הטרנד הירוק ממשיך להתחזק. זה מתחיל בעובדה כי מתחילת השנה נוספו שלושה דגמים ירקרקים להיצע המקומי – הונדה ג'אז, לקסוס CT200H וטויוטה אוריס – ומכונית ירוקה של ממש: רנו פלואנס .Z.E. סה"כ נמכרו 48 מדגמי פלואנס החשמלית, רובם לאנשי בטר פלייס שקיבלו את המכוניות כשלב נוסף בניסוי הכלים לפני פריסה ארצית. הערכות אנשי בטר פלייס לשנת 2012 דיברו בעבר על מכירת 5,000 מדגמי הפלואנס Z.E., אך לאחרונה הם עדכנו את תחזית המכירות ל-4,000 יחידות לכל 2012. אנחנו נביא לכם את הנתון המדויק בסוף השנה.
הבכורה בקטגוריה הירקרקה עדיין שייכת לפריוס שמציגה שינוי אחרי תקופה ארוכה של ירידה במסירות (מכמעט 2,000 יח' ב-2008 לפחות מ-1,600 יח' ב-2009 ולאזור ה-1,400 יח' ב-2010.). השנה נמכרו 1,490 יחידות – עלייה של 4% ביחס לנתוני 2010. אבל על השלטון של הפריוס מאיימת מכונית כלאיים אחרת, הונדה אינסייט. האינסייט שמה את הונדה היטב על מפת ההיברידיות גם אם זה על חשבון גרסת הכלאיים של הסיוויק שמכירותיה ירדו ב-60% ביחס נתוני 2010 (בין היתר בשל ההמתנה לסיוויק החדשה הנמצאת ממש מעבר לפינה).
ארבעת הכניסות הבאות לקטגוריה הן של שחקניות חדשות השנה, כשמתוכן רק אחת היא היברידית-ייעודית, לקסוס CT200h. היא אגב, גם הדגם הנמכר ביותר של מותג לקסוס בישראל.

ואם תהיתם להיכן נעלמו רוכשי המשפחתיות והמשפחתיות הגדולות, אז הרשו לנו לספר לכם שחלק מהם כאן. סה"כ מכירות הקטגוריה זינקו ב-45% לעומת מכירות 2010.

רכבי פנאי גדולים
טויוטה לנד קרוזר ממשיך להחזיק בצמרת, אם כי הוא עדיין רחוקות משנות השיא בהן השיג הדגם 2,000 מסירות בשנה. ב-2011, אגב הוא נחלש בעוד 44%. על הזנב של הלנד קרוזר נמצא את פורד אדג' שמתחילת השנה זינק ב-44% ביחס לנתוני 2010. אחיו הגדול, פורד אקספלורר שהגיע במחצית השנייה של השנה, מציג קצב מכירות נאה וכבר הצליח להתברג במרכז הטבלה. מעניין לציין כי ג'יפ גרנד צ'רוקי ושברולט טראוורס, המתחרים לזוג האחים של פורד מאותה מדינת מוצא, נחלשו באותה תקופה (ב-11% ו-19% בהתאמה).


שלושת המקומות הבאים שייכים לשלישייה מגרמניה ושלושתן מציגות ירידה במכירות ברמה כזו או אחרת. ב.מ.וו סדרה 3 מובילה את אחיותיה למדינה והיא המכונית החדשה היחידה בקטגוריה, אולם מסירות ראשונות יחלו רק במאי. כך שמעניין יהיה לראות אם התמחור החדש יפצה על החודשים החסרים.
יש לציין כי נתוני אינפיניטי G37, ב.מ.וו סדרה 3 ולקסוס IS אינם כוללים את גרסאות הקופה והקבריו' השונים, אשר מופיעים בסגמנט אחר. אבל הנתונים כאן כן כוללים את גרסאות הביצועים של הדגמים השונים, כך שאנחנו שמחים לספר על שלישיית דגמי S5 ספורטבק ו-C63 AMG אחת שמצאו לעצמן בעלים חדשים בשנה שחלפה.

סאלון
מרצדס E קלאס שומרת על מקומה בראש הדירוג, אך נתוני המסירות שלה (כמו של רוב הדגמים) נמוכים מאלה של 2010. במקום השלישי נמצא את וולוו S80 שמתחזקת במעט בעיקר הודות לגרסאות בסיס חדשות וזולות שהצטרפו להיצע. את העליות הבולטות ביותר רשמו אודי A7, אינפיניטי M ומרצדס CLS החדשות כאשר ההידרדרות הדרמתית ביותר שייכת לביואיק לוצרן שצחנה מהמקום השלישי בסוף 2010 למקום ה-11 בסוף 2011.
סה"כ נמכרו בסגמנט 1,143 מכוניות – ירידה של 13% ביחס ל-2010.

בעוד כלל השוק עלה ב-4% בשנה שחלפה, שוק הפאר באותה תקופה הצטמק ב-23%. האם מדובר באחד מסממני המיתון? לא בטוח. כמו בקטגוריות העממיות יותר, גם כאן, התצורה הקלאסית מאבדת מכוחה לטובת רכב הפנאי המיופייף. מלבד אודי A8 ויגואר XJ שעלו במהלך התקופה (40% ו-48% בהתאמה), כל השאר ירדו כשהבולטת ביותר היא לקסוס LS (62%-).
שתי נקודות למחשבה; היקף מכירות סדרה 7 הוא כמעט פי שניים מהבאה אחריה בטבלה, מרצדס S קלאס. פורשה פאנאמרה, אולי נמצאת במקום האחרון בסגמנט – אבל מדובר בדגם שאינו נתפס כמכונית-פאר קלסית, ופאנאמרה היא השנייה בהיקף המסירות בין כל דגמי פורשה (אחרי הקאיין).
גם כאן יש מספר גרסאות קצה הראויות לציון כמו 29 יח' סדרה 7 מאורכות, 31 יח' ארוכות של ה-S קלאס, 7 יח' ארוכות של ה-A8 וגרסה ארוכה אחת של ה-XJ. אה, ויש גם S63 AMG אחת.


ובעוד הקטגוריות המסורתיות מהדקות חגורה, קטגוריות הפנאי פורחות. סגמנט הפנאי היוקרתי ב-2011 עלה ב-21% ביחס לאותה תקופה ב-2010 – הרבה יותר מקצב הגידול של כל השוק שעמד על 4% במהלך אותה תקופה.
אודי Q5 עדין מוביל כאן את המכירות תוך שהוא גם מצליח להיות הדגם הנמכר ביותר של המותג ובפער משמעותי על המדורג אחריו (ה-A1, תודה ששאלתם). אחריו נמצא את וולוו XC60 – הדגם השני הנמכר ביותר של המותג בישראל אחרי ה-S60. פרט לאלו, לשאר הדגמים יש נוכחות פחותה משמעותית.

רכבי פנאי גדולים פרימיום
בישראל של 2011 יש היוצאים להפגין נגד הדיור, הקוטג' והדלק ויש שזה לא מעניינם ורוכשים לעצמם עוד מכונית יוקרה. בראש הרשימה נמצא את קאדילק SRX – רכב שכבר על פי קצב המסירות ב-2010 נראה היה שהוא הולך לכבוש את הטבלה. זהו אגב, גם הדגם הנמכר ביותר של המותג האמריקני. בין העליות הבולטות ראויים לציון פולקסווגן טוארג, אודי Q7, ב.מ.וו X6 (אם כי מעט על חשבון ה-X5), אינפיניטי FX ופורשה קאיין.
הירידות הבולטות שייכות ללקסוס RX – מלך הסגמנט מ-2009 – ומרצדס ML שמתקשים לשחזר את הצלחותיהם משנים קודמות.



טנדרים
שוק הטנדרים השנה נהנה מפריחה וזינק ב-20% ביחס לנתוני הקבוצה בשנת 2010. האם זה אומר ששוק הרכב בהתאוששות? לא בטוח. חלק מהשוק – שלישיית הטנדרים האמריקנים – נהנה ממקלט מס ומכאן המכירות הערות. שברולט סילברדו זינק בשנה שחלפה ב-381%, דודג' ראם ב-671% ופורד F350 ב-873%.
בפסגה נמצא את הדגם הוותיק שלא נס לחו; איסוזו D-מקס שמחליפו כבר נמצא מעבר לפינה ממשיך להוביל את השוק בקלות למרות שמכירותיו ירדו ב-17% ביחס לנתוני 2010. הפתעת הקטגוריה שייכת לניסאן ווינר שהכפיל את מכירותיו בשנה האחרונה.

קופה/קבריולה/ספורטיביות
סגמנט זה בעייתי מעט להגדרה ולכן חילקנו אותו לשניים: מכוניות קופה וספורטיביות, ומכוניות קבריולה. עובדה מעניינת הבולטת בסגמנט הפתוחות, היא הכמות הזעירה של המסירות; עם ישראל כמעט ואינו קונה מכוניות כאלה, בין היתר כנראה בשל מזג האוויר החם והלח מחד והפחד מוונדליזם מאידך. ובכל זאת טוב לראות כי מאזדה MX-5 מעט התחזקה לקראת יציאתה מהשוק הישראלי, גם אם זה בעוד כמה יחידות בודדות.

יבואנית נוספת העושה חיל היא סמל"ת. אבארט מתברגת במרכז הטבלה, ואלפא עם הג'ולייטה בגרסת ה-1.8 ליטר טורבו והמיטו בגרסת תלתן ירוק מציגות מכירות נאות. לגבי הג'ולייטה כדי לזכור כי עם הפסקת שיווק ה-159 היא הופכת ל"משפחתית" הבכירה של אלפא ומכירות הגרסאות האוטומטיות של הדגם (שהגיעה רק בחודשים האחרונים של 2011), ישפיעו על מכירות הדגם כולו כמו גם על גרסת הטורבו הבכירה.
