קופרה פורמנטור 2023 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
ב-2021 הושק בישראל מותג קופרה עם שלושה דגמים, שניים הינם גרסאות של דגמי סיאט מוכרים (אטקה ולאון), ואילו פורמנטור הוא דגם מקורי ראשון של המותג החדש.
מדובר ברכב פנאי קומפקטי, עם הופעה ספורטיבית בולטת. לגרסת הבסיס מנוע טורבו-בנזין 1.5 ליטר 150 כ"ס, התיבה דו-מצמדית 7 הילוכים וההנעה קדמית.
במאי 2023 החל שיווק גרסה היברידית-נטענת (פלאג-אין). לגרסה זו שילוב של מנוע טורבו-בנזין (1.4 ל') ומנוע חשמלי להספק כולל של 245 כ"ס וטווח נסיעה חשמלי של עד 54 ק"מ.
בפסגת ההיצע גרסת VZ הספורטיבית כוללת מנוע טורבו-בנזין 2.0 ליטר המייצר 310 כ"ס, תיבה דו-מצמדית 7 הילוכים והנעה כפולה.
-
עיצוב ונוכחות
לפורמנטור שילוב מוצלח בין מבנה ועיצוב של דגם פנאי ובין קווים של קופה ספורטיבית – והתוצאה נראית מצוין.
-
תא נוסעים ומטען
עיצובה של סביבת הנהג מודרני ונאה. אולם למרות היומרה היוקרתית, איכות החומרים אינה מצטיינת.
סביבת הנהג נקייה יחסית ממתגים, ורוב המערכות מופעלות דרך הצג המרכזי הדורש היכרות והתנסות. שליטה חיצונית בעוצמת השמע או בבקרת האקלים נעשית באמצעות פסי מגע ("סליידרים") שאינם נוחים לתפעול, והעובדה שבחושך הם אינם מוארים פוגעת בשימושיות.
המושבים נוחים ונאים, מעניקים תנוחת נהיגה טובה. מאחור הישיבה מעט נמוכה, המרחב מצוין אך מנהרת ההינע תפריע לנוסע שלישי. לתא המטען נפח נאה של 420 ליטרים, ומבנה שימושי.
-
מנוע וביצועים
חטיבת הכוח הבסיסית מוכרת ואפקטיבית – טורבו-בנזין 1.5 ליטר המייצר 150 כ"ס. הביצועים טובים אך הצליל תחת עומס אינו ספורטיבי או מזמין. פעולת תיבת ההילוכים נעימה לרוב, אך כרגיל, לא לגמרי חלקה בזחילת חנייה.
הגרסה ההיברידית – VZe עם 245 כ"ס – מספקת ביצועים נאותים במצב החשמלי. במצב המשולב הביצועים מצוינים, אולם לעיתים היא מתקשה להעביר את המומנט לכביש ומסחררת גלגלים.
גרסת ה-VZ הספורטיבית (2.0 ל', 310 כ"ס, הנעה כפולה) מציעה ביצועים מעולים והעברת כוח לינארית ויעילה מאוד.
-
נוחות והתנהגות
גרסת ה-1.5 ל' מציגה נוחות נסיעה סבירה בעיר, זאת למרות שפורמנטור מצויד בבולמים אדפטיביים כבר בגרסת הכניסה. התנהגות הכביש טובה ומהנה יחסית לרכב פנאי.
הגרסה ההיברידית (VZe) פחות נוחה ופעולת המתלים פחות אחידה, כנראה בגלל תוספת המשקל, אך היכולת בכביש המפותל גבוהה.
גרסת ה-VZ מכוילת באופן נוקשה עוד יותר אך שומרת על נוחות סבירה, ומפצה בכביש המפותל עם יכולת גבוהה מאוד, התנהגות מהנה ויכולת העברת כוח מצוינת.
רעשי הרוח והמנוע מרוחקים ואינם מפריעים. רעשי הכביש נוכחים הרבה יותר מהרצוי.
-
תמורה למחיר
לפורמנטור תג-מחיר הממקם אותו בלב זירת דגמי הפנאי. כאשר לוקחים בחשבון את הביצועים הנאים, האבזור הנדיב ובייחוד את העיצוב המושך, הרי שמדובר בתמורה טובה.
-
גרסאות ורמות גימור
כבר בגרסת הבסיס מוצעים בולמים נשלטים-אלקטרונית, תאורת לד מלאה, חישוקי "18 וגג זכוכית; בתא הנוסעים: מפתח חכם, מושבי ספורט, מולטימדיה וצג "10, מערכת שמע של ביטס, מחוונים מוקרנים ובקרת אקלים תלת-אזורית.
בגרסת VZ הספורטיבית מתווספים חישוקי "19, תפעול חשמלי לדלת האחורית, מושבים ספורטיביים יותר וצג "12.
-
בטיחות
קופרה פורמנטור נבדק ע"י יורו NCAP בשנת 2021 וקיבל דירוג של חמישה כוכבי בטיחות עם ציונים גבוהים בהגנה על מבוגרים וילדים (93% ו-88% בהתאמה).
מפרט הבטיחות עשיר ומלא וכולל 10 כריות אוויר, מערכת בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת לשמירה על מרכז נתיב הנסיעה ועוד.
-
צריכת דלק
גרסת ה-1.5 רשמה 11.8 ק"מ לליטר במבחן מאומץ, 14.8 ק"מ לליטר בשיוט.
בהיברידית קיבלנו 11.5 ק"מ לליטר בממוצע ובשיוט סביב 14.5 ק"מ לליטר.
בגרסת ה-VZ הספורטיבית צריכת הדלק עמדה על 8.7 ק"מ לליטר בממוצע.
-
טווח נסיעה
הגרסה ההיברידית השיגה ללא קושי טווח של 40-45 ק"מ בין טעינות. נאה.
-
מה חדש בקופרה פורמנטור 2023
במאי 2023 החל שיווק קופרה פורמנטור בגרסה היברידית-נטענת (פלאג-אין). לגרסה זו שילוב של מנוע טורבו-בנזין (1.4 ל') ומנוע חשמלי להספק כולל של 245 כ"ס וטווח נסיעה חשמלי של עד 54 ק"מ.
-
סיכום
ייחודי, מעוצב ומוצלח.