וולוו הוסיפה ב-2021 על אותו בסיס וכמיטב האופנה, גם גרסת קופה ל-XC40 ולזו הסימול
C40; הקידומת C משרתת דגמי קופה בוולוו עוד מ-C70 של 1996.
ויש הבדל: בניגוד לדגם הפנאי הנמצא בשירות כבר חמש שנים ומוצע בגרסאות מנועים
שונות, כולל חשמל (מ-2019) – וולוו C40 מוצע רק בחשמל, ולפי וולוו מדובר בדגם עצמאי בזכות עצמו. עם זאת, C40 חולק עם XC40 החשמלי הרבה יותר מאשר רצפה ויחידות הנעה.
הקשר, פרטים
וולוו ישראל החלה לשווק את XC40 הכל-חשמלי ב-2021 וכעת הוסיפה למבחר את C40
החדש. C40, וכמו XC40 החשמלי, מוצע בגרסת P6 עם מנוע אחד של 231 כ"ס והנעה קדמית, ולגרסה זו סוללה של 69 קוט"ש ל-434 ק"מ; מחיר גרסה זו הוא 290,000 שקלים.
בנוסף, גם ל-C40 גרסת P8 – והיא זו שנבחנה. לגרסה זו שני מנועים המייצרים יחד 407
כ"ס וההנעה כפולה, לסוללה 78 קוט"ש, הטווח 420 ק"מ והספק הטעינה 150 ק"ו. המחיר:
310,000 שקלים, גבוה ב-10,000 שקלים מ-XC40 המקביל.
בסיס הגלגלים, 270.2 ס"מ, זהה בשני הדגמים; האורך והרוחב דומים מאוד: C40 ארוך ב-
1.5 ס"מ ורחב ב-1 ס"מ ל-444 ס"מ ו-187.3 ס"מ. ההבדל הגדול הוא בגובה: C40 נמוך ב-
6.1 ס"מ מ-XC40, ל-159.1 ס"מ; גם מרווח הגחון נמוך ב-1 ס"מ. ל-20.1 ס"מ. בנוסף, נפח
תא המטען קטן ב-39 ליטרים ל-413 ליטרים.
שתי הגרסאות מוצעות באותה רמת גימור 'אולטימייט' (וכמו XC40 החשמלי) ובמפרט
הבטיחות בין השאר, בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור
רכב בשטח מת ובנסיעה לאחור.
במפרט האבזור, בין השאר, תאורת לד, חישוקי "19, גג זכוכית, מצלמות היקפיות, מפתח
חכם, תפעול חשמלי לדלת תא המטען, בקרת אקלים דו-אזורית, מולטימדיה עם צג "12.3
ומערכת הפעלה של גוגל, מחוונים מוקרנים.
יצוין כי עם C40 וולוו הולכת צעד נוסף בהתייחסות שלה לנושאים חברתיים; לאחר שכל
הדגמים שלה מוגבלים כיום ל-180 קמ"ש, C40 הוא דגם ראשון שלה שאינו מוצע עם ריפוד
או דיפון מעור.
עיצוב, נראות
נדרש מעט זמן כדי להתרגל לעיצוב. החזית החדשה, שתגיע גם ל-XC40, אינה שגרתית
בגלל השילוב של השבכה האטומה ויחידות התאורה המלוכסנות. עיקר השינוי מעבר
להנמכת הגג ומרווח הגחון הוא בחלק האחורי שיש בו ספוילרים רבים. הרכב נראה טוב
מאשר בתמונות, ועדיין הוא חסר את הליטוש הנדרש שיש למשל באודי Q3.
פנים הרכב
סביבת הנהג ותא הנוסעים דומים מאוד לאלה שב-XC40 – הן בעיצוב, הן במרכיבים, ולא כל
האחרונים איכותיים למגע. עם זאת, הגוונים וגם החומרים שופרו, והדיפון האפור בדלתות
ובסביבת הנהג הופך לבהיר בלילה. המרקם שלו משקף, כך וולוו, את הטופוגרפיה במחוז
אוביסקו שבצפון שוודיה. בטח.
עוד שינוי הוא גג הזכוכית נטול הכיסוי שאמור לסנן 93.5% מאור השמש. אבל אסור לזלזל
ב-6.5% שמש ישראלית; בשרב האביבי תא הנוסעים התחמם והאור הורגש. היבואן מציע,
כמה משעשע, כיסוי קבוע ב-1,800 שקלים.
גם בכל הקשור לתפעול, C40 הולך בדרכו של XC40. אנשי וולוו לא הפציצו בפרטים או
הוסיפו אותן אפשרויות המקובלות בכלים חשמליים. יש מערך מידע צנוע שאינו כולל מד
טווח, ובצג רק אחוזי סוללה; אין מצבי ניהוג, וניתן רק לשנות רק את משקל ההגה; אפילו
הבלימה הרגנרטיבית מציע בחירה בין כלום למקסימום.
תפעול מערך המולטימדיה, שנעשה בשיתוף גוגל, נוח יחסית אך צמצום המתגים מביא לכך
שפעולות רבות – משינוי אותה בלימה ועד לתפעול מערכת השמע – מחייבים מספר לחיצות,
ובזמן הנהיגה זה מפריע. מושב הנהג נוח ונראה נהדר, ובוולוו גאים בכך שזה דגם ראשון
שהריפוד שלו אינו עשוי עור אמיתי. עם זאת, התחליפי אינו מאוורר מספיק.
תנוחת הנהיגה נמוכה מעט מזו שב-XC40 אך סביבת הנהג הדומה גורמת לכך שהמושב
מוגבה והתחושה אז שהגבהת המושב ולתחושה שהתקרה קרובה לראש. הראות לאחור
מוגבלת, טוב שיש מצלמות איכותיות אם-כי התמונה לא תמיד מובנת.
הכניסה לאחור לא מאוד נוחה בגלל דלתות כניסה קטנות. המרחב שם טוב אך המושב נמוך
מעט. מנהרת ההינע נשארה, וזו מפריע לנוסע במרכז. כאמור, נפח תא המטען קטן, אך הוויתור על 39 ליטרים (ל-413 ל') אינו נראה משמעותי.
מנוע, ביצועים
וולוו C40 הוא אחד מדגמי הפנאי הקומפקטיים החזקים ביותר: 407 כ"ס, 67.3 קג"מ ומכאן
0 ל-100 קמ"ש ב-4.9 שניות. בנהיגה רגילה אין לכך ביטוי, מכיוון שמהלך המצערת ארוך
יחסית, אבל מעיכת הדוושה לרצפה, ובסיוע ההנעה הכפולה היעילה, מסדרים לרכב ביצועים
מעולים, לא רק בזינוק אלא גם האצות ביניים מרשימות ויכולת עקיפה מצוינת. יצוין כי המנוע
הקדמי מספק רק 70% מיכולתו במהירויות נמוכות. בנסיעה בעיר או לאחר מאמץ נשמעים
לעיתים רעשים ממערך הקירור.
ניצול הכוח הרב יעלה כמובן בטווח. השיפורים הקלים במערך החשמל ובמבנה האווירודינמי
הורגשו בצריכת האנרגיה, וזו עמדה על 4.4 ק"מ/קוט"ש. בפועל. בפועל, בנהיגה בין-עירונית
בקצב התנועה (וקצת פחות), הטווח ינוע בין 330 ל-340 ק"מ. קטע דינמי קצר באורך 20
ק"מ הוריד את הצריכה הממוצעת ל-4 ק"מ/קוט"ש. יצוין כי מערך הניווט של גוגל יודע לצפות
עם איזה אחוז סוללה נגיע ליעד.
נוחות, התנהגות
נוחות הנסיעה נעימה למדי כאשר השיבושים קלים, אך כיול המתלים אינו מאפשר טיפול יעיל
במפגש עם מפגעים מוחשיים יותר בעיר, רצף שיבושים מחוצה לה; הצמיגים – 235/50-19
מלפנים, 255/45-19 מאחור – עם דופן לא גבוהה ממש, אינם עוזרים. איכות הנסיעה אינה
מתעלה, ומחוץ לעיר נשמעים רעשי מתלים, רוח וכביש.
בדרכי עפר עם אבנים שתולות, הרכב אינו נוח וגם שם נשמעים רעשי המתלים. עם זאת,
בשבילים מהירים C40 מפתיע אפילו בהתנהגות מהנה, בייחוד במצב 'שטח'.
היכולת הדינמית טובה. בהינתן ההספק והמומנט הגבוהים ועם ניצול נכבד שלהם, נראה
שיש כאן יותר ממה שהרכב תוכנן לקבל. כמו XC40 דגם זה מפגין התנהלות פראית כאשר
מגזימים בפניות, אך נראה שהוא מתמודד עם התפוקה הרבה באופן מעט יותר רהוט.
האצה חזקה ומוקדמת מדי ביציאה מפנייה עלולה לגרום לתת היגוי, והרפיה חדה מדי תיצור
דרמות מכיוון האחוריים. עם זאת, אבל בלא מעט מצבי האצה יורגש שהאחוריים מהדקים קו
עד שבקרת היציבות מתערבת. במצב 'ספורט' להגה משקל נכון, אם כי זה אינו מעביר ממש
מידע על המתרחש למטה.
מערכת הבלימה פועלת היטב, אבל מכיוון שהרכב "מושך" לקצב מהיר, העומס עליה עלול להיות מעט גבוה. המשקל עצמו אינו נמוך, וכמו בכלים חשמליים אחרים, לא תמיד קל למנן את הבלימה. לרכב מצב אחד של בלימה רגנרטיבית; הוא חזק מאוד, מאפשר נהיגה ב'דוושה אחת', וללא ספק לפחות מצב נוסף, מתון-אך-יעיל, היה מוסיף לשימושיות ולנהיגה.
מחיר, תמורה
דגמי פנאי במבנה קופה נותנים פחות, עולים יותר. עם זאת, ב-C40 הפגיעה בשימושיות
קטנה, הפרמיה על העיצוב נמוכה. המחיר, 310,000 שקלים יקר רק ב-10,000 שקלים מ-
XC40 המקביל, שגם הוא מוצע במחיר תחרותי ביחס לדגמים חשמליים קומפקטיים של
מותגי יוקרה, בוודאי בהינתן ההספק הרב והאבזור העשיר. בנוסף, וככל שמדובר בפנאי-
קופה, בשלב זה אין ל-C40 מתחרים.
לכשעצמו, C40 אינו מתעלה בעיצוב ובנוחות הנסיעה, הטווח מעט מוגבל, אבל מדובר ברכב
חשמלי שהוא מצויד ובעיקר מאוד מהיר. וחזק.