פיאט טיפו 2019 חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
רשמית, פיאט טיפו - שנחשפה באמצע 2015 - נחשבת כמשפחתית קטנה בסגנון יונדאי אקסנט וסקודה ראפיד, אולם היא קרובה יותר במידותיה למשפחתיות הקומפקטיות (טויוטה קורולה, סקודה אוקטביה).
לישראל הגיעה הטיפו במרץ 2016, תחילה בגרסת סדאן עם מנועי בנזין אטמוספריים בנפחי 1.4 ו-1.6 ל' - הקטן עם תיבת שישה הילוכים ידנית, והגדול עם תיבת שישה הילוכים אוטומטית.
באפריל 2017 החל שיווק גרסת ההאצ'בק, גם בגרסת 1.6 ל' אוט', גם בגרסת 1.4 ל' טורבו עם תיבת שישה הילוכים ידנית וגם בגרסת 1.6 ל' דיזל עם תיבת שישה הילוכים רובוטית דו-מצמדית.
באוגוסט 2017 החל שיווק גרסת הסטיישן, בגרסאות בנזין ודיזל אוטומטיות.
לטיפו דירוג בטיחות נמוך יחסית של 3 כוכבים במבחן הריסוק האירופי, אולם גרסת ההצ'בק - המוצעת בישראל עם מערכות בטיחות מתקדמות - זכאית לדירוג של 4 כוכבים.
-
עיצוב ונוכחות
הטיפו, בבסיסה, היא מכונית מעוצבת ונאה למדי. חישוקי ה-"17 והצבע השחור של רכב המבחן תרמו מאוד להופעה המושכת.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג בטיפו משאירה רושם פשוט, הן מבחינת החומרים והן מבחינת העיצוב.
 
המושב האחורי אינו מהמרווחים שפגשנו ברכב משפחתי, אבל הוא מאפשר לאכלס שני בוגרים בנוחות יחסית.
 
תא המטען ענק.
-
מנוע וביצועים
יחידת הכוח של הטיפו (1.6 ל', אוט') מיושנת לכאורה, אך היא אפקטיבית למדי במדד הביצועים.
 
יחד עם זאת, צריכת הדלק הממוצעת לאורך ימי המבחן עמדה על 10.1 ק"מ לליטר בלבד - נתון טוב פחות בכ-15% ביחס למשפחתיות קומפקטיות מקבילות.
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה של הטיפו בינונית - המתלים מרוסנים מעבירים את השיבושים באדיקות לתא הנוסעים, אבל גם עוזרים לטיפו להימנע מחבטות במעבר על שיבושים קשים.
 
הצמיגים נמוכי החתך גורעים מנוחות הנסיעה.
-
תמורה למחיר
התמורה היא בהחלט הסיפור כאן. מחירה של הטיפו נמוך ב-25% ביחס למשפחתיות מקבילות - ומדובר בפער מחיר שבהחלט מאפיל על מאזן היכולות הבינוני שלה כמכונית.
-
התפלגות מכירות
לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, בשנת 2018 הגרסה הנמכרת הייתה קומפורט 1.6 ליטר עם כ-700 יחידות.
-
סיכום
הטיפו היא קנייה הגיונית יותר מרוב המשפחתיות בשוק.