פרט למכוניות מיני, הגיעו לשוק גם מכוניות סופרמיני ואפילו מכוניות משפחתיות ידניות. סך הכול מנינו לא פחות מ-20 דגמים בעלי גיר ידני שהוצעו למכירה באופן סדיר השנה בישראל. לתופעה סייעו מאוד שני דברים – המס הירוק והעובדה שכמעט ואין מכוניות בעלות גיר ידני בחברות הליסינג, מה שאפשר לתמחר אותן בצורה אגרסיבית. אם המס הירוק לא ישתנה בצורה מהותית, התופעה הזו לדעתי תמשיך ותצבור תאוצה גם בשנה הבאה.
מכל חברות הצדק החברתי, הצדק הכלכלי, הצדק הדתי והצדק הלאומי שמתחרות על קולו של הבוחר, לא נשמע אפילו ציוץ שמדבר על הורדת מחירי הדלק או התחבורה הציבורית. למה לתת אוכל לפרה צייתנית שממשיכה לתת חלב ולא דורשת כלום בתמורה, אפילו לא חיבוק?
בטיחות בדרכים
השנה, סוף סוף, מורגשת ירידה די משמעותית בנפגעי תאונות הדרכים. ברור שתור העומדים לקרדיטים עבור ההישג, ארוך הרבה יותר משל אלו שעמדו בתור להתנצלויות בשנים רעות במיוחד. האמת היא שאני לא יכול להצביע על סיבה מובהקת לירידה השנה. אני משוכנע שיהיה מי שינסה לטעון שהמצלמות הן הן שהורידו את מספר הנפגעים השנה, אך בטוח עוד יותר שהם לא יוכלו לספק הוכחה ניצחת לכך, או אפילו סתם הוכחה. גם מספר הכבישים שהצטרפו לאלו הנחשבים בטוחים דווקא השנה, אינו משמעותי דיו כדי לגרום לשינוי. אז מה בכל זאת? לדעתי זה נובע משילוב של מאמצים, שיוצרים יחד תהליך מתמשך שימשיך ויתקדם בשנים הקרובות, גם אם לא בצורה לינארית קבועה.
אחרון חביב הוא ה"גורם האנושי", הנהגים. גם אלו מתחילים לאט להבין טוב יותר את כללי ההתנגות בכביש ומשפרים את מיומוניות הנהיגה שלהם. שילוב של סיבות (בלי אף מילה על אכיפה) שמצליחות יחד להוריד את גרף השכול.
אירועים
ספורט מוטורי
כשמיכאל שומאכר פרש ממרוצי הפורמולה 1 עם לא פחות מ-7(!) אליפויות עולם באמתחתו, חשבו כולם (כולל כ-ו-ל-ם) שיעבור עוד זמן רב עד שיקום לו יורש או עד ששיאיו יישברו. והנה מגיע צעיר גרמני חצוף וכבר שובר כמה שיאים בעצמו: סבאסטיאן פטל הוא הנהג הצעיר ביותר שהפך להיות אלוף עולם, הצעיר ביותר שזכה בה בפעם השנייה והצעיר ביותר שזכה בה בפעם השלישית – וברור שעוד ידו נטוייה. האם כבר קם יורש לגדול מכולם? שלוש אליפויות עולם יש לו כבר בכיס, כמו שהיו לסנה, לפרוסט ולפיקה אחרי קריירה מזהירה ולא קצרה – והוא עדיין כל כך צעיר.
בקצב הזה, ועם קבוצה צעירה ומפתיעה – הוא עשוי לשבור את שיאיו של מיכאל שומאכר בזמן קצר הרבה יותר מהמצופה. מעניין אם גם שיאיו של הכדוגלן של ברצלונה, לאו מסי, יישברו במהירות כזו. לשם גילוי נאות, אודה שאהדתי הייתה נתונה דווקא לנהג שתפס את מקומו של שומאכר בכיסא הבכיר של פרארי – פרננדו אלונזו הספרדי. זה הוכיח השנה בגרות, אופי ותחרותיות שלא היו לו בשנים בהן קיטר כל הדרך לתואר אלוף עולם. אלונזו נאבק השנה במכונית בעייתית עד למרוץ האחרון השנה, שם הפסיד את התואר ב-3 נקודות בלבד. עולם הפורמולה 1 הכיר בעבר יריבויות מתמשכות של שני נהגים גדולים. יש מצב שנשוב ונראה יריבות כזו גם בשנים הקרובות.