לינק אנד קו 02 2025 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
בדצמבר 2024 החל שיווקו בישראל של לינק & קו 02 – הדגם השני של החברה.
לינק & קו, בבעלות ג'ילי הסינית, נוסדה בשבדיה ב-2016 ונועדה לייצר דגמי רכב לשימוש משותף. דגם ראשון היה 01 ב-2017 – סימול הדגמים הוא לפי סדר הצגתם – והדגם 02 הושק ב-2018. ב-2024 הוצג הדור השני של 02 – והוא הדגם החשמלי הראשון של המותג; עד כה מערכות ההנעה היו מבוססות על מנועי בנזין.
דגם זה חולק את הרצפה עם דגמים קרובים של מותגים של השייכים לג'ילי – וולוו EX30, סמארט #1 ואחרים – יחד עם מכלולים נוספים כמו מנוע, סוללות וכיו"ב.
בסיס הגלגלים הוא 275 ס"מ ואורכו 446 ס"מ (כמו בזיקר X וסמארט #1), רוחבו 184 ס"מ וגובהו 157 ס"מ. נפח תא המטען 410 ליטרים ומשקל הרכב 1820 ק"ג.
לינק & קו 02 מוצע עם מנוע יחיד המייצר 272 כ"ס ו-35 קג"מ, וההנעה אחורית, משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש 5.5 שניות והמהירות המרבית 180 קמ"ש. הרכב מצויד בסוללה של 66 קוט"ש הטובה לטווח של 435 ק"מ (גרסה בסיסית) ועד 465 ק"מ בגרסה הבכירה. הספק הטעינה המהירה הוא עד 150 קילוואט.
-
עיצוב ונוכחות
במהלך המבחן, 02 לא משך מבטים, ובהשוואה לאח החצי-תאום זיקר X הוא נראה מעט אנונימי. הפרופורציות נכונות, המבנה משדר הופעה ספורטיבית, ועדיין הוא אינו מושך, לא מעט בגלל החזית הנמוכה החסרה פנים ואישיות.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג נאה, ואיכות החומרים טובה. מושב הנהג רך והוא חסר אפשרות לכיוון תמיכת גב תחתון - אבל נוח לאורך זמן. תנוחת הנהיגה טובה, אבל שדה הראייה לאחור גרוע.
מאחור מרווח הרגליים הולם, תנוחת הישיבה מעט נמוכה ומשענת המושב מוטה לאחור כדי לסייע למרווח ראש סביר.
לתא המטען נתון נפח סביר מינוס, כשבפועל הוא מוגבל בשימושיות שלו בגלל רצפה גבוהה. מתחת לה מסתתר תא פחות שימושי.
למרות פתרונות תפעול מקוריים, הנדסת האנוש אינה מוצלחת. במצבי אור מסוימים הצג המרכזי אינו מספיק קריא ויש השתקפויות. הצג גם אינו רגיש כנדרש ללחיצות ולא מגיב מהר.
גם בקרת האקלים היא סיפור: כיוון הפתחים נעשה מהצג וזה מאוד לא נוח, ומטסלה הגיע גם הרעיון השגוי שאין צורך בכיסוי לגג הזכוכית; לינק לפחות מספקת כיסוי קבוע אך יש צורך להרכיבו ידנית...
המחוונים קטנים, ותצוגות חשובות ממש קטנות. התפעול מגלגל ההגה דורש הסתגלות וגורם להפעלות שגויות.
הרכב מצדו מתריע ומעלה עדויות מצולמות לצג על קרבה מופרזת של מכוניות - כולל בפקקי תנועה. ובכלל, מרוב צפצופים קשה להבין ממה אמורים להיזהר.
גם תיקון ההיגוי עיקש ולפרקים נראה כאילו הוא מנסה להיכנס לצרות.
-
מנוע וביצועים
בלחיצה ראשונה ולא ממש עוצמתית על המצערת, התגובה אינה חדה, עניין הבולט בייחוד במצבי הניהוג ה"רגילים". אבל לחיצה מלאה תזכיר לנו שגם בעידן הכוח החשמלי השופע, 272 כ"ס זה לא מעט. ה-02 צובר מהירות בקצב מצוין, שומר על הכושר גם בעליות, והאצות הביניים שלו מעולות. כמו בדגמים חשמליים רבים, במהירויות המאוד גבוהות, קצב ההתקדמות פחות מרשים. ועדיין, מה שיש הוא בהחלט משובח.
הצד הפחות מרשים הוא פעולה לא מספיק זורמת בזחילות, המורגשת בעיקר בחניות אבל גם בפקקים. חלק מכך קשור לבלימה הרגנרטיבית שחסרה מעט דיוק ועקביות.
-
נוחות והתנהגות
הכיול הבסיסי של הבולמים רך, דומה לאמריקאיות של פעם, והרכב סופג היטב שיבושים קטנים, טלאי כביש וכיו"ב, מעניק במצבים כאלה נוחות נסיעה טובה.
עם זאת, אותה רכות שאינה משוככת כראוי, גורמת לרכב לנוע מדי על ציר האורך, ולאחר מעבר על פסי האטה בעיר ונסיעה בכביש עם גלי אספלט מחוצה לה, נוצר נדנוד ממושך; במהירויות גבוהות, הדבר פוגע גם בביטחון. רעשי הכביש והרוח בולטים; לרכב אין מסגרות לשמשות.
למרות פוטנציאל ההנאה שבהנעה אחורית, הכיול הרך וחוסר הריסון אינם מעודדים נהיגה דינאמית. ההיגוי עצמו, שאינו מעביר תחושות ולא מספיק מדויק, אינו מעודד אף הוא.
פעולת הבלמים אינה נשכנית, וההיזון של פעולת הדוושה אינו אחיד בהתחלה. אבל לאחר שמתרגלים, ולמרות קהות התחושה, מדובר במערך בלימה שהוא טוב מזה המקובל בדגמים חשמליים רבים.
-
תמורה למחיר
לינק אנד קו 02 אינו שונה באופן משמעותי מהאח זיקר X – שיש לו בין היתר חניה אוטומטית ותצוגה עילית, ומנגד טווח קטן יותר ומערכת שמע נחותה. מחירו של הזיקר זול ב-7000 שקלים, ומגיע ל-14,000 שקלים אם בוחרים ברמת האבזור הנמוכה יותר. כך שהתמורה כאן נאה, אך לא מצטיינת - נגד מתחרות מבית ובכלל.
-
גרסאות ורמות גימור
רמת הגימור 'פרו' כוללת תאורת לד, חישוקי "19, גג זכוכית (עם אפשרות לסגירה), מצלמות היקפיות, לוח מחוונים מוקרן 10.2", מפתח חכם, צג "15.4 מרכזי ובקרת אקלים מפוצלת עם פתחי מיזוג מאחור.
ברמת האבזור 'היילו', בנוסף, חישוקי "20, תפעול חשמלי למושבים הקדמיים, מערכת שמע משופרת של הרמן קרדון, צמד משטחי טעינה סלולרית, תאורת אווירה ועוד.
-
בטיחות
לינק & קו 02 עדיין לא נבדק במבחני הריסוק של יורו NCAP.
לינק & קו 02 מצויד כסטנדרט בבלימה אוטונומית, בקרת סטייה מנתיב כולל תיקון, ניטור שטחים מתים, ניטור תנועה חוצה מאחור עם בלימה אוטונומית, עמעום אור גבוה אוטומטי, בקרת שיוט אדפטיבית, בקרת ערנות נהג ויציאה בטוחה מהרכב, זיהוי תמרורים, 7 כריות אוויר ועוד.
רמת הגימור 'היילו' מוסיפה ניטור תנועה חוצה מלפנים, סיוע אקטיבי להיגוי בעת תמרון התחמקות ממכשול ומעבר נתיב אוטונומי בעת הפעלת האיתות (כאשר בקרת השיוט האדפטיבית פועלת).
-
טווח נסיעה
בקצב התנועה רשמנו בין 5.6 ל-5.8 ק"מ/קוט"ש – לטווח הנע בין 350 ל-380 ק"מ. כשהוספנו קטע מאמץ קצר ירדנו ל-5.1 ק"מ/קוט"ש, לטווח של 330 ק"מ.
נתונים נאים.
-
מה חדש בלינק אנד קו 02 2025
אין שינויים במפרט בשנת הדגם 2025.
-
סיכום
לינק אנד קו 02, כמו דגמים סיניים קרובים אחרים, מציע אבזור רב וביצועים מצוינים, לצד חסרונות בהנדסת האנוש, מרכיבים לא מלוטשים ופעולת מתלים טעונה שיפור. הוא פשוט אינו מתבלט בקבוצה - לטובה או לרעה.