זיקר X 2025 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
בינואר 2024 נחת בישראל המותג החשמלי הסיני הצעיר זיקר. מותג זה, השייך לקבוצת ג'ילי, הוקם ב-2021, ומכוון להיות טכנולוגי ויוקרתי.
זיקר X שהוצג ב-2023 הוא רכב פנאי קומפקטי החולק רצפה ומכלולים עם וולוו EX30 וסמארט #1 - אך ממדיו גדולים יותר. נפח תא המטען 362 ליטרים והמשקל נע בין 1930 ק"ג (הנעה אחורית) ל-2035 ק"ג (הנעה כפולה).
בגרסת המנוע היחיד תפוקה של 272 כ"ס ו-35 קג"מ ומשך ההאצה ל-100 קמ"ש הוא 5.6 שניות; בגרסה המנוע הכפול התפוקה היא 428 כ"ס ו-55.4 קג"מ ומשך ההאצה ל-100 הוא 3.8 שניות. המהירות המרבית בשתיהן היא 180 קמ"ש.
בשתי הגרסאות סוללה של 69 קוט"ש, הטווח 445 ק"מ בגרסה הראשונה, 425 ק"מ לכפולת המנועים, והספק הטעינה המהירה הוא 150 קילוואט. הספק הטעינה הביתית הוא 11 קילוואט בגרסה הרגילה, 22 קילוואט בזו עם ההנעה הכפולה - ויש צג קטן לניהול הטעינה הממוקם על קורה B בצד הנהג.
-
עיצוב ונוכחות
העיצוב החיצוני מקורי ומתקדם ונראה שונה מכל דבר אחר בכביש. התוצאה לטעמנו מוצלחת מאוד.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג מציעה גם היא מופע מקורי, לפעמים מדי: גלגל ההגה כמעט מרובע, למשל. לרוב התחושה מודרנית ומושקעת, אך לא פעם זה בא על חשבון הנדסת האנוש שאינה מצטיינת ממש.
איכות החומרים נאותה, אך לא מרשימה ביחס לשאיפות המותג לתחום היוקרתי.
תנוחת הנהיגה טובה וגם שדה הראייה. מושב הנהג סביר והיה פחות נוח בנסיעות ארוכות.
המרחב בשורה השניה טוב מאוד ביחס לסגמנט, ורק חבל שהמושב עצמו נמוך.
נפח תא המטען סביר – 362 ל' – והמבנה שימושי. פחות אהבנו שהכיסוי אינו מתרומם עם פתיחת הדלק וגם הרצפה הכפולה לא ממש שימושית.
-
מנוע וביצועים
גרסת ההנעה האחורית ה"חלשה" מציעה לא פחות מ-272 כ"ס והביצועים בהתאם – טובים מאוד ומעבר לכך בכל מצב. בנוסף, העברת הכוח לינארית ומעודנת וזו הפתעה חיובית.
גרסת ההנעה הכפולה – שני מנועים, 428 כ"ס – כבר מציעה ביצועים דמיוניים כמעט לרכב במחירו. ובכל זאת, ההתנהלות היום-יומית נותרת נינוחה למדי.
פחות אהבנו את כיול דוושת הבלימה הרגנרטיבית שמקשה על נסיעה חלקה בעיר או בפקקים.
-
נוחות והתנהגות
בגרסת ההנעה האחורית כיול מתלים רך למדי ולרוב נוחות הנסיעה טובה מספיק4. במעבר על פסי האטה או בכביש גלי הריסון אינו מצטיין.
לגרסת ההנעה הכפולה צמיגים עם חתך נמוך ונוחות הנסיעה נפגמת מעט.
בידוד הרעשים בינוני בלבד – יש יותר מדי רעשי רוח וכביש החודרים לתא הנוסעים.
היכולת הדינאמית מספיקה לכל שימוש הגיוני אך אותו כיול רך מוביל ליותר מדי תנודות בנהיגה נמרצת.
-
תמורה למחיר
התמורה למחיר מצויינת בכל הגרסאות ורמות הגימור.
-
גרסאות ורמות גימור
הגרסה עם המנוע היחיד כולל תאורת לד, חישוקי "19, גג זכוכית (מושחם, ללא כיסוי), מצלמות היקפיות, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת האחורית ולמושבים הקדמיים, בקרת אקלים מפוצלת, צג "14.6, מחוונים מוקרנים, תצוגה עילית וריפוד דמוי עור.
בגרסת ההנעה הכפולה חישוקי "21, עיסוי במושבים הקדמיים ואוורור במושב הנהג, תאורת אווירה מתקדמת יותר ומערכת שמע משופרת של ימאהה.
-
בטיחות
זיקר X 2024 נבדק ע"י יורו NCAP (שנת 2024) וקיבל דירוג של 5 כוכבים עם ציונים של 91% בהגנה על מבוגרים, 90% בהגנה על ילדים, 84% בהגנה על הולכי רגל ו-83% במערכות בטיחות.
לזיקר X מערך בטיחות מתקדם הכולל 15 מצלמות, 12 חיישנים ורדאר קדמי - ולטענת זיקר הוא "המתקדם בעולם". מערך זה מאפשר כמובן את ציוד הבטיחות האוטונומי המקובל בתחום, ובנוסף מערכת למניעת שכחת ילדים.
-
טווח נסיעה
גרסת ההנעה האחורית השיגה במבחן הדרכים של 'אוטו' צריכה ממוצעת של 5 ק"מ לקוט"ש לטווח של כ-330 ק"מ בין טעינות.
לגרסת ההנעה הכפולה נתונים טובים פחות: 4.7 ק"מ לקוט"ש לטווח של כ-300 ק"מ בין טעינות בממוצע.
-
סיכום
רכב עם עיצוב מקורי ותמורה טובה.