סקודה ראפיד 2019 חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
הדור הנוכחי הוא הפעם השלישית שסקודה השתמשה בשם ראפיד, ולפחות בישראל זו תהיה בינתיים הפעם האחרונה (עד הפעם הבאה). לקראת סוף שנה זו יוצג בעולם דור חדש לראפיד, אבל מבחינת השוק הישראלי דגם חדש בשם סקאלה יחליף את ראפיד ואת ספייסבק, שהיא בעצם תצורת האצ'בק לדגם, ובחו"ל נמכרת כ'ראפיד ספייסבק'. דגמים אחרונים של השניים ימכרו השנה ובתחילת שנה הבאה.
הדור הנוכחי של סקודה ראפיד מבוסס על רצפה מוארכת של סיאט איביזה (דור 4), והוצג ב-2012. הוא מתחרה בדגמים שונים בהתאם לשוק היעד: בשווקים מתפתחים מול משפחתיות כמו רנו פלואנס, ובשווקים אחרים בתת-משפחתיות כמו יונדאי i25/אקסנט. כמעט במקביל אליה נחשפה אחות תאומה, סיאט טולדו שזהה לה לחלוטין, פרט לסמל ושיווקה בישראל הופסק בשנה זו.
לישראל היא הגיעה במרץ 2013 ומאז עברה עדכונים רבים: מתיחת פנים ראשונה ומוקדמת מהצפוי (בשל ביקורת על איכות החומרים נמוכה בתא הנוסעים) בסוף 2013, הצטרפות גרסת ספייסבק בנובמבר 2014, ריענון מנועים במהלך 2015, הצטרפותה של גרסת סקאוט לספייסבק ב-2016, ומתיחת פנים שניה ומשמעותית באמצע 2017. מאז לא חל שינוי.
היצע המנועים כולל מנוע 3 צילינדרים מוגדש בנפח 1.0 ל' עם 95 כ"ס ומנוע 4 צילינדרים 1.4 ל' (מוגדש) עם 125 כ"ס. בשני המקרים התיבה היא אוטומטית כפולת מצמד עם שבעה הילוכים.
יש ארבע רמות גימור שאת פירוט תכולתן ניתן לראות בדף דגם 2018.
לראפיד 6 כריות אוויר, ציון של 5 כוכבים במבחן הריסוק של EuroNCAP, בו זכתה כשהוצגה במבחן פחות מחמיר, אבל כעת היא מוצעת עם בלימה אוטונומית ומובילאיי שלא היו בעבר.
הראפיד היא אחות תאומה לסיאט טולדו, העושה שימוש במכלולים מוכרים של קונצרן פולקסווגן.
את הגרסה הישראלית של הראפיד מניעים שני מנועי טורבו-בנזין (1.2 ל' ו-1.4 ל') ומנוע דיזל (1.6 ל') המוצעים עם תיבה רובוטית דו-מצמדית (7 היל') או ידנית (5 היל').
העיצוב החיצוני והפנימי ממשיכים את הקו הסולידי המוכר של סקודה, כאשר הנקודה הבולטת אצל הראפיד היא המרווח הפנימי ותא המטען המרשים בנפחו, עם 550 ליטר של קיבולת. בנובמבר 2014 הגיעה אלינו גרסת הספייסבק - גרסת האצ'בק עם רמת גימור גבוהה, תחילה עם מנוע 1.4 ל' טורבו.
ביולי 2015 הגיעו גרסאות 1.2 ל' טורבו (90 כ"ס) מוזלות, הן לספייסבק והן לראפיד - לצד שדרוג כלל רמות האבזור (מסך מגע "5 ומערכת עצור-סע). בדצמבר 2015 נוספה למבחר רמת הגימור "סקאוט" עם עיצוב דמוי-שטח.
-
עיצוב ונוכחות
לראפיד עיצוב שמרני ופשוט ומזוהה מאוד כסקודה. ספייסבק מציעה מראה יותר אופנתי וזנב פחות כבד.
 
-
תא נוסעים ומטען
תא הנוסעים ברור, קל לתפעול, ועשוי היטב, אך העיצוב סתמי, החומרים פשוטים והרושם תכלתי. המושבים הקדמיים של סקודה ראפיד 2019 חסרי תמיכה לגב תחתון ופחות נוחים.
מאחור מרווח הברכיים מעולה ורק מרווח הראש מעט חסר לגבוהים. הרוחב דומה לקבוצה. הגישה לתא המטען העצום מאוד נוחה בזכות דלת חמישי גדולה.
לספייסבק מרווח ראש מצומצם יותר משל לראפיד גם בגלל העיצוב וגם בגלל חלון הגג. תא המטען גדול ויעל.
 
-
מנוע וביצועים
מנוע ה-1.0 ל' עם 95 כ"ס מספק ביצועים סבירים במקביל לתצרוכת דלק נמוכה. מנוע ה-1.4 ל' (125 כ"ס) חזק במעט ומציג צריכת דלק דומה. רוב הזמן תיבת ההילוכים האוטומטית יעילה, כשהיא מעט משתהה ביציאה אגרסיבית מהמקום ופחות חלקה בעת זחילה בפקקים ובתמרוני חניה.
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה של סקודה ראפיד 2019 גרועה בין היתר בגלל מהלך מתלים קצר יחסית. על שיבושים בינוניים/גדולים (או פסי האטה), הפעולה שלהם תורגמה לטלטלה לא נעימה. כשעולה המהירות המצב טוב יותר אבל אז הם מתקשים להתמודד עם שיבושים קטנים.
האחיזה טובה אבל ההגה קל מדי בעומס. לבלמים נשיכה סבירה, אבל הם מתעייפים מהר מדי. ועדין זה דומה למה שמוצע בסגמנט, וסה"כ סביר לכשעצמו.
 
-
תמורה למחיר
כשראפיד הושקה בישראל ב-2013, העריכה היבואנית שהמכונית תעשה מהפכה בשוק הישראלי. זה לא קרה. בין היתר כי על אף יתרון המרחב, תא המטען ויחידות הכוח החזקות והחסכוניות, ראפיד היתה פשוטה ובסיסית מידי, הציעה נוחות נסיעה גרועה ומחיר יחסית גבוה. התוצאה מתחילת דרכה היתה עסקה פחות משתלמת.
-
התפלגות מכירות
לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, בשנת 2019 הגרסה הנמכרת הייתה אמבישן 1 ליטר טורבו עם כ-500 יחידות.
אחריה גרסת סטייל 1 ליטר טורבו עם כ-40 יחידות.
 
-
מה חדש בסקודה ראפיד 2019
אין שינויים בדגם בשנה זו.
-
סיכום
מפרט האבזור הבסיסי יחסית רומז שהיא מיועדת יותר לציי רכב מאשר ללקוח הפרטי.