אורה 07 2025 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
באפריל 2024 נחת בישראל הדגם השני של מותג אורה מבית גרייטוול הסינית. מדובר במשפחתית גדולה במבנה קופה-סדאן שעיצובה דומה לפורשה פאנאמרה, וכמותה גם לה אין מסגרות לשמשות.
כמו העיצוב, גם הממדים לא שגרתיים: בסיס הגלגלים מכובד, 287 ס"מ והאורך גם, 487 ס"מ – אבל הרוחב אינו גדול באופן יחסי, 186 ס"מ, וממד הגובה (150 ס"מ) גבוה מהמקובל במכונית בהשראה ספורטיבית. נפח תא המטען קטן יחסית 333 ליטרים, ומשקל הרכב גדול - 2065 ק"ג.
הרכב מוצע בישראל בגרסת מנוע אחת: מנוע חשמלי יחיד המייצר 204 כ"ס ו-34.7 קג"מ וההנעה קדמית. משך ההאצה ל-100 קמ"ש הוא 8.2 שניות והמהירות המרבית 170 קמ"ש. הרכב מוצע בעולם גם בגרסה כפולת מנועים והנעה עם 400 כ"ס.
אורה 07 משווקת בארץ עם שתי גרסאות סוללה: לאחת 67 קוט"ש לטווח מוצהר של 440 ק"מ, לשנייה סוללת 86 קוט"ש ל-570 ק"מ.
-
עיצוב ונוכחות
כפי שכבר גילינו עם האחות הקטנה 03 (לשעבר "פאנקי קאט"), למותג אורה דגמים בעיצוב רטרו לא שגרתי.
אך בניגוד ל-03 החמודה למראה, ה-07 בהחלט לא קלעה לטעמם של כל הבוחנים.
העיצוב אומנם מיוחד ושונה מהרגיל, אבל קצת מוזר – ודווקא בגלל הפרופורציות; החזית מעט קצרה ביחס למכונית בעיצוב ספורטיבי, הפנסים האליפטיים קטנים מדי ביחס לגודל הרכב, ואילו האחוריים מגושמים ויש בהם רמיזות לדגמי פורשה ובנטלי שאינן תואמות אחת לשנייה.
-
תא נוסעים ומטען
אותה השראה של מכונית ספורטיבית מצאה ביטוי גם בסביבת הנהג, וזו מפתיעה בעיצוב נאה ושונה. בייחוד בולטת הקונסולה המרכזית הכוללת 3 פקדים חיצוניים בולטים ויוצרת מעין קוקפיט ייחודי.
אם זה נראה לכם מוכר, זו לא טעות - באורה "שאבו" את הרעיון מבוגאטי שירון, לא פחות. שאפו על התעוזה, גם אם בסוף התוצאה חיוורת בהשוואה.
מול הנהג שלושה מחוונים עגולים המשולבים זה בזה (באופן שאינו שונה מאשר בדגמי אלפא רומיאו).
איכות החומרים טובה וחלקים מסוימים עוטים דיפון דמוי עור, וזה נראה מצוין בגימור חום קאמל האופציונלי.
כדי לתפעל את רוב המערכות צריך להיכנס לצג, וכמקובל ברוב המוחלט של הדגמים המגיעים מסין, הוא סבוך ושופע תפריטים עם אייקונים קטנים מדי אותם קשה לתפעל בדייקנות, גם בגלל רגישות הצג.
בניגוד למקובל בתוצרת סין, באורה הרכיבו גם מספר מתגים חיצוניים בתא הנוסעים, אבל הפיזור שלהם לא תמיד הגיוני או ברור; כך למשל, הלחצן לדימום הרכב נמצא בתקרה.
במסגרת התוכנית "רעיונות גרועים שלמדנו מטסלה" נמצא גם כאן גג זכוכית נטול כיסוי ושליטה מעצבנת דרך הצג בפתחי המיזוג.
פרוטוקול הניתוקים של מערכות ההתרעה העצבניות מחייב מעבר בין שלושה תפריטים. גם כך התחושה היא שלא תמיד מצליחים בכל המשימות, מכיוון שהצפצופים נמשכים או חוזרים מתישהו - ויש מערכות אותן ניתן לנתק רק בעמידה.
תפעול האיתות אינו נוח, הצליל מעצבן, הוא יכול להיבלע בין יתר הצפצופים ומסיבה זו עלולים לשכוח שהוא פועל.
מושב הנהג נראה נהדר אך אינו נוח במיוחד, ויחד עם תנוחת נהיגה שאינה מושלמת הגב עלול להתעייף. שדה הראייה לפנים ולאחור אינו מוצלח, השפעה ישירה של העיצוב הייחודי.
מרווח הרגליים מאחור נדיב אך מרווח הראש מוגבל.
נפח תא המטען קטן, 333 ליטרים, והמבנה לא מספיק נוח להטענה.
-
מנוע וביצועים
ההספק, 204 כ"ס, מעט צנוע ביחס למקובל בדגמים חשמליים בגודל כזה, אבל הביצועים נאים ומספקים כל צורך. חשוב יותר: האצות ביניים לעקיפות מיידיות מבוצעות היטב.
בעיר, בזחילות חניה, קצת קשה לדייק עם המצערת בייחוד ב"נהיגה בדוושה אחת".
-
נוחות והתנהגות
בכל הקשור לנוחות נסיעה, אורה 07 אינה מבריקה. בעיר היא מוטרדת מדי משיבושים גדולים ובינוניים ובנוסף לכך פעולת המתלים רועשת. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה טובה יותר, אבל עדיין לא מוצלחת וסובלת ממחסור בריסון על פני אספלט גלי. עם זאת, רמת הריסון טובה מהמקובל בדגמים סיניים אחרים. רעשי הכביש בולטים, אך רעשי הרוח מבודדים היטב.
בפיתולים, למרות העיצוב הספורטיבי, אורה 07 אינה מצטיינת ביכולת הדינאמית, אפילו בהשוואה למשפחתיות גדולות סיניות אחרות (אקספנג P7 או BYD סיל), אך שלזכותה ייאמר כי אינה מתיימרת לכך.
הרכב אינו משנה כיוון באופן מיידי, להגה משקל קל מדי ולשלדה נטייה מופרזת לתת היגוי.
גם הבלמים אינם טובים מספיק, וקשה למנן את עוצמת הבלימה. הבלימה הרגנרטיבית אינה חזקה וגם אינה מדויקת.
-
תמורה למחיר
למעט העיצוב, אורה 07 נופלת ממתחרותיה במרבית התחומים, ומחירה לא מספיק נמוך כדי להפוך אותה לאטרקטיבית ביחס אליהם. התמורה לא גבוהה
-
גרסאות ורמות גימור
גרסת הסוללה הקטנה מוצעת ברמת האבזור 'פיור' וכוללת תאורת לד, מצלמות היקפיות, גג זכוכית, מפתח חכם, תפעול חשמלי למושבים הקדמיים, צג מרכזי "12.3 עם ממשקי קישור אלחוטיים, מחוונים מוקרנים, בקרת אקלים, תאורת אווירה וריפוד דמוי עור.
גרסת הסוללה הגדולה מוצעת ברמת האבזור 'פרו פלוס' הכוללת, בנוסף, ספוילר אחורי המתרומם חשמלית, תפעול חשמלי לדלת תא המטען, עיסוי ואוורור במושבים, תצוגה עילית ומערכת שמע של אינפיניטי.
-
בטיחות
אורה 07 טרם נבדקה במבחני הריסוק של יורו NCAP.
במפרט הבטיחות של אורה 07: בלימה אוטונומית גם בנסיעה לאחור, תיקון סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית.
-
טווח נסיעה
בקצב התנועה וביום חמים הטווח נע בין 480 ק"מ ל-500 ק"מ. הטווח נשאר מכובד, 450 ק"מ, גם לאחר ששילבנו קטעים מאמצים. מאוד מרשים.
-
מה חדש באורה 07 2025
אין שינויים במפרט בשנת הדגם 2025.
-
סיכום
העיצוב שונה והטווח מרשים, אך היכולת הכוללת בינונית ומטה.