הסיבות לירידה
השר כץ ושיינין פירטו רבות אודות ההשקעה הניכרת שבוצע בתשתית בשנה האחרונה, למשל: כ-40 מיליארד שקל בכבישים (כשרבע מהסכום מוזרם לדרכים עירוניות והשאר לכבישים בינעירוניים ותחבורה ציבורית); השקעה של כ-750 מיליון שקלים בשדרוג 140 צמתים וקטעים מסוכנים וסכום דומה בהפרדת מפלסית במפגש רכבת-כביש.
הם גם מונים את פעולות האכיפה שנעשו נגד עבריני תנועה שהם מגדירים "מסוכנים", למשל: 10,156 נהגים שצברו 36 נקודות ובעקבות כך איבדו את רישיון הנהיגה שלהם ל-3 חודשים, 300 נהגים שצברו 72 נקודות ורישיונם נשללו ל-9 חודשים או 50 עברייני תנועה סדרתיים שרישיונם נשלל לתקופה של 5 שנים. בנוסף, בשנת 2012 משטרת ישראל פסלה מנהלתית את רישיונם של 16,528 נהגים ל-30 יום, 2,581 נהגים ל-60 יום ו-155 נהגים ל-90 יום בשל עבירות חמורות.
אבל אולי הדברים החשובים ביותר, הם הנקודות אותן מונה שיינין ככאלה האחראיים לתרומה הגדולה ביותר לשיפור ברמת הבטיחות מ-2004:
1. שדרוג תשתית הכבישים.
2. מודעות ציבורית לבטיחות בדרכים (בעקבות סיקור התקשורת וקמפיינים של אור ירוק והרשות)
3. שיפורים טכנולוגיים בכלי הרכב (להערכת התעשייה, מדי שנה כלי רכב משתדרגים ב-3%).
4. אכיפה אפקטיבית (ביחס לעבר)
5. שיפור במערכי הטראומה (עם דגש על הפריפריה) ותגבור מערכי החילוץ

סטטיסיטיקה
מול הירידה הדרמטית שמציג שיינין במספר תאונות הדרכים לאורך התקופה, יש לציין כי מתחילת השנה חלה עלייה של 16% במספר התאונות הקשות ביחס לנתוני ינואר-נובמבר אשתקד. "חשוב לזכור כי ישראל, עם כ-8 מיליון תושבים, היא עדיין מדינה קטנה." אומר שיינין, "ואוטובוס אחד שמתרסק יכול לשנות את התמונה מקצה לקצה בעוד שבארה"ב למשל, הוא לא ישפיע כלל על הנתונים. לסטטיסטיקה יש אפשרות לנטרל את התנודתיות וזה נקרא ממוצע. אבל גם בחישוב שכזה, על פי הממוצע, נראה את אותה מגמת ירידה לאורך התקופה."
מהירות ואכיפה אלקטרונית

תוכניות 2013
בשונה משרי התחבורה בעבר, כץ קבע למשרדו יעד: להיות בין 5 המדינות המובילות בעולם בבטיחות עד 2018. הוא גם קבע יעד של 260 הרוגים בתאונות דרכים לשנים אלה. בנקודה זו שיינין הדגיש כי אמנם מדובר בירידה שאינה משמעותית של 7% בלבד, אך יש להתחשב במצוות כלי הרכב בישראל והיקף הנסועה השנתית שצפויים לגדול עם השנים. "מדד הבטיחות הוא מספר ההרוגים למיליארד ק"מ." אומר שיינין, "כיום אנחנו נמצאים על 5.6 הרוגים, כשהשאיפה היא להגיע ל-4 הרוגים עד 2020." לדבריו, המדינות בעלות רמת הבטיחות הטובה ביותר עומדות על 3 הרוגים למיליארד ק"מ.
את היעד משרד התחבורה מתכנן להשיג במספר דרכים, למשל: הקצעת משאבים גדולים לשיפור מיומנויות הנהיגה. השלב הראשון, שינוי במבחני התיאוריה, כבר בוצע וכעת מתכנן המשרד להמשיך ברפורמה בלימוד הנהיגה והרכיבה, בהחלת רישיון נהיגה מדורג (החל מיולי), בהכשרת בעלי רישיון נהיגה וכו'; המשך אימוץ תקני בטיחות (מערכות לספיגת אנרגיה בתשתית הכבישים או ניטור לחץ האוויר בצמיגים ותאורת יום בכלי רכב); הגברת האכיפה על חלקי חילוף לא תקניים; המשך פרויקט הגריטה וכמובן המשך החינוך וההסברה.