מהי, בעצם, רפורמת המיסוי הירוק?
 small.jpg)
הנוסחה לחישוב הדירוג הירוק מורכבת ממספר משתנים המבוססים על זיהום האוויר שמייצרת כל מכונית כתוצאה מפליטת מזהמים. בעוד במקומות אחרים בעולם (אירופה, למשל) מתמקד יחסו של המחוקק בנתוני פליטת הפחמן הדו-חמצני (CO2), הנוסחה הישראלית מפרקת את פליטת המזהמים ל-5 מרכיבים שונים: פחמן דו-חמצני (CO2), המרכיב המוכר לכולנו שנוצר בעת שריפת דלק מאובנים ונחשב לתורם עיקרי ביצירת אפקט החממה; תחמוצות חנקן (חד ודו-תחמוצת החנקן, או בקצרה NOx), הנובעים מתגובה של חלקיקי חנקן עם חמצן בעת שריפה; פחמימנים (הידרוקרבון, או HC), שהם תרכובות של פחמן ומימן הנפלטים משריפה לא מושלמת של דלק (שריפה ללא נוכחות מספקת של חמצן); פחמן חד-חמצני (CO), שנוצר בשריפה לא מושלמת של דלק; חלקיקי חומר (PM), הגדרה הכוללת בתוכה מספר סוגי מזהמים, כמו למשל אלו שנפלטים משריפה במנועי דיזל, וכוללת גם אבקנים של פרחים.
את בחירת המרכיבים נימק עבורנו בועז סופר, סגן מנהל רשות המסים לשעבר ומהוגי המס הירוק. אלו הם, בפשטות, מרכיבים שניתן לכמת בקלות ואשר קיימים בכל סוגי הרכב (למעט אלו שאינם פולטים מזהמים, כאמור). כך לא נוצר צורך לעשות הבדלה בנוסחה בין כלי רכב מונעי בנזין, דיזל או בעלי הנעות כלאיים למיניהן.
בסופו של יום, אחראית הרפורמה לתזוזה המשמעותית שכולנו הרגשנו בשוק הרכב המקומי – יותר מכוניות קטנות וזולות שנהנו ממסי קנייה נמוכים, יותר גרסאות ידניות וגמישות רבה יותר במחירונים.
מה קורה ב-1 לאוגוסט?
עם הפיתוחים והקדמה הטכנולוגית בעולם הרכב, המכוניות הולכות ונעשות פחות מזהמות. אם עד לפני מספר שנים עמד חלקן של המכוניות בדרגת זיהום "15" המיובאות לארץ 10%, היום הן מהוות חלק קטן בהרבה מזה. התוצאה – שחיקה באפקטיביות של המיסוי הירוק וכמובן בהכנסות המדינה ממסי הקנייה על כלי רכב.

אפליה לדיזל – על מה ולמה?

אז בכמה יעלו המחירים?
את השינויים הצפויים במחירי הרכב כבר פירטנו בעבר – 1,000-2,000 שקלים למכוניות קטנות (מיני, סופרמיני ותת-משפחתיות), 2,000-4,000 למשפחתיות ושינויים משמעותיים פחות עבור מכוניות מקטגוריות היקרות יותר – מאחר ואלו השתייכו לדרגות זיהום גבוהות יותר עוד קודם לשינוי. בשלב זה, ראוי להזכיר את 'מס היוקרה' המתוכנן למכוניות שמחירן 300,000 שקלים ומעלה.
העלייה הצפויה עקב עדכון נוסחת המס הירוק מגיעה במקביל להצהרות שר התחבורה, ישראל כץ, המבטיחות להורדה של 20% במחירי הרכב. עלייה לצורך ירידה? אולי. אנחנו, בכל אופן, מבטיחים לעדכן אתכם בכל שינוי שנעשה וכמובן גם בעדכוני המחירים של כל הדגמים הצפויים להתפרסם בימים הקרובים.