LEVC VN5 2023 חוות דעת
נבדק על ידי סימונוב ירון-
רקע כללי
ה-LEVC VN5 היא למעשה גרסה מסחרית של המונית הלונדונית במהדורה העדכנית שלה. מדובר במסחרית בינונית, מקבילה לכלים דוגמת סיטרואן ג'אמפי ואחרים, המוצעת בארץ ובעולם עם יחידת הנעה היברידית-נטענת ייחודית למדי. כיום, היצרנית המונית הלונדונית נמצאת בבעלות קבוצת ג'ילי שבאחזוקותיה גם וולוו, ולכן ישנם לא מעט רכיבים משותפים.
הייצור החל לראשונה בשנת 2020 וכיום היא מגיעה אלינו ולשאר העולם ממפעל החברה החדש בקובנטרי, אנגליה.
בניגוד לנהוג בסגמנט זה באירופה LEVC VN5 מוצעת רק בגרסת גודל אחת ומידותיה מקובלות לסגמנט, אך על הצד הנדיב שלו: 523 ס"מ לאורך, 195 ס"מ לרוחב, 199 ס"מ לגובה ולא פחות מ-338.6 ס"מ בבסיס הגלגלים. נפח ההטענה עומד על עד 5,500 ל' והמשקל להעמסה נע בין 680-830 ק"ג בהתאם לרמת הגימור. המשקל הכולל: 2,990 ק"כ.
יחידת ההנעה ייחודית למדי בנוף המקומי, ובכלל: מדובר ביחידת הנעה היברידית-נטענת בה מנוע הבנזין שמקורו בוולוו – 1.5 ל', 3 ציל', טורבו-בנזין, 82 כ"ס – משמש למעשה כגנרטור בלבד וטוען את הסוללה. על ההנעה עצמה אחראי מנוע חשמלי המייצר 150 כ"ס ו-26 קג"מ.
הסוללה היא של 31 קוט"ש, מספיקה לטווח נסיעה של כ-130 ק"מ, מאפשרת טעינה ביתית עד 11 ק"ו ומהירה עד 50 ק"ו. הטווח המשולב של הסוללה ומנוע הבנזין עומד על כ-600 ק"מ.
השיווק בישראל החל באוגוסט 2021.
-
עיצוב ונוכחות
העיצוב החיצוני בהחלט ייחודי ומרענן בנוף המקומי. מסחרית עם אופי.
-
תא נוסעים ומטען
הכניסה לסביבת הנהג הגבוהה נוחה על אף שאין מדרגה או ידיות אחיזה. מושב הנהג עצמו המוצלחים ביותר שיש בסגמנט ובכלל, פשוט מצוין.
הנדסת האנוש טוב למדי, תפעול מערך המולטימדיה מוצל והתלונה העיקרית נוגעת למספר מוגבל של תאי אחסון ומראות צד לא מוצלחות.
חלל ההטענה של VN5 גדול למדי, פתיחת הדלתות קלה, יש נעילה ב-90 מעלות וחסרה נעילה ב-180 מעלות.
אין גרסה המשלבת בין נוסעים למטען (קומבי).
 
-
מנוע וביצועים
עם משקל לא צנוע הביצועים מספקים במרחב העירוני, פחות מכך מחוץ לעיר.
יש לשים לב כי לאחר תום החשמל בסוללה מערך הטעינה (מנוע הבנזין) עשוי שלא להספיק לטעון אותה בנסיעה מהירה בכביש בין-עירוני, דבר המחייב הורדת קצב או עצירה קלה לטעינה.
 
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה טובה למדי ברוב מתארי האספלט בעיר ומחוץ לעיר – ה-VN5 סופגת היטב מהמורות ושיבושים.
בעיר מדובר במסחרית שקטה למדי, מחוץ לעיר רמת הרעש גבוהה משמעותית.
היכולת הדינאמית סבירה והגיונית לרכב בסגמנט. חשוב מכך ברכב כזה הוא כושר תמרון מצוין בעיר.
 
-
תמורה למחיר
מחירה גבוה באופן משמעותי ממחיר מסחריות מקבילות עם מנוע דיזל, התמורה סבירה בלבד לרוב הלקוחות.
-
גרסאות ורמות גימור
ה-LEVC VN5 משווקת בישראל בגרסה אחת – היברידית-נטענת בה המנוע החשמלי מניע את הגלגלים ומנוע הבנזין משמש כגנרטור ומאריך-טווח. לגרסה זו 150 כ"ס וטווח נסיעה חשמלי מוצהר של עד 130 ק"מ.
במפרט האבזור: מולטימדיה, בקרת אקלים, מפתח חכם, תפעול חשמלי למושבים הקדמיים ועוד.
 
-
בטיחות
LEVC VN5 טרם נבדקה ביורו NCAP.
היצע מערכות הבטיחות המתקדמות כולל מערכת בלימה אוטונומית והתראה על סטייה מנתיב הנסיעה.
 
-
צריכת דלק
לאחר סיום החשמל, נסיעה במצב בו מנוע הבנזין שימש כגנרטור הניבה צריכה של כ-20-25 ק"מ לליטר, נתון מצוין למסחרית כזו.
-
טווח נסיעה
במבחן הדרכים שלנו שהציג נסיעה מעורבת ודי מאומצת טווח הנסיעה החשמלי עמד על כ-90 ק"מ.
-
סיכום
מפתיעה לטובה, אך יקרה ולא מתאימה לכל אחד.