ההכרזה על הדגם החדש נעשתה במסגרת אירוע חשיפה וירטואלי בו השתתפו עיתונאי רכב מכל רחבי העולם. דגם זה, מעבר להיותו מפואר מאוד ומציע איכות נסיעה מכובדת ביותר, הציג במהלך השנים מספר מכלולים חשובים בעולם הרכב. באופן ”מסורתי“, חידושים המוצגים בדגמי S קלאס השונים מחלחלים לא רק לקו הדגמים של היצרנית אלא גם לכלל תעשיית הרכב.
תמונות ומספרים
עיצובו של הדור החדש של מרצדס S קלאס מהווה אבולוציה ביחס לזה של הדור היוצא, זאת לצד אימוץ אלמנטים עדכניים הקיימים כבר בדגמי מרצדס עכשויים (E קלאס, למשל), וניתן לראות זאת ביחידות התאורה הצרות מלפנים ומאחור.
מרצדס S קלאס החדשה מוצעת, כמו מאז הדור הראשון, בשתי גרסאות של אורך בסיס גלגלים ומרכב, ואלה גדלו בכל הממדים. בסיס הגלגלים של הגרסה הקצרה עומד על 310.6 ס“מ, תוספת של 7.1 ס“מ ביחס לדור היוצא, ואורך המרכב 518 ס"מ, 5.4 ס"מ יותר. הרוחב, 195.4 ס“מ גדול ב-5.5 ס“מ, והגובה גדל ב-1 ס"מ, ל-150 ס“מ.
לגרסה הארוכה בסיס גלגלים הנמתח על פני 321.6 ס“מ (תוספת של 5.1 ס“מ), אורך המרכב 528.9 ס“מ (עוד 3.4 ס"מ). הרוחב והגובה כמו בגרסה הקצרה, וגדלו אף הם במעט.
ממדים אלה באים לידי ביטוי במרחב משופר לנוסעים מאחור בכל המדדים, לנהג ולנוסע לידו ברובם. בנוסף, תא המטען גדול יותר, ותוספת נפח של 20 ליטרים ל-550 ליטרים, לא באה על חשבון מרחב הפנים או יכולת התמרון (שמאוד השתפרה. מיד).
בדומה למכוניות פאר אחרות, גם מרצדס מציידת את S קלאס במנגנון היגוי אחורי אקטיבי. זה של מרצדס מסוגל להפנות את הגלגלים האחוריים בהתאם לצורך – הפוך מהקדמיים לתמרון; כמו הקדמיים במהירות גבוהה – בזווית של עד 10 מעלות. בנוסף לשיפור ביכולת הדינמית, סידור הזה מקנה ל-S קלאס הגדולה רדיוס סיבוב זהה לזה של מרצדס A קלאס הקטנה.
קישוריות ופינוקים
בסביבת הנהג הציגה מרצדס קו עיצובי חדש לחלוטין ושונה מזה המלווה אותה בשנים האחרונות (מאז הוצגה S קלאס הקודמת…). תאורת האווירה העשירה עדיין כאן (עד 250 נורות לד), גם השימוש בחומרים איכותיים מהמעלה הראשונה ותשומת לב אדירה לפרטים (ראו עיצוב הפקדים של המושבים החשמליים) – אך במקום צמד מסכים רוחביים ששלטו בסביבת הנהג עד כה, ב-S החדשה מסך רוחבי מול הנהג המהווה לוח מחוונים ומסך אורכי המציג את מערכות התקשורת, הבידור והשליטה במרכיבי הרכב.
לוח המחוונים המוקרן הוא בגודל "12.3 ולפי מרצדס איכותו משופרת ביחס לקודמו והוא מציע גם תצוגה תלת-ממדית. מעל לוח המחוונים תצוגה עילית (אופציונלית) גדולה ועשירה המסוגלת להציג מידע רב ושימושי. גולת הכותרת מבחינת מרצדס היא שילוב אלמנטים של מציאות רבודה, בעיקר בעת שימוש במערכות ניווט שונות.
מסך המולטימדיה הרוחבי הוחלף כאמור במסך אורכי, גם הוא "12.3, במופע "צף" במרכז הדשבורד. דרך מסך זה יתופעלו מרבית מערכות הרכב – החל בפיקוד על מערכת המיזוג דרך שימוש במערכת המולטימדיה, הניווט ועוד. מערכת המולטימדיה היא למעשה דור שני ומתקדם יותר של MBUX של מרצדס — מערכת בינה מלאכותית המאפשרת הפעלת מרבית מערכות הרכב באמצעות שפה טבעית – כעת, תומכת ב-27 שפות – ולומדת את העדפות הנהג והנוסעים. בדגם החדש, כל אחד מהיושבים ברכב יכול לפנות למערכת.
בתחום הקירור והחימום מציינים אנשי מרצדס כי מערכת המיזוג מספקת אוויר נקי ומסונן לסביבת הנהג, שמא תשאפו גרגר אבק מיותר. מרצדס S קלאס תחמם לא רק את ישבנכם, אלא גם כל משטח בו ידכם עשויה לגעת — משענת היד בדלת הנהג, גם את המשטח מעליה ואפילו את משענת הראש של המושב מאחור.
במושבים של S קלאס הושקעו מאמצים רבים, ומעבר למספר עצום של גווני עור ודפוסי תפירה שניתן לבחור מהם, הם מוצעים גם עם שפע אפשרות עיסוי, עד עשרה סוגים שונים, לא פחות. כל מושב של מרצדס S קלאס מונע באמצעות מספר סופר-מרשים של מנועים חשמליים: 8 מנועים אחראים על כוונון המושב, 5 על אוורור הגב, 4 על אותו עיסוי מפנק, ועוד אחד על מנגנון תמיכת הגב.
וכמובן, מרצדס S קלאס חדשה אמורה להיות שקטה אפילו מקודמתה, ומרצדס מבטיחה שכך הדבר.
בטיחות, אוטונומיה
כצפוי, במרצדס S קלאס מספר חידושים גם בתחום הבטיחות. לראשונה מוצעת כרית אוויר לנוסעים במושב האחוריים. לא רק עצם קיומה חדש, אלא גם התכנון שלה שונה מן היסוד מהכריות המוכרות לנו היום. מבנה הכרית עשוי משני ”צינורות“ המתמלאים בגז וביניהם חלל ריק מתמלא באוויר הנשאב מחלל הנוסעים, דבר היוצא מבנה גמיש המתאים למספר מצבי חירום, כך מרצדס.
מערכת בולמים מתוחכמת מתאימה את גובה הרכב כדי לצמצם את חומרת הפגיעה בזמן תאונה (מערכת דומה הוצגה ב-A8 של אודי); כך, למשל, בזמן תאונת חזית-צד המערכת מסוגלת להגביה את הצד הנפגע עד לגובה של 8 ס“מ, ממקמת את רצפת הרכב הקשיחה מול פגוש הרכב הפוגע. יחד עמה, פועלת מערכת נוספת הדואגת לדחוף את הנהג והנוסע/ים למרכז תא הנוסעים בעת תאונה.
כמובן ישנן שלל מערכות בטיחות מתקדמות הנסמכות (בעיקר) על מערך רדאר ומבטיחות יכולת נהיגה אוטונומית, עם אפשרות לרמה 3 (בשלב זה, ללא הרשאה בעולם). לטענת מרצדס, במחצית השנייה של שנת 2021 תוכל S קלאס להתנהל באופן אוטונומי לחלוטין במתאר נהיגה פשוט – אזורים בעלי תנועה צפופה ורציפה (כביש עמוס או פקוק) ובתנאי דרך סבירים (כביש מהיר) – ברמה שתאפשר לנהג לגלוש באינטרנט(!) ולהשיב למיילים(!!).
בנזין, דיזל, גם חשמל
מרצדס S קלאס מוצעת מתחילת דרכה עם שני מנועי טורבו 3.0 ליטר 6 צילינדרים מוכרים של היצרנית, בבנזין ובדיזל, כל אחד מהם מוצע בשתי רמות הספק. התיבה היא אוטומטית 9 הילוכים, ולפחות בתחילת הדרך שתי גרסאות הבנזין וגרסת הדיזל הבכירה יוצעו עם הנעה כפולה בלבד.
מנוע הבנזין הוא M 256 המוגדש והמוכר שהוצג עם הדגם לראשונה במתיחת הפנים של שנת 2017 (דור שישי). המנוע נתמך במערכת היברידית מתונה, וזו מאפשרת ביצועים משופרים לפרקי זמן קצרים, עם תוספת של 22 כ“ס ו-25.4 קג“מ. גרסת S450 מעמידה לרשות הנהג 367 כ“ס (5500-6100 סל“ד) ו-51 קג“מ (1600-4500 סל“ד) ומאיצה ל-100 קמ“ש ב-5.1 שניות. גרסת S500 מציעה 435 כ“ס (5900-6100 סל“ד) ו-53 קג“מ (1800-5500 סל“ד) ומאיצה ל-100 קמ“ש ב-4.9 שניות.
מנוע הדיזל הוא OM 656, וגם הוא הוצג לראשונה ב-2017. לגרסת S350d (הנעה אחורית או כפולה) הספק של 286 כ“ס (3400-4600 סל“ד) ומומנט של 61.6 קג“מ (1200-3200 סל“ד), והיא ומסוגלת להאיץ ל-100 קמ“ש ב-6.4 שניות (אחורית) או 6.2 שניות (כפולה). גרסת הדיזל הבכירה S400d המבוססת על אותו מנוע מייצרת 330 כ“ס (3600-4200 סל“ד) ו-71.3 קג“מ (1200-3200) ומאיצה ל-100 קמ“ש ב-5.4 שניות.
בזמן הקרוב, כך מרצדס, יחשפו גרסת V8 לוגמת בנזין וגרסת פלאג-אין היברידית עם טווח נסיעה חשמלי של כ-100 ק“מ. מנכ"ל מרצדס, אולה קאלניוס, שהציג את הדגם החדש, התייחס גם לדגם הפאר הכל-חשמלי ,EQS, וציין כי זה יושק בקרוב.
בישראל
הדגם החדש של מרצדס S קלאס ישווק בישראל ברבעון הראשון של 2021.