קופרה לאון 2025 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
בספטמבר 2024 החל שיווקה בישראל של הגרסה המחודשת לקופרה לאון.
הרכב, שהוצג לראשונה ב-2021, זכה לעדכון משמעותי בהופעה עם קבלת החזית החדשה של המותג, בהשראת הטווסקאן.
כתוצאה מכך, יחידות התאורה חודשו ויחד עם חתימת הלד העדכנית גובש מראה ספורטיבי ובולט מבעבר. סביבת הנהג מאופיינת, כמקובל במותג, בגווני ברונזה ובתוכה בוצעו עדכונים שבראשם החלפת צג המולטימדיה בגדול יותר – "12.9 לעומת "10 בעבר - עם ממשקי שיקוף סלולרי אלחוטיים.
כמו בעבר תוצע הלאון בגרסת ה-2.0 ל' טורבו-בנזין 300 כ"ס החזקה, בגימור העשיר יותר שמכונה VZ.
במקביל, תוצע האחות השגרתית יותר בעלת מנוע ה-1.5 ליטר טורבו עם מחצית ההספק (150 כ"ס). לרשותה, מערך היברידי מתון (48v) ו-25 קג"מ.
התיבה, בשני המקרים, כפולת מצמד עם 7 הילוכים. גרסת ה-2.0 ליטר טורבו הפחות חזקה (190 כ"ס), ששווקה בישראל בעבר, לא תוצע כרגע בארץ.
-
עיצוב ונוכחות
שלא כמקובל השינויים העיצוביים במתיחת הפנים גדולים מאוד – ובעיקר: חיברו את הרכב בעיצובו. אם קודם לחידוש לאון נראתה מעט אנמית, כעת היא זכתה לחרטום אגרסיבי ובולט, ומאחור קווי תאורה רוחביים חדשים ובמרכזם סמל מואר, ויש לכך ביטוי ויזואלי חזק.
כל השינויים עושים את קופרה לאון למכונית מושכת מבטים בעיצוב ספורטיבי נאה.
-
תא נוסעים ומטען
השינויים בסביבת הנהג הולכים באותה דרך של העיצוב החיצוני, משלבים הופעה מחודדת, גווני ברונזה, פקדים תכליתיים ועדכון מערך הבידור/מידע.
בהגה החדש שני לחצנים עגולים: הימני להתנעה, השמאלי לשינוי מצבי הניהוג – ולכך מוסיף מתג אלחוש בקרת היציבות הנמצא היישר מעל הבורר. זו האווירה הספורטיבית שקופרה רוצה ליצור, וכאן זה עובד היטב.
החומרים טובים לרוב, גם אם חלקם נוקשה, ובמסגרת העדכון נוסף דיפון דמוי-עור איכותי יותר במרכיבים כמו הקונסולה שבין המושבים.
הצג המרכזי גדל, מ-"10 ל-"12.9, נוספו לו ממשקי קישור אלחוטיים, והוא גם נראה טוב יותר. תפעול המערכות מהצג דורש היכרות, והשימוש בפסי מגע לשליטה בטמפרטורה, בעוצמת השמע וגם בחלון הגג אינו נוח; לפחות כעת הם מוארים. לחצני תפעול האורות ומיקומם עדיין מבלבלים.
גם המחוונים חדשים, והתצוגה בהם נאה. סביבת הנהג משלבת תאורת אווירה מיוחדת מתחת לשמשה, הממשיכה לדיפון הדלתות וזו מחליפה צבעים עם התרעה על רכב בשטח מת. מערך הבטיחות עודכן ועדיין פעלתן מדי לפרקים, במיוחד כאשר החשש הוא מתאונת חזית, ואז גם החגורות נמתחות ללא צורך.
המושבים חדשים אף הם, נאים למראה ובעיקר נעימים. תנוחת הנהיגה טובה – נמוכה מספיק ולא מדי. שדה הראייה לאחור אינו מוצלח.
המרחב מאחור נאה, אך לנוסע במרכז לא יהיה נוח בגלל מבנה המושב ומנהרת ההינע הגדולה. נפח תא המטען, 380 ליטרים, טוב, המבנה שימושי והוא עשוי היטב.
-
מנוע וביצועים
מנוע ה-1.5 ליטר המוכר של פולקסווגן, מתגלה, כרגיל, כמנוע מאוד יעיל.
הוא נעים מאוד בשיוט רגיל והיכולת טובה מאוד גם במצבי עומס; בזכות התוספת של מנוע חשמלי קטן במערך ההיברידי-מתון (19 כ"ס, 5.7 קג"מ) האצות הביניים טובות יותר, הרבה בזכות מומנט זמין באפס סל"ד.
פעולת התיבה נעימה ורכה אך לעיתים התגובה שלה איטית מדי, מה שמפריע בעומס ולעיתים גם בהתנהלות עירונית. במצבי הניהוג הרגילים תגובת המנוע למצערת אינה חדה ומיידית. בנהיגה בעיר, כמו בדגמים אחרים עם אותה תיבה, נשמעות נקישות.
-
נוחות והתנהגות
ברכב המבחן הותקנה חבילת 'קאררה' המביאה עמה בולמים נשלטים-אלקטרונית (עם 15 מצבים). נוחות הנסיעה בעיר נאה על שיבושים קטנים, אך הבולמים אינם סופגים כנדרש שיבושים בינוניים וגדולים. בנוסף, במצב הרך וכאשר יש נוסעים ברכב, הריסון אינו מספק והרכב מתנדנד.
בנסיעה בין-עירונית הנוחות טובה יותר, אך שיבושים גדולים מורגשים מדי ובמקרים רבים רצוי לנוע במצבים היותר נוקשים של הבולמים, בהם הספיגה מדודה יותר, והריסון משופר. חלק מהאשמה בחוסר הנוחות, כמו גם לרעשי הכביש המאוד נוכחים, הם צמיגי 235/35-19 שהותקנו ברכב המבחן.
היכולת הדינמית טובה מאשר לפני החידוש. לאון נכנסת היטב לפנייה, גם במהירות גבוהה. הכוח אומנם אינו מאתגר את האחיזה של הצמיגים הקדמיים, אך מאפשר להדק את קו הפנייה עם החלק האחורי כשרוצים.
ההיגוי מהיר, 2.1 סיבובים מנעילה לנעילה, והתגובה הראשונית של הרכב להפניה טובה. עם זאת, הוא אינו חד, לא מעניק מספיק תחושה ומשקלו קל מדי. הבלמים חסרים עוצמה וחדות בתחילת מהלך הדוושה, אבל העוצמה מספקת.
-
תמורה למחיר
המכונית הקומפקטית הקלאסית, המשפחתית (קטגוריה C) במבנה האצ'בק, כמעט נעלמה משוק הרכב המקומי - כולם רוצים רכבי פנאי, שמחיריהם יקרים אך במעט.
היכן נמצאות המתחרות המיידיות? רובן לא בארץ. וכך, קופרה לאון המחודשת מוצאת מולה בעיקר מתחרה מיוחסת מבית, פולקסווגן גולף, שעם מכלולים דומים היא דווקא יקרה פחות ומאיצה טוב יותר - כך שהתמורה בינונית.
-
גרסאות ורמות גימור
קופרה לאון מצוידת כסטנדרט בחישוקי "18, תאורת לד, גג זכוכית, מחוונים מוקרנים, מפתח חכם, תאורת אווירה משתנה ועוד. חבילת 'קאררה' תוסיף חישוקי "19, שליטה אלקטרונית בבולמי הזעזועים ומערכת שמע משודרגת של 'סנהייזר'.
ב-VZ, בנוסף לכך, גם מושבי ספורט משודרגים, ריפוד עור (בצבע שחור או כחול), ותפעול חשמלי למושב נהג.
-
בטיחות
קופרה לאון נבדקה ע"י יורו NCAP בשנת 2020 וקיבלה דירוג של 5 כוכבי בטיחות עם ציון של 91% בהגנה על מבוגרים, 88% בהגנה על ילדים ו-71% בהגנה על הולכי רגל.
מערך הבטיחות בשתי הגרסאות עודכן במתיחת הפנים וכולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה, ניטור שטחים מתים אקטיבי, בקרת שיוט אדפטיבית, עשר כריות אוויר ועוד.
-
צריכת דלק
צריכת הדלק טובה, בייחוד תחת עומס, ובמהלך המבחן נעה בין 12.9 ק"מ/ל' – בתוואי מאתגר ובקצב מהיר – ובין 15.5 ק"מ/ל' בשיוט.
-
מה חדש בקופרה לאון 2025
אין שינויים במפרט בשנת הדגם 2025.
-
סיכום
ייחודית, ספורטיבית ומושכת.