוי מלווה ביללות צמיגים; אחיזת הכביש אינה מצטיינת.
ההגה קל מדי, השטח המת במרכז גדול מדי, לא ברור מתי הוא מתחיל בהפניה והוא מושפע מדי משיבושים – כך שיש להשגיח כדי לשמור על הנתיב. ההיגוי עצמו איטי והתגובה להפניה אינה מיידית.
דוושת הבלם קלה מדי עם מהלך ארוך, היא אינה מדויקת והדרגתית, כך שהעוצמה הופכת בבת אחת לחזקה מדי. העובדה שהבלימה הרגנרטיבית חלשה ולא מאוד אפקטיבית אינה מסייעת.
-
תמורה למחיר
תג המחיר של BYD סיל U נמוך משמעותית מהמקובל לרכב חשמלי בגודלו, כולל הסיניים.
כך שמבחינת גודל ומרווח, התמורה מצוינת, אך בכל הקשור לאיכות ויכולת בתחומי הנסיעה והנהיגה - התמורה אינה גבוהה.
-
גרסאות ורמות גימור
BYD סיל U החשמלי משווק בארץ בשתי רמות גימור, המוצמדות כל אחת לסוללה בגודל שונה.
במפרט של רמת גימור 'קומפורט': מצלמות היקפיות 360 מעלות, מושבי עור קדמיים חשמליים, מולטימדיה 12.8 אינץ', לוח מחוונים מוקרן, חיישנים היקפיים, עוזרת קולית, מערכת שמע עם תשעה רמקולים, ממשקי אפל ואנדרואיד.
ברמת גימור 'דיזיין' מסך המגע מוגדל ל-15.6 אינץ' ומסתובב על צירו, מערכת שמע של אינפיניטי עם 10 רמקולים, תצוגה עילית, צמד משטחי טעינה לסלולרי, תאורת קבלת פנים דינאמית, חיישני גשם, תאורת אווירה צבעונית ומערכת טיהור אוויר.
הגרסה ההיברידית-נטענת מוצעת בשתי גרסאות הנעה: קדמית הנקראת 'בוסט', כפולה בשם 'דיזיין'.
האבזור בהיברידית כולל תאורת לד, חישוקי "19, מצלמות היקפיות, גג זכוכית, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת האחורית ולמושבים הקדמיים שיש בהם גם אוורור, צג "15.6 מסתובב על צירו, צימוד סלולרי, מחוונים מוקרנים ותצוגה עילית, מערכת שמע של אינפיניטי וריפוד דמוי-עור. לרכב גם אפליקציה ייעודית.
-
בטיחות
בתחום הבטיחות, BYD סיל U השיג ציון של 5 כוכבים במבחני הריסוק של יורו NCAP.
מפרט הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית עם שמירה על מרכז הנתיב, בקרת סטייה מנתיב אקטיבית, ניטור שטחים מתים אקטיבי, ניטור תנועה חוצה מלפנים ומאחור עם בלימה אוטונומית, מערכת יציאה בטוחה, בקרת עירנות נהג ועוד.
-
צריכת דלק
בגרסה ההיברידית צריכת הדלק ללא חשמל נעה סביב 13 ק"מ/ל' – נתון נאה לכלי כבד וגדול. בתנועה עירונית/פרברית הנתון טוב יותר, 14.5 ק"מ/ל', ואילו בשיוט מהיר בכביש 6 למשל, הוא טוב פחות.
-
טווח נסיעה
בגרסה ההיברידית טווח הנסיעה בחשמל בלבד בעיר ובפרברים אפשר טווח נאה של 68 ק"מ.
במבחן הדרכים לגרסה החשמלית בעלת הסוללה הקטנה (טווח מוצהר 420 ק"מ), כולל קטע הררי דינמי קצר, הטווח בפועל עמד על 310-320 ק"מ.
בתנאים מתונים ואופיינים יותר לנהג הממוצע, הערכנו שנוכל לגמוא כ-330-350 ק"מ.
-
מה חדש בBYD סיל U 2025
תחילת שיווק הגרסה ההיברידית-נטענת בישראל, בדצמבר 2024.
-
סיכום
רכב בינוני ומטה בכל הנוגע לנוחות, התנהגות, ביצועים ואיכות כוללת, שמציע ממדים גדולים במחיר אטרקטיבי.