ג'יפ גלדיאטור 2021 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
גלדיאטור המקורי יוצר בין השנים 1962-1988. אחריו הופיע טנדר אחר שיוצר עד 1992, אבל מאז אין לג'יפ טנדר. עד עכשיו. שם הדגם, גלדיאטור, חזר ב-2003 בדגם קונספט, וב-2019 כדגם ביצור סדרתי. לישראל עלה בפברואר 2021.
גלדיאטור החדש מבוסס על רנגלר בדור הרביעי (JL) אבל ארוך ממנו משמעותית. ביחס לרנגלר 5 דלתות, המרכב של הגלדיאטור ארוך ב-75 ס"מ ל-554 ס"מ, ובסיס הגלגלים ב-48 ס"מ ל-349 ס"מ. הטנדר מיוצר רק בגרסת תא-נהג כפול, וכמו רנגלר מוצע בגרסה רגילה או בגרסת רוביקון מוקשח לשטח, עם גג קשיח או רך, ואפשרות לפירוק הגג והדלתות ולהשטחת השמשה הקדמית. בנוסף, מציעה ג'יפ גרסאות נוספות כמו מוהאבי הייעודית למדבר, ומהדורות מיוחדות כמו 'צפון', 'גובה רב'.
לארץ הוא מגיע רק בגרסת רוביקון ועם יחידת כוח אחת: V6 בנזין אטמוספרי בנפח 3.6 ל', המייצר 280 כ"ס, בשידוך לתיבה אוטומטית עם 8 הילוכים.
גרסת רוביקון מיועדת יותר לשטח מאתגר יותר, ולכן יחס העברה בה שונה (כאן 4:1), וזיוות (גישה נטישה ובטן) עדיפות על פני הגרסאות האחרות של הטנדר.
בניגוד לרנגלר, שיש לו סרן חי מאחור, לגלדיאטור קפיצי סליל, והסרנים שלו מחוזקים ליכולת העמסה של 545 ק"ג. כמו ברנגלר, יש נעילות דיפרנציאל קדמי ואחורי, וניתן לנתק את המוט המייצב הקדמי לשיפור העבירות בשטח טכני.
יש שלוש רמות גימור: 'רוביקון' בסיסית עם חישוקי "17, מולטימדיה עם צג "7 וגג שניתן לפירוק. רמת גימור 'רוביקון S', מוסיפה תאורת לד, חיפויים לבתי גלגל, גג ניתן לפירוק בצבע המרכב, מפתח חכם, צג "8.4, ריפוד מהודר יותר ומערכת שמע משודרגת של אלפין. רמת 'רוביקון סייפטי' מוסיפה מערכות בטיחות מתקדמות שאין כלל באחרות. עם זאת בגלל שחסרה התרעה על סטייה מנתיב, יש צורך להוסיף מערכת התרעה בהתקנה מקומית.
-
עיצוב ונוכחות
גלדיאטור ארוך כמו טנדר אמריקאי ענק, אבל אינו רחב או גבוה כמוהו, החזית שלו צנועה בהרבה, וגם אין את כל הכרום הנוצץ. התוצאה נהדרת.
-
תא נוסעים ומטען
עיצוב סביבת הנהג משמר אותה רוח של יעילות סגפנית משהו. המשמעות היא שהחומרים קשיחים כנדרש, ואיכות ההרכבה משובחת (גם כשהרכב קיפץ בין סלעים). אבל לעיצוב השטוח והניצב יש מחיר – מרחק מידיו של הנהג. המראות בינוניות.
מלפנים המרחב מספק, אבל תנוחת הרגלים לא נוחה, בסיס המושב לא מצטיין, ומושב הנוסע אינו נוח בשטח. מאחור יש המון מקום, אם כי נציין שמסגרת הגג קרובה מדי לראש. המושב עצמו נוח למרות שבסיס המושב קצר.
 
-
מנוע וביצועים
מנוע ה-V6 מספק ביצועים טובים, ותיבת ההילוכים הזריזה והחלקה עוזרת למצות את כל מה שיש. מיקום בורר ההילוכים פחות נוח. ואילו מיקום בורר מצבי השטח, ראוי.
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה בעיר על שיבושים קשים או במהירות ממש איטית בינונית, ומשתפרת כאשר זו עולה לעבר 40-50 קמ"ש, ומשתפרת בהמשך. הבעיה העיקרית היא רעש. הצמיגים נשמעים כבר ב-40 קמ"ש, הרוח מ-70 קמ"ש מלפנים, מהגג כבר ב-90 קמ"ש. המנוע נשמע מ-3000 סל"ד, בולט מ-4000 סל"ד – אבל לא מפריע; גם כי הוא נבלע ע"י האחרים, גם כי הצליל חביב.
היכולת הדינמית סבירה. קוטר הסיבוב, 13.6 מטרים, לא משהו, דבר המפריע בעיר במספר מקומות (בעיקר בפניות פרסה, פחות בחנייה), גם בתמרונים בשטח.
בשטח הוא מצטיין. גם בנוחות ובעיקר בעבירות.
 
-
תמורה למחיר
המחיר יקר מאוד, אבל מי שצריך רכב שטח בעל יכולת גבוהה מאוד גם במקומות מאתגרים טכנית, עם כושר העמסה בנפח ובמשקל, ימצא שגלדיאטור במובן מסוים הוא הדבר היחיד בשטח.
-
בטיחות
חבילת הבטיחות מוצעת באופן תמוה רק ברמת הגימור הגבוהה שנקראת 'רוביקון סייפטי'. במפרט: בלימה אוטונומית, ניטור שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית. עם זאת, המפרט מחסיר התרעה על סטייה מנתיב, כך שגם רמת גימור זו מחויבת במערכת התרעה בהתקנה מקומית.
-
צריכת דלק
צריכת הדלק לא מזהירה כשבמהלך המבחן מדדנו 7.2 ק"מ/ל'. בשיוט מדדנו כ-11 ק"מ/ל'.
 
-
מה חדש בג'יפ גלדיאטור 2021
דגם חדש לחלוטין שלא היה בעבר.
-
סיכום
רכב יחיד מסוגו.