יגואר I-Pace 2022 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
בסוף 2018 נחת בישראל רכב פנאי חשמלי ראשון - יגואר I פייס, וב-2019 הוא זכה בתואר היוקרתי "מכונית השנה באירופה".
כשהושק היה זה רכב פנאי כל-חשמלי שני רק לטסלה מודל X והוא הביא לכביש את המרכיבים העיקריים של החשמלית המודרנית: שלדה שתוכננה מראש לסוללות; תכנון שונה למרכב שאין לו מנוע גדול מלפנים; מנועים מלפנים ומאחור להנעה כפולה; נתוני הספק ומומנט גדולים וביצועים מעולים; סוללות עם קיבולת אנרגיה גבוהה, ומעל הכל: טווח נסיעה גדול יחסית ואופציה לטעינה מהירה.
ליגואר I-פייס בסיס גלגלים גדול מאוד (299 ס"מ), כמו של מכונית פאר, אך אורך המרכב, 468 ס"מ, כשל משפחתית-קומפקטית. יחידת ההנעה מפיקה 400 כ"ס ו-70.9 קג"מ, ניזונה מסוללת 90 קוט"ש וטווח הנסיעה הוא 470 ק"מ.
ב-2020 עבר יגואר I-Pace שורה של עדכונים קלים למפרט; במסגרת הרענון קיבל ה-I-Pace מטען תקני משודרג - 11 קילוואט במקום 7 עד כה - ומערכת מולטימדיה משודרגת, עם תפריטים חדשים, אפשרות לעדכון מהאוויר ומסכי "12.3 למחוונים, "10 למולטימדיה ו-"5 לתפעול כסטנדרט. למפרט הצטרף גוון חדש למרכב, מראה שמקרינה תמונה ממצלמה כדי למנוע שטחים מתים ומערכת סינון אוויר משודרגת.
-
עיצוב ונוכחות
יגואר I פייס מכריז על היותו חשמלי דרך ההופעה הייחודית, ועושה זאת באופן אלגנטי ומתוחכם.
יש לו פרופורציות מאוד לא שגרתיות, המודגשות עוד יותר על-ידי החרטום הקצר, ולטעמנו, זהו עיצוב למופת.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג מרשימה לא פחות. קווי העיצוב זורמים מדלת לדלת, משלבים מרכיבים עדכניים (מסכים וכולי) וחומרים קלאסיים (עור). האבזור עשיר, גג הזכוכית ייחודי, הנדסת האנוש טובה מאוד וכך גם מושב הנהג.
לא הכל מושלם: ההגה אינו מתכוונן לגובה מספק והמרחב לנהג מעט אינטימי מדי.
הכניסה לאחור מחייבת הרכנת ראש, מחיר הגג הנמוך, וזה אחראי גם למרווח ראש מצומצם יחסית. למרות בסיס הגלגלים הארוך, מרווחי הברכיים וכפות הרגליים בינוניים.
תא המטען גדול מאוד ויעיל, ויש תא קטן נוסף מלפנים.
-
מנוע וביצועים
הביצועים מעולים, ואלה מודגשים, כמקובל ברכב חשמלי, בגלל שהם מוצעים במיידיות ומכל מהירות.
-
נוחות והתנהגות
ברמת גימור HSE שנבחנה קפיצי אוויר, ונוחות הנסיעה העירונית שהם מספקים טובה מאוד, עם כושר ספיגה משובח.
נוחות הנסיעה בכביש הבין-עירוני טובה מאוד אף היא - אך נרשמו נדנודים בכביש גלי.
רחשי רוח נשמעים רק מ-120 קמ"ש, וגם אז באופן זניח מאוד. רעשי כביש אינם מטרידים והמנוע חרישי - כך שאיכות הנסיעה הכוללת גבוהה מאוד.
היכולת הדינמית לכשעצמה גבוהה מאוד – עם כושר כניסה מרשים ומיידי לפניות, קצת (ממש קצת) היגוי-יתר לנשמה, ורמת אחיזה גבוהה.
עם זאת, נהיגה אגרסיבית בכביש מתפתל פוגשת בתנודת מרכב מורגשת. משקל ההגה מצוין, הוא קצר ומידי, ואין לו שטח מת.
הבלמים, למרות שהרכב חשמלי, מאפשרים מינון בלימה טוב, ועוצמת הבלימה מצוינת.
הבלימה הרגנרטיבית מרשימה אף היא.
-
תמורה למחיר
מחירו של יגואר I פייס אינו נמוך במיוחד; כשהושק בארץ המתחרה היחיד, אודי e-טרון, היה זול ממנו - וכיום מוצעים לא מעט מתחרים מודרניים ומשתלמים יותר.
-
גרסאות ורמות גימור
ה-I-פייס מוצע בישראל בשתי רמות גימור – SE או HSE. המפרט התקני כולל חישוקי "20, כניסה והנעה ללא מפתח, דלת תא מטען חשמלית, חנייה אוטומטית, ומושבים קדמיים חשמליים עם זיכרונות וחימום.
ברמת הגימור הבכירה גם גג זכוכית פנורמי, תצוגה עילית, מושבים קדמיים מקוררים ומושבים אחוריים מחוממים.
ברמת הגימור הבכירה גם קפיצי אוויר, אך ניתן להוסיפם בנפרד גם ב-SE.
-
בטיחות
יגואר I פייס נבדק במבחן הריסוק של יורו NCAP ב-2018 וזכה לציון של 5 כוכבים, עם 91% בהגנה על מבוגרים, 81% בהגנה על ילדים, 73% בהגנה על הולכי רגל ו-81% על מערכות בטיחות.
מפרט הבטיחות התקני כולל בלימת חירום אוטונומית (כולל זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים; ללא תמרון חירום), התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים, התרעה על תנועה חוצה מאחור, עמעום אורות אוטומטי וזיהוי שלטי מהירות. ברמת הגימור HSE גם מערכת לשמירת הרכב במרכז הנתיב, תאורת 'מטריקס לד' ומערך צילום היקפי 360 מעלות.
-
טווח נסיעה
במבחן מאומץ רשמנו טווח של 300 ק"מ. נהיגה בקצב קבוע ורגוע תאפשר טווח ריאלי של כ-400 ק"מ.
-
מה חדש ביגואר I-Pace 2022
אין שינויים במפרט בשנת הדגם 2022.
-
סיכום
רכב פנאי יוקרתי חשמלי משובח.