מעולם לא התחברתי למראה של האודי Q3. הוא תמיד נראה לי קצת מגושם ולא מספיק גברי או אלגנטי. מעולם לא הבנתי איך אודי, ויותר מכך ב.מ.וו, פספסו כל כך בפוזה של כלי הפנאי הקומפקטיים שלהם. הפריע לי גם שה-Q3 נראה גדול וכבד כמעט כמו Q5, במקום להראות ספורטיבי, כמובטח במגילות היח"צ. לכן שמחתי לשמוע שאודי החליטו לבצע מתיחת פנים. התוצאה, כרגיל בניתוחים פלסטיים, מורגשת בייחוד בפרונט שנראה עכשיו יותר אגרסיבי ומחודד, עם שבכה, פגושים ויחידות תאורה חדשים. זה טוב מבעבר... אבל רק בקצת.
 
 
אבל מה אני מבין. עם הצלחת הרכב, שמיוצר דווקא במפעלי סיאט בברצלונה, קשה להתווכח. אודי לא הייתה ראשונה לזהות את הפוטנציאל המסחרי הגלום בתחום הפנאי-פרימיום בכלל והקומפקטי בפרט. ב.מ.וו הקדימה אותה עם ה-X1. ואולם הביצוע של אודי היה כנראה נכון יותר עבור קהל היעד מבחינת מראה ומחירים. לפחות בשוק הישראלי היא גרפה את הקופה. ה-Q3 זכה להצלחה, עקף בסיבוב את אחיו הגדול והיה הנמכר ביותר בתחום. את ההצלחה חיזקה גרסת ה-1.4 ליטר טורבו הזולה יותר שנחתה בשלהי ימי הגרסה היוצאת.
 
אודי Q3 המחודש תא נוסעים
צילום: מנהל 
 
השתניתי?
ה-Q3, שהוצג באמצע 2011, כבר אינו צעיר ומבחינת מבנה מבוסס על הפלטפורמה הקומפקטית הקודמת של הקונצרן, ששירתה בין היתר ב-A3 היוצאת, (כמו גם בטיגואן מבית פולקסווגן). זה בולט במרכיבים מסוימים בתא הנוסעים, שאומנם הוא "אודי" במובהק, אבל בורר ההילוכים (עם המעבר הלא נוח מספורט לידני), מערכת התפריטים ועוד מספר פריטים מבהירים כי מדובר ברכב מהדור הקודם. הוא מרגיש פחות מודרני מה-A3 החדשה.
 
אבל גם אם זה לא ממש הקו החדש, ה-Q3 המחודש עדיין נראה טוב ועשיר, גם בזכות שילוב גוונים נעים בין בז' לשחור, וריפוד, הגה ובורר נאים. חבל עם זאת שחלקי הפלסטיק התחתונים (בגווני הבז') נוקשים ומשאירים רושם פשוט.
 
הילדים אהבו את גג הזכוכית הגדול שנפתח, אבל כיסוי הבד דקיק ומכניס יותר מדי אור וחום בקיץ. יש גם השתקפות שיכולה להפריע על השמשה האחורית. מושב הנהג נוח והתנוחה נעימה אך נמוכה יחסית למחוונים ולא "שטחית". מאחור המרחב נאות ולתא המטען נפח מספק, גם אם הוא מעט רדוד.
 
אודי Q3 המחודש מבט לפנים בשטח
צילום: מנהל 
 
אני חלש?
גרסת ה-1.4 ליטר, עם שישה הילוכים בלבד ו-150 כ"ס, היא החלשה במבחר שכולל גם מנועי 2.0 ל' עם 180 כ"ס (220 באירופה) ו-RSQ3 עם 340 כ"ס (2.5 ליטר). אבל כמעט כרגיל בקונצרן, חטיבת הכח אפקטיבית ומרגישה חזקה מהצפוי, כמו שרומז נתון ההאצה למאה קמ"ש (9.2 ש'). היכולת, כמקובל במנועים מוגדשים מהסוג הזה, נמצאת בעיקר בצד הבינוני-נמוך של הספקטרום. הביצועים היום-יומיים טובים ולא דורשים מאמץ, גם אם פחות מהירים מכפי שנראה ברגע הראשון.
 
ההתקדמות בעיר לא תמיד חלקה, בייחוד בזינוק (זה מפריע גם בשטח, בעיקר בעליות). מערך העצור והתנע פעלתן מדי ולפעמים דורש התנעה ידנית מחדש. צריכת הדלק הייתה סבירה ביחס לתנאים עם 12.3 ק"מ לליטר בשיוט, ו-8.9 ק"מ ביום עם קטעים עמוסים.
 
ההגה הקל אינו מתקשר או מדויק, ומנטרל ציפיות בתחום הניהוג, ואולי לכן ה-Q3 מפתיע משהו בהתנהגות. הוא אינו ספורטיבי כמו ה-X1 אבל מספק אחיזה טובה (למרות צמיגים דואליים), נוסך ביטחון, ואחרי התחלה ניטראלית למדי מסתבר שתחת עומס גבוה הוא יודע להתנהג. בעוד הברידג'סטון דואלר HP הנדיבים זועקים, הוא אפילו יכול לשעשע בפסיעות זנב קלות וברורות. גם הבלמים תפקדו היטב.
 
לוח מחוונים אודי Q3
צילום: מנהל 
 
על פתח השביל המאובק בררתי שוב עם אביבי האם אכן הוא רוצה שהאודי יטעם עפר. איכשהו הרכב נראה לי מפונק מדי ובעל שפת פגוש נמוכה מכדי לעלות על השביל הקליל. שאלה רטורית. נכנסתי בזהירות ובמטרים האיטיים הראשונים הוא לא נראה מתלהב. אלא שתוך דקות גיליתי שהרכב הופך נעים וכיפי כשהקצב עולה והשביל מפולס ומהיר. אז הוא מצליח לספוג חלק מהתלאות, לפתח קצב טוב (למרות ההנעה הקדמית) ולתת תחושה חסונה. כשהבורות והאבנים הגדולות מגיעים הוא מחייב זהירות גדולה יותר גם כי חלק מהחלקים נמוכים, אבל בעיקר בגלל תחושה נוקשה מכיוון המתלים שמטלטלים את הנוסעים.
אודי מספרים על כיול חדש למתלים, אבל הם עדיין לא מרשימים, בעיקר בגלל הטיפול הנוקשה בשיבושים מסוימים בעיר. ואולם כמו שראינו ב-Q5, אודי בהחלט משתפרת בתחום, והסך הכל די טוב בייחוד לאור מידות החישוק. כשעולים בקצב המצב טוב יותר, אולם אז מפריעים רעשי הכביש והרוח שבולטים מדי.
 
אני שווה?
אודי Q3 המחודש טוב מאיך שהוא נראה, ובסופו של יום קל להבין מדוע הוא פוגע היטב במטרה. המידות והתחושות נכונות לקהל הנשי שמחבב אותו, והוא מציע חבילה שכוללת כיוון חשמלי למושב, קסנון וגג זכוכית ב- 234,600 שקלים סבירים ביחס לקטגוריה. גרסת המבחן, עם חישוקי "18, מפתח חכם, פתיחה חשמלית לדלת האחורית ועוד כבר עולה 260,000 שקלים, מצמצמת את הפער אל כלים מהקטגוריה מעל, שעולים החל מ-290,000 שקלים. אבל כנראה שהפער עדיין גדול מספיק. השאלה הגדולה היא איך יתמודד ה-Q3 המעודכן מול ה-X1 החדש לחלוטין, שנחת בישראל לאחרונה.
 
 
אודי Q3 בשטח מבט לאחור
צילום: מנהל