JAC 40 2025 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
אחת מיצרניות הרכב הוותיקות בסין היא JAC, והדגם e-JS4 הוא רכב פנאי קומפקטי (C-SUV) חשמלי מתוצרתה אשר שווק בישראל מאז שנת 2022.
בדצמבר 2024 נחת בישראל הרכב לאחר שעבר עדכון קל, שמו הוחלף ל-JAC-40 והזיכיון לשיווקו עבר ליבואנית אחרת.
מידותיו החיצוניות של JAC-40 לא השתנו ומציבות אותו בצד הצנוע של הסגמנט – אורכו כמקובל (441 ס"מ), גובהו על הצד הנדיב (166 ס"מ) ורוחבו צנום ביחס לתחום (180 ס"מ בלבד). בסיס הגלגלים עומד על 262 ס"מ בלבד. תא המטען נדיב מאוד על הנייר: 520 ל'.
הדגם JAC-40 מוצע בעולם עם שלושה מערכי סוללות לבחירה מ-55 קוט"ש ועד 66 קוט"ש, אולם לישראל מגיע הדגם רק עם המערך הגדול (65.7 קוט"ש נטו).
לכל הגרסאות מנוע חשמלי המפיק 190 כ"ס והנעה קדמית. טווח הנסיעה עומד על 410 ק"מ וטעינה מהירה אפשרית עד 60 ק"ו. במהלך העדכון האחרון זכה הרכב לאפשרות לטעינה תלת-פאזית (חד-פאזית בעבר) שמקצרת משמעותית את משך הטעינה הביתית.
הרכב משווק בישראל במסגרת המגבלה המאפשרת יבוא של עד 400 יחידות בשנה. הגרסה המעודכנת הוזלה
בכ-10,000 שקל ביחס לגרסה ששווקה כאן בעבר.
-
עיצוב ונוכחות
ההופעה הכללית של JAC-40 נאה ויש לא מעט אלמנטים – יחידות תאורה מלפנים, למשל – שנראים טוב. אלא שהתוצאה הכללית לא מצליחה לייצר אמירה עיצובית בולטת ושלמה, בין היתר בגלל פרופורציות מוזרות.
-
תא נוסעים ומטען
עיצוב סביבת הנהג מעט פשוט אך בסך הכל נעים לעין. לוח המחוונים נאה ומגוון החומרים מוסיף לעניין. איכות החומרים אינה מצטיינת, אך ההרכבה טובה.
איכות מסך המולטימדיה סבירה בלבד, התפעול איטי והתפריטים עמוסים. בכלל, הנדסת האנוש טעונה שיפור.
המרחב מלפנים נאות, תנוחת הנהיגה גבוהה במידה. מושב הנהג אינו מוצלח וההגה מתכוונן רק מעלה-מטה.
הכניסה לשורה השניה פחות נוחה בגלל משקוף נמוך אולם המרחב שם לשני נוסעים טוב למדי. לשלישי יהיה צפוף.
תא המטען בפועל פחות גדול ממה שרומז דף הנתונים והוא בעל מבנה לא מספיק שימושי.
-
מנוע וביצועים
עם 190 כ"ס הביצועים טובים מאוד בכל מצב ומספקים לכל צורך הגיוני, גם כאשר הרכב עמוס נוסעים ומטען.
לחובתו אופי פעולה שאינו רהוט או מעודן – במצב 'חסכון' תגובת הדוושה הראשונית קהה מאוד, ובמצב הרגיל תגובות חדות מדי – ובשני המצבים אחיזת הצמיגים נשברת בקלות במרחב העירוני.
-
נוחות והתנהגות
ל-JAC-40 כיול מתלים רך וצמיגים בעלי חתך נמוך – שילוב המביא לנוחות נסיעה בינונית לכל היותר. המתלים הרכים מביאים למחסור מורגש בריסון עד כדי סגירת מתלה במעבר על שיבושים גדולים או פסי האטה. מנגד, הצמיגים לא מאפשרים ספיגה יעילה של שיבושים ובליטות קטנים – דבר המייצר תחושה עסוקה ולא נינוחה.
בידוד הרעשים לוקה בחסר – יש יותר מדי רעשי רוח, כביש ורעשים החודרים מבחוץ.
היכולת הדינמית לא הרשימה – האחיזה סבירה ובקרת היציבות יעילה ועירנית, אך בשאר התחומים JAC-40 טעון שיפור. זוויות הגלגול בולטות, המרכב לא מרוסן דיו, ההגה קל ולא מדויק, ודוושת הבלמים קשה למינון.
נוחות הנסיעה בשבילים נאותה לרוב, אולם מרווח הגחון מצומצם והאף נוטה לשקוע, כך שיש לשמור על קצב נמוך ואיטי.
-
תמורה למחיר
מחירו של JAC-40 נמוך ביחס למתחרים, אולם הוא גם קטן ופחות מאובזר מהם כך שהתמורה בינונית.
-
גרסאות ורמות גימור
ה-40 מוצע בישראל בגרסה אחת – 410 ק"מ, 190 כ"ס – וברמת גימור אחת.
רשימת האבזור כוללת לוח מחוונים מוקרן, מערכת מולטימדיה עם קישוריות לאנדרואיד ולאפל, מושב נהג בעל תפעול חשמלי חלקי, גג שמש פנורמי, כניסה והנעה ללא מפתח ועוד.
-
בטיחות
דגמי JAC אינם משווקים באירופה ולכן לא נבדקו ע"י יורו NCAP.
בנוסף, JAC-40 אינו מוצע כלל עם מערכות בטיחות מתקדמות ובמקומן יש מערכות התרעה בלבד.
-
טווח נסיעה
במבחן הדרכים שלנו נתון הצריכה עמד על 4.2 ק"מ לקוט"ש, שווה ערך לטווח של כ-280 ק"מ.
בנסיעת בוקר פקוקה כ-5 ק"מ לקוט"ש (330 ק"מ) ובנסיעה בין-עירונית רגועה מאוד כ-5.5 ק"מ לקוט"ש (360 ק"מ).
-
סיכום
חסר בבטיחות, נדרש מקצה שיפורים בשאר התחומים.