יונדאי טוסון 2025 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
בשנת 2021 נחת בישראל הדור הרביעי של יונדאי טוסון. ממדיו של הדגם דומים למקובל בקבוצה, כשאת הרצפה, יחידות הכוח ומרבית המכלולים הוא חולק גם הפעם עם קיה ספורטאז' העדכני.
ביוני 2024 נחתה בישראל גרסה מחודשת, לאחר שהטוסון עבר מתיחת פנים.
במסגרת מתיחת הפנים עבר הרכב עדכונים חיצוניים מינוריים, אולם סביבת הנהג שונה לחלוטין ומתכתבת באופן הדוק יותר עם דגמיה העדכניים והחשמליים של היצרנית.
מול הנהג גלגל הגה חדש בעל שלושה חישורים דקיקים ומאחוריו לוח מחוונים מוקרן חדש בגודל "4 ברמות האבזור הנמוכות ו-"12.3 ברמות הגבוהות. לצד לוח המחוונים ועל אותו מישור מסך מולטימדיה חדש, "12.3, ומתחת בקרת אקלים מפוצלת חדשה. בנוסף, בורר ההילוכים עבר לצד גלגל ההגה, וזה אפשר לעצב באופן שונה את הקונסולה שבין המושבים לטובת תאי אחסון ומיקום נוח לסלולר.
שינוי נוסף נעשה במנוע. זהו אותו טורבו-בנזין 1.6 ליטר, שאף חודש בתזמון שסתומים עדכני. עם זאת, ההספק המרבי נחלש ב-20 כ"ס וירד ל-160 כ"ס, ואילו המומנט נותר ללא שינוי: 27 קג"מ. התיבה הדו-מצמדית עם 7 הילוכים שופרה וההנעה נותרה קדמית.
בשל הפחתת ההספק, הביצועים נחלשו: כעת 9.9 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 192 קמ"ש, לעומת 8.8 שניות ו-201 קמ"ש בעבר.
במאי 2025 הושקה בישראל גרסה היברידית, אשר,בניגוד למקובל, בעלת בסיס גלגלים ואורך גדולים יותר מאשר בדגם הרגיל, ומצוידת גם בהנעה כפולה. האורך גדל ב-13 ס"מ ל-464 ס"מ, בסיס הגלגלים צמח ב-7 ס"מ, ל-275.5 ס"מ, ובהתאם - נפח תא המטען גדל ל- 610 ליטר לעומת 515 ליטר. אולם גם המשקל תפח משמעותית - 1791 ק"ג לעומת 1429 ק"ג.
חטיבת הכוח מורכבת ממנוע ה-1.6 ליטר טורבו המוכר בצימוד למנוע חשמלי להספק משולב של 230 כ"ס ו-37.4 קג"מ. לרכב סוללת 1.49 קג"מ ותיבה אוטומטית עם שישה הילוכים.
-
עיצוב ונוכחות
הדור הנוכחי של טוסון מעוצב לתפארת. מתיחת הפנים טיפלה במעט בפגושים, פנסים וחישוקים, אבל הרושם הוא שהמעצבים דילגו על המטלה, והשאירו את המראה הנאה כפי שהיה.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג בדגם המחודש שונה לחלוטין, נאה ומודרנית. המערכות כוללות הרבה מידע וחיוויים, תצוגות ברורות, ממשק מהיר, ותפעול מצוין של הכל.
המרחב נדיב מלפנים, מאחור ובתא המטען. מלפנים תנוחת נהיגה גבוהה כמתבקש מדגמי פנאי ושדה הראייה טוב לכל כיוון.
מאחור הכניסה נוחה, הישיבה גבוהה, המושבים נוחים, ובכל רמות הגימור יש אפשרות לכוון את זווית המשענת, וקביעת טמפרטורה נפרדת לאזור זה.
תא המטען בגרסת הבנזין גדול (515 ליטר), סף הטענה יחסית נמוך, יש רצפה כפולה מתקפלת וגלגל חלופי בגודל מלא.
-
מנוע וביצועים
במסגרת מתיחת הפנים איבד המנוע 20 סוסים (160 כ"ס כעת), ומציג נתון תאוצה פחות זריז מבעבר. אבל לא תחושו בהבדל כלשהו בעיר וגם לא בנסיעה פרברית.
כיול המצערת החד מבטיח שגם ליטוף של הדוושה מקפיץ את הרכב קדימה, וכשצריך לעקוף, 160 הסוסים יודעים לעשות את העבודה כראוי. היכן מורגש המחסור? כשהקצב ממש עולה ורוצים לסגור עקיפה זריזה בכביש עם נתיב אחד לכל כיוון בחלון זמן דחוק.
חלק מזה נובע גם בגלל היסוס מובנה בתיבת ההילוכים. היא לא תמיד נשמעת לדרישה לקיק-דאון וגם יציאה חזקה מהמקום מתרחשת לאחר מעין שיהוק ראשוני. אבל זה די בשוליים כי ביום-יום פעולת התיבה מאוד חלקה ונעימה.
הגרסה ההיברידית טרם נבחנה.
-
נוחות והתנהגות
במהירות עירונית שיבושים בינוניים מטופלים היטב, אבל שברי אספלט קטנים גורמים לרטט, ואילו מפגש עם מפגע גדול כמו בור או פס האטה לא תמיד נספג היטב. מחוץ לעיר המצב משתפר בהרבה וטוסון נעים למדי בשיוט, מרוסן ומהודק. בנוסף, בידוד רעשי המנוע והרוח טובים, אך רעשי הצמיגים מעט בולטים.
בשבילים מקבלים תמונה דומה, עם נוחות נסיעה בינונית במהירות נמוכה שהולכת ומשתפרת ככל שהיא עולה.
היכולת הדינמית מרשימה למדי גם כאשר טוסון נדחק לפינות. זוויות הגלגול נותרות מתונות, האחיזה טובה, ההיגוי בעל משקל טוב והוא מדויק וחד, והבלימה נחושה.
-
תמורה למחיר
הדגם המעודכן (שנחת בארץ ביוני 2024) משקף עלייה של 5000 עד 15,000 שקלים לפי רמת האבזור. זה לא מעט, אבל גם שאר הדגמים בקטגוריה התייקרו – כך שטוסון, שהציע את אחת החבילות האטרקטיביות בסגמנט, נותר כזה גם אחרי מתיחת הפנים.
-
גרסאות ורמות גימור
יונדאי טוסון בגרסת הבנזין מוצע בארבע רמות גימור:
ברמת 'פרימיום' האבזור כולל: חישוקי 18 אינץ', אפשרות לגג שחור, מפתח חכם, בקרת אקלים תלת-אזורית, ממשקי קישור אלחוטיים לאנדרואיד ואפל ועוד.
רמת 'פנורמיק' מוסיפה גג זכוכית ותאורת אווירה.
'לקשרי' כוללת בנוסף: חישוקי 19 אינץ', תפעול חשמלי לדלת תא המטען, בורר הילוכים חדש, פקדי העברת הילוכים מאחורי ההגה, מחוונים מוקרנים, קיפול מושבים אחוריים בלחיצת כפתור ופריטי עיצוב חיצוניים נוספים.
רמת 'עילית': מערך מצלמות היקפי, תפעול חשמלי למושבים כולל אוורור וריפוד עור.
הטוסון ההיברידי משווק בארבע רמות גימור שונות: לרמת 'פיור' חישוקי "17, תאורת לד , צג "12.3 עם ממשקי קישור אלחוטיים, מפתח חכם, בקרת אקלים מפוצלת כולל פתחים מאחור ועוד.
רמת 'אקזקיוטיב' מוסיפה חישוקי "19, גג זכוכית ועוד.
רמת אבזור 'אולטימייט' כוללת גם תאורת לד אחורית, דלת אחורית חשמלית, מחוונים מוקרנים, ריפוד עור, אוורור ותפעול חשמלי למושבים הקדמיים ועוד.
ברמה הבכירה, 'אקסלנס', גם מצלמות היקפיות (כולל הקרנת תמונת שטח מת במחוונים), מערכת שמע משודרגת (בוז) ועוד.
-
בטיחות
בשנת 2021 יונדאי טוסון נבדק ביורו NCAP וזכה בחמישה כוכבי בטיחות. הציונים: 86% בהגנה על מבוגרים, 87% בהגנה על ילדים, 66% בהגנה על הולכי רגל ו-70% במערכות בטיחות.
במפרט הבטיחות של גרסת הבנזין: 7 כריות אוויר, מערכת בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, התרעות על שכחת ילד ברכב ויציאה מסוכנת כסטנדרט.
רמת 'לקשרי' מוסיפה בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור אקטיבי של שטח מת, התראה ובלימה לתנועה חוצה בצומת.
רמת 'עלית' מוסיפה בלימה אוטונומית ביציאה מחניה, תצוגה בלוח המחוונים לרכב בשטח מת.
לגרסה ההיברידית, בכל רמות הגימור, בלימה אוטונומית, תיקון סטייה, ניטור שטחים מתים אקטיבי, בקרת שיוט אדפטיבית ועוד. ברמה הבכירה, 'אקסלנס', מערך בטיחות מתקדם יותר.
-
צריכת דלק
נתון צריכת הדלק נותר בינוני ביחס למקובל גם לאחר העדכון, כאשר במבחן המאומץ שלנו עמדה הצריכה על 9.3 ק"מ/ל'.
הגרסה ההיברידית טרם נבחנה.
-
מה חדש ביונדאי טוסון 2025
תחילת שיווק גרסה היברידית, במאי 2025.
-
סיכום
חבילה מעוצבת ואטרקטיבית.